Isaan 2017-2024.

Hej

För egen del har vi kört igång med att avverka eucalyptus i en av frugans farmer, det är jag, vår anställde och hans son som gör jobbet, sen har vi lejt en man för transporterna.

8FE8024F-60B1-4048-A24E-85E9EC85DD0E.jpeg

Här lastas eucan, vi får 1100 baht per ton i år, detta är ett bra pris, det har gått upp och ned genom åren mellan 600 baht och 1100 baht, beroende på tillgången.

Numera är det inte så många som odlar eucalyptus i vårt område så priset har gått upp, så nu gäller det att passa på och sälja det som är avverkningsbart, nu tar dom t.o.m dom klenare delarna av träden till fullt pris, dessa ratade dom tidigare eller betalade bara halva priset för.

298BF34B-4DE6-4EA4-81DD-0737CCEBCC11.jpeg

Kafä är med förstås, han följer mig överallt.

Mvh isan lover

Vad används eucalyptus till? Såg ut att vara korta stumpar på kärran.

Hej

Det var ett tag sedan, vi har kommit på plats i byn, det var mycket att röja i trädgården, städa dom båda husen, besiktiga moppen, vaccinera vår hund Kafä, kolla in farmerna, hälsa på alla i byn, få pojken inskriven i skolan o.s.v.

Vi besökte ju frugans lillasyster och hennes son som ju är kusin till vår lille, det skiljer ett år mellan dom, han är till hälften Dansk, dom kommer väldigt bra överens, men dom har lämnat byn och bor numera i Udon Thani.

9620FE56-EDE5-4840-8160-B83EE378C88B.jpeg

Här är dom båda i speltagen.

6596EA59-2DDB-4B33-8692-F9FFC3144112.jpeg

Här är deras hus, själv tycker jag att det blir lite sterilt jämfört med byn.

Mvh isan lover

Ja själv hatar jag dessa så kallade village, allt ser likadant ut????

Vad används eucalyptus till? Såg ut att vara korta stumpar på kärran.
Hej

Det används till väldigt många olika saker, t.ex vid byggen för att stötta upp vid gjutning o.s.v, sen tillverkas ju mycket av dom trädgårdsmöbler som säljs i bl.a Sverige av eucalyptus och akacia, man gör även vanliga möbler, en del blir massaved, större och grövre längder sågas till virkeo.s.v, spillet kan man göra träkol av.

Mvh isan lover

Ja själv hatar jag dessa så kallade village, allt ser likadant ut????
Hej

Lite den känslan får jag också, saknar både människorna, försäljarna, hundarna och tupparna m.m samt det vanliga folklivet som finns i en vanlig by, men för andra är det precis detta som gör livet bättre och anledningen till att dom köper ett hus i en sån där ”Village”.

Mvh isan lover

Hej

Igår startade vi upp bygget av ett bättre hus på farmen där vår anställde med familj bor, vi planade ut marken och vattnade rejält i och runt det som ska bli två rum med murade väggar, fönster och dörr, köpte två dubbelfönster i trä med fönsterluckor samt en dörr i trä med karm begagnat för 2800 baht igår.

Idag kommer en betongbil med 5.5 kubik färdig betong som ska slangas ut och planas på platsen, vi har ramat in med block som vi murade upp förra året, armeringsnät, block, sand och cement levererades till platsen igår, om några timmar kör vi igång.

Så till något helt annat och tråkigare, vår son har berättat att en pojk som går i andra klass mobbas och misshandlas svårt på skolan, det är några av dom äldre pojkarna i klass 5 och 6 som slår honom, dom tvingar iväg honom långt ifrån själva skolbyggnaden och slår honom, dom tvingar även andra yngre barn att slå honom.

Han som dom slår har enligt vår son fullt med ärr på kropp och huvud, denna mobbing pågick redan förra året säger vår son, han försökte då gå emellan och stoppa dom äldre ifrån att slå pojken men blev då själv hotad, så nu vågar han inte göra något utan vill ha vår hjälp.

Vi har resonerat hur vi ska göra och har kommit fram till att det bästa nog är att gå till rektorn, berätta allt och be honom hålla ett öga på pojken, fråga honom om detta, försöka överraska dom äldre när dom slår honom eller något liknande.
normalt

Normalt är mobbing inget som man uppmärksammar eller ser som ett problem i den Thailändska skolan, det är mer eller mindre regel att äldre elever plågar yngre, tvingar dom att springa ärenden, tar deras godis eller pengar o.s.v, lärarna bryr sig inte och ingriper nästan aldrig.

Vår som har ju en helt annan inställning efter att i den Svenska skolan ha blivit uppmanad att inte tillåta mobbing, utan tvärtom påtala och ingripa så fort någon mobbas eller behandlas illa, han blir väldigt upprörd här när lärarna tillåter sånt här.

Själv ska jag be vår son peka ut pojken och sen ska jag ge honom lite extra uppmärksamhet, kanske lite godis eller en peng ibland, jag lämnar ju och hämtar vår son på skolan varje dag, spelar fotboll med barnen där ibland, då är även mobbarna med, kanske kan jag upptäcka när dom gör något dumt och läxa upp dom.

Vår son hade tidigare några äldre elever som retade honom ibland när han gick i första och andra klass, men dom har gått ut skolan nu, sen säger vår son att allt retande upphörde när han började spela och träna fotboll i Sverige, han blev mycket bättre än dom äldre barnen på skolan i Thailand, detta gjorde honom populär och alla vill vara kompis med honom, spela med honom och dom vill även att han ska vara medi skollaget, vilket han var redan förra året, så numera har han en stark ställning på skolan, han går ju dessutom numera i 4 klass och tillhör själv dom äldre eftersom dom bara har elever till 6 klass på skolan.

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller ekonomin här i byn och närområdet så är det närmast katastrof, gummipriset är nere på 16-17 baht per kg, riset betalas med halva det pris som rådde med stödet o.s.v, detta har fått till följd att dom allra flesta här som ju är bönder har fått kraftigt minskade inkomster,

Detta i sin tur innebär att dom har mindre pengar att spendera, många affärer har stängt ned, många som tidigare stod längs vägarna och sålde grillat, frukt och annat är nu borta, vi har frågat varför och fått till svar att kunderna minskade och köpte allt mindre, det är mindre trafik, mindre människor och mindre byggen än normalt här uppe.

En annan effekt är att det som tidigare var en återflyttning till byn numera har återgått till en utflyttning och avfolkning, minst ytterligare 30 vuxna har valt att lämna byn sen förra vintern, dom har tvingats till detta p.g.a minskade inkomster inom jordbruket, nu jobbar dom i Syd Korea, Taiwan, Mellanöstern o.s.v.

Igår besökte jag marknaden i Ban Soem, även här märktes det skillnad, normalt är det svårt att hitta en parkering, nu fanns det gott om plats centralt mitt framför marknaden, mindre folk som handlade och mindre folk som sålde, många gick också ned i pris utan att man begärde detta för att försöka få sålt något.

Hur ser det ut i era byar, har folk fått minskade inkomster där också?

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller ekonomin här i byn och närområdet så är det närmast katastrof, gummipriset är nere på 16-17 baht per kg, riset betalas med halva det pris som rådde med stödet o.s.v, detta har fått till följd att dom allra flesta här som ju är bönder har fått kraftigt minskade inkomster,

Detta i sin tur innebär att dom har mindre pengar att spendera, många affärer har stängt ned, många som tidigare stod längs vägarna och sålde grillat, frukt och annat är nu borta, vi har frågat varför och fått till svar att kunderna minskade och köpte allt mindre, det är mindre trafik, mindre människor och mindre byggen än normalt här uppe.

En annan effekt är att det som tidigare var en återflyttning till byn numera har återgått till en utflyttning och avfolkning, minst ytterligare 30 vuxna har valt att lämna byn sen förra vintern, dom har tvingats till detta p.g.a minskade inkomster inom jordbruket, nu jobbar dom i Syd Korea, Taiwan, Mellanöstern o.s.v.

Igår besökte jag marknaden i Ban Soem, även här märktes det skillnad, normalt är det svårt att hitta en parkering, nu fanns det gott om plats centralt mitt framför marknaden, mindre folk som handlade och mindre folk som sålde, många gick också ned i pris utan att man begärde detta för att försöka få sålt något.

Hur ser det ut i era byar, har folk fått minskade inkomster där också?

Mvh isan lover

Att marknadspriset flukterar på råvaror är nog inget ovanligt.

Pris på råvaror styrs av tillgång och efterfrågan.

Med överproduktion och minskad efterfrågan är det naturligt att priset rasar.

Ska man som ifallet med Thairis, köpa upp till överpris och hoppas att priset senare går upp?

I länken nedan kan man läsa om vad som görs för att få upp gummipriset.
https://www.reuters.com/article/asi...rts-next-month-after-price-fall-idUSL3N1O03Z4

Här i Khorat känns det tvärtom, jag har inte koll på helheten eller prisbilden men en syster och en systerson har flyttat hem från jobben i Bangkok. Förra året var första ggn på 5 år som det regnade ordentligt enligt frugan och allting som växer frodas mer än vad jag har sett tidigare. Det är lite lägre vatten i dammarna i år mot förra året men då var det mycket vatten, jag tycker det ser bra ut, gick runt och kollade papayaträden, bananträden m.m. Det har inte varit så här mycket frukt eller sett så här bra ut de senaste fem-sex åren.

Ska man som ifallet med Thairis, köpa upp till överpris och hoppas att priset senare går upp?

https://www.reuters.com/article/asi...rts-next-month-after-price-fall-idUSL3N1O03Z4
Nu är ris ingen råvara som kan lagras hur som helst och tro att man behåller priset.
För ett par månader sen var det skriverier i Filippinsk media om att ett importerat risparti från Thailand höll så dålig kvalité att det skulle ev. returneras. (+50.000ton).

Sånt ger dåligt rykte plus överproduktionen kommer Thailand att lida för i många år framåt. Man är åter världens största exportör men till lägre priser än konkurrerande risproducerande länder får för sitt ris.

Nu är ris ingen råvara som kan lagras hur som helst och tro att man behåller priset.
För ett par månader sen var det skriverier i Filippinsk media om att ett importerat risparti från Thailand höll så dålig kvalité att det skulle ev. returneras. (+50.000ton).

Sånt ger dåligt rykte plus överproduktionen kommer Thailand att lida för i många år framåt. Man är åter världens största exportör men till lägre priser än konkurrerande risproducerande länder får för sitt ris.

Ja, naturligtsvis är ris ingen råvara, mer en liknelse till vad resultatet blir när man fösöker manipulera marknadspriset genom statlig inblanding.

Det borde ha varit möjligt att tidigare dragit ner på produktionen av rågummi när det i huvudsak handlar om tre producerande länder.

Antar att det är politiskt känsligt att be lokala gummiproducenter att skära ned på produktionen.

Min tjej har ca 25 rai där det odlats ris i många år, för några år sedan sjönk priset drastiskt, då tog vi beslutet att sluta sälja. Som någon skrev kan man ju inte heller låta riset vänta på bättre tider.
Nu har vi istället köttdjur. Så visst har livskvaliten för många i min tjejs risby försämrats under dessa år.

Nu tänkte jag ge dig @Isan Lover ett råd angående mobben i "din" by. Gå till templet och be om hjälp, de om någon kan nog få mobbarna på andra tankar,, tror nog att respekten för högste munken är större än hos rektorn.

Ja helt naturlig utveckling som kanske blir svår i övergångfasen, men själv tycker jag inte det är något konstigt att flytta dit där jobben finns.
Alternativet byta inriktning kan ju kräva en del pengar och kan vara svårt för de flesta.

