Isaan 2017-2024.

Här i Khorat känns det tvärtom, jag har inte koll på helheten eller prisbilden men en syster och en systerson har flyttat hem från jobben i Bangkok. Förra året var första ggn på 5 år som det regnade ordentligt enligt frugan och allting som växer frodas mer än vad jag har sett tidigare. Det är lite lägre vatten i dammarna i år mot förra året men då var det mycket vatten, jag tycker det ser bra ut, gick runt och kollade papayaträden, bananträden m.m. Det har inte varit så här mycket frukt eller sett så här bra ut de senaste fem-sex åren.

Hej

Korat är väl ett område som brukar ha problem med torka och i år regnade det ju längre vilket kan ha varit positivt för området?

Men hur är prisbilden på det som odlas?

Här provar man alla tänkbara grödor som cassava, sockerrör, grönsaker, frukt och oljepalmer o.s.v som ersättning för ris och gummi men inget betalar sig så bra som gummi och ris gjorde tidigare.

Mvh isan lover

Hej

Det låter kanske som en enkel lösning att vuxna ska flytta dit arbete finns.

Men det leder i Thailands fall till en rad olika problem, flyttar mannen ensam vilket riskerar man att han träffar en ny fru och överger sina tidigare barn och fru, alternativt spenderar pengarna på Lao kao, kvinnor och spel vilket leder till att familjen hemma får lida, att barnen sen får växa upp utan sin far är ju inte heller direkt någon fördel.

Ibland flyttar både mamman och pappan, då lämnas barnen till mor eller farföräldrar, alternativt andra släktingar eller grannar, detta är en lösning som kan fungera men det finns också risker här, tar man hand om barnen, ser till att dom sköter skolan och mår bra är ju allt frid och fröjd, springer barnen vind för våg i smutsiga och trasiga kläder utan tillsyn, utan att kanske ens gå i skolan är det ju inte så lyckat.

Sen brukar ju många barn nästan glömma bort sina föräldrar som dom bara ser några veckor om året, det blir lätt så att ex.vis mormor och morfar tar över rollen som mamma och pappa fullt ut.

En annan sak som många västerlänningar verkar bortse ifrån är att det inte är dom fattiga Thailändare som åker utomlands som tjänar bäst på detta, det är ju så att dom företag som har ordnat jobben åt dom tar det mesta av pengarna arbetarna tjänar utomlands, bara en mindre del hamnar hos arbetaren och dennes familj.

Jobbar man på annan plats i Thailand tillkommer ju dubbel boendekostnad, resor och inte minst ökade kostnader för mat o.s.v, nästan allt är ju mycket dyrare i stan än på landet, så det blir knappast så mycket över ändå i slutändan.

Själv tycker jag nog att man ska försöka fördela arbetstillfällena lite jämnare över landet och ge folk större möjlighet att försörja sig på hemmaplan, detta är naturligtvis inte lätt men man borde kunna göra mer här tycker jag

Mvh isan lover.
Självklart inte lätt, men om alternativet är fattigdom kanske man får överväga flytt och helst då hela familjen.
Lättare såklart för yngre och de utan barn att starta om på annan plats, men givetvis vet jag hur det kan bli.
Frugan tex har tagit hand om 5-6 släktingars barn så för de är ju hon deras mamma.

Det låter kanske som en enkel lösning att vuxna ska flytta dit arbete finns.

Men det leder i Thailands fall till en rad olika problem, flyttar mannen ensam vilket riskerar man att han träffar en ny fru och överger sina tidigare barn och fru, alternativt spenderar pengarna på Lao kao, kvinnor och spel vilket leder till att familjen hemma får lida, att barnen sen får växa upp utan sin far är ju inte heller direkt någon fördel.

Trista beskrivningar som i stort sett omyndigförklarar männen i Isaan, men jag tror du har helt rätt.

Trista beskrivningar som i stort sett omyndigförklarar männen i Isaan, men jag tror du har helt rätt.
Hej

Tyvärr är det nog så, det är något av en tradition och accepterat i samhället att män överger sina ofta unga mammor, vi har ju flera såna fall i släkten också, när jag påtalar och kritiserar detta säger dom flesta att pojkar är pojkar och så har det alltid varit.

Mvh isan lover

Hej

BFDE1918-24C3-4491-8635-76194CDBF455.jpeg

Gjutningen av golvet i huset på farmen är färdigt nu, så här blev resultatet.

6B6CAF4F-254E-4596-8EFA-1E299CDF1354.jpeg

Här är lilleman stolt efter att ha fångat en chicka phom på farmen idag, det blev totalt 3 st, dom förvarar han nu i en bur och matar med insekter, men dom kommer att släppas i vår trädgård.

Nu stoppar vi bygget på farmen tillfälligt och återgår till att avverka eucalyptus, i morgon öppnar ju uppköparen igen, så nu blir det avverkning hela veckan och kanske längre.

Mvh isan lover

Hej

Kollade till den kille i andra klass som mobbas i skolan igår och då var allt lugnt, han var med våran son och hans kompisar och dom var snälla mot honom, snart ska jag hämta lilleman i skolan igen och då får vi se hur det har gått idag, han som går i sexan och leder mobbingen skolkar mycket och var inte i skolan igår, han är ofta borta som tur är för den mobbade.

Idag har jag rensar ogräs på en av eucalyptusfarmerna, det var betydligt mindre i år än förra året som tur var, nu är det ganska ok, men det finns alltid lite att ta bort, igår fick vi faktiskt en liten regnskur på morgonen, det rann ifrån taken och det blev några pölar på vägarna, men det var nog inte mycket i millimeter räknat.

Just nu har vi problem att hitta en bil som kan köra bort den eucalyptus vi vill avverka, han som körde sist har problem med bilen, precis som en av morbröderna, dom lastar ju 3-4 ton på en sån liten bil och kör på vägar som bitvis är bedrövliga, detta bäddar ju för slitage och diverse problem.

I morgon ska vi ta en dag ledigt och åka på utflykt tillsammans med frugans storasysters familj, vi får väl se vart det bär av, alltid kul med ett litet avbrott i arbetet, frugans storasysters familj har precis avslutat en plantering av 10 rai med majs och ville också hitta på något.

C91E2683-4198-452A-974E-EC7E733123BE.jpeg

Så här ser det ute på eucalyptusfarmen, vi har ett litet skjul som vi kan söka skydd för sol och regn i, här odlar frugan mest eucalyptus men även lite teak, Mai doo och andra numera lite ovanliga trädslag, det är 15 rai med träd på mark som hon ärvde efter sin far och mor.

Mvh isan lover

Hej

Allt hade varit lugnt på skolan idag också, kanske beroende på att den elev som organiserar mobbingen skolkade idag också, men vi kommer att hålla koll på det här.

1527ED18-B4B4-4818-976E-9C3B8C906DFA.jpeg

Här är barnen i lektagen, vår lille längst bort på däcken.

6606185D-4FC4-468B-8A53-8CC0B87EA354.jpeg

Här är lillpojken med sina kompisar i varierande ålder mellan 9-12 år, några av dom värsta busarna är med på bilden.

Mvh isan lover

Hej

Det blev en tur till Kham Cha Nod templet igen igår, frugans storasysters svärföräldrar var här och ville gärna se det här, för mig var det nog fjärde besöket där, men det är ju alltid roligt att göra ett litet avbrott i vardagen och komma ut lite, inte minst för dom 5 barn som fick ledigt ifrån skolan och följde med.

FC7465D9-F3A8-46E2-A183-05CEC548D359.jpeg

Här är jag, lillpojken och hans syssling.

F11D75E1-D5E0-4703-80D0-E6F6CF980197.jpeg

Här får man en uppfattning om hur höga palmerna och träden på området är.

398EAD46-BFE1-4DBD-9637-036E620EA62C.jpeg

Här har lilleman varit inne och offrat lite blommor.

096867D5-534E-4F48-BDC1-2D918522FBB6.jpeg

Här passerar lilleman vid i gången till området, det har byggts en hel del här sedan förra besöket, antalet besökare har tydligen gått upp rejält också, det har visst varit köer på en kilometer redan utanför området, 4 personer ska under året ha dött av värmeslag i köerna, själva var vi där tidigt på en vardag, då var allt lugnt.

Sen bar det av till Ban Dung, där passade vi på att handla på Big C och äta lite, det var ganska mycket utlänningar i farten där nu, det märks att vi närmar oss Jul och Nyår.

Mvh isan lover

Hej

Nu till något helt annat, frugans storasysters son Gaa som är ett av släktens värsta busfrön med dåliga framtidsutsikter har för en gångs skull tagit ett bra beslut.

När jag träffade honom första gången var han ca 3 år, då bodde vi alla i svärfars hus och sov på golvet där, den lille Gaa frös på vintern och brukade komma över till mig och sova i min armhåla, där var det varmt och skönt.

Han skolkade mycket ifrån skolan, gjorde hyss och blev jagad av föräldrar och grannar varje dag, men han ville gärna vara med mig och greja med olika saker, jobba på farmen, måla eller snickra o.s.v, så vi fick väldigt bra kontakt med varandra redan ifrån början.

Men han var duktig på idrott och lite atletisk, han vann skolmästerskapen på både 100m, 400m och längdhopp, var bra i fotboll också o.s.v, alla sa att det berodde på att dom hade jagat honom varenda dag enda sedan han lärde sig gå, kanske ligger det något i detta.

Efter skolan bar det av till en by söder om Hua Hin, där tillverkade han tegelstenar, men detta var han inte så road av och det gav inte mycket pengar heller, så på kvällarna sålde han knark och åkte dit, eftersom han var minderårig fick han ett lindrigt straff, flyttade hem till byn i Isaan igen och har bott där två år nu.

Han har inte haft något riktigt jobb där utan hjälpt familjen på farmen, druckit upp dom pengar han fått ihop med kompisarna, inga vidare framtidsutsikter alltså, men gissa om jag blev överraskad när en kortklippt Gaa i Flygvapnets uniform med pressveck dök och hälsade på oss i Udon Thani.

Det visade sig att han hade tagit sitt förnuft tillfånga och frivilligt sökt till Flygvapnet, detta verkade passa honom bra, han säger sig trivas bra, han får utbildning, mat och kläder samt lön på 8000 baht per månad, han får också vissa fördelar säger han eftersom han sökte sig dit frivilligt och inte tvingades dit motvilligt via en lottdragning.

Det är bara att hålla tummarna för honom och hoppas på det bästa, kanske kan han klara sig själv på laglig väg ändå tillslut, han har varit i Flygvapnet 8 månader nu och trivs ju bra, detta hoppas jag verkligen att han fortsätter med.

Mvh isan lover

Hej

Nu till något helt annat, frugans storasysters son Gaa som är ett av släktens värsta busfrön med dåliga framtidsutsikter har för en gångs skull tagit ett bra beslut.

När jag träffade honom första gången var han ca 3 år, då bodde vi alla i svärfars hus och sov på golvet där, den lille Gaa frös på vintern och brukade komma över till mig och sova i min armhåla, där var det varmt och skönt.

Han skolkade mycket ifrån skolan, gjorde hyss och blev jagad av föräldrar och grannar varje dag, men han ville gärna vara med mig och greja med olika saker, jobba på farmen, måla eller snickra o.s.v, så vi fick väldigt bra kontakt med varandra redan ifrån början.

Men han var duktig på idrott och lite atletisk, han vann skolmästerskapen på både 100m, 400m och längdhopp, var bra i fotboll också o.s.v, alla sa att det berodde på att dom hade jagat honom varenda dag enda sedan han lärde sig gå, kanske ligger det något i detta.

Efter skolan bar det av till en by söder om Hua Hin, där tillverkade han tegelstenar, men detta var han inte så road av och det gav inte mycket pengar heller, så på kvällarna sålde han knark och åkte dit, eftersom han var minderårig fick han ett lindrigt straff, flyttade hem till byn i Isaan igen och har bott där två år nu.

Han har inte haft något riktigt jobb där utan hjälpt familjen på farmen, druckit upp dom pengar han fått ihop med kompisarna, inga vidare framtidsutsikter alltså, men gissa om jag blev överraskad när en kortklippt Gaa i Flygvapnets uniform med pressveck dök och hälsade på oss i Udon Thani.

Det visade sig att han hade tagit sitt förnuft tillfånga och frivilligt sökt till Flygvapnet, detta verkade passa honom bra, han säger sig trivas bra, han får utbildning, mat och kläder samt lön på 8000 baht per månad, han får också vissa fördelar säger han eftersom han sökte sig dit frivilligt och inte tvingades dit motvilligt via en lottdragning.

Det är bara att hålla tummarna för honom och hoppas på det bästa, kanske kan han klara sig själv på laglig väg ändå tillslut, han har varit i Flygvapnet 8 månader nu och trivs ju bra, detta hoppas jag verkligen att han fortsätter med.

Mvh isan lover
Kul att höra. Det är ju sant att i det militära blir pojkar till män. Grattis till honom.

Kul att höra. Det är ju sant att i det militära blir pojkar till män. Grattis till honom.
Hej

Han behöver nog både disciplinen, uppfostran, regler och rutiner, lite överraskande nog verkar han gilla detta i det militära, håller tummarna för att dom lyckas göra en ”man” även av honom.

Mvh isan lover

Hej

Han behöver nog både disciplinen, uppfostran, regler och rutiner, lite överraskande nog verkar han gilla detta i det militära, håller tummarna för att dom lyckas göra en ”man” även av honom.

Mvh isan lover
De flesta av dessa kids på glid vill ha struktur och disciplin i sitt liv. Kolla bara på hur det ser ut på boxningsklubbar och liknande. Unga människor som har svårt i samhället får en plats och mening lite på deras egna villkor och regler.

Hoppas det går bra för honom. Det behöver inte vara en nackdel framöver att ha lite koll på de "mörka" sidorna av livet oxå.

Hej

Tror också att många pojkar skulle må bra av och utvecklas bättre med krav, regler och disciplin, sen är det väl också så att alla fattiga pojkar inte vare sig gillar eller vill bli bönder som sina föräldrar, då kan nog militären vara ett bra alternativ, dom erbjuder ju det som föräldrarna inte kan ge dom, utbildning, lön och en uppfostran.

Mvh isan lover

Hej

Idag var detkallt här, bara 14 grader på morgonen, så det blev vinterjacka, yllemössa och långbyxor idag, det började blåsa och bli kallare redan igår kväll, vi var på besök hos enkvinna som är gift med en Japan.
Dom bor på en farmi utkanten av vår by, dom har en gummifarm, odlar svamp, grönsaker, frukt och har fisk i en damm, vi drack lite öl och hade en trevlig kväll.
Japanens fru är alltid väldigt glad när vi kommer för hennes man är något av en enstöring sominte har kontakt med andra utlänningar eller Thailändare mer än i hennes släkt.

Avverkningen av eucalyptus fortsätter, vi tog ned och levererade 8 ton igår, det var vår anställde, hans son och jag själv som fällde träden, kvistade stammarna och staplade allt i högar, sedan kom tre mindre lastbilar och körde bort allt, men vi fick hjälpa till att lasta också.

Kände mig lite mör efter ett sånt pass, vi började kl 8 på morgonen och var färdiga kl 15.30, då blev det några gin tonic i våran Sala hemma i trädgården, vår anställde Pan gillar precis som jag Gin.

Mvh isan lover

Hej

Idag var detkallt här, bara 14 grader på morgonen, så det blev vinterjacka, yllemössa och långbyxor idag, det började blåsa och bli kallare redan igår kväll, vi var på besök hos enkvinna som är gift med en Japan.
Dom bor på en farmi utkanten av vår by, dom har en gummifarm, odlar svamp, grönsaker, frukt och har fisk i en damm, vi drack lite öl och hade en trevlig kväll.
Japanens fru är alltid väldigt glad när vi kommer för hennes man är något av en enstöring sominte har kontakt med andra utlänningar eller Thailändare mer än i hennes släkt.

Avverkningen av eucalyptus fortsätter, vi tog ned och levererade 8 ton igår, det var vår anställde, hans son och jag själv som fällde träden, kvistade stammarna och staplade allt i högar, sedan kom tre mindre lastbilar och körde bort allt, men vi fick hjälpa till att lasta också.

Kände mig lite mör efter ett sånt pass, vi började kl 8 på morgonen och var färdiga kl 15.30, då blev det några gin tonic i våran Sala hemma i trädgården, vår anställde Pan gillar precis som jag Gin.

Mvh isan lover
Jag hade lite varmare här i min by hela 15 grader.BRRRRRRRR. Dax att hitta lite varmare land över jul o nyår innan jag fryser ihjäl:xmas_smiley:

Du skrev att virket säljs per ton. Rått eller torkat?
Hej

Det är rått som gäller eftersom det är tyngst då, vi tar bara ned så mycket som vi kan transportera bort, få vägt och sålt per dag, normalt handlar det då om 8-10 ton per dag.

I Sverige säljer man ju per kubik och då är ju vikten i sig ointressant, här nere är det precis tvärtom vikten som styr och kubiken som är ointressant.

06DFF1B5-D80F-43B3-BD75-5F52279861D2.jpeg

Här är en bild ifrån gårdagen, här syns jag och vår anställde när vi rensar stammarna ifrån kvistar, igår lastade vi en stor lastbil full istället för dom tre små vi hade häromdagen.

Jag tippar att vi hamnade någonstans på mellan 8-9 ton.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16