Nya regler för bahtbussarna.

 
Hej

Min erfarenhet här ute på västkusten är att det nästan uteslutande är okunniga gästspelare (badgäster) som drabbas av alla dessa olyckor till sjöss, dom som är födda och uppväxta här ute och har haft anknytning till sjön i generationer långt tillbaka klarar sig trots allt bra även med en promillehalt högre än dagens 0.2, det finns t.o.m anställda inom kustbevakning, polis och sjöräddning (även på ledande positioner) som är kritiska till dagens gräns och dess påstådda påverkan på sjösäkerheten.

Enligt dessa påverkas inte dom som borde göra det, dom alkoholister som finns kör ändå och påverkas inte av gränsen överhuvudtaget, även om den ändrades till 0.0 så skulle dessa dricka och köra ändå.

Badgästerna på sommaren kör för fort, kör på grund och kör på andra o.s.v, men det beror nog mer på orutin, brist på respekt och till en viss del kanske alkohol, det är väl mest i hamnar och trängre farleder som det är några större problem, numera är det ju vattenskotrar och racerbåtar som rusar fram i 20-40 knop där det är 5 knop, passerar folk kanoter, barn i optimistjollar och badande utan att bry sig det minsta, det är enligt mig ett större problem än alkoholen.

Mvh isan lover
Alkoholen är ALLTID ett problem, oberoende om det gäller väg- eller sjötrafik. Det finns inget försvar, omdömet blir avtrubbat oavsett om man är van eller inte. Slutdiskuterat för min del!
 
Hej

Min erfarenhet här ute på västkusten är att det nästan uteslutande är okunniga gästspelare (badgäster) som drabbas av alla dessa olyckor till sjöss, dom som är födda och uppväxta här ute och har haft anknytning till sjön i generationer långt tillbaka klarar sig trots allt bra även med en promillehalt högre än dagens 0.2, det finns t.o.m anställda inom kustbevakning, polis och sjöräddning (även på ledande positioner) som är kritiska till dagens gräns och dess påstådda påverkan på sjösäkerheten.

Enligt dessa påverkas inte dom som borde göra det, dom alkoholister som finns kör ändå och påverkas inte av gränsen överhuvudtaget, även om den ändrades till 0.0 så skulle dessa dricka och köra ändå.

Badgästerna på sommaren kör för fort, kör på grund och kör på andra o.s.v, men det beror nog mer på orutin, brist på respekt och till en viss del kanske alkohol, det är väl mest i hamnar och trängre farleder som det är några större problem, numera är det ju vattenskotrar och racerbåtar som rusar fram i 20-40 knop där det är 5 knop, passerar folk kanoter, barn i optimistjollar och badande utan att bry sig det minsta, det är enligt mig ett större problem än alkoholen.

Mvh isan lover

Varför tror du att dom kör som idioter??
Barnslig dumhet eller kanske på fyllan.Sjöfylleri är vanligare än du tror. Men för polisen och Kustbevakningen är det bara merjobb med en promillehalt på 0.2 Då måste dom visa statistik på att dom jobbat lite.
 
Alkoholen är ALLTID ett problem, oberoende om det gäller väg- eller sjötrafik. Det finns inget försvar, omdömet blir avtrubbat oavsett om man är van eller inte. Slutdiskuterat för min del!

Hej

Frågan är väl om några grannar som ska åka ut med en mindre båt på en holme och grilla eller bada, alternativt meta småfisk på den plats dom är födda och uppväxta ska räknas som sjötrafik?
Jag har respekt för din åsikt i frågan men tillhör själv dom som har en annan syn på det här när det handlar om mindre långsamma båtar i vana händer

Mvh isan lover
 
Så för dig, så spelar det ingen roll om man har 0.2 prom. eller 2.0
Om du nu inte vet vilka regler som gäller i Swe så tycker jag att du skall skaffa den kunskapen.
Tidigare fanns det ett krav på förarbevis för båtar under 12 met. Men det finns tydligen på tapeten igen att det skall införas på nytt.
Man införde en promille gräns på 0.2 promille i stället.
För fritidsbåtar över 12 meter skall man inneha "Kustskepparexamen"

Hej

Jag själv förespråkar absolut inte 2.0 promille och det tror jag inte att dom olika anställda på dessa myndigheter heller gör, men jag delar deras uppfattning att 0.2 promilles gräns i en till största delen av året näst intill tom skärgård är något som borde diskuteras och kanske ändras, detta p.g.a att effekterna av den är tveksamma, jag blev riktigt glad när jag läste deras inlägg i debatten, själv tycker jag att anställdas ord på kustbevakning, polis och sjöräddningens väger ganska tungt här.

Mvh isan lover
 
Låter så trevligt och gemytligt i dina inlägg om hur det är i Thailand. Ja ända tills inläggen handlar om dagens styre förstås, då är ju trycket mot medborgarna extremt :)

/ SatanG

Hej

Ja det är väl ingen större hemlighet att jag är emot diktatur och juntastyre och själv tycker jag väl inte direkt att man kan säga att diktatorn har ökat friheten i landet, med alla märkliga förbud mot allt ifrån parasoller, solstolar, öl och glass på stranden, gatuförsäljning o.s.v, men det har vi väl diskuterat i andra trådar.

Mvh isan lover
 
Så för dig, så spelar det ingen roll om man har 0.2 prom. eller 2.0
Om du nu inte vet vilka regler som gäller i Swe så tycker jag att du skall skaffa den kunskapen.
Tidigare fanns det ett krav på förarbevis för båtar under 12 met. Men det finns tydligen på tapeten igen att det skall införas på nytt.
Man införde en promille gräns på 0.2 promille i stället.
För fritidsbåtar över 12 meter skall man inneha "Kustskepparexamen"
Ja 12 meter kan vara längre om båten är under 4 meter bred ,rätt e fel???
 
Hej

Andra kanske tycker att falanger inte klarar av att både stå och hålla sig fast, bättre att dom sitter inne så att dom inte ramlar av och klagar på Thailand.

Mvh isan lover
Kan nog ligga lite i det. om en falang skadar sig så kan det bli rubriker i internationell press. Det kan skada turistindustrin.
Om en thai skadar sig kanske det skrivs i thaipressen
 
Pga att luckan fram över förarhytten är alltid stängd så blir det undertryck på passagerar flaket och och diselavgaserna sugs in. Här hemma i Udon kör alla med luckan öppen vilket medgör genomluftning av passangerar utrymmet

Hej

Håller med om detta, luckan borde vara öppen så att det drar igenom framifrån, om det går att öppna den ifrån flaket så brukar jag göra detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag själv förespråkar absolut inte 2.0 promille och det tror jag inte att dom olika anställda på dessa myndigheter heller gör, men jag delar deras uppfattning att 0.2 promilles gräns i en till största delen av året näst intill tom skärgård är något som borde diskuteras och kanske ändras, detta p.g.a att effekterna av den är tveksamma, jag blev riktigt glad när jag läste deras inlägg i debatten, själv tycker jag att anställdas ord på kustbevakning, polis och sjöräddningens väger ganska tungt här.

Mvh isan lover
Sorry Isaan Lower , att tillåta 2 promille är samma som att tillåta sjöfylleri ,, helt vansinnigt, folk tänjer alltid på gränser , , har sett alldeles för mycket fylla runt Sveriges kuster . Det behövs ju ingen alkohol för att det skall gå fel i kubik , så sätt 0,2 som en maxgräns , vad är skillnaden ?? Bil eller Båt ??? Enligt mig rena dumheter att överhuvudtaget tillåta alkoholintag dvs droger. Många båtar har toppfarter runt 100km , Hur smart är ditt resonemang då ??:)
 
Sorry Isaan Lower , att tillåta 2 promille är samma som att tillåta sjöfylleri ,, helt vansinnigt, folk tänjer alltid på gränser , , har sett alldeles för mycket fylla runt Sveriges runt 100km , Hur smart är ditt resonemang då ??:)

Hej

Det finns mig veterligen ingen som har föreslagit 2.0 promille, jag vet inte var någon medlem fick den siffran ifrån, själv har jag aldrig hört talas om något förslag åt det hållet?

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns mig veterligen ingen som har föreslagit 2.0 promille, jag vet inte var någon medlem fick den siffran ifrån, själv har jag aldrig hört talas om något förslag åt det hållet?

Mvh isan lover
OK , låter bra , skulle fn vara 0,0 promille :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
OK , låter bra , skulle fn vara 0,0 promille :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Hej

Eftersom både anställda inom kustbevakning och polis m.m tycker att 0.2 promille är lite hårt så borde förmodligen gränsen vara lite högre än den nuvarande, men jag tror inte att det handlar om dom som kör omkring i 30=40 knop.

Men det finns ju folk som bor ute bland öarna och längs kusterna och dom ska ju kunna ha ett normalt liv, liksom att familjer ska kunna grilla och ta en öl på en holme utan att riskera att straffas o.s.v, dagens gräns ör onödigt hård och uppnår inte sitt syfte, det är mer en störning och något som drabbar dom skötsamma.

Mvh isan lover
 
Hej

Eftersom både anställda inom kustbevakning och polis m.m tycker att 0.2 promille är lite hårt så borde förmodligen gränsen vara lite högre än den nuvarande, men jag tror inte att det handlar om dom som kör omkring i 30=40 knop.

Men det finns ju folk som bor ute bland öarna och längs kusterna och dom ska ju kunna ha ett normalt liv, liksom att familjer ska kunna grilla och ta en öl på en holme utan att riskera att straffas o.s.v, dagens gräns ör onödigt hård och uppnår inte sitt syfte, det är mer en störning och något som drabbar dom skötsamma.

Mvh isan lover
Hmmm hur skall de som kör 30-40 knop veta att detta inte gäller dem , eller skall det vara olika menar du? Jag har plockat upp spillror från flytetyg ute i Sandhamnsfarleden som hamnat framför en tanker , en lite fiskebåt , Tuff tuff 6 knop ,hjälper inte, om man är full så är man full , och det har ingen plats varken i trafiken eller på sjön eller i luften .. allt annat blir som jag ser det "en dåres försvarstal" Folk måste ha strikta gränser , de tänjer på allt , 0,2 promille , blir lätt 0,5 , 05 blir 1,0 osv , så bättre ha nolltolerans i detta avseende , bara min syn på detta
 
Nu borde det finnas undantag för lokalbefolkningen i skärgården som bott där i generationer att följa svenska lagar stiftade i Stockholm.
Låt dessa dricka och förolyckas enligt traditionerna och som dom är vana med, promillegränser, flytväst, hjälmtvång passar inte in bland naturfolken ;)
 
Nu borde det finnas undantag för lokalbefolkningen i skärgården som bott där i generationer att följa svenska lagar stiftade i Stockholm.
Låt dessa dricka och förolyckas enligt traditionerna och som dom är vana med, promillegränser, flytväst, hjälmtvång passar inte in bland naturfolken ;)
5555:):):) Förstår din tanke i detta :thumbsup::thumbsup:
 
Hmmm hur skall de som kör 30-40 knop veta att detta inte gäller dem , eller skall det vara olika menar du? Jag har plockat upp spillror från flytetyg ute i Sandhamnsfarleden som hamnat framför en tanker , en lite fiskebåt , Tuff tuff 6 knop ,hjälper inte, om man är full så är man full , och det har ingen plats varken i trafiken eller på sjön eller i luften .. allt annat blir som jag ser det "en dåres försvarstal" Folk måste ha strikta gränser , de tänjer på allt , 0,2 promille , blir lätt 0,5 , 05 blir 1,0 osv , så bättre ha nolltolerans i detta avseende , bara min syn på detta

Hej

Du har helt rätt, dom som är fulla och alkoholiserade kör ändå oavsett promillegränsen, det är detta kustbevakare och polis påpekade, dom når man inte med en låg promillegräns, men som tur är så är dom väldigt få till antalet.

Dom som påverkas och drabbas av en för låg promillegräns är dom skötsamma som inte tillhör någon riskgrupp och inte utgör någon fara.

Jag har också under min tid med fiske bärgat folk med punktering på gummibåtar, stött på folk som inte vet var dom var, som hade kört upp på land o.s.v, men ingen av dom var berusad, dom var badgäster utan sjövana, det är nog en betydligt större anledning till olyckor och problem än alkohol.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp