Utskriven från Sverige eller inte

Äh, hungerstrejka och vägra kliv av bussen!

Är det ingen som orkar slänga upp alla skattesatser?
Då er det enkelt att göra något program och få fram ett diagram eller graf, när det lönar sig eller inte lönar sig.

Om vi håller oss till pensionärer som har vanlig inkomst beskattning, så är den genomsnittliga kommunalskatten 32,1 % i år. Förhöjt grundavdrag enligt bifogad tabell för den som är över 65 år.

SINK för pensionärer är 20 % utöver fribeloppet som i år är 34111 SEK/år från utbetalning från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten.

Bilagor

• grund_forhojt.pdf
    22.4 KB · Visningar: 148
Det handlar inte om pengar. Det handlar om principer, inte en onödig krona till ***.

Senast redigerad av en moderator:
En detalj ingen ännu har nämnt: vid fyllda 66 ramlar man ner en skatteklass, dvs får dubbelt grundavdrag. Har man låg pension kan detta avgöra om det lönar sig med utskrivning och zink eller inte. För mig lönar det sig att inte skriva ut mig, så jag har hyrt en stuga i skogen. Den var ledig för djurskyddet hade dömt ut den, den dög inte åt en häst och hyran är därefter. Åt mig duger den, om jag aldrig är hemma och det är ju en fysisk adress.....

Brytpunkten för att tjäna på sink ligger runt 180.000 /år.

Om vi håller oss till pensionärer som har vanlig inkomst beskattning, så är den genomsnittliga kommunalskatten 32,1 % i år. Förhöjt grundavdrag enligt bifogad tabell för den som är över 65 år.

SINK för pensionärer är 20 % utöver fribeloppet som i år är 34111 SEK/år från utbetalning från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten.

Skicka de 2 st förfrågningar till SKV ang fribeloppet vid sink,ett till deras mail det andra till deras Facebok.
Frågan var hur stort är fribeloppet efter den 1 Jan 2014 då sink skattesatsen sänktes.

Den ena svarade, att den har avskaffats, den andra svarade att PM reglerar detta.
Började undra, för att denna summa, skall återbetalas av SKV som överskjutande skatt. Utbetalas för oss som är bosatta utomlands, efterföljande år i Dec.
I mitt fall så har jag fått alldeles för lite om dom gamla reglerna gäller.
Detta har bara skett på ett korrekt sätt, vid 1 (ETT) tillfälle ,så nu skall jag bearbeta dom igen.
Är det någon som har uppgifter, om det är nya regler för fribelopp, eller är det samma regler som tidigare.

Skicka de 2 st förfrågningar till SKV ang fribeloppet vid sink,ett till deras mail det andra till deras Facebok.
Frågan var hur stort är fribeloppet efter den 1 Jan 2014 då sink skattesatsen sänktes.

Den ena svarade, att den har avskaffats, den andra svarade att PM reglerar detta.
Började undra, för att denna summa, skall återbetalas av SKV som överskjutande skatt. Utbetalas för oss som är bosatta utomlands, efterföljande år i Dec.
I mitt fall så har jag fått alldeles för lite om dom gamla reglerna gäller.
Detta har bara skett på ett korrekt sätt, vid 1 (ETT) tillfälle ,så nu skall jag bearbeta dom igen.
Är det någon som har uppgifter, om det är nya regler för fribelopp, eller är det samma regler som tidigare.
För statlig pension ska det vara 77% av prisbasbeloppet enligt den bifogade broschyren som ligger på Skatteverkets webplats och är utgiven februari 2014.

Bilagor

• Skatt på pension.pdf
    371.8 KB · Visningar: 155
För statlig pension ska det vara 77% av prisbasbeloppet enligt den bifogade broschyren som ligger på Skatteverkets webplats och är utgiven februari 2014.
Men detta är den vanliga tabellen,inte den för fribeloppet.
Det förhöjda skatteavdraget träder i kraft först efter att man fyllt 66 inte 65 som skv anger.

Ja, men vad f-n håller du då på och svamla om? Vad har du överhuvudtaget i tråden att göra? Du tillför ingenting, kan Du inte vänta med att skriva tills Du är nykter?
Svamlar? Här fanns en som inte är från norr och är avundsjuk på en som är 30 år yngre...

Ja, men vad f-n håller du då på och svamla om? Vad har du överhuvudtaget i tråden att göra? Du tillför ingenting, kan Du inte vänta med att skriva tills Du är nykter?

Jag kan tillföra allt möjligt.
Här sitter ni med alla siffror och skattesatser, men lyckas ändå inte klura ut vad som lönar sig.
Det betyder att någon som är yngre än 102år lär behöva visualisera det hela åt er, för att ni enklare ska kunna se var, när, hur och varför det lönar sig med SINK eller omvänt, inte lönar sig.

Men inte fan orkar jag gräva i Skatteverkets listor åt er i tillägg. Det får t.ex du göra.

Seså, Ta nu ett nitropiller och lite varan, sedan går du tillbaka till sängen på långvården.

Men detta är den vanliga tabellen,inte den för fribeloppet.
Det förhöjda skatteavdraget träder i kraft först efter att man fyllt 66 inte 65 som skv anger.
Fribeloppet för SINK påverkas inte av åldern. Grundavdraget för vanlig inkomstbeskattning blir dock förhöjt från och med det 66:e levnadsåret dvs det år man fyller 66.

Fribeloppet för SINK påverkas inte av åldern. Grundavdraget för vanlig inkomstbeskattning blir dock förhöjt från och med det 66:e levnadsåret dvs det år man fyller 66.

Det vet jag, men jag saknar uppgifter på hur stort fribeloppet (motsvarande grundavdraget) är. Se mina tidigare inlägg om detta.
Hur stort är fribeloppet? Hittar inga uppgifter om detta, något måste det vara eftersom jag fick tillbaka lite nu i Dec.
Jag har sink-skattat i 6 år, och fått tillbaka varje år, dock stämmer inte summan med mina uträkningar, förutom 1 år.

Det vet jag, men jag saknar uppgifter på hur stort fribeloppet (motsvarande grundavdraget) är. Se mina tidigare inlägg om detta.
Hur stort är fribeloppet? Hittar inga uppgifter om detta, något måste det vara eftersom jag fick tillbaka lite nu i Dec.
Jag har sink-skattat i 6 år, och fått tillbaka varje år, dock stämmer inte summan med mina uträkningar, förutom 1 år.
Se det finstilta på sidan 2 i broschyren. Där står det 77 %av prisbasbeloppet.

Fribelopp enligt 5 § p. 4 lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, SINK
4. ersättning i form av pension, med undantag av barnpension, sjukersättning och aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken till den del det totala beloppet av uppburna ersättningar för varje kalendermånad överstiger en tolftedel av 0,77 prisbasbelopp, samt annan ersättning enligt samma balk;

Senast ändrad:
Se det finstilta på sidan 2 i broschyren. Där står det 77 %av prisbasbeloppet.

Klippte och klistra för fort så rubriken bör vara,

Skattepliktig inkomst enligt 5 § p. 4 lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, SINK
4. ersättning i form av pension, med undantag av barnpension, sjukersättning och aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken till den del det totala beloppet av uppburna ersättningar för varje kalendermånad överstiger en tolftedel av 0,77 prisbasbelopp, samt annan ersättning enligt samma balk;

Denna diskussion är verkligen intressant även om jag har en del år kvar innan det är dags. Det gäller stt förbereda sig minutiöst.

Vilket fribelopp menar du?

SINK har inget som heter grundavdrag utan ett fribelopp som inte beskattas. I praktiken ingen skillnad.

Det är ju därför jag skriver "fribelopp" det är i stället för grundavdrag, men förljer konsument index.Hittar inte reglerna för detta, se ett av mina tidigare inlägg, i tråden, om vilka svar jag fått nyss från SKV.
Det beskattas inte det stämmer,skall återbetalas av SKV som överskjutande skatt året efter, men ser felaktigheter i dessa summor.Bör vara ganska lika år från år, vilket det inte är,så jag tror att dom betalar ut fel summa.

Det är ju därför jag skriver "fribelopp" det är i stället för grundavdrag, men förljer konsument index.Hittar inte reglerna för detta, se ett av mina tidigare inlägg, i tråden, om vilka svar jag fått nyss från SKV.
Det beskattas inte det stämmer,skall återbetalas av SKV som överskjutande skatt året efter, men ser felaktigheter i dessa summor.Bör vara ganska lika år från år, vilket det inte är,så jag tror att dom betalar ut fel summa.

Pensionsmyndigheten ska automatiskt ta hänsyn till fribeloppet. Så här skriver de på webplatsen:

"Inkomst från Sverige i form av pension är beskattningsbar. Om du är bosatt utomlands och har pension från Sverige ska du i regel betala särskild inkomstskatt för utomlandsbosatta (SINK).

Den särskilda inkomstskatten beräknas på ditt månadsbelopp efter avdrag med ett fribelopp. Fribeloppet motsvarar det grundavdrag som du kan få om du beskattas med preliminär skatt.

Du betalar alltså bara skatt på den del av pensionen som överstiger fribeloppet. Fribeloppet fastställs varje år av regeringen. Pensionen beskattas endast till den del den varje månad överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp."

Liknande trådar

Tillbaka
Topp