Utanförskap som svensk i Thailand?

Att få en Thai man som riktig kompis är få förunnat. Jag har varit här ganska länge och känner faktiskt ingen strait nordbo som lyckats. Vore kul att veta om ni känner till någon som lyckats?

Där har vi nog alla olika behov. Själv har jag en handfull farangkompisar. Ibland dör någon eller flyttar hem igen. Somliga är i Europa på sommaren. Ibland täffar man någon ny, då får man testa om personkemin och intressena stämmer. På många platser finns föreningar för sådana som gillar föreningsliv.
Men utan min kära familj skulle det nog bli ett torftigt liv? [emoji2]

Ska man bo i Thailand verkar det som att man får bestämma sig för om man vill lära sig språket eller hålla sig till turistorterna. :) Bo med bara thai utan att ha språket verkar iallafall inte som något bra alternativ?

Hur I hela friden kan du påstå något så enormt korkat som att du lärt dig läsa thai på några veckor, sedan skriver du just under att du inte är någon hejare på thai, så till att börja med hur vet du isåfall vad det är du läser`?
Jag har bott härnere I 10 år och kan tala om för dig Thailändska inte är ett lätt språk att lära som vuxen och betydligt svårare att läsa och skriva.
Bättre du håller dig till svenskan Einstein istället för att ge TS huvudbry

Visst kan du läsa även om du inte förstår vad du läser.
Varenda en som börjar lära sig engelska kan väl läsa eftersom det är i stort sett samma alfabetet. Det finns fortfarande många engelska ord som jag kan läsa och till och med betona rätt men inte förstår utan får slå upp.

Det är min vän precis så det förehåller sig med thai språket, jag har lärt mig läsa och kan se hur ordet skall uttalas men förstår inte utan får anällt alå upp.

Inte så korkat som du tror alltså!
Och jag påstår fortfarande att jag lärde mig läsa thai på tre veckor.

Lyssnade på en fd Jugoslav (landet hette så när han flyttade till Sverige)
Har sa att det är omöjligt att komma in i svenska samhället. Han hade bott i Sverige nästan 40 år så han visste minsann.
Jag tyckte att det är inte var så konstigt för han kunde inte svenska, man fick gissa sig till vad han sa.
Så för min del handlar frågan om jag vill komma in i min familjs liv, samhällslivet så det är banne mig nödvändigt med fungerande språk. Det tär på mitt lilla ego att ta frugan som tolk till banken, mm. (gör inte det längre).

Sedan förstår jag inte resonemanget att det är lättare för frugan att lära sig svenska, hur då?

Att få en Thai man som riktig kompis är få förunnat. Jag har varit här ganska länge och känner faktiskt ingen strait nordbo som lyckats. Vore kul att veta om ni känner till någon som lyckats?
Jag hade en polare som jag hängde mycket med när jag bodde i byn och som jag räknar som den bäste vän jag haft i Thailand alla nationaliteter, vi tog oss fram på teckenspråk och förenklad Thai.
Han har även kommit ner och hälsat på mig några gånger i Pattaya.
Fast var inte alltid så lätt för han heller, rasismen är stor där uppe med fast många kanske inte märker av det öppet eller förnekar att det finns och håller skygglapparna på ;)
Flera av hans polare tyckte han var svikare för att han hängde med farang och en gång fick han sin moppe vandaliserad av tidigare polare för att han umgicks så mycket med farang men han sket i vilket.
Nu har vi inte träffats på länge dock utan har hållt kontakten på FB bara, stort avstånd.

:clap_tranparent::reta:
Varenda en som börjar lära sig engelska kan väl läsa eftersom det är i stort sett samma alfabetet. Det finns fortfarande många engelska ord som jag kan läsa och till och med betona rätt men inte förstår utan får slå upp.

Det är min vän precis så det förehåller sig med thai språket, jag har lärt mig läsa och kan se hur ordet skall uttalas men förstår inte utan får anällt alå upp.

Du borde jobba som tolk åt FN, De letar efter sådana enorma begåvningar som dig

Det är väl en jävla skillnad på Finska och Thailändska. Precis samma alfabete...

Precis, brukar du läsa bara en del av inläggen och sedan skriva något giftigt?

Bara till dig, jag har lärt mig thai alfabetet och kan alltså läsa thai.

Som ung lärde jag mig noterna (8 st + halvnoter) på en kväll men det tog mig sådär tre år att lära mig spela saxofon hyfsat.
Fast det här går nog till mitt jobbkonto på FN

Ja, det är faktiskt sant och jag misstror dig inte alls, visst kan man läsa och läsa och förstå är ju två skilda saker sen hur produktivt det är är ju en annan sak, men visst precis som du säger läsa finska är inte svårt men fan man förstå ju inget....hahah och jag tror att det är väldigt vanligt att man kan läsa före man förstår vad man läser men under tiden lär man sig fler och fler ord.

Jag kan ju också läsa men det är inte alltid jag förstår varje ord utan man får checka. Oftast förstår man ju helheten men inte vart ord, samma när man hör någon pratar Thai, inte alltid att man hänger med i svängarna men man förstår innebörden. Detta är ju en träningssak och man kan ju inte lära sig allt på en gång, så visst jag är med på din bana.

Det är inte så svårt att lära sig läsa Thailändska. För mig tog det 3-4 månader men då var jag otroligt lat och omotiverad inga läxor utan enbart när jag var där. Jag gjord det som tids fördriv men tyckte inte att det var direkt svårt man lärde sig rita krumelurerna men idag kan jag inte läsa längre glömt av helt enkelt kan ana mig till vart bilar kommer i från vad de sysslar med i en byggnaden osv. Det brast på grund av ordförståelsen att slå upp nästan varje ord tröttnade jag på dessutom till engelska som sedan skulle ibland översättas till svenska. Samtidigt som vi inte använde Thai hemma och frugan tröttnade på att förklara varje ord samt upprepade gånger översätta samma ord hon helt enkelt vägrade till slut. Samtidigt skall man var medveten om att det inte är dialektal skillnad på språket i Thailand utan ett helt annat språk i östra och norra Thailand vilket gör att inte ens en Bangkok bo förstår dem när de pratar med varandra. Det var nog det som var mest frustrerande när man skulle handla något de skrattade och tillrätta visade på deras eget språk. Nu efter flera år inser jag att jag inte kommer lära mig Thailändska har inget behov samtidigt som det är för svårt för mig.

Ibland kan det var irriterande när vi har släkt middagar då pratar de ibland med varandra på Thai och sedan frågar mig något och någon skall då redogöra vad det handlar om men ofta av artighet pratar de engelska och alltid när jag tar del av konversationen. Jag är lyckligt lottad vad det gäller släkten och engelska de flesta är bättre än mig på engelska. Så är jag lite på hugget och håller mig i centrum någorlunda blir det i stort engelska på hela middagen.

Det är samtidigt ganska skönt att slippa prata Thai jag säger hur jag vill ha det och frugan får fixa allt. Men ibland blir hon bara trött och går sin väg pga av att man kan inte säga så typ kritisera eller tala om för någon att de har gjort fel eller ljugit. Eller den personen fattar inte sådana saker helt enkelt och man kan inte fråga sådant det är att förolämpa dem.

Ett tips är kinesbutiker där de yngre pratar engelska de har alla gått i bra skola och många gånger studerat utomlands och är väl bevandrade med USA Europa även de i de i den minsta byhålan är min erfarenhet.

Men en ris och grisfarmar och snickare hantverkare har jag aldrig lärt känna eller kunnat prata med och tanten i nudel shoppen där gäller tecken språket och frugan.

Så för min del handlar frågan om jag vill komma in i min familjs liv, samhällslivet så det är banne mig nödvändigt med fungerande språk. Det tär på mitt lilla ego att ta frugan som tolk till banken, mm. (gör inte det längre).

Så har det varit för mig redan från början också. Jag ville kunna röra min enkelt i landet utan ledsagare och komma nära befolkningen och lära känna dem och det sociala livet.

Jag kommer nog alltid att vilja kunna mer thailändska, men jag tar det med ro. Det är mycket annat man vill lära sig också, så det blir att man får prioritera det som man tycker är viktigast för stunden. :)

Du verkar ha lättare för att lära dig thailändska än vad jag har, men det känns väl egentligen bara positivt. Det är ju inte så att du har det lätt på min eller någon annans bekostnad, så inget att hänga upp sig på. ;) Tvärt om jättebra med dig och alla andra som är intresserade och engagerade, tycker jag! :thumbsup:

Det är väl en jävla skillnad på Finska och Thailändska. Precis samma alfabete...
Folk har olika begåvningar och förmågor. Jag t ex har svårt för matematik men väldigt lätt för språk. Om jag inte vore så förbannat lat hade jag säkert kunnat lära mig läsa thai precis lika snabbt som @Mr.Jo .

Det är onödigt att ta till kraftuttryck och svordomar, detta bidrar absolut inte till en god stämning på forumet.

Jag lärde mig läsa thai genom en kurs av Brett Whiteside.
Han kallar sig för whiteguy på internet, lätt och hitta.
Kontaktade honom först via mejl för var skeptisk på grund av att jag hade försökt lära mig tidigare.
Han svarade per omgående och vi hade brevväxling ett tag även efter kursen.
Han skrev att människor över 60 år har blivit intutade att äldre inte kan lära sig men att det går jättebra. Han hade många exempel på detta.

Han garanterar att de som jobbar som han säger lär läsa thai på två veckor så jag var egentligen rätt trög för det tog tre, trots att jag verkligen jobbade på det.

För mig funkade det men du måste kunna åtminstone rätt hyfsad engelska för att fullt dra nytta av kursen. På svenska har jag inte hittat något liknande.

Att det finns folk som offentligt försöker nervärdera andras lyckanden rör mig inte på ryggen.
Tycker bara att det är så onödigt för många tar intryck på det negativa och tror att något så naturligt som språk är omöjligt att lära sig som äldre.
Ny forskning visar att det går hur bra som helst.

Ni som inte tror på mig kan tro på de andra här som bevittnar att visst går det.

Lycka till säger jag till er som jobbar på att lära sig thai, ni kommer att lyckas garanterat.

Jag lärde mig läsa thai genom en kurs av Brett Whiteside.
Han kallar sig för whiteguy på internet, lätt och hitta.
Kontaktade honom först via mejl för var skeptisk på grund av att jag hade försökt lära mig tidigare.
Han svarade per omgående och vi hade brevväxling ett tag även efter kursen.
Han skrev att människor över 60 år har blivit intutade att äldre inte kan lära sig men att det går jättebra. Han hade många exempel på detta.

Han garanterar att de som jobbar som han säger lär läsa thai på två veckor så jag var egentligen rätt trög för det tog tre, trots att jag verkligen jobbade på det.

För mig funkade det men du måste kunna åtminstone rätt hyfsad engelska för att fullt dra nytta av kursen. På svenska har jag inte hittat något liknande.

Att det finns folk som offentligt försöker nervärdera andras lyckanden rör mig inte på ryggen.
Tycker bara att det är så onödigt för många tar intryck på det negativa och tror att något så naturligt som språk är omöjligt att lära sig som äldre.
Ny forskning visar att det går hur bra som helst.

Ni som inte tror på mig kan tro på de andra här som bevittnar att visst går det.

Lycka till säger jag till er som jobbar på att lära sig thai, ni kommer att lyckas garanterat.
Jag tror på dig till 100 %, tveklöst. Tack för tipset om den kursen, skall försöka övervinna min lättja och titta på den så småningom. Engelska är jag väldigt bra på utan att skryta, så där blir det inga problem.

Att lära sig tecken och kunna lära sig läsa är ju inte så svårt. Jag lärde mig det när jag var på en längre resa i Thailand. Jag kunde lära mig att läsa meny och vägskyltar. Sen har jag inte fortsatt så kommer inte i håg allt. Mitt stora problem är tonerna och glosor. Sen uttrycker men ju sig så olikt ett västerländskt språk så det kommer jag nog aldrig lära mig.

Jag har generellt lätt för matte och logik och svårt för språk även om jag läst fem olika språk och förstår lite på dem alla men nog bara engelska som är flytande .

En av mina riktigt gamla vänner som har bott här i Thailand i 15 år har pga att hans sambo inte pratar engelska lärt sig en hygglig thai. Men hon har lärt honom laothai och de fungerar bra hemma. Men eftersom de bor i Hua Hin så blir det en hel del språkförbistring utanför hemmet.
I Isaan och i andra regioner finns flera språk blandningar och lokala dialekter som även om du förstår Thai så blir det problem att förstå ett dialektalt samtal.

Att lära sig tecken och kunna lära sig läsa är ju inte så svårt. Jag lärde mig det när jag var på en längre resa i Thailand. Jag kunde lära mig att läsa meny och vägskyltar. Sen har jag inte fortsatt så kommer inte i håg allt. Mitt stora problem är tonerna och glosor. Sen uttrycker men ju sig så olikt ett västerländskt språk så det kommer jag nog aldrig lära mig.

Jag har generellt lätt för matte och logik och svårt för språk även om jag läst fem olika språk och förstår lite på dem alla men nog bara engelska som är flytande .

Det är egentligen iden att lära läsa ordentligt för du har text som hjälper dig med uttal.
Hela Bretts utbildning går ut på att bli duktig på toner och uttal.
Visst kan du lära dig prata thai utan att kunna läsa som barn gör men jag tycker textförståelse är en genväg.
Sambon tycker att jag har blivit mycke bättre på uttal efter att lärt mig läsa.
De förstår riksthai här i norr och deras speciella ord för olika saker får man lära sig efterhand.
Alla tittar ju på tv och där talar man ju enbart riksthai.
Det är värre att alla program är dubbade och kanske därför thaiare har svårt att lära sig engelska, ingen gratishjälp via tv som i Sverige.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp