VISUM THAILAND LONGSTAY

"legolas " sa:
Håller med dig Sir One, stundtals så flyger det omkring en massa uppgifter ifrån olika människor.

Rolf, lyssna nu..... Vad jag skrev menandes förstås, och du VET vad jag menade, att du tar in bekräftelse ifrån de olika institut eller vad det nu är. Du tar dessa i original till Svenska Ambassaden i Bangkok eller till konsulatet i Pattaya, och de kommer att sammanställa och ge dig en inkomstbekräftelse på ambassadens brevpapper på engelska språket, och du får betala 500 baht för att få det dokumentet. Sedan använder du detta dokument här i Thailand när du ansöker om uppehållstillstånd baserat på retirement.

Se till bara att du handlar upp dig på ett VISA hemma i Sverige som heter Non Immigrant O eller OA, DÅ är du berättigad till att få ditt uppehållstillstånd härnere i Thailand.

Det här med att ha Non immigrant -VISAS på ett helt år är onödigt fullständigt, ta ett3 månaders, och när de 3 månader är nästan till ända DÅ startar du processen med att ansöka om uppehållstillståndet, det är skitenkelt Rolf.....
Skit enkelt, kan du säga som fixat ditt. Men en liten amatör som moi funderar ju ???
Men av bra då är det bara att sätta igång attt ringa runt.
Nä visst fan, jag har ju sem till den 1 Feb -13 sen går jag i pension och då är jag i Thailand. Det komplicerade allt lite. Eller var det så att intygen inte får vara äldre än 3 månader? Så jag kan så att säga försöka få dom i förskott.
Eller vänta nu om jag tar ett 3månaders då har jag ju gått i pension ::)
Nu vart det rörigt, får fundera på detta när jag vaknat till och fått i mej kaffet :D :D
Så jag återkommer efter 06,00 :wai:

"legolas " sa:
Eller att man ansöker i makens namn och tar med frun "på köpet" s.a.s. som s.k. "dependent". Makens pension är det då som räknas IHNTE fruns alls....

Angående arbete, så har du helt rätt. Enligt lagens bokstav här i Thailand, så får du INTE arbeta mot varken lön eller inte lön. Detta med lön har inte med saken att göra. Du får inte som retirement-uppehållstillständs-innehavare göra ett skit arbetsmässigt varken mot eller utan lön.

T.om. alla dessa falanger som är bussiga och hjälper Thailand med att lära ut engelska GRATIS ute i skolorna är egentligen ute på farlig is.... Så vi falanhger skall hålla oss på mattan och inte göra något alls för att få dammet att yra här nere......
Nu kan det ju vara så att Damen i fråga får större Pension än mannen beroende på vad och hur länge man jobbat på ett visst arbete. Kan mannen vara "dependent".
Är bara nyfiken på hur dom ser på det.
Ang arbete, så skulle man i så fall inte få göra ett skit på sin egen fastighet ??? Utan måste leja botr allt.

"legolas " sa:
Rolf, angående arbete, så får du göra som jag gör, använd sund förnuft.. jag vet att du vill hetsa lite, för inte tror du väl att Thailand skulle reagera om du jobbar på ditt egna hus???? Men försök du att jobba på ett eget hus som du hyr ut??? Då fan hamnar du i finkan....

Angående om krvinnan tjänar mer än mannen. Så är ju det inte i ditt fall i alla fall.... Men kan säga att i vissa länder på jordklotet så skiter dom fullständigt i hur mycket kvinnan tjänar. Och hur de gör här i Thailand inte en aning!!! jag tar den grejen när det blir aktuellt....
Var bara nyfiken på hur dom ser på en kvinnas ställning rent ekonomiskt.
Det är nog inte så ovanligt att kavinnas pension kan vara högre. Ta en dam som jobbat statligt eller komunalt i hela sitt liv. Hon kommer att få en bra sudd i Tjaänstepension. som då sammantaget kan bli bra mycket höger än mannen som strulat runt och gjort lite av varje.
Nä i mitt fall är det på håret tack vare en pensions försäkring. :)
Det spelar ingen roll änndå för vi ligger båda bra mycket över gränsen i mån inkomst. :-\

"legolas " sa:
Det är bra Rolf... Dock så tjänar ni 1.900 baht i avgift om ni bara söker för dig, och din fru som dependent, om nu din fru klarar den grejen mentalt vill säga!!!
Det visar sej om hon är snålare än stolt :D :D

"legolas " sa:
Är detta ett av de ovanliga tillfällen då en situation är TVÄRTOM ett ordspråk:
"Snålheten bedrar visheten"

;D ;D ;D
Kan nog va så för vissa, men inte i vårt fall. Jag har en klok kvinna, hon valde ju mej :D

"legolas " sa:
Sedan är det viktigt också att uppge allting som gäller, och jag nämner återigen då , 65.000 baht skall vara det du skall kunna presentera för Thailand, och den summan är OK om den är BRUTTO, alltså innan skatt.... Kommer du icke upp i den summan så är det OK om du har 800.000 baht på ett thailändskt bankkonto. Du kan också använda en kombination av dessa 2 metoder..... så är det OK...

legolas
Nu blir jag helt jädra snurrig ???
Du säger 65.000 baht brutto men på Thailändsa ambasadens hemsida så står det 65.000 efer skatt vem har rätt?????????????????
Jag har hört brutto hela tiden men när frugan läste så mycket riktigt det står efter skatt

"legolas " sa:
Rolf!!!

Köper du ett VISA i Sverige, och de skriver in regler på sin hemsida där, så får man fråga dom till råds för att få riktiga fakta, och "spela" efter deras regler. Vill de ha netto eller är det en felskrivning?? Fråga dom Rolf. De regler som gäller i Sverige gäller INTE i Thailand, trots att det är samma land som vi pratar om. Beror detta på att någon anställd varit lite underlig och inte kunnat översätta ordentligt, Or What??

När det gäller Thailand här nere, och ansökan om t.ex. ditt uppehållstillstånd, så är dessa krav baserade på BRUTTO INNAN SKATT.... Så fungerar det Rolf. Jag inser att det är förvillande, och jag själv förstår INTE varför i hillvitte en Ambassad skall hitta på egna regler än vad som tillämpas i det egna hemlandet.

Jag tror detta beror på som i så många andra fall, de kan inte prata andra språk än sitt egna, och är skitdåliga på att översätta saker och ting... Fråga dom vad dom vill ha, om det nu spelar någon roll..........Du kan väl skita i detta fullständigt eller??????
Du tjänar ju mer än det ändå???? Så varför bry sig och oroa sig över saker och ting som inte berör en.....

lycka till
legolas
Det är riktigt Lego ryt till bara :) Så att dom håller sej på mattan :D
Ja det är faan så märkligt. Då förstår jag vitsen med at fixa saken på plats.
Tack för det :wai:
Rolf

Hej Rolf och alla andra som funderar på att flytta ner.
Det är en djungel med alla Visum och uppehållstillstånd och Ambassaden i Sverige krånglar bara till det ännu mer.
Själv åker frugan och jag ner på ett vanligt 30 dagars turistvisa, nästa gång.
Väl i Thailand tar vi kontakt med Immigration Office angående 1 års Uppehållstillstånd.
Man gör ju misstaget och tror att Visa och uppehållstillstånd är samma sak eller åtminstone hör ihop. Vilket de icke gör.
Visa ger dig rätt att resa in i Landet,
Uppehållstillstånd ger dig rätt att stanna i landet. STOR skillnad .

Så vi fixar inkomstuppgifterna och åker till Thailand. Första besöket blir till Svenska Ambassaden och få dessa tillstyrkta (som Legolas beskriver).
Sedan tar vi kontakt med Immigration office angående Uppehållstillstånd för mig och min fru som Dependent. Med mig kommer jag att ha min hyresvärd, som vi hyrt Bungalow av i flera år (hyr bungalow helårsvis).
Då lär man få reda på vad de vill ha för papper och andra intyg.
Då min inkomst inte är tillräckligt stor så kommer jag att ha pengar på Thai Bank som täcker upp mellanskillnaden. Förhoppningsvis så får man 1 års Uppehållstillstånd inom rimlig tid. Skulle det dra ut på tiden så kan de hjälpa en med förlängning eller en Visarun.

Om allt skiter sig så får man göra som vår granne på Koh Phangan gjort och fortfarande gör. Han åker på Visaruns varannan månad och har gjort så sedan November 2010, alltså i 17 månader. Han växlar mellan Laos och Malaysia och har fortfarande inte stött på några problem. Konstigt tycker jag, då hans pass är fullt med Visa stämplar.
Men enligt honom är det inga problem.

Sedan när det gäller arbete så har jag varit i kontakt med en del Thailändska myndigheter. Du får inte arbeta, med eller utan lön som Legolas säger.
Du får fixa och greja på ditt hus eller tomt för eget bruk.

Jag som odlar lite blommor och grönsaker hart fått klarbesked att detta är ok, så länge jag inte odlar någon med syfte att sälja det.
Skulle jag få överskott på det jag odlar så får jag ge bort och till med ta emot ersättning för dem. Så länge som ersättningen inte överstiger kostnaden för det. Alltså, jag får inte ha vinst på det.

Thailands regler för hobbyverksamhet är lite otydliga. Men de uppgifter jag fått säger att så länge syftet inte är att göra vinst eller så länge det inte ersätter en tjänst eller ett arbete som utförs av en tredje person. Så är det inget arbete.

Så man kan i stort sett baka hur många bullar som helst och bjuda på.
Men i samma minut som du säljer en, på så är det arbete.

Kent

"Kentbra " sa:
Hej Rolf och alla andra som funderar på att flytta ner.
Det är en djungel med alla Visum och uppehållstillstånd och Ambassaden i Sverige krånglar bara till det ännu mer.
Själv åker frugan och jag ner på ett vanligt 30 dagars turistvisa, nästa gång.
Väl i Thailand tar vi kontakt med Immigration Office angående 1 års Uppehållstillstånd.
Man gör ju misstaget och tror att Visa och uppehållstillstånd är samma sak eller åtminstone hör ihop. Vilket de icke gör.
Visa ger dig rätt att resa in i Landet,
Uppehållstillstånd ger dig rätt att stanna i landet. STOR skillnad .

Så vi fixar inkomstuppgifterna och åker till Thailand. Första besöket blir till Svenska Ambassaden och få dessa tillstyrkta (som Legolas beskriver).
Sedan tar vi kontakt med Immigration office angående Uppehållstillstånd för mig och min fru som Dependent. Med mig kommer jag att ha min hyresvärd, som vi hyrt Bungalow av i flera år (hyr bungalow helårsvis).
Då lär man få reda på vad de vill ha för papper och andra intyg.
Då min inkomst inte är tillräckligt stor så kommer jag att ha pengar på Thai Bank som täcker upp mellanskillnaden. Förhoppningsvis så får man 1 års Uppehållstillstånd inom rimlig tid. Skulle det dra ut på tiden så kan de hjälpa en med förlängning eller en Visarun.

Om allt skiter sig så får man göra som vår granne på Koh Phangan gjort och fortfarande gör. Han åker på Visaruns varannan månad och har gjort så sedan November 2010, alltså i 17 månader. Han växlar mellan Laos och Malaysia och har fortfarande inte stött på några problem. Konstigt tycker jag, då hans pass är fullt med Visa stämplar.
Men enligt honom är det inga problem.

Sedan när det gäller arbete så har jag varit i kontakt med en del Thailändska myndigheter. Du får inte arbeta, med eller utan lön som Legolas säger.
Du får fixa och greja på ditt hus eller tomt för eget bruk.

Jag som odlar lite blommor och grönsaker hart fått klarbesked att detta är ok, så länge jag inte odlar någon med syfte att sälja det.
Skulle jag få överskott på det jag odlar så får jag ge bort och till med ta emot ersättning för dem. Så länge som ersättningen inte överstiger kostnaden för det. Alltså, jag får inte ha vinst på det.

Thailands regler för hobbyverksamhet är lite otydliga. Men de uppgifter jag fått säger att så länge syftet inte är att göra vinst eller så länge det inte ersätter en tjänst eller ett arbete som utförs av en tredje person. Så är det inget arbete.

Så man kan i stort sett baka hur många bullar som helst och bjuda på.
Men i samma minut som du säljer en, på så är det arbete.

Kent
Tack Kent för att du tar dej besväret att sriva ner dina planer.
Som Lego säger så sitter jag i samma sits som dej. Har varir för lat för att ragga upp en Thai brud :D Utan håller mej på kända jaktmarker :)
Kom gärna igen med hur det går.
Ser med spänning fram emot resultatet.
mvh Rolf

Thaibrudar i all ära, jag är nöjd med min Skänedam.
När jag var i Thailand andra gången, det var till Phuket 1989 innan Phuket blev överexploaterat. Så tog jag på mig svart kostym och gick runt och friade till varenda Mama San där nere. Alla sa ja tills jag ville flytta in. De visade sig att alla flytta till Sverige och när det inte var aktuellt. Så blev det inget.
Ha Ha, Kommer ihåg det som igår. De slängde mig i poolen efteråt och den kostymen blev aldrig vad den varit mer.
Nej som sagt, vi som fruar med oss till Thailand kan tyckas vara galna. Och det är vi med. I Thailand som land och klimatet.
Det där med brudar och barer var när man var ung och vacker. Nu är man bara OCH.'
Skulle jag bli änkeman eller gumman lämnar så får det bli Papa San i någon bar.
Men annars är jag nöjd att gå och åilla med mina blommor.

Några inlägg har raderats av forumvärden. Detta är en viktig tråd som handlar om Longstay Visa, ingenting annat. Övriga diskussioner kan med fördel föras i en ny tråd under en annan tavla.

För den som bor längre nordost i Thailand så kan jag påpeka att i Sakhonnakorn så är Immigration oerhört sympatiska och aldrig några problem med förnyelse av längre visum!!Men det är folk som bor såpass långt nord ost vill säga, och är man i mellersta Thailand så är ju Laos ett ypperligt Land att åka över till och söka förlängning på visum samt att stämpla vidare!! Har ditt visum gått ut och du vill förlänga det där uppe så åk över till Laos och gå till Thailands Ambassad sök nytt visum där EX, vis 2+1 månad är inga problem att få!Det har jag själv gjort innan så det är lugnt!! Stick över via Nong Khai bara!

Måste bara fråga eftersom jag inte orkade kolla upp saken (samt ge mig in i diskussionen :)

Vad har man för kostnader när man söker visa for marriage? Är det krångel
med ansökningar och papper som ska översättas här och där?

Ett-års visum kan man ju få för runt 18000-20000 baht.
Är det så mycket billigare och värt besväret att skaffa sk marriage visa?

"Jag är kanske dum, men jag blir klokare för varje fråga jag får svar på ;)"

Ja det var ju permanent uppehållstillstånd jag undrade över då det är intressant för mig i framtiden, men kanske fel tråd och kanske ingen som har erfarenhet av det här.

"Jonas " sa:
Ja det var ju permanent uppehållstillstånd jag undrade över då det är intressant för mig i framtiden, men kanske fel tråd och kanske ingen som har erfarenhet av det här.

Min uppfattning är att det är väldigt få som har permanent uppehållstillstånd.
Jag kollade med några vänner i utlänningsföreningen här i Phitsanulok, vi är ca 70 faranger av olika nationalitet och ingen viste någon som hade permanent uppehållstillstånd.

Kanske är det kunskaperna i Thailändska språket som är den största stötestenen.
Mitt tips till dig Jonas är att söka lite på Thaivisa.com. Där läste jag för några veckor sedan en tråd om just permanent uppehållstillstånd.

/Anubaan

Ja jag får kolla runt lite, Har förstått att det är svårt att få.
Man har ju förhoppningsvis minst 40 år kvar av sitt liv och 30 av sitt yrkesverksamma. Någonstans vill man ju investera och skapa en framtid för familjen. Sverige är ju uteslutet för min del av bla. skatteskäl enda kopplingen jag har dit idag är mitt medborgarskap. Hålla på med VISA resten av livet känns sådär, Både när det gäller familjeförhållande och att skapa en god grogrund för familjen.
Har tid på mig så inget som skall påbörjas nu men får börja kolla upp möjligheterna. Enligt frugan har hennes mosters man permanent och Thailändskt medborgarskap men har inte träffat han på ett år nu så har inte kunnat fråga.

"legolas " sa:
Du skall inte vara orolig att fråga, som du säger, man lär sig både bra och dåliga saker på alla bra och dåliga svar man får in.

I ditt fall så skulle jag föredra att veta om du kan skillnaden på VISA och uppehållstillstånd, sedan är det enklare att svara. Men VISA ger dig rätt att beträda thailändsk mark, medans uppehållstillstånd ger dig rätt att vistas på thailändsk mark.

Exempel:
A - Non-Immigrant Visa category “O” (Spouse/Family)
Vilket då är ett s.k. VISA, inköps UTANFÖR Thailands gränser, kan alltså ej köpas i Thailand. Det kostar i Sverige att handla in SEK: 520:- för single entry, och det kostar SEK: 1.300:- för multiple entries, hållbarheten är 1 år, men notera att du måste ut ur landet på en typ VISA-RUN efter varje 90 dagarsperiod

B - Många människor kallar uppehållstillstånd för VISA, vilket är farligt felaktigt eftersom man då får in svar ifrån folk som kanske vet skillnaden, och då får man svar som man kanske kan få svårt att tyda. Ofta får man in svar ifrån folk som även inte de fattar skillnaden, och då är förvirringen total i desa trådar!!

Men i detta fallet då, motsvarigheten till VISA som beskrives under (A), så finns det uppehållstillstånd baserat på Marriage och också på Retirement, och dessa kan enbart ansökas och köpas inom Thailands gränser ICKE någon annanstans. Och notera då att man måste "börja" med att köpa ett Non Immigrant av något slag hemma i Sverige (t.ex.) och därefter ansöka om uppehållstillstånd i Thailand. Utan Non Immigrant = inget uppehållstillstånd.

Det förekommer mycket snack på nätet och bland folk som reser till Thailand, om förträfflligheten mellan dessa 2 olika företeelser