Isaan 2017-2026

Hej

När vi ändå var i Bueng Kan passade vi på att besöka det kända Wat Phu Tok.

20260106_130443.webp

Hela området var fyllt av olika monument, begsformationer och sevärdheter och helt klart värt ett besök.

20260106_132856.webp

Dom flesta vill förstås upp på toppen men jag har ju svindel så det var inget för mig, men pojken gav sig upp.

Mvh isan lover

Hej

Vi besökte även Bueng Khong Long som är en ca 8 000 rai stor sjö (resevoar) utanför Seka, vattnet var varmt och skönt men det blåste kallt just den här dagen.

20260106_092806.webp

Det fanns vattenskotrar, kanoter och ringar att hyra.

20260106_094300.webp

Gott om restauranger och resorts med bungalows att hyra, hit kommer vi att återvända.

20260106_094343.webp

Man fick lite samma känsla som vid kusten.

Mvh isan lover

Hej

När vi ändå var i Bueng Kan passade vi på att besöka det kända Wat Phu Tok.

20260106_130443.webp

Hela området var fyllt av olika monument, begsformationer och sevärdheter och helt klart värt ett besök.

20260106_132856.webp

Dom flesta vill förstås upp på toppen men jag har ju svindel så det var inget för mig, men pojken gav sig upp.

Mvh isan lover
Ja det är ett måste besök, klart ett av dom mest sevärda resmålen i Thailand till skillnad från alla betongtempel.

Hej

Vi besökte även Bueng Khong Long som är en ca 8 000 rai stor sjö (resevoar) utanför Seka, vattnet var varmt och skönt men det blåste kallt just den här dagen.

20260106_092806.webp

Det fanns vattenskotrar, kanoter och ringar att hyra.

20260106_094300.webp

Gott om restauranger och resorts med bungalows att hyra, hit kommer vi att återvända.

20260106_094343.webp

Man fick lite samma känsla som vid kusten.

Mvh isan lover
Det påminner om Ubolrat dammen utanför Khon Kaen. Liknande upplägg, det är ganska skönt där också.

Den där stenstatyn i nedre delen på första bilden är väl ingen Buddha? Hon har ju pattar.

Visserligen var Buddha tydligen ganska fet men pattar hade han väl ändå inte.

BTT
Så säger AI.

Den lilla apstatyn som syns vid buddhastatyns fötter är en del av de traditionella religiösa dekorationerna och offren som finns i Wat Phu Tok-templet i Bueng Kan, Thailand.
Plats: Statyn är placerad framför den stora sittande Buddha-bilden, som är det centrala fokuset för tillbedjan i detta område av templet.

Den där stenstatyn i nedre delen på första bilden är väl ingen Buddha? Hon har ju pattar.

Visserligen var Buddha tydligen ganska fet men pattar hade han väl ändå inte.

BTT
Buddhismen i Thailand är inte "renodlad", den innehåller en hel del animism och andra smågudar.

Så det kan nog dyka upp många udda figurer (inte bara faranger) som inte är Buddha på dessa platser.

Annars passar det väl dig ypperligt med den aktuella figuren...... :afro:

Hej

Hälsade på frugans f.d anställde Pan igen. Han sa att han först önskade att han skulle dö när han vaknade upp efter sin stroke och upptäckte att en sida var förlamad.

Men han var glad över att han var försäkrad, han fick 1 miljon baht från en av dessa och 500 000 baht från en annan. Så familjen klarar sig bra ändå trots att han inte kan arbeta längre.

Men han borde inte ligga hela tiden utan sitta upp ibland och försöka röra sig det han kan. Men det finns ju ingen rehabilitering överhuvudtaget.

20260107_125931.webp

Tog några bilder på vattendragen vi brukade paddla och fiska i tillsammans.

20260107_125927.webp

Mvh isan lover

Hej

Hälsade på frugans f.d anställde Pan igen. Han sa att han först önskade att han skulle dö när han vaknade upp efter sin stroke och upptäckte att en sida var förlamad.

Men han var glad över att han var försäkrad, han fick 1 miljon baht från en av dessa och 500 000 baht från en annan. Så familjen klarar sig bra ändå trots att han inte kan arbeta längre.

Men han borde inte ligga hela tiden utan sitta upp ibland och försöka röra sig det han kan. Men det finns ju ingen rehabilitering överhuvudtaget.

20260107_125931.webp

Tog några bilder på vattendragen vi brukade paddla och fiska i tillsammans.

20260107_125927.webp

Mvh isan lover
Rehabilitering finns men då får han nog använda försäkringspengarna.
Finns rehabilitation center på Bangkokhospital Udon Thani.

Rehabilitering finns men då får han nog använda försäkringspengarna.
Finns rehabilitation center på Bangkokhospital Udon Thani.
Hej

Ja och det är 11-12 mil till Udon Thani så det lär inte hända, man tycker ju att vanliga statliga sjukhus kunde informera och skicka med lite förslag på träningsövningar när patienter skrivs ut. Både han och hans frun var helt ovetande om behovet att röra på sig och försöka träna lite efter en stroke när min fru som jobbar i vård och äldreomsorg tog upp detta.

Mvh isan lover

Hej

20260108_123457.webp

Jag åkre hem till byns engelsman som numera sitter i rullstol, jag tog med en flaska gin och några burkar tonic.

20260108_150852.webp

Det slutade med att han ville följa med mig hem, så vi var tre stycken som hjälptes åt att få upp honom på min saleng.

Även han från US Navy dök upp, så det blev lite kalas, sen körde jag hem honom igen på salengen, hans fru var så glad och tacksam över att hennes man kom ut och fick träffa folk att hon grät när jag kom tillbaka med honom.

Hon tycker så synd om honom som sitter ensam på dagarna utan att ha någon att tala med.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar