VISUM THAILAND LONGSTAY

 
A

Anonym

Gäst
Hej, jag vill söka turistvisum i 6 månader. På ambassaden så har dom 60+60 dagar, då ska man först vara i Thailand 60 dagar, sedan åka till ett annat land och sedan tillbaks igen. Är det någon som vet hur man gör det? Är det en sån där Visarunda?

Och efter jag användt mina 60+60 så ska jag tydligen åka till Phuket town och förlänga, och sedan efter 1 månad åka tillbaks till Burma?

Är det någon som kan förklara lite bättre på hur man kan göra!

Mvh Maria
 
Dom första 5 rader är "klippt och klistrat" från en annan sida

Thailands visumregler har från och med december blivit restriktivare för långluffare. Hädanefter gäller maximalt 15 dagars visumfri vistelse för resenärer som anländer till Thailand via en landgräns.

För turister som når Thailand med flyg, gäller däremot oförändrat maximalt 30 dagars vistelse utan visum.



Så det blir att lämna landet med flyg 1 gång i månaden för att kunna vara ytterligare 30 dagar i landet efter att 60+60 visumet har nyttjats
 
Tack så mycket, pratade men en tjej som jobbar i Thailand och hon sa att man bokar en "visa runda" från vilken resebyrå som helst i Thailand (kostar 1300 thb) också så ordnar dom allt, man åker buss en hel dag. Men måste man åka flyg? Har du läst det någon stans eller är det något du själv gjort?
 
"Farangnoi " sa:
Tack så mycket, pratade men en tjej som jobbar i Thailand och hon sa att man bokar en "visa runda" från vilken resebyrå som helst i Thailand (kostar 1300 thb) också så ordnar dom allt, man åker buss en hel dag. Men måste man åka flyg? Har du läst det någon stans eller är det något du själv gjort?
Det finns en tråd här i forumet om detta, men jag hittar den inte nu. Det var thaikonsult som skrev något om detta. men det finns flera trådar om detta på nätet.

Innan dom nya reglerna så var jag borta i 4 månader i thailand och hade ett 6 månaders visa, men när jag kom till tullen i bangkok så gällde inte dom 6 månaderna (precis som det står i länken som Wanpen länkar till), jag fick stanna i landet i 2 månader på detta 6 nånadertsvisa för att sen gå ner till imigrationspolisen i Patong och vart då tvungen att betala för att få vara ytterligare en månad för att sen lämna landet i 24 timmar för att sen återvända till thailand. Sen ledsnade jag på att åka fram och tilll baka så jag åkte hem till sverige efter 4 månader, då hade jag en öppen biljet som gällde i 6 månader som jag kunde boka om hur många gånger som hellst hos någon resebyrå. Detta var några år sen.
 
Antar att du ej hunnit bli 55+ eller är gift med Thailändsk medborgare, för då kan du söka "Long Stay Visa" = 90dgr eller 1års "Non-Imigrant Visa".

Kan bara bekräfta det som sagts ovan, var i Ban Laem, Kambodja på Visum resa nu i vintras och fick "bara" 15dgr. Fick "Köpa" ytterligare 15dgr av Imigration Office i Pattaya genom juridisk byrå, (2000bath dyrt). Det hela gäller vid gränspassering till angränsande land. Däremot kan du få 30dgr om du anländer till någon internationell flygplats från t.ex. Kambodja. En god vän åkte till Thailändska Ambassaden/konsulatet i Vientien, Laos och fick 60dgr, vet inte om det även hade gått att söka längre tid.

Lycka till!
/Swensen
 
Ansök om double entry turistvisum (60 + 60 dagar) på ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg. Väl i Thailand ansöker du hos immigration 30 dagars förlängning på den första vistelsen (entryt), gör ett besök i någon av grannländerna senast vid den 90:de dagen, kommer tillbaka till Thailand och får återigen 60 dagar vid gränsen, och ansöker en förlängning för 30 dagar till hos immigration igen. Då har du 60 + 30 + 60 + 30 dagar = 180 dagar = ca. ett halvår = 6 månader. ;)

Förlängning hos immigration kostar 1900 baht, ett foto och lite pappersarbete varje gång. Enkelt.

Och det stämmer att numera är det så att kommer du in i Thailand över en landsgräns utan visum får du vistas i landet 15 dagar, kommer du med flyg får du 30 dagar.
 
Hej

Jag tänker bo i Phuket minst ett år och tänker skaffa ett visum A
som gäller ett år men jag måste vara borta från Thailand 24 timmar
var 90:e dag.Kan man åka till Burma från Phuket och behövs det
visum för att vara i Burma 24 timmar?

Tacksam för svar

Gunnar
 
Resenärer till Burma måste ansöka om visum som kan ske via Burmesiska ambassaden i London alternativt på dess ambassad i Bangkok. In- och utresor till och från landet sker bäst via flyg. Vid utresa ur landet krävs på flygplatsen en flygskatt på 10 USD. Det går även att ta sig in via landvägen men detta kräver att man åker i en organiserad gruppresa som har tillstånd från burmesiska myndigheter. Vid den thailändska gränsen Mae Sod kan man, för en avgift, få ett visum över dagen för att besöka Burma.

EU-medborgare på besök i Malaysia behöver inget visum för vistelse kortare än 90 dagar. Krav finns dock på alla besökare att deras pass skall vara giltiga minst sex månader vid tidpunkten för inresan. I flera fall har turister i Malaysia nekats att åka till närliggande länder eftersom deras pass vid dessa tillfällen haft kortare giltighet än sex månader. Kontrollera därför giltighetstiden på ditt pass innan du reser från Sverige.

Mvh Thaikonsult
 
Hej.
Jag har bott på Phuket i snart 10 år. Nu har jag flyttat till Korat och undrar om det är problem att söka förlängning på mitt 1 års pensionersvisum här.
Är det någon som kan ge mig lite erfarenhet om det.
 
Vet inte, men jag vet att longstayare åker till Korat från Surin province för att få sådant här fixat.
 
Min undran var väl inte om jag skulle klara det eller ej.
Det var väl lite mer om det finns immigations kontor och om dom är lätta att komunicera med.
 
Hej. Är ny här på forumet och undrar följande. Är 60 år, har halv sjukpension och får ut 6000 kr i månaden och vill vara i Thailand så långe det går. Vad är det för visa jag ska söka då. Har tjej i Udon Thani och hon har hus där och kommer nog att gifta mig med henne. Har kollat lite överallt men det verkar som att det gäller olika saker på olika ställen här på nätet när man kollar. Tänkte att har ska det väl gå att få det rätta svaret. Tack på förhand Kjelle
 
I dag fick jag ett mail från Thailand där dom bla. skriver

" Det är mycket nytt som har skett för oss "Faranger" Expats både när det gäller visum och köp av egendom som vi kommer att uppdatera er om. "

Är det någon som har hört nåt om det?
 
 

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
 
Tillbaka
Topp