Visum till Thailand

 
A

Anonym

Gäst
Är de nya visumreglerna bestämda av den förra eller den sittande regeringen i Thailand? Har de själva uttalat exakt vad som är syftet med dem. Perra
 
Den förra. Syftet är att stoppa alla de som missbrukat systemet genom att åka in och ut ur landet på turistvisum när de borde söka andra typer av visum.
 
Hur länge är ett vanligt turist visum? Alltså då man inte behöver ansöka ett visum hos ambassaden?

Och går det att åka till Thailand om jag bokat biljett mellan 23 feb - 19 april, och sedan istället för visum stämpla ur landet och sedan in igen?

Det är fortfarande inställt på sommartid i forumet, har sagt det flera gånger tidigare med det händer aldrig något

Mvh Maria
 
Okej,
men går det att åka till Thailand om jag bokat biljett mellan 23 feb - 19 april, och sedan istället för visum stämpla ur landet och sedan in igen?

Eller måste jag ha två enkelbiljetter om jag stämplar ut från landet?
 
Du får i regel 30 dagars vistelse vid inresan till Thailand utan visum. Vistelsen går att förlänga genom att resa ut ur Thailand och in igen (s.k. visa run). Numera får man 15 nya dagar om man reser ut - in landvägen och 30 nya dagar om man tar flyget. Vistelsens totala längd i Thailand utan visum får vara max 90 dagar under en 180-dagars period.

Vill man vara extra om och kring sig kan man alltid söka ett turistvisum hos thailändska ambassaden i något av grannländerna.

Eftersom du inte ska resa förrän i febr. varför inte söka ett 60 dagars turistvisum hos Thailändska Ambassaden i Stockholm eller Thailändska Konsulatet i Göteborg, så slipper du krångla med förlängningar när du är i Thailand. Det finns både enkla (60 dagar) och dubbla (60 + 60 dagar) turistvisum. Dessa går även att förlänga med 30 dagar på Immigration i Thailand om så önskas.

Mvh Thaikonsult
 
Senaste nytt i frågan kring visumfri vistelse (Visa Exemption) i Thailand.

Phuket Gazette
Tuesday, December 16, 2008

Vid en presskonferens som hölls sent igår, bekräftade Phuket Immigration att utlänningar som anländer utan visum vid någon av Thailands kontrollstationer, kommer att beviljas tillstånd att stanna i landet under enbart 15 dagar, vilket är hälften mot tidigare regler.

Konferensen leddes av Phuket Immigration superintendent Chanatpol Yongbunjerd, som även bekräftade att den tidigare regeln om sammanlagt 90 dagars vistelse under en 180-dagarsperiod har upphört att gälla.

Resultatet blir att utlänningar från de 40 länder (bl.a Sverige) som är berättigade till en viseringsfri vistelse - s.k. Visa Exemption, nu kan vistas lagligen i Thailand året runt, förutsatt att de inte har något emot att göra en "visa run" var 15:de dag (30 dagar om man reser med flyg) och följa alla andra lagar och förordningar.

Den nya 15-dagarsregeln är i praktiken införd vid alla 54 kontrollstationerna.

Den nya ordningen, utfärdad den 25 november, är ett sätt att stoppa invandrare från att arbeta illegalt i landet i branscher som t.ex. fastighetsbranchen, säger: Chanatpol Yongbunjerd.

Mvh Thaikonsult
 
tolkade jag det rætt nu nær du sæger 15 dagar???
med flygresa till thailand gæller de fortfarande 30dagar men vid inresa med buss,båt,bil,till fots gæller endast 15dagar?
 
Med flyg gäller 30 dagar vid gränsövergång. Landvägen gäller 15 dagar. Däremot kan man hålla på med visa run tills man tröttnar. Begränsningen på max 90 dagar under en 180 dagarsperiod är borttagen.

Mvh Thaikonsult
 
Farangnoi jag stannade i thailand i 5 månader förra året tanken var att jag bara skulle stannat i 1 månad vilket gjorde att jag va tvungen att göra några rundor hit och dit.

Detta är inget jag rekomenderar vet man med sig att man ska va borta i nästan 60 dagar är det mycket mer smidigt och mindre kostsamt att göra ett visum innan man lämnar landet det tar bara 3 dagar att göra.

Varje gång du behöver göra en visa run så kostar det inrese visum om man åker till tex kambodja eller laos (om jag inte är helt fel ute) och om jag inte minns fel så låg dessa visum runt drygt 1000 baht vilket är vad turistvisumet på 60 dagar kostar.

Gå in på thailands ambassads hemsida www.thaiembassy.se och få all info där kan man även skriva ut blanketter.

Har du problem med dom är jag säker att nån vill hjälpa dig med detta för det kan va skrämmande första gången man fyller i blanketter. Jag hjälper i vilket fall gärna till !

(viss upprepning av det konsulten sa men tycker det är onödigt att göra av med pengar och tid i onödan)

Mvh Linda
 
varför inte söka ett 60 dagars turistvisum hos Thailändska Ambassaden i Stockholm eller Thailändska Konsulatet i Göteborg, så slipper du krångla med förlängningar när du är i Thailand. Eftersom du inte ska resa förrän i febr.

// Stycke borttaget av Admin:
"Forumreglerna " sa:
Reklam, annonsering och marknadsföring av kommersiella produkter/tjänster är inte tillåtet på forumen.
//
 
Hej
Har redan fått mitt Visum, och det skulle nog vara kort om tid om jag skulle söka nu, åker ju om 19 dagar! :)
 
Hej på er! Nu är det så här jag undrar vad som är billigaste sättet att förlänga visum? är det att åka över till kambodja? Sen undrar jag hur mycket det kostar på ett ungefär att åka från thailand till philippinerna?

// Redigerat av Admin: Lagt in en rubrik som passar till ämnet. //
 
Jag har ingen aning om vad det kostar, men tänk på att du bara får 15 dagars vistelse när du kommer över landgräns jämfört med 30 dagar via flygplats.

Berralund :wai:
 
Denna 15-dagars regel gäller dock inte för t.ex. Non Immigrant visum, som man ju ändå får sina 90 dagar för, oavsett hur man reser in i Thailand.
 
Hej,
Det beror ju också på vad du har för visum, har du dubbelt turistvisum så får du ju 60 dagar när du åker över gränsen, jag åkte till burma med visa run då jag hade dubbelt turistvisum, det gick på 1500 bath inklusive mat och bussresan från Khao lak.
 
"hampus89 " sa:
Hej på er! Nu är det så här jag undrar vad som är billigaste sättet att förlänga visum? är det att åka över till kambodja? Sen undrar jag hur mycket det kostar på ett ungefär att åka från thailand till philippinerna?

// Redigerat av Admin: Lagt in en rubrik som passar till ämnet. //

Halloj.

Förlänga ett visum gör man på immigration i Thailand.

Gissar att din fråga är hur man kan göra för att billigast få nytt uppehållstilstånd.
Har du inget visum blir det visumfri inresa, landvägen som ger 15 dagar och 30 dagar om man kommer med flyg.

Har du visum med fler entries får man ju det aktiverat genom att lämna landet och kliva tillbaka igen längden på uppehållstillståndet varierar ju då beriende på visum.

Vad som är billigast är ju svårt att svara på då vi inte vet vart i Thailand du räknar att göra det ifrån.

Att åka från Thailand till Filippinerna kostar ungefär 200kr om du åker med en Filippinsk fraktbåt. ;)
 
 

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
A
Svar
236
Visningar
49 K
Raderad medlem 8711
R
 
Tillbaka
Topp