Nya "blipp" betalkorten

Glimten

Forumveteran
Är det någon som fått dom nya "blipp" korten från sin bank? Dom kallar visst kortet - blipp, kontaktlös och kontantlös.

Fick idag hem ett sådant från SEB och såg att det inte var ett visakort längre utan ett mastercard som ersätter mitt visakort.

Är det någon som fått dom nya "blipp" korten från sin bank? Dom kallar visst kortet - blipp, kontaktlös och kontantlös.

Fick idag hem ett sådant från SEB och såg att det inte var ett visakort längre utan ett mastercard som ersätter mitt visakort.
Är det sånt kort du använder utan kod?

Ja, ingen kod om det är under 200 kr stod det på lappen som följde med.

Senast ändrad:
Ska fungera med sådana maskiner när man betalar

139A7586.jpg

Jag läste någonstans att dessa kort går att läsa av och skimmas i och med att dom är aktiverade hela tiden.Det kommer förmodligen snart kort som du aktiverar med fingeravtryck.Då är risken mindre för skimming och då slipper man använda kod.Dessa kort kommer inte att ha någon 200kr utan kunna användas säkert utan kod.

Jag läste på nätet att dom kunde läsas av, stod att svt hade gjort en test om detta, stod något om att man kunde läsa av dom på några hundra meters avstånd, så dom behövde inte ens vara i närheten.

Jag läste på nätet att dom kunde läsas av, stod att svt hade gjort en test om detta, stod något om att man kunde läsa av dom på några hundra meters avstånd, så dom behövde inte ens vara i närheten.
Läste också det, har ett sånt från Norwegian Bank undrar hur det går om man skulle råka ut för det och om banken står för kostnaderna.

Samma för mig, har också SEB. Det var just det jag också reagerade på, VISA blev Mastercard.

Har Mastercard från Swedbank men ett konventionellt än så länge. Det vete sjutton om jag vill ha ett sådant kort, undrar om dom kan tvinga dom som inte vill?

Det blir smidigare och säkrare om man låser upp kortet med fingeravtryck.Speciellt bra för synskadade och handikappade som har svårt för att slå koden.Jag anvämder
Har Mastercard från Swedbank men ett konventionellt än så länge. Det vete sjutton om jag vill ha ett sådant kort, undrar om dom kan tvinga dom som inte vill?
Kom igen nu Berra!Häng med i utvecklingen.Tänk om du hade fått segla din skuta från hamn till hamn.Och köra frugan i häst och vagn istället för åka bil.;)

Det blir smidigare och säkrare om man låser upp kortet med fingeravtryck.Speciellt bra för synskadade och handikappade som har svårt för att slå koden.Jag anvämder

Kom igen nu Berra!Häng med i utvecklingen.Tänk om du hade fått segla din skuta från hamn till hamn.Och köra frugan i häst och vagn istället för åka bil.;)
Jodå, jag hänger gärna med i utvecklingen men det skall vara på ett säkert sätt, där viker jag mig inte en tum. Ombord har jag aldrig motarbetat nya metoder och hjälpmedel t ex ECDIS (elektroniska sjökort) för att nämna något. Men om det underlättar för bedragare att skimma kortet så är jag mycket skeptisk.

Så även om banken förhoppningsvis står för förlusten om det skulle inträffa så orsakar det en massa problem alldeles i onödan. Det vill jag undvika.

Gillar inte utvecklingen av det kontantlösa samhället i Sverige.
Kan ju ställa till det för turister som inte har Svenskt kort.
Var i Sverige förra året skulle söka nytt Visum på konsulatet.
Skulle ta ut pengar med mitt kasikorn kort, gick inte dom hade infört att man måste rapportera till banken vilket land man skulle använda det i och vilka datum.
Från Bangkokbank hade jag unionpay card, det funkade inte i Sverige.
Skulle jag gå till banken och ta ut med mitt kasikorn kreditkort då, nä vi har inga kontanter så det går inte, finns ingen bank i Göteborg som har kontanter längre.
Vafan är det för banker, kunde jag inte ta ut ett öre, och konsulatet tog bara imot kontanter och jag hade bara kreditkortet från Kasikorn.
Tur att det gick att handla med det iallafall.

Ingen bank i Göteborg som har kontanthantering? Riktigt uselt måste jag säga. Vårt Swedbankkontor hemma i Kävlinge har (än så länge i alla fall) kontanthantering alla vardagar. Visst kan detta bli ett stort problem framöver, jag tänker t ex på min gamle far som knappt klarar av att hantera ett kort längre och samtidigt är ett lätt offer för hänsynslösa rånare. Så jag eller mina systrar tar ut pengar till honom med hans kort när han behöver.

Gillar inte utvecklingen av det kontantlösa samhället i Sverige.
Kan ju ställa till det för turister som inte har Svenskt kort.
Var i Sverige förra året skulle söka nytt Visum på konsulatet.
Skulle ta ut pengar med mitt kasikorn kort, gick inte dom hade infört att man måste rapportera till banken vilket land man skulle använda det i och vilka datum.
Från Bangkokbank hade jag unionpay card, det funkade inte i Sverige.
Skulle jag gå till banken och ta ut med mitt kasikorn kreditkort då, nä vi har inga kontanter så det går inte, finns ingen bank i Göteborg som har kontanter längre.
Vafan är det för banker, kunde jag inte ta ut ett öre, och konsulatet tog bara imot kontanter och jag hade bara kreditkortet från Kasikorn.
Tur att det gick att handla med det iallafall.

Cash Is King gäller inte lämgre ;)

Så funkar det ju med dom Svenska korten också..
Du måste låsa upp dom för att användas utomlands och på internet...
Det är ju kanon att dom har säkerhet.. Att du inte kunde hantera kortet är ju inte kortets fel.. Ha, ha, ha...

Så funkar det ju med dom Svenska korten också..
Du måste låsa upp dom för att användas utomlands och på internet...
Det är ju kanon att dom har säkerhet.. Att du inte kunde hantera kortet är ju inte kortets fel.. Ha, ha, ha...
Det är ju kanon, inte det jag klagade på utan att det inte gick att ta ut kontanter inne på banken, hade dom haft kontanthantering så hade jag kunnat ta ut kontanter inne på banken med kreditkortet.
Men som sagt ingen kontanthantering på någon bank i Göteborg fick jag som svar på dom 3 banker jag var på.
Som tur var löste det sig med dom kontanterna till konsulatet, och resten av veckan kunde jag ju betala med kortet för några kontanter fick jag inte ut.

Det är ju kanon, inte det jag klagade på utan att det inte gick att ta ut kontanter inne på banken, hade dom haft kontanthantering så hade jag kunnat ta ut kontanter inne på banken med kreditkortet.
Men som sagt ingen kontanthantering på någon bank i Göteborg fick jag som svar på dom 3 banker jag var på.
Som tur var löste det sig med dom kontanterna till konsulatet, och resten av veckan kunde jag ju betala med kortet för några kontanter fick jag inte ut.
Vi har ett bankkontor här i Norrtälje som inte ens har bankomat...??
Ett helt jävla bankkontor utan vare sig uttag eller insättning..?? (Swedbank)

Liknande trådar

R
Svar
191
Visningar
16 K
Raderad medlem 9942
R

Tillbaka
Topp