Nya thailändska trafikregler, någon som hör mer om detta?

Kanske var det så utanför städerna men jag tvivlar på att det var lagligt.
Lagligt var det inte men det kom vi ju fram till att det inte är i Thailand heller, men vill inte minnas det som något jätteovanligt om pickup fanns.
Men jag var så ung så kan ju lika gärna vara att man åkte par gånger och det var så skönt att sitta där på flaket så man minns det som vanligare ;)
På EPA och A-traktorer knöka vi det fullt på flaket på helgerna iallafall när vi kom till den åldern .

När jag var liten på 60 talet fanns det ju inget bilbälteskrav och troligen inga regler på att åka på flak. Jag vet att när man var riktigt lite fick man ligga och sova på hatthyllan (som den hette på den tiden). Min föräldrar hade en barnstol, men den var ju i huvudsak inte säker utan mer att man skulle ha något att göra då det fanns ratt och lite annat kul på den.

Senare kom ju bilbälteslagen, först i framsätet och några år senare även för alla i bilen.

Lite inklippt från Wikipedia:
"Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970[5], och i baksätena från och med årsmodell 1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon. Amatörbyggda ochombyggda fordon behöver endast ha bälten i framsätet, dessa behöver ej ha upprullningsdon, och i vissa fall kan tvåpunktsbälte godtas. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986, medan yrkeschaufförer slapp ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. "

Appropå trafik, bath bussarna här i Manila såg för jäkla fräcka ut, sån vill jag ha fick jag tyvärr inte tagit nåt foto så får visa ett nedladdat. Lite häftigare än thai bath bussarna.
images.jpg

Appropå trafik, bath bussarna här i Manila såg för jäkla fräcka ut, sån vill jag ha fick jag tyvärr inte tagit nåt foto så får visa ett nedladdat. Lite häftigare än thai bath bussarna.
images.jpg
Dom heter inte bahtbussar på Filippinerna, dom kallas Jeepneys och är skitfräcka! En av killarna jag jobbar med har några sådana som jag kollade på när jag var i Cavite, det var rejäla motorer i dom. :)

Vill minnas att även jag har suttit på flaket i min barndom och inte var jag ensam om det och minns det inte som något ovanligt, men är ju när jag vart runt 6-10 år som jag tror mig minnas det ifrån alltså 80 talet .
Så inte så längesen.
Nej Jonas , i sa fall en traktorkarra, har varit olagligt mycket lange i Sverige

Vem har berätta for dig att det är min pickup och att det är jag som kör bilen , du har lite fantasi .
Bilen är det min granne som äger och han körde bilen med munkarna i , och jag kan inte lära en
thailändare trafik reglar , eller spela Polis i Thailand , det får andra göra .

EV skrev
När vi har Budda på besök så använder vi en flakbil å kör Budda med :angel:

Skiljer sig verkligen Norska och Svenska sa mye

Nej Jonas , i sa fall en traktorkarra, har varit olagligt mycket lange i Sverige
Har aldrig skrivit att det var lagligt, jag skrev inte att det kördes så lagligt utan att det var inget ovanligt.
Någon traktor kärra har jag inte suttit på jag är inte uppvuxen på bondgård utan i betongetto utanför Göteborg.

Jag skulle i varje fall inte vilja ligga direkt bakom en pickis som är lastad på det viset.

Numera ligger jag aldrig bakom en bil, som ser dåligt surrad, och dumt lastad ut.

För några dagar sedan körde jag, med min Big Bike om en "pickis" som hade takskivor 120 x 60 i 2 högar, nästan ända upp till hytten.Då jag passerade så kom det 2st flygande som Frisbee ut på min sida, la mig ner med huvudet på tanken, och såg hur den ena passerade i ögonvrån.
Blev nog lite chockad, kunde lika gärna blivit halshuggen.
Fick stopp på bilen och den gamle Thaimannen vajade nog i 5 min när han förstod hur illa det kunde gått. Han tog fram sina rep och surrade sin last.

I detta fall var det inget överlass. Bara ingen surrning, så vinden tog skivorna en och en.
Det säger allt om tänket och trafikkulturen. En sak är säker, moppe eller MC kommer jag aldrig att köra i Thailand. Det är alldeles för farligt och vi har barn. Min svåger har redan omkommit i en MC-olycka, det räcker. Jag är medveten om att jag missar mycket men det är en smäll jag kan ta för säkerhetens skull.

Det säger allt om tänket och trafikkulturen. En sak är säker, moppe eller MC kommer jag aldrig att köra i Thailand. Det är alldeles för farligt och vi har barn. Min svåger har redan omkommit i en MC-olycka, det räcker. Jag är medveten om att jag missar mycket men det är en smäll jag kan ta för säkerhetens skull.
Funderar på att göra mig av med moppen med vi använder den inte längre ändå, men här i Pattaya så är det fame först och främst faranger jag blir förbannad på.
Thai håller oftast anpassad fart på dessa vägar i stan, och dom är lite mer vana av det, men inte så sällan man ser faranger kommer brännandes med gasen i botten som om dom körde moppe hemma.
Och dom kör värre än thai åker runt i bar överkorpp utan hjälm och ingen hänsyn till andra traffikanter.
thai är ju vana vid trafiksituationen här men farangernas beteende är inte ett dugg bättre här nere.
Samma i när jag bodde i byn, såg aldrig farang med hjälm, första gngn jag var där uppe träffa par faranger (En svensk)
Jag sa att jag kunde inte ta en öl jag körde, ja du är nyinflyttad i thailand hör vi, här är det ingen som bryr sig, sen berätta dom fyllehistorier hur dom hade kört.
Ja jag är hellre ny hela tiden i thailand än beter mig som dom.

Funderar på att göra mig av med moppen med vi använder den inte längre ändå, men här i Pattaya så är det fame först och främst faranger jag blir förbannad på.
Thai håller oftast anpassad fart på dessa vägar i stan, och dom är lite mer vana av det, men inte så sällan man ser faranger kommer brännandes med gasen i botten som om dom körde moppe hemma.
Och dom kör värre än thai åker runt i bar överkorpp utan hjälm och ingen hänsyn till andra traffikanter.
thai är ju vana vid trafiksituationen här men farangernas beteende är inte ett dugg bättre här nere.
Samma i när jag bodde i byn, såg aldrig farang med hjälm, första gngn jag var där uppe träffa par faranger (En svensk)
Jag sa att jag kunde inte ta en öl jag körde, ja du är nyinflyttad i thailand hör vi, här är det ingen som bryr sig, sen berätta dom fyllehistorier hur dom hade kört.
Ja jag är hellre ny hela tiden i thailand än beter mig som dom.
Sådana ord klingar ljuvt i mina öron.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp