Nya thailändska trafikregler, någon som hör mer om detta?

Allt detta är ju implementerat sedan länge , vet många som betalt stora summor vid fyllekörning, i samtliga fall åka "svarta maja" till Soi 9 samt sedan nästföljande dag till domstol , vid allvarliga fyllekörningar och ev olycka som följd finns en möjlighet för Thailand att utvisa slöddret , Vad beträffar allt annat uppräknat så har detta varit i bruk länge , fick själv 500thbt i böter för att jag missade en skylt för enkelriktad trafik , helt korrekt bötfälldes jag med kvitto

20150608_114252.jpg

detta är vad du betalar på stationen. I PATTAYA! det är alltid dyrare att betala direkt med kvitto

På andra orter med mindre faranger räkna med 1/2 eller 1/4 av denna tariff

MAO inga NYA regler , utan de gamla som enligt mig är alldeles för "snälla"

Traffikregler? Finns det sådanna här? Trodde bara de gällde farangs :p

Frugan stannade inte vid rött ljus , i Nong Bua Lamphu. Polisen var inte långt borta, o hun fick böta 400 tb.

om du betalar på plats så räkna med 100-200B mer än på stationen, dom som tog dig skall ha en slant med..

Detta är ju ett typiskt exempel på skev fördelning. Vet att det skiljer sig från ort till ort, men många gånger försöker de suga ut så mycket de kan på plats då personen förmodligen inte vill åka till stationen, de kan också hota med att det kommer bli dyrare om inte pengar ges på plats, nu snackar jag om de som vill ha pengar utan kvittering.

I andra fall, speciellt fall som inte rör farangs, så är det ju helt tvärt om. T.ex. tjejens bror om "tetsakit"/"ordningsvakterna-i-polisuniform-utan-samma-makt-och-rättigheter" anser att han säljer på fel ställe så vill de ha pengar, de nöjer sig dock med en 100 lapp eller så, dock skulle det bli betydligt mer om han skulle söka riktigt tillstånd, eller på annat sätt försöka betala "enligt lag".

Jag har klarat mig fint från konfrontationer sedan jag fastnade i Aranyaprathet/Sa Kaew 2008. Men man hör ju hur dryga de kan vara näst intill dagligen... Jag vill dock påpeka att jag har mer positiva erfarenheter av polisen här en negativa, så min pessimism kommer från skrönor och hörsägner, men självklart ser jag dem för individer när jag väl stöter på någon.. Gör man inte det får man nästan skylla sig själv likt alla tomtar på youtube som springer runt och försöker provosera poliser med kameror och skriker om sina rättigheter..

Gör man inte det får man nästan skylla sig själv likt alla tomtar på youtube som springer runt och försöker provosera poliser med kameror och skriker om sina rättigheter..:thumbsup::thumbsup::thumbsup:;)

Hon kom billigt undan, den "nya" tariffen som finns ovan i tråden säger att det numera är 1000tbh för rödljus. Men dom hade kanske inte fått veta det ännu.
I dag är det svårare att köpa sig fri på plats, ibland står militären och kollar vad polisen gör på plats.

Var på Migrationen och fixade ett retirement häromdagen , pratade med en Engelsman som arbetar där , han berättade att man "städat" ordentligt , så vitt han vet så finns idag i alla fall som han uttryckte det någon där som tar bestickning. Detta skall till årsskiftet gälla alla poliser på fältet , man kommer att fängsla de som försöker besticka en Thaipolis , mao , låt dem först be om slantar annars riskerar ni att försöka muta "fel polisman" .

Detta vill jag gärna se fungera innan jag tror på det , men mycket har hänt sedan Prayut kom till sin position , jag ser inget negativt i att det rensas..:)

Var på Migrationen och fixade ett retirement häromdagen , pratade med en Engelsman som arbetar där , han berättade att man "städat" ordentligt , så vitt han vet så finns idag i alla fall som han uttryckte det någon där som tar bestickning. Detta skall till årsskiftet gälla alla poliser på fältet , man kommer att fängsla de som försöker besticka en Thaipolis , mao , låt dem först be om slantar annars riskerar ni att försöka muta "fel polisman" .

Detta vill jag gärna se fungera innan jag tror på det , men mycket har hänt sedan Prayut kom till sin position , jag ser inget negativt i att det rensas..:)

Poliserna själva s¨ger att det e "krångligt" och "tar lång tid"... då vet man att dom vill ha en slant nu direkt i näven. Ofta är det egna påhittade förseelser som dom tar en för, typ att "du får inte lasta en pickup som har röd skylt", jag blev tagen 2 ggr för detta på raken innan Pattaya av highway polisen. Röäggen inom polisen finns där och kommer alltid att finnas.. tyvärr.

Hon kom billigt undan, den "nya" tariffen som finns ovan i tråden säger att det numera är 1000tbh för rödljus. Men dom hade kanske inte fått veta det ännu.
I dag är det svårare att köpa sig fri på plats, ibland står militären och kollar vad polisen gör på plats.

Denna tariffen var ifrån Pattaya, där farangpris gäller (90% av de som tas är faranger, resten blundar man för eller "har inte tid att ta hand om")

Jag har klarat mig fint från konfrontationer sedan jag fastnade i Aranyaprathet/Sa Kaew 2008. Men man hör ju hur dryga de kan vara näst intill dagligen... Jag vill dock påpeka att jag har mer positiva erfarenheter av polisen här en negativa, så min pessimism kommer från skrönor och hörsägner, men självklart ser jag dem för individer när jag väl stöter på någon.. Gör man inte det får man nästan skylla sig själv likt alla tomtar på youtube som springer runt och försöker provosera poliser med kameror och skriker om sina rättigheter..

Ju fler turister desto mer korruption, det är som natt och dag i Pattaya jämfört med Bkk eller Udon, som ja bott i tidaigare, det går inte att förneka!

Trafik regler i Thailand : utan säkerhetsbälte inne i bilen , 5000 Baht att betala ved kontroll .
men bak på bilen är det lovligt utan säkerhetsbälte , förstå dem som vill , men det är farligare
å sitta bak på bilen .

11228108_944194838961226_5598803457560457204_n.jpg

12524189_944196192294424_916556316015945994_n.jpg

Poliserna själva s¨ger att det e "krångligt" och "tar lång tid"... då vet man att dom vill ha en slant nu direkt i näven. Ofta är det egna påhittade förseelser som dom tar en för, typ att "du får inte lasta en pickup som har röd skylt", jag blev tagen 2 ggr för detta på raken innan Pattaya av highway polisen. Röäggen inom polisen finns där och kommer alltid att finnas.. tyvärr.

Denna tariffen var ifrån Pattaya, där farangpris gäller (90% av de som tas är faranger, resten blundar man för eller "har inte tid att ta hand om")

Ju fler turister desto mer korruption, det är som natt och dag i Pattaya jämfört med Bkk eller Udon, som ja bott i tidaigare, det går inte att förneka!

Har aldrig fått en böteslapp här nere för trafikbrott jag inte begått, bryter du mot trafiklagen skall du ha en böteslapp.
Sen att det är billigare att betala direkt till polismannen utan kvitto, det är det som kallas muta, till och med regeringen har gått ut med för inte sålänge sen att böter skall aldrig betalas någon annanstans än på polisstation enskilde polisman har ingen rätt att ta imot böter och då utan kvitto 5555 ja dom går nog till mia noi ;)
Bötesbeloppen med kvitto tycker jag inte skiljer sig låg på samma summa när svärmor fick en böteslapp i Phetchabun när hon körde utan körkort som här.
Men kanske mutan man betalar direkt till polismannen skiljer sig ;) Aldrig betalat någon så vet ej men fått böter 2 gånger ena gngn för jag inte hade mc kort bara bilkörkort och andra för att jag pakerat i olovlig zon 2 helt rättfärdiga böter som inget var att gnälla för, gick till polistation och betalade.
Vill man inte betala böter ser man till att följa satta regler.

Tror det är mindre korruption nu, känns så, för dom har ju även gått ut med att man skall inte visa passet för polis vid trafikkontroll dom har ingen rätt att begära det och polisen som stoppade mig för körkortet viftade snabbt bort passet när jag ville visa det I not want to see.
Men tyvvär är trafikbrotten lika känns det som och faranger är inte bättre än Thai här nere när det gäller fyllekörning och köra utan hjälm.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp