VISUM THAILAND LONGSTAY

"Phonta " sa:
Nej det tror inte jag heller , däremot så är jag en snäll människa , ioifs så klarar sig min fru bra ekonomiskt, men jag vill heller inte att hon skall "förlora ansiktet" i byn samt att familjen skall skämmas , om man vet hur det är i en Thaiby så förstår man .. Hon har ju dessutom levt med mig i sju år ,alla känslor för henne försvann under den "jobbiga" tiden med döttrarnas svek mot mig och myndigheterna i Sverige, tyvärr så krävs det att man har en kärlek till sin hustru för att det skall fungera ihop i Thailand .. Hon älskar mina pensionspengar varje månad , det vet och förstår jag , det blir en svår förlust den dag jag drar och tyvärr så kommer jag att känna mig som en skit jag med ..
Men fa.. ,jag har bara ett liv , och mer än tre tredjedelar har gått .....

Varför ska du känna dig som en skit?
Har du inte ställt upp på dem under alla dessa år?
Livet är kort och ibland måste man vara lite ego, speciellt när man omges av egon..

Detta med 90 dagars rapporteringen , kan den göras på vilken ort som helst , jag skall tillex till Pattis i slutet på månaden , skriven i Buriram men skall göra 90 dagars rapporten den 2 oktober , enligt vad många säger kan jag knalla in var som helst ,tillex på migrationen i Pattis och stämpla min 90 dagars

Korrekt eller fel .. :)

"Phonta " sa:
Detta med 90 dagars rapporteringen , kan den göras på vilken ort som helst , jag skall tillex till Pattis i slutet på månaden , skriven i Buriram men skall göra 90 dagars rapporten den 2 oktober , enligt vad många säger kan jag knalla in var som helst ,tillex på migrationen i Pattis och stämpla min 90 dagars

90 dagars rapporteringen handlar bara om att meddela sig var man finns, att man är kvar i landet. Ditt uppehållstillstånd gäller för hela Thailand.

JO, det vet jag ju ;) men frågan var om jag kan göra 90 dagars rapporteringen var som helst dvs på vilket Migrationsoffice som helst i landet ... OIFS så vet jag att man egentligen skall kunna göra det på ett större poliskontor om så är ...

"Phonta " sa:
JO, det vet jag ju ;) men frågan var om jag kan göra 90 dagars rapporteringen var som helst dvs på vilket Migrationsoffice som helst i landet ... OIFS så vet jag att man egentligen skall kunna göra det på ett större poliskontor om så är ...
Var det inte det jag skrev?
Du kan göra det var du vill, men du vet att det alltid är upp till resp tjänsteman vad som ska stämplas ;-)

Nya regler på gång Angående garanti pengarna för uppehålls tillstånd,

Nästan fördubblas.

Hoppas ett ryckte men sist det höjdes var det nästan en fördubbling

Mer om detta finns på ThailandS forum.

Jag kommer att flytta till min fru i Thailand i början på detta år.

Har skickat e-mail till TH ambassad i Stockholm med en fråga när det gäller
Non-Immigrant O-A Longstay visa. Har inte fått något svar ännu.

Jag tänker mig att använda kombinationen Pension - Bankmedel.
Frågan är om jag måste ha bankmedel i Thailändsk bank eller om det går lika bra med t.ex. SEB i Sverige?
Är säker på att någon av er kan besvara min fråga.

Vilket visum är att föredra, ovanstående eller marriage visa?

Jag är 75 år och det verkar svårt att hitta en vettig sjukförsäkring.
Min ålder gör tydligen premien skyhög. Med begränsade medel söker jag en
överkomlig försäkring.
Någon som kan ge tips om detta?

//Hasse

Vad jag vet så ska man anmäla sig på Immigrations office när man förflyttar sig till ett annat distrikt och det ska man göra inom 24 timmar men det är dom inte så noga med på flera ställen viktigaste är att man har anmäl sig om man vill ha ryggen fri. Det är när du befinner dig på ett enda ställe då anmäler man sig för dom 90 dagarna så dom vet att du är kvar på platsen som du anmälde dig på. Det blev striktare med att anmäla sig efter Tsunamin. Rätta mig om jag har fel.

"trollet " sa:
Tja!
Hur gick det, gifte du dej snabbt som din kompis rådde dej att göra?
555555 Är det något mer du vill ha reda på så du slipper sitta och leta??? Som jag sa vilket tråkit liv ni måste ha. Tänk om ni visste vilken jag engentligen är ???

"ttjgbg " sa:
Grym info :)

Jag är gift med thaidam och vi drar tillbaka till Thailand efter 6 månaders arbete i Sverige. Skulle ansöka om något slags visum innan jag åkte men gjorde det för sent då jag inte skulle ha hunnit få svar innan jag åkte.

Vi ämnar att åka och jobba i Sverige 6 månader/år och resten av tiden spendérar vi i Thailand. (Kan ju tillägga att det känns riktigt bra när hon fått sitt uppehållstillstånd så man slipper allt krångel med ansökningar igen)

Jag har papper som visar att jag tjänat över 250000kr de senaste 6 månader samt att jag har runt 800 000 baht i min thai bank. Jag är 37år och jag undrar hur jag skall gå tillväga när jag kommer ner till Thailand? (då jag inte hinner ansöka innan jag åker)

Vi ämnar att bygga hus när vi kommer ner sámt starta någon slags business (annan historia)
Men förhoppningen är att vi inte ska behöva återkomma till Sverige varje år.

Men men...min fråga är fortfarande den att hur ska jag gå tillväga detta år jag åker ner för att kunna stanna där, vill ju ansöka om minst 6 månader upp till ett år?
Har non-immigrant "O", gäller ett år....Efter 90 dagar måste jag ut, ska försöka få förlängt i Pattaya för 1900bath och slippa åka ut....Får se hur det går...Åker snart dit, ska bli gott med miljöombyte!
Legolas skrev ett bra inlägg om detta, kan inte hitta det, tror det mesta av det han skrev är korrekt. :thumbsup: :thumbsup:

Hur många dagar före kan man gå till Immigration för förnyelse av ettårs Visa?

Feil.

Det finnes 3 muligheter.
1. Ditt lokale immigrasjonskontor
2. Bangkok immigrasjonskontor.
3. Rapportering på nettet.

Mange utlendinger kommer til Thailand og tror at alt fungerer som i hjemlandet. Tror man det så er det kun et tidsspørsmål før man møter på problemer. For i Thailand så kan loven for en offentlig tjenestemann bety minimalt. For meg virker som at dem gjør akkurat hva dem vil når dem vil. Så dersom en utlending forteller at det er sånn og sånn på et bestemt offentlig kontor så kan det godt hende at når en annen utlending kommer dit så er det helt andre regler som gjelder. Mitt råd er å følge loven så slipper man å havne i problemer.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L

Tillbaka
Topp