Utskriven från Sverige eller inte

Har du ställt dina frågor till rätt kontor. Thailand hanteras av kontoret i Stockholm.

Skatteverket
Utlandsskattekontoret
SE-106 61 Stockholm
Sverige
Fax: 010-574 18 11

Har du ställt dina frågor till rätt kontor. Thailand hanteras av kontoret i Stockholm.

Skatteverket
Utlandsskattekontoret
SE-106 61 Stockholm
Sverige
Fax: 010-574 18 11

Det var deras " frågelåda" email,som jag provade samt Facebook sidan, men för den skull skall dom som sitter och svara inte hålla på med en massa svammel, som att fribeloppet upphört, samt att det sköts av PM. Rena gissningarna.SKV är ändå en viktig myndighet, som man bör kunna lita på.

Får man tillbaks när man betalar sinkskatt, är det inte definitiv skatt direkt och därför räknar typ PM bort det så kallade fribeloppet direkt. Samtidigt gäller ju inte grundbelopp när man betalar sink ... så hänger inte riktigt med ...

Får man tillbaks när man betalar sinkskatt, är det inte definitiv skatt direkt och därför räknar typ PM bort det så kallade fribeloppet direkt. Samtidigt gäller ju inte grundbelopp när man betalar sink ... så hänger inte riktigt med ...

SKV skall betala ut det som "fribeloppet" ger i skattesänkning.Det framgår att PM med.fl. drar 20% dom reglerar INTE vad du har i skattereduktion.
Det kan du kontrollräka själv,du ser hur mycket du får ut, och hur mycket dom drar i skatt.
Därför menar jag, att skillnaden mellan utbetalningarna, inte skall skilja sig så mycket år från år.Misstänker att dessa utbetalningarna inte stämmer hos SKV.
Kan ni som "sinkar" kolla era utbetalningar, från SKV. Dom sker i Dec. året efter beskattningsåret, du sinkat hela året.

Senast redigerad av en moderator:

Du skall skatta 20% minus ditt fribelopp.
SE inlägget ovan.

Alltså bruttoinkomst minus fribelopp och 20% flatskatt på det.

Men är fribeloppet fast, så är det inga problem. Om det är beroende av inkomst så blir det preliminärt.
Det påverkas inte av inkomsten. Fribeloppet är 77 % av prisbasbeloppet som fastställs för ett år i taget av regeringen. Den 27 augusti 2015 fastställdes prisbasbeloppet för 2016 till 44 300 kronor.

Min PM ska ju dra bort det innan utbetalning, men gör det kanske i december då ...

Du skall ha din återbetalning i Dec. året efter ditt beskattningsår.Om du sinkade första året 2015 så skall du ha tillbaka i Dec.2016. Det är inte PM, som återbetalar överskjutande skatt,det är SKV som skall göra detta,därav fördröjningen.

Fribeloppet för SINK påverkas inte av åldern. Grundavdraget för vanlig inkomstbeskattning blir dock förhöjt från och med det 66:e levnadsåret dvs det år man fyller 66.
Utskriven har ett konstant fribelopp , det förhöjda grundavdraget gäller för de som innevarande år fyller 66 ,det har jag i mitt fall som inskriven ett förhöjt ,i mitt fall dubblerat belopp EJ som utskriven

Utskriven har ett konstant fribelopp , det förhöjda grundavdraget gäller för de som innevarande år fyller 66 ,det har jag i mitt fall som inskriven ett förhöjt ,i mitt fall dubblerat belopp EJ som utskriven
Jag är inte utskriven men skickade flyttanmälan igår och kommer att ansöka om SINK. Mitt förhöjda grundavdrag ,som jag 2015 blev 2,87 gånger, större än mitt grundavdrag för 2014.

Jag är inte utskriven men skickade flyttanmälan igår och kommer att ansöka om SINK. Mitt förhöjda grundavdrag ,som jag 2015 blev 2,87 gånger, större än mitt grundavdrag för 2014.

Om man söker sink under annan del av året än Dec- jan så kommer man att förlora på sinken, det år som man har ansökt..Det beror på att om man INTE får fullt grundavdrag för den övriga tiden. Man får bara minimibeloppet som är C:a 9500 sekr.

Utdrag ur Skatteverket

Reglerna om väsentlig anknytning som en självständig grund för att fysiska personer ska anses obegränsat skattskyldiga i Sverige infördes år 1984. Av förarbetena framgår att syftet med reglerna är att komma till rätta med bl.a. skenbosättningar i utlandet av personer som tidigare varit bosatta och verksamma i Sverige (prop. 1984/85:175 s. 10—15). Med "bostad för åretruntbruk" avses enligt förarbetena i princip en bostad som är utrustad och kommunikationsmässigt belägen så att det utan vidare är möjligt att bo där året runt. Enbart innehav av fritidsbostad för åretruntbruk anses inte utgöra en grund för bosättning (SkU 1984/85:59 s.13 f .).

Kanske nu slutdiskuterat

Den bostadsrätt vi köpt har inga kommunikationer , ligger långt från all ära och redlighet och kan ej anses vara kommunikationsmässigt belägen så den kan användas för annat än sommarbostad . Därav priset ...............;)

Det finns i dag ett bostadsrättsregister, där alla som bor i BRF. är inskrivna i bostadsrätten, rapporteras till SKV.
Om en "sommarbostad" är en fritidsbostad eller ej, och det framgår av vilket Taxerings code den har, 120 eller 121 Uppgiften finns i skattsedeln.

Det finns i dag ett bostadsrättsregister, där alla som bor i BRF. är inskrivna i bostadsrätten, rapporteras till SKV.
Om en "sommarbostad" är en fritidsbostad eller ej, och det framgår av vilket Taxerings code den har, 120 eller 121 Uppgiften finns i skattsedeln.
Storebror ser dig med andra ord! :eek:

Det gäller att hålla sig inom lagens råmärken.

Märkligt att detta då i alla fall inte görs , det finns ingen som helst raporrtering från den förening jag bor i

Sen äger jag inte en fastighet , , dessa hyresfastigheter klassas inte på detta sätt du avser ...Föreningen äger fastigheten .......inte jag , ingen som helst rapportering sker till skv , detta har jag nogsamt kontrollerat

I en bostadsrätt gäller väl följande: Man köper och äger rätten att bo där, ingenting annat. Föreningen äger fastighet och tomtmark som tillhör densamma. Som bostadsrättsinnehavare äger du rätten att bo där. Samtidigt har du en proportionell del i föreningens skulder och tillgångar, t ex 0,649 %.

Därför är det viktigt att göra sin stämma hörd på den årliga Föreningsstämman, det viktigaste beslutande organet rörande din bostad.

I en bostadsrätt gäller väl följande: Man köper och äger rätten att bo där, ingenting annat. Föreningen äger fastighet och tomtmark som tillhör densamma. Som bostadsrättsinnehavare äger du rätten att bo där. Samtidigt har du en proportionell del i föreningens skulder och tillgångar, t ex 0,649 %.

Därför är det viktigt att göra sin stämma hörd på den årliga Föreningsstämman, det viktigaste beslutande organet rörande din bostad.

Alldeles RÄTT. BERRA!!!! Du kan din läxa, föreningen kan faktiskt också arrendera marken.

Ni som bor i HSB jobba för ett utträde , det gjorde jag i den jag bodde.
När jag flyttade in så var avgiften 4650/m 7 år senare var föreningen skulder halverade och avgiften 2650/m.
Bättre att anlita privat förvaltare, och ett medlemskap i SBC.

Senast ändrad:
Sen äger jag inte en fastighet , , dessa hyresfastigheter klassas inte på detta sätt du avser ...Föreningen äger fastigheten .......inte jag , ingen som helst rapportering sker till skv , detta har jag nogsamt kontrollerat

Bostadshus och fritidshus klassas enligt det jag angett.
Ring SKV och fråga vilka Brf som finns registrerade hos dom.
Kanske bara ett storstadsfenomen. Man kan inte äga en fastighet för permanent boende en Brf. om man skall sinkskatta, fritidshus går bra.Det finns ytterligare krav för att sinka. SE SKV.se

Alltså bruttoinkomst minus fribelopp och 20% flatskatt på det.

Men är fribeloppet fast, så är det inga problem. Om det är beroende av inkomst så blir det preliminärt.
Fribeloppet är flytande,följer konsumentprisindex, så skillnaden är marginell.Är inte beroende på inkomsten. Inkomst brutto - fribelopp samt 20% på resten.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp