SatanG
Forumveteran
Hej
Visst kan man tycka det och en viss okunskap handlar det säkert om, men samtidigt finns det nog anledningar till att folk uppfattar falanger så här.
Själv har jag ju hört detta i över 30 år och i princip hela landet, folk i allmänhet och då speciellt på landet levde ju väldigt enkelt förr och gör det till viss del ännu, dom förvånades naturligtvis av en mängd saker, t.ex att falanger behövde stolar, sängar, toalettpapper o.s.v, liksom att falanger inte kunde dricka vattnet och äta deras mat utan att bli sjuka, dom uppfattade också ofta falanger som lite rädda och fega t.ex för insekter, ormar och djur, att dom verkade rädda för mörker och ofta inte vågade gå ut i byarna utan sällskap, sen tror jag även att dom många som såg en utlänning för första gången kanske träffade en blek, äldre man som helst satt i skuggan med en öl, fick sina väskor bärda av någon o.s.v, vid fysiskt arbete så får dom blåsor i händerna och svettas kopiöst m.m.
Detta var bara några saker som kan spela in, men jag tror det ligger något i detta.
Mvh isan lover
Menar du att folk ofta har sagt till dig att faranger är som du beskriver?
Det är inte lite misstolkande här tror du. En sak jag lade märke till för 30 år sedan var att hur fattiga än folk var så nog fanns det åtminstone en tv i varje skjul. Redan då visades det säkert tv-program om hur de lite finare folket i Bangkok levde, de som hade utbildning och pengar. Att dessa var ute och planerade ris eller nattsköt sork var nog inte fallet utan det var sannolikt anställda till allt skitgöra.
Samtidigt har ju många fått uppfattningen att alla, nåja i stort sett iaf, faranger har oändligt med pengar, varför skulle då dessa resa till Thailand för att hålla på med lågklassjobb? Kan ju inte finnas en normalbegåvad person som anser det vore normalt eller norm för vad rika gör med sina pengar, vare sig man är farang eller thai. Jag har träffat massvis med thai som inte skulle jobbat en timme mer i sitt liv om de hade pengar, mycket hellre då vara "Mao sabai" så synen på att det skulle vara konstigt med en farang på semester som dricker en öl i skuggan känns långt bort.
Har flera gånger hört "farang charat", faranger är smarta. Jag tror faktiskt många thai har en känsla av underlägsenhet mot vita faranger, t.o.m. deras egna myndigheter slår ju fast i arbetslagarna att de inte kan tävla mot utlänningar inom massvis med områden på lika villkor. Ska det till lite utöver det vanliga är det ju annars vanligt att faranger hyrs in, var väl en svensk som var arbetsledare t.ex. när Bhumibol bro 1&2 byggdes i Bkk.
Den här behandling av faranger som barn tror jag även kan blandas ihop med en större kulturell hänsyn/omtanke som thailändare har i jämförelse med t.ex. västeuropeer. Att skala frukt åt sitt sällskap, hjälpa till att torka en efter duschen, lägga tandkräm på borsten, truga snacks/frukt/mat/godis i tid o otid etc etc etc ser jag istället som ett sätt att visa respekt/omtanke/uppskattning och knappast att de skulle se en som ett barn. Varje gång jag kliver på en båt kommer det någon och ska bära min väska, jag tar inte det som att personen ser mig som ett barn utan helt enkelt visar sin respekt.
Dessa kombinationer får mig att undra om det kan vara lite övertolkningar av händelser till att vara mer än de är?
Om många direkt säger detta till dig tyder naturligtvis på motsatsen men då även du verkar ha uppfattningen att faranger är lite arbetsskygga i Thailand så kanske din kommunikation har färgat av sig lite, du vet att många säger det som den på det högre trappsteget i hierarkin förväntas vilja höra.
/ SatanG
Senast ändrad: