VISUM THAILAND LONGSTAY

Legolas du sa att jag skulle gifta mig snappt i rådhuset där nere. Vad krävs det för papper för att gifta sig där nere

"glimten66 " sa:
Hillmer här kommer en länk till dig som ja själv har använt mig av innan vi gifte oss

http://www.swedenabroad.com/Page____60036.aspx

menbor du i stockholm kan du fixa alla papper här på UD de gjorde ja då slipper du ambasaden

glimten66

Rekommenderar länken ovan, føljde den till punkt och pricka och det var inga problem alls. Har även registrerat äktenskapet hos skatteverket i Sverige efteråt utan problem. Hela processen tog ca: 2 veckor.

/K

"legolas " sa:
Blev det för långt för Er att läsa eller, det jag skrev?? Bägge Era inlägg refererar till det jag redan skrev och angav. Alltså kolla ambassadens hemsida.... halva svar är värdelösa, varför inte försöka att ge fullständiga svar när ni ändå skriver???? Ni skapar bara en massa frågetecken för folk....

vilka svar e de du saknar i den länken Lego

"legolas " sa:
Blev det för långt för Er att läsa eller, det jag skrev?? Bägge Era inlägg refererar till det jag redan skrev och angav. Alltså kolla ambassadens hemsida.... halva svar är värdelösa, varför inte försöka att ge fullständiga svar när ni ändå skriver???? Ni skapar bara en massa frågetecken för folk....

Det enda jag gjorde var att rekommendera en länk som jag själv nyligen använt mig av och som hänvisar till förstahandsinformation gällande registrering av äktenskap i Thailand och Sverige. Jag anser inte detta vara något halvt svar.

Folk? Är det du som för talan för allt "folk" här på forumet? Kom gärna med dina egna åsikter men bespara mig vad du tror att "folk" tycker.

I övrigt kan jag bara tillägga att jag gillar många av dina, Legolas, inlägg här på forumet. Jag är tacksam för att du delar med dig så mycket av dina erfarenheter i ämnet Thailand.

Vänligen,

/K

Tack för svaren och era spydiga komentarer till varandra. Alltid lika roligt att läsa och att sen dom flesta inte handlar ett dugg om vad som är frågan. Ha Ha . Nu bor jag norr om Uppsala så jag ska bara upp nu i November och söka visa för 2 månader så får ta giftemål senare i vår när vi ser att huset är helt klart Tack

"legolas " sa:
ber om ursäkt till dig också, hade en dålig morgon.... men anser ändå att upprepning av ett redan givet svar inte gynnar någon...
Tack och sorry igen...

Tycker det är skit bra om man får svar från fler håll även om det är en upprepning av svaret,men men vi är ju olika ;) för rätt vad det är så kommer ett svar på andra sidan och det finns lat personer som inte läser hela tråden
Ju mer folk skriver ju bättre blir det :nod:

Lego när vi ändå inte har nåt bättre för oss än att småspråka lite :)
Vet du hur det funkar om man är nere i Thai ca 6 till 8 mån om året, dvs under den Svenska vintern. Med visum och ev. bank garantier.

"legolas " sa:
Ligger lite pyrt till med tiden just num, kan jag återkomma Rolf senare idag eller ikväll...
Ingen panik det är bara nåt som jag har funderat på. Hade tänk att ta det senare men så blev det ju inte.
Vi kommer ju till att börja med inte flytta för gott utan det lär väl bli den kanlla årstiden i Thai och den sk. varma i Sve.
Du har ett år på dej att svara :D

Ska ge lite ytterligare info om det som "glimten" var inne på om UD.

Förutom att införskaffa intyget för giftermål i Thailand hos svenska ambassaden, kan man även ordna detta hos UD,s juridiska expedition på Malmtorpsgatan 3A i Stockholm om man tycker detta är enklare.

Läs följande länk: http://www.regeringen.se/sb/d/11410/a/125499

Mvh Thaikonsult

Hej !
Tog hjälp av en översättningsbyrå som fixade alla papper åt oss, det tog 5 dagar, sedan körde de oss till reg som var bokad tid,troligen mygel men gifta på 15 min.
Segare var det i sverige, reg tog 2,5 mån men namnändringen tog 8 månader för henne.

Glömde !
Har slutat arbeta för att flytta till Thailand så fort jag sålt huset här, räcker med ett hus i Sattahip Thailand där jag trivs

"kjell.t " sa:
Glömde ! Har slutat arbeta för att flytta till Thailand så fort jag sålt huset här, räcker med ett hus i Sattahip Thailand där jag trivs

Kjell.t

Var mer exakt i Satta Hip har du ditt boende, jag, själv bor i Chonburi city med min fru och dotter, men jag har en kompis"Peter"som har ett hus i Satta hip/Kilo sip som jag brukar besöka rätt ofta.
Med fruns släktingar i Ban Beung, Ban Khai(närmare Rayong)så blir det lite åkande i Amuang Chonburi.
När det kommer till badandet, så åker vi alltid åt Satta Hip hållet, vilket jag tycker har de renaste och bästa parkerings möjligheterna.

Jo-Be

"hillmer " sa:
Hej. Är ny här på forumet och undrar följande. Är 60 år, har halv sjukpension och får ut 6000 kr i månaden och vill vara i Thailand så långe det går. Vad är det för visa jag ska söka då. Har tjej i Udon Thani och hon har hus där och kommer nog att gifta mig med henne. Har kollat lite överallt men det verkar som att det gäller olika saker på olika ställen här på nätet när man kollar. Tänkte att har ska det väl gå att få det rätta svaret. Tack på förhand Kjelle

Betr. Visa....för dig och andra i samma situation...

1) Sök non imigration-visa från ambassaden i Stockholm (3 månader)
2) Därefter söker du retirement-visa i Thailand. Då ska man kunna visa upp antingen 800.000bath på bankkontot och/eller en fast inkomst i form av lön eller pension.

Ganska enkla regler men missuppfattas av många...Har själv en kompis som åker ut efter tre månader till Kambodja och tillbaka trots att han skulle kunnat få retirement-visa om han gjort/sökt rätt från början.

"Hans Svensson " sa:
Betr. Visa....för dig och andra i samma situation...

1) Sök non imigration-visa från ambassaden i Stockholm (3 månader)
2) Därefter söker du retirement-visa i Thailand. Då ska man kunna visa upp antingen 800.000bath på bankkontot och/eller en fast inkomst i form av lön eller pension.

Ganska enkla regler men missuppfattas av många...Har själv en kompis som åker ut efter tre månader till Kambodja och tillbaka trots att han skulle kunnat få retirement-visa om han gjort/sökt rätt från början.

När du gift dig med henne faller det från 800 000 till 400 000thb/år ::) ::) ::)

legolas
Vi är med och påverkar

Antal inlägg: 6035
[Öka] Kön:
Askim // Nong Nasaeng
Värvningar: 0

SV: Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder
« Svar #158 skrivet: 2012-04-05, 17:54 »CiteraCitat från: kjell.t skrivet 2012-04-05, 17:32

Legolas, du som bor i thailand, är det rätt att man bara behöver 400 000/ år om man är gift med thai. Detta har jag hört av flera men inte funnit svaret och ambassaden e ju hopplösa. Hoppas du vet för det kan ju vara en hjälp för en del. Klarar mig nu men man vet ju inte vad som händer.
Kjell.t

kjell.t. du finner kompletta svar ifrån mig i detta ärendet i trådar inne i det forumet som behandlar visum och dylikt.... men det är helt rätt. reglerna är som följer:

Uppehållstillstånd baserat på retirement (sökes härnere):
65.000 baht i inkomst per månad eller.....
800.000 baht på bankkonto härnere eller
en kombination av de bägge......

Uppehållstillstånd baserat på giftemål med en thailändska (sökes härnere):
40.000 baht i inkomst per månad eller....
400.000 baht på bankkonto härnere eller.....
en kombination av de bägge

"Jo-Be " sa:
Kjell.t

Var mer exakt i Satta Hip har du ditt boende, jag, själv bor i Chonburi city med min fru och dotter, men jag har en kompis"Peter"som har ett hus i Satta hip/Kilo sip som jag brukar besöka rätt ofta.
Med fruns släktingar i Ban Beung, Ban Khai(närmare Rayong)så blir det lite åkande i Amuang Chonburi.
När det kommer till badandet, så åker vi alltid åt Satta Hip hållet, vilket jag tycker har de renaste och bästa parkerings möjligheterna.

Jo-Be

Har missat detta!!!!
Flyttar min markering på kartan så ser du vilket hus, ca 2 km norr om hamnen

Någon som har fixat detta med intyg om pensionen för att få Non-Immigrant Visum O-A Long Stay.
65.000 THB i månaden (bevis ifrån Försäkringskassan) ??? >:(
Men vad faan i dagsläget får man ju pension från jag vet inte hur många ställen tex. Tjänstepension.
Hur gör man då??

http://www.allavisum.se/visum/16-langtidsvisum-non-immigrant-visa-till-thailand.html
Här kan man läsa att inkomsten ska vara 15000 SKR före skatt.
Det är lätt att bli förvirrad av alla uppgifter som flyger omkring.
Undrar om min situation inte kan bli lite komplicerad när jag väl går i pension och ska tillbringa tid i Thailand. Jag får min halvtaskiga pension från Sverige och kommer att ha viss inkomst från tredje land. Får se hur det ser ut om tre år när det blir aktuellt.

Funderar lite.........

Är det inte så att vid uppvisandet av 800" att makarnas gemensamma inkomst
ligger till grund för 800"?

Vidare så funderar jag på om det verkligen är förbjudet att arbeta?
den information som jag har, säger att arbete mot lön icke är godkänt,
om inte tillstånd finns.

Själv försökte jag flera gånger få min Dam att förstå att jag följer reglerna,
när hon bad mig att utföra något, jag sa bara titta i mitt pass/visa där står klart
och tydligt, EMPLOYMENT PROHIBITED, Damen köpte inte detta.

Ubon
,

Liknande trådar

Tillbaka
Topp