Hej

Igår startade vi upp bygget av ett bättre hus på farmen där vår anställde med familj bor, vi planade ut marken och vattnade rejält i och runt det som ska bli två rum med murade väggar, fönster och dörr, köpte två dubbelfönster i trä med fönsterluckor samt en dörr i trä med karm begagnat för 2800 baht igår.

Idag kommer en betongbil med 5.5 kubik färdig betong som ska slangas ut och planas på platsen, vi har ramat in med block som vi murade upp förra året, armeringsnät, block, sand och cement levererades till platsen igår, om några timmar kör vi igång.

Så till något helt annat och tråkigare, vår son har berättat att en pojk som går i andra klass mobbas och misshandlas svårt på skolan, det är några av dom äldre pojkarna i klass 5 och 6 som slår honom, dom tvingar iväg honom långt ifrån själva skolbyggnaden och slår honom, dom tvingar även andra yngre barn att slå honom.

Han som dom slår har enligt vår son fullt med ärr på kropp och huvud, denna mobbing pågick redan förra året säger vår son, han försökte då gå emellan och stoppa dom äldre ifrån att slå pojken men blev då själv hotad, så nu vågar han inte göra något utan vill ha vår hjälp.

Vi har resonerat hur vi ska göra och har kommit fram till att det bästa nog är att gå till rektorn, berätta allt och be honom hålla ett öga på pojken, fråga honom om detta, försöka överraska dom äldre när dom slår honom eller något liknande.
normalt

Normalt är mobbing inget som man uppmärksammar eller ser som ett problem i den Thailändska skolan, det är mer eller mindre regel att äldre elever plågar yngre, tvingar dom att springa ärenden, tar deras godis eller pengar o.s.v, lärarna bryr sig inte och ingriper nästan aldrig.

Vår som har ju en helt annan inställning efter att i den Svenska skolan ha blivit uppmanad att inte tillåta mobbing, utan tvärtom påtala och ingripa så fort någon mobbas eller behandlas illa, han blir väldigt upprörd här när lärarna tillåter sånt här.

Själv ska jag be vår son peka ut pojken och sen ska jag ge honom lite extra uppmärksamhet, kanske lite godis eller en peng ibland, jag lämnar ju och hämtar vår son på skolan varje dag, spelar fotboll med barnen där ibland, då är även mobbarna med, kanske kan jag upptäcka när dom gör något dumt och läxa upp dom.

Vår son hade tidigare några äldre elever som retade honom ibland när han gick i första och andra klass, men dom har gått ut skolan nu, sen säger vår son att allt retande upphörde när han började spela och träna fotboll i Sverige, han blev mycket bättre än dom äldre barnen på skolan i Thailand, detta gjorde honom populär och alla vill vara kompis med honom, spela med honom och dom vill även att han ska vara medi skollaget, vilket han var redan förra året, så numera har han en stark ställning på skolan, han går ju dessutom numera i 4 klass och tillhör själv dom äldre eftersom dom bara har elever till 6 klass på skolan.

Mvh isan lover
Mobbning är en varböld som måste beivras med alla tillgängliga medel. Jag försöker vara så observant som möjligt efter tecken på att våra barn mobbar eller blir mobbade. All heder till er som försöker hjälpa den stackars pojken!

Min tjej har ca 25 rai där det odlats ris i många år, för några år sedan sjönk priset drastiskt, då tog vi beslutet att sluta sälja. Som någon skrev kan man ju inte heller låta riset vänta på bättre tider.
Nu har vi istället köttdjur. Så visst har livskvaliten för många i min tjejs risby försämrats under dessa år.

Nu tänkte jag ge dig @Isan Lover ett råd angående mobben i "din" by. Gå till templet och be om hjälp, de om någon kan nog få mobbarna på andra tankar,, tror nog att respekten för högste munken är större än hos rektorn.

Hej

Själva odlar vi och släkten också bara ris för egen konsumtion sedan risstödet försvann eller åtminstone sänktes, det lönar sig helt enkelt inte längre, men många har ännu inte ställt om och dom lider nu, sen är ju frågan vad dom ska ställa om till, det vimlar ju inte direkt av bra alternativ.

