Hej
Nu till något helt annat, frugans storasysters son Gaa som är ett av släktens värsta busfrön med dåliga framtidsutsikter har för en gångs skull tagit ett bra beslut.
När jag träffade honom första gången var han ca 3 år, då bodde vi alla i svärfars hus och sov på golvet där, den lille Gaa frös på vintern och brukade komma över till mig och sova i min armhåla, där var det varmt och skönt.
Han skolkade mycket ifrån skolan, gjorde hyss och blev jagad av föräldrar och grannar varje dag, men han ville gärna vara med mig och greja med olika saker, jobba på farmen, måla eller snickra o.s.v, så vi fick väldigt bra kontakt med varandra redan ifrån början.
Men han var duktig på idrott och lite atletisk, han vann skolmästerskapen på både 100m, 400m och längdhopp, var bra i fotboll också o.s.v, alla sa att det berodde på att dom hade jagat honom varenda dag enda sedan han lärde sig gå, kanske ligger det något i detta.
Efter skolan bar det av till en by söder om Hua Hin, där tillverkade han tegelstenar, men detta var han inte så road av och det gav inte mycket pengar heller, så på kvällarna sålde han knark och åkte dit, eftersom han var minderårig fick han ett lindrigt straff, flyttade hem till byn i Isaan igen och har bott där två år nu.
Han har inte haft något riktigt jobb där utan hjälpt familjen på farmen, druckit upp dom pengar han fått ihop med kompisarna, inga vidare framtidsutsikter alltså, men gissa om jag blev överraskad när en kortklippt Gaa i Flygvapnets uniform med pressveck dök och hälsade på oss i Udon Thani.
Det visade sig att han hade tagit sitt förnuft tillfånga och frivilligt sökt till Flygvapnet, detta verkade passa honom bra, han säger sig trivas bra, han får utbildning, mat och kläder samt lön på 8000 baht per månad, han får också vissa fördelar säger han eftersom han sökte sig dit frivilligt och inte tvingades dit motvilligt via en lottdragning.
Det är bara att hålla tummarna för honom och hoppas på det bästa, kanske kan han klara sig själv på laglig väg ändå tillslut, han har varit i Flygvapnet 8 månader nu och trivs ju bra, detta hoppas jag verkligen att han fortsätter med.
Mvh isan lover