Hej
Igår startade vi upp bygget av ett bättre hus på farmen där vår anställde med familj bor, vi planade ut marken och vattnade rejält i och runt det som ska bli två rum med murade väggar, fönster och dörr, köpte två dubbelfönster i trä med fönsterluckor samt en dörr i trä med karm begagnat för 2800 baht igår.
Idag kommer en betongbil med 5.5 kubik färdig betong som ska slangas ut och planas på platsen, vi har ramat in med block som vi murade upp förra året, armeringsnät, block, sand och cement levererades till platsen igår, om några timmar kör vi igång.
Så till något helt annat och tråkigare, vår son har berättat att en pojk som går i andra klass mobbas och misshandlas svårt på skolan, det är några av dom äldre pojkarna i klass 5 och 6 som slår honom, dom tvingar iväg honom långt ifrån själva skolbyggnaden och slår honom, dom tvingar även andra yngre barn att slå honom.
Han som dom slår har enligt vår son fullt med ärr på kropp och huvud, denna mobbing pågick redan förra året säger vår son, han försökte då gå emellan och stoppa dom äldre ifrån att slå pojken men blev då själv hotad, så nu vågar han inte göra något utan vill ha vår hjälp.
Vi har resonerat hur vi ska göra och har kommit fram till att det bästa nog är att gå till rektorn, berätta allt och be honom hålla ett öga på pojken, fråga honom om detta, försöka överraska dom äldre när dom slår honom eller något liknande.
normalt
Normalt är mobbing inget som man uppmärksammar eller ser som ett problem i den Thailändska skolan, det är mer eller mindre regel att äldre elever plågar yngre, tvingar dom att springa ärenden, tar deras godis eller pengar o.s.v, lärarna bryr sig inte och ingriper nästan aldrig.
Vår som har ju en helt annan inställning efter att i den Svenska skolan ha blivit uppmanad att inte tillåta mobbing, utan tvärtom påtala och ingripa så fort någon mobbas eller behandlas illa, han blir väldigt upprörd här när lärarna tillåter sånt här.
Själv ska jag be vår son peka ut pojken och sen ska jag ge honom lite extra uppmärksamhet, kanske lite godis eller en peng ibland, jag lämnar ju och hämtar vår son på skolan varje dag, spelar fotboll med barnen där ibland, då är även mobbarna med, kanske kan jag upptäcka när dom gör något dumt och läxa upp dom.
Vår son hade tidigare några äldre elever som retade honom ibland när han gick i första och andra klass, men dom har gått ut skolan nu, sen säger vår son att allt retande upphörde när han började spela och träna fotboll i Sverige, han blev mycket bättre än dom äldre barnen på skolan i Thailand, detta gjorde honom populär och alla vill vara kompis med honom, spela med honom och dom vill även att han ska vara medi skollaget, vilket han var redan förra året, så numera har han en stark ställning på skolan, han går ju dessutom numera i 4 klass och tillhör själv dom äldre eftersom dom bara har elever till 6 klass på skolan.
Mvh isan lover