Frugan har ju 20-25 rai gummiträd som ju just nu inte heller är någon strålande affär, men som tur är har hon ju ca 40 rai med eucalyptus också, lite oljepalmer och ca 20 rai risfält, vi kommer att plantera eucalyptus på ytterligare 10 rai av risfälten.

Vi ligger i bra fas med eucalyptusen eftersom vi kan avverka både i år och dom kommande två åren, dom andra har börjat plantera eucalyptus igen först i år och då kan dom inte avverka förrän om 4-5 år, så det som planteras nu påverkar inte priset dom närmaste åren, men en effekt har blivit att priset på plantor hsr gått upp rejält nu när så många vill plantera, dom kostade bara 1 baht tidigare men nu är dom uppe i 3-4 baht.

Vår anställde och hans son har planterat 800 plantor på en ny plats åt frugan i år, dom ska nu driva upp egna plantor ifrån frön så att vi slipper köpa, dessa ska sedan få växa till dig och planteras först efter nästa regntid, vi behöver höga plantor eftersom den mark dom ska planteras på översvämmas några veckor varje år.

Tar till mig ditt råd om munken men börjar ändå först med att ge rektorn en chans att ingripa, jag och frugan kommer inte att släppa detta, tycker det är bedrövligt att sånt här ska kunna ske på skoltid när barnen är under skolans ansvar.

Mvh isan lover

Mobbning är en varböld som måste beivras med alla tillgängliga medel. Jag försöker vara så observant som möjligt efter tecken på att våra barn mobbar eller blir mobbade. All heder till er som försöker hjälpa den stackars pojken!

Hej

Ja är helt enig med dig här, vi ska göra allt vi kan.
Jag har frågat min son varför han tror att killen mobbas och han har ingen aning, han är snäll, trevlig, inte tjock eller sticker ut på något speciellt sätt.

Mvh isan lover

Ja helt naturlig utveckling som kanske blir svår i övergångfasen, men själv tycker jag inte det är något konstigt att flytta dit där jobben finns.
Alternativet byta inriktning kan ju kräva en del pengar och kan vara svårt för de flesta.

Hej

Det låter kanske som en enkel lösning att vuxna ska flytta dit arbete finns.

Men det leder i Thailands fall till en rad olika problem, flyttar mannen ensam vilket riskerar man att han träffar en ny fru och överger sina tidigare barn och fru, alternativt spenderar pengarna på Lao kao, kvinnor och spel vilket leder till att familjen hemma får lida, att barnen sen får växa upp utan sin far är ju inte heller direkt någon fördel.

Ibland flyttar både mamman och pappan, då lämnas barnen till mor eller farföräldrar, alternativt andra släktingar eller grannar, detta är en lösning som kan fungera men det finns också risker här, tar man hand om barnen, ser till att dom sköter skolan och mår bra är ju allt frid och fröjd, springer barnen vind för våg i smutsiga och trasiga kläder utan tillsyn, utan att kanske ens gå i skolan är det ju inte så lyckat.

Sen brukar ju många barn nästan glömma bort sina föräldrar som dom bara ser några veckor om året, det blir lätt så att ex.vis mormor och morfar tar över rollen som mamma och pappa fullt ut.

En annan sak som många västerlänningar verkar bortse ifrån är att det inte är dom fattiga Thailändare som åker utomlands som tjänar bäst på detta, det är ju så att dom företag som har ordnat jobben åt dom tar det mesta av pengarna arbetarna tjänar utomlands, bara en mindre del hamnar hos arbetaren och dennes familj.

Jobbar man på annan plats i Thailand tillkommer ju dubbel boendekostnad, resor och inte minst ökade kostnader för mat o.s.v, nästan allt är ju mycket dyrare i stan än på landet, så det blir knappast så mycket över ändå i slutändan.

Själv tycker jag nog att man ska försöka fördela arbetstillfällena lite jämnare över landet och ge folk större möjlighet att försörja sig på hemmaplan, detta är naturligtvis inte lätt men man borde kunna göra mer här tycker jag

Mvh isan lover.

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar