L
Lunkan
Gäst
Ja, det har du säkert rätt i. Inte ett dugg konstigt om fattiga thaimän är ohyfsade mot FARANGER,"Wwax " sa:Ang ohyfsade thailändska män så är det mer komplext än så.
Det handlar om status.
Du som farang har alltid högre status än en thaiman, hierarkin kan vara svår att förstå men att man blir ignorerad har med blyghet och respekt att göra.
Att vi västerlänningar stövlar in med buller och brak i byarna, bygger flashiga hus och strör pengar omkring oss gör det inte lättare.
Vill inte ens veta hur mycket skit en thaiman får ta från sin fru eftersom han inte har samma medel som farangen så ett visst mått av förakt (avundsjuka) mot dig kan man räkna in i ekvationen.
Som jag skrivit tidigare så har jag blivit "förbjuden" att hälsa på vissa människor (skitit i det och hälsat iallafall vilket resulterat i att damen förlorat ansiktet), kommer nog aldrig förstå thaikulturen så det är inte ens lönt att försöka.
MEN många thaimän är ju ohyfsade även där det inte finns/fanns några faranger (=Gör thaikvinnor gravida, och sedan tar de inte ett dugg ansvar och betalar ingenting för barnen.)
---
"Mitt ex" lärarinnan pratar ofta med en snäll alkoholist i byn, hon gör ungefär som jag =struntar i status och går efter vilka som är trevliga.
(T ex kom en alkis och pratade ofta med mig då jag fortfarande bodde i stan. En gång kom han och berättade att han blivit tagen av polisen som Palmes mördare, men släppt alldeles innan han kom och pratade med mig. Just då trodde jag han bara skämtade, men det var nog sant, för nära efter sas på nyheterna att Christer Petterson hade blivit tagen av polisen misstänkt för Palmemordet. Polisen hade nog tagit "min" alkis på Chister Pettersons efterlysning, för vid en snabbtitt såg de ganska lika ut.)