Utskriven från Sverige eller inte

Det är bara att skriva in sig igen så har man sjukvård igen.
Jo men vinner man inget på att skriva ut sig så känns det som en onödig process.
Han är ju 2 veckor i Sverige 2 i Thailand osv.
Han har ju en annan situation behöver han akutvård i Sverige eller Europa när han är där och jobbar kan det krångla till sig.
Han kommer ju också skrivas ut ur försäkringskassan, kan ju inte jämföra hans sits med en som är pensionerad på heltid här nere.

Tror tyvärr inte alls att det är rent nonsens , utan rena rama verkligheten som Svenska folket ännu inte har förstått.
Tyvärr så kommer staten inte heller ha råd att ge ut varken pension eller försörjningsstöd . Ofantliga summor rullar just nu ut från statskassan samt att dem skall låna upp ytterligare 11 miljarder samt börja ta av AP fönderna , allr enligt deras egen utsago , så detta kommer EJ från någon hatsajt ;)

får klara sig själv helt enkelt, får la ha lite småpyssel för sig när man blir gammal ;)

Så staten kommer att låta alla pensionärer svälta ihjäl menar ni eller är ni domedags profeter allihop?
Det sker en massa skit i Sverige men pension lär vi få allihop det kan ni vara lugna för, sen kanske den inte är tilläcklig för att leva bra i Sverige om man bara har folk pension men det är den inte idag heller. Men vem fn vill leva i Sverige?
Ja klart att finner man inga vänner här blir det väl iofs kanske inte så kul om man inte gillar att sitta på uteplatsen å putsa hojen hela dagarna.

Så staten kommer att låta alla pensionärer svälta ihjäl menar ni eller är ni domedags profeter allihop?
Det sker en massa skit i Sverige men pension lär vi få allihop det kan ni vara lugna för, sen kanske den inte är tilläcklig för att leva bra i Sverige om man bara har folk pension men det är den inte idag heller. Men vem fn vill leva i Sverige?
Ja klart att finner man inga vänner här blir det väl iofs kanske inte så kul om man inte gillar att sitta på uteplatsen å putsa hojen hela dagarna.

Det är många som vill leva i Sverige, lite väl många ;)

Det är många som vill leva i Sverige, lite väl många ;)
Japp , och dom går före vad gäller boende ,bidrag mm , så kakan som vi gamla pensionärer kommer att bli djäkligt mager .. Vem är så dum och då tror att regeringen kommer att låna för att betala våra pensioner , dom lånar ju nu av våra pensioner för att se till att alla andra "behövande" har ett gott liv.

Så tänk efter hur regeringen tänker och försök förstå att det snart är slut i pengapungen ..........

Jag har nu i alla fall köpt mig ett boende så jag slipper bo på gatan om jag väljer Sverige framför Thailand , 2800 kr i avgift kan jag klara i mååånga år även om vi får en liten höjning . En liten privat förening som har goda finanser och alla sitter nästan i samma båt dvs från 50 år och uppåt . I värsta fall får man väl helt enkelt bara resa in i Thailand och sen leva som illegal uppe i Isaan tills det är dags för att läggas på brasan ..

Ibland kan man välja om man vill vara utskriven. Men ibland kan man inte göra så. Alla som inte vill bo drygt 6 månader i Sverige. Eller man vill inte bo i Sverige. Thailand är bättre och jag väljer fördelarna typ nr 1 klimatet. Samtidigt har man inte svenska förmåner som ex. garantipension, sjukvård och hemtransport via försäkring om akut sjukdom. Men om jag har pension (hört någon nivå högst 200 000 kr) och jag skall hem till föräldrar, barn barnbarn osv är det kanske bättre att ha livsbasen i Svedala. Då har man en större trygghet.

Ett problem kan var att finna bostad i Sverige. Det kan jag hålla med om. Men inte att pensionerna tar slut. Det argumentet håller inte ännu. Saknar man boende, då måste man kunna skriva sig hos någon nära o kära och använda deras adress (inte hustru om du reggat giftermålet i Sverige då måste hon vara skriven med dig i samma land). Alternativt bo i ett fritidshus under vistelseperioden i Sverige. Sveriges ekonomi är stabil men boende marknaden känns djävligt jobbig. Tycker jag.

Idag var jag hos Skattemyndigheten .. Detta är fakta , ingen lösryckt påstående , min pension ligger idag på ca 20.000/mån
Utskriven ur Sverige skattar jag nu sink ,Har inget grundvadrag . Inskriven i Sverige samt fyllda 65 skattar jag fullt med ett förhöjt grundavdrag på 62,000.Detta innebär att jag i realiteten skattar 25% på min pension , detta att ställa i relation mot 20 rakt av som sinkskattare ... % procent på min pension gör en tusenlapp netto mindre per månad .. Skall jag i min ålder ha en vettig försäkring i Thailand så kostar denna runt 100000 thbt/år ..

MAO så är det i mitt fall bättre att vara inskriven då vi skall bo sex eller sju månader i Sverige varje år , sen tar jag en extra försäkring får 1000kr varje extra månad jag vistas i Thailand förutom de 45 alt 60dagar som ingår i hemförsäkringen ......

Idag var jag hos Skattemyndigheten .. Detta är fakta , ingen lösryckt påstående , min pension ligger idag på ca 20.000/mån
Utskriven ur Sverige skattar jag nu sink ,Har inget grundvadrag . Inskriven i Sverige samt fyllda 65 skattar jag fullt med ett förhöjt grundavdrag på 62,000.Detta innebär att jag i realiteten skattar 25% på min pension , detta att ställa i relation mot 20 rakt av som sinkskattare ... % procent på min pension gör en tusenlapp netto mindre per månad .. Skall jag i min ålder ha en vettig försäkring i Thailand så kostar denna runt 100000 thbt/år ..

MAO så är det i mitt fall bättre att vara inskriven då vi skall bo sex eller sju månader i Sverige varje år , sen tar jag en extra försäkring får 1000kr varje extra månad jag vistas i Thailand förutom de 45 alt 60dagar som ingår i hemförsäkringen ......

Ja skall du ändås bo i Sverige 6-7 månader, finns det väl ingen ide att skriva ut dig, skall man inte vara utanför Sverige mer än 6 månader för att få sinka med?

Jag har då 45 dagar i hemförsäkringen , betalar jag 3500 kr dessutom så har jag fullt skydd och även hemtransport om så behövs . Detta akn jag även göra för min hustru om hon trots Thaimedborgarskap vill ha den Svenska sjukvården :thumbsup:

Ja skall du ändås bo i Sverige 6-7 månader, finns det väl ingen ide att skriva ut dig, skall man inte vara utanför Sverige mer än 6 månader för att få sinka med?

helt rätt Jonas , du skall vara borta minst 6 mån .
Men detta innebär att om man är fyllda 65 så är det tämligen korkat att anse sink vara fördelaktigt , eller kanske bättre att säga osmart . Kan man då skriva sig på en adress i Sverige så finns det då ganska stora fördelar med detta pga det förhöjda grundavdraget . Har man sen endast runt 10.-12000 /månad så lär ju det vara än mer fördelaktigt att vara inskriven ...

helt rätt Jonas , du skall vara borta minst 6 mån .
Men detta innebär att om man är fyllda 65 så är det tämligen korkat att anse sink vara fördelaktigt , eller kanske bättre att säga osmart . Kan man då skriva sig på en adress i Sverige så finns det då ganska stora fördelar med detta pga det förhöjda grundavdraget . Har man sen endast runt 10.-12000 /månad så lär ju det vara än mer fördelaktigt att vara inskriven ...

Riktigt skumma regler där på skattekontoret, om du skall vara borta från Sverige/Europa mer än 6 månader i sträck så skall du enligt lag skriva ut dig "påstod hon jag pratade med", ja men om jag skall åka jorden runt i 7 månader då som turist då behöver la jag inte skriva ut mig frågade jag? "Jo påstod dom på skattekontoret", tycker det låter skumt och vet inte om hon inte visste riktig fakta på skattekontoret eller om det är fakta kanske man måste göra det?
Tex min syster och hennes make som är i Indien och jobbar nu, han är the big boss för att bygga upp ny Volvo fabrik i Indien och starta upp den, tror inte dom skrivit ut sig dom har varit borta i 3 år, men iofs våran kontakt är sporadisk så känner inte till faktan om deras folkbokföring heller kanske dom är utskrivna.
Har ju inte kollat vidare på det för jag ville ju skriva ut mig av skatteskäl så blev bara glad att det var så lätt, allt gick på ett par timmar.

Syrran är så PK i värsta överklassförpackning, försöker vad så röda men ändås så blåa i sin shoppng mani, vi går inte ihop om det skulle bli diskussioner om världsläget och hon sticker eller störtlipar direkt, så håller det sporadiskt och när vi väl träffas så får jag hålla igen för annars blir la jag kvällens surgubbe 55555 för att inte förstöra kvällen, men händer så sällan. Hon va med oss nere på Koh Samet förra året och var första gngn vi träffades på 3 år ;)
Spelar mig inte så stor roll vi har så lite gemensamt så känns mer som hon är sprungen ur solsidan (tv serien).

Samma sak med min syrra , hon är "Tokgrön-röd super-kommunist .. jag vill fn inte se henne . Helt dum i huvet ..dvs inget logiskt tänk överhuvudtaget .....

kanske är vi inte så olika Jonas :)

Samma sak med min syrra , hon är "Tokgrön-röd super-kommunist .. jag vill fn inte se henne . Helt dum i huvet ..dvs inget logiskt tänk överhuvudtaget .....

kanske är vi inte så olika Jonas :)

Det vet du att vi inte vi är när det gäller tankesättet, bara jag som tycker du är lite för sur och inte kan släppa saker.
Vet vi väl sedan privat kommunikation att vi är väldigt lika i tanksättet inom en del områden ;)

Med de siffrorna går brytpunkten vid ca 12200/mån om man bara tittar på skatten och inte försäkringen ...

Stannar man på heltid i Thailand så är det väl bra att skriva ut sig, om man har hyfsad pension. Speciellt om man kanske tar ut lite mer i början så kanske en del tar ut 30-40 papp och är friska, då är det ju lönsamt. Sen när pensionen blir lägre och åldern stiger kanske det är läge att skriva in sig igen.

• Like
Reactions: jp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp