Nya thailändska trafikregler, någon som hör mer om detta?

Ja Jonas , ibland tycker vi väldigt lika, jag brukar säga till faranger som klagar över böter "Följ lagen så slipper du dem " Helt sant Jonas , bra mycket bättre har det blivit i Pattaya . Pattaya är inte en plats som man ostraffat skall kunna köra på fyllan med risk för att skada sina medtrafikanter , har man råd med en fylla så har man råd med en MC taxi hem :):thumbsup:

Trafik regler i Thailand : utan säkerhetsbälte inne i bilen , 5000 Baht att betala ved kontroll .
men bak på bilen är det lovligt utan säkerhetsbälte , förstå dem som vill , men det är farligare
å sitta bak på bilen .

11228108_944194838961226_5598803457560457204_n.jpg

12524189_944196192294424_916556316015945994_n.jpg

Vad har du fått detta ifrån att man får sitta på flaket, detta har aldrig varit tillåtet.
Ang böter för bälten inne i bilen, så kom det nya regler för C:a 1 år sedan, alla resande är skyldiga att använda befintliga säkerhetsbälten vid färd.

Vad har du fått detta ifrån att man får sitta på flaket, detta har aldrig varit tillåtet.
Ang böter för bälten inne i bilen, så kom det nya regler för C:a 1 år sedan, alla resande är skyldiga att använda befintliga säkerhetsbälten vid färd.
Att sitta på flaket är kanske en allmänt vedertagen grej kanske? En del i vår familj bara älskar att sitta där.

Vad säger Svenska lagen om studentflak , är det olagligt att åka på flak och polisen ser mellan fingrarna eller får dom specialtillstånd att köra fulla minderåriga ungdomar i Sverige?

Så är det i vår familj också. Men knappast tillåtet. Ändå säger aldrig poliserna något.
Nej, jag blev mer eller mindre chockad över detta när jag var I Isaan första gången. För att inte tala om skolskjutsarna där massor av barn t o m sitter uppe på taket. :eek:

Senast redigerad av en moderator:
Vad säger Svenska lagen om studentflak , är det olagligt att åka på flak och polisen ser mellan fingrarna eller får dom specialtillstånd att köra fulla minderåriga ungdomar i Sverige?
De måste söka tillstånd och tror det är max 20km/h som gäller. De får inte längre köra inne i Sthlm city.

Polisen har blivit hårda på detta då det förekom några tragiska olyckor för ett par år sedan.

Kanske att polisen i Thailand ser nerlagd fingrarna då många aldrig skulle komma ut annars. Åker någon ska ju alla med.

Mitt vanliga körkort ger ju också bara rätt att ha åtta passagerare. Men det kan ju inte vara tillåtet att ha passagerare på flaket.

Alla resande är skyldig att använda befintlig säkerhetsbälte vid färd : I Bathbus också ?

IMG_0477.jpg

Alla resande är skyldig att använda befintlig säkerhetsbälte vid färd : I Bathbus också ?

IMG_0477.jpg

Varför????
Där finns det väl inga bälten, eller hur???
Generellt gäller, att finns det bälten så skall dom användas
Din läsförståelse, tillhör inte den allra bästa på forumet

Att en Skandinav med fullt fungerande hjärna underlåter sig att köra folk på sitt egen Pickups flak bara för att andra gör det är för mig helt obegripligt . Hur djäkla dum för man vara , har ni sett en pickup fullt med folk på flaket som voltat eller kört ut i skogen efter att blivit prejad av tillex en full medtrafikant. kroppar överallt, utan huven , halva kroppar som slungats omkring och lemlästats.. Tänk Ev använd huvudet , Bara för att Thaifolket gör saker så innebär det inte att det är tillåtet . Dessutom säger sunda förnuftet att du som passagerare på flaket är helt oskyddad och helt utlämnad åt tyngdlagen när olyckan inträffar .........

Ser du nogen skillnad i utforande................................:police:
Dessutom Bathtaxi har en maxhastighet ,som tyvarr aldrig efterlevs.

Bath taxi.jpg

Pickuppflak.JPG

Att en Skandinav med fullt fungerande hjärna underlåter sig att köra folk på sitt egen Pickups flak bara för att andra gör det är för mig helt obegripligt . Hur djäkla dum för man vara , har ni sett en pickup fullt med folk på flaket som voltat eller kört ut i skogen efter att blivit prejad av tillex en full medtrafikant. kroppar överallt, utan huven , halva kroppar som slungats omkring och lemlästats.. Tänk Ev använd huvudet , Bara för att Thaifolket gör saker så innebär det inte att det är tillåtet . Dessutom säger sunda förnuftet att du som passagerare på flaket är helt oskyddad och helt utlämnad åt tyngdlagen när olyckan inträffar .........

Vem har berätta for dig att det är min pickup och att det är jag som kör bilen , du har lite fantasi .
Bilen är det min granne som äger och han körde bilen med munkarna i , och jag kan inte lära en
thailändare trafik reglar , eller spela Polis i Thailand , det får andra göra .

Farligt bara gå ut isf...jag kör alltid med tanke att alla andra är idioter (även i Sv) och det har hittills fungerat bra ;)

Japp !detta e Thaland logik :angel:

Det är lätt å säga detta är Thailand . Men det är inte många år sedan vi hade den samma skicken
i Norge och Sverige att hela familjen var på söndags tur med lastbil . I reklamen till Tidaholms
bilarna med fult av barn och vuxna i lastplanen .
Och Norge hade den uvana till 1960 med folk på lastplanen .

Tidaholm_TSL_Truck_1927.jpg

Det är lätt å säga detta är Thailand . Men det är inte många år sedan vi hade den samma skicken
i Norge och Sverige att hela familjen var på söndags tur med lastbil . I reklamen till Tidaholms
bilarna med fult av barn och vuxna i lastplanen .
Och Norge hade den uvana till 1960 med folk på lastplanen .

Tidaholm_TSL_Truck_1927.jpg
Det har i varje fall inte varit lagligt i Sverige under min snart 60 åriga levnad. Men vårt nordiska klimat hämmar dylika avarter tack och lov.

Vill minnas att även jag har suttit på flaket i min barndom och inte var jag ensam om det och minns det inte som något ovanligt, men är ju när jag vart runt 6-10 år som jag tror mig minnas det ifrån alltså 80 talet .
Så inte så längesen.

Vill minnas att även jag har suttit på flaket i min barndom och inte var jag ensam om det och minns det inte som något ovanligt, men är ju när jag vart runt 6-10 år som jag tror mig minnas det ifrån alltså 80 talet .
Så inte så längesen.
Kanske var det så utanför städerna men jag tvivlar på att det var lagligt.

Folk som satt på lastbil var det vanligt i Norge lika till sluten av 50 talet eller starten på 60 talet

03S1M3uQ8d.jpg

04RW1XLLwy.jpg

lastebil19301280.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp