Alkoholen är ALLTID ett problem, oberoende om det gäller väg- eller sjötrafik. Det finns inget försvar, omdömet blir avtrubbat oavsett om man är van eller inte. Slutdiskuterat för min del!Hej
Min erfarenhet här ute på västkusten är att det nästan uteslutande är okunniga gästspelare (badgäster) som drabbas av alla dessa olyckor till sjöss, dom som är födda och uppväxta här ute och har haft anknytning till sjön i generationer långt tillbaka klarar sig trots allt bra även med en promillehalt högre än dagens 0.2, det finns t.o.m anställda inom kustbevakning, polis och sjöräddning (även på ledande positioner) som är kritiska till dagens gräns och dess påstådda påverkan på sjösäkerheten.
Enligt dessa påverkas inte dom som borde göra det, dom alkoholister som finns kör ändå och påverkas inte av gränsen överhuvudtaget, även om den ändrades till 0.0 så skulle dessa dricka och köra ändå.
Badgästerna på sommaren kör för fort, kör på grund och kör på andra o.s.v, men det beror nog mer på orutin, brist på respekt och till en viss del kanske alkohol, det är väl mest i hamnar och trängre farleder som det är några större problem, numera är det ju vattenskotrar och racerbåtar som rusar fram i 20-40 knop där det är 5 knop, passerar folk kanoter, barn i optimistjollar och badande utan att bry sig det minsta, det är enligt mig ett större problem än alkoholen.
Mvh isan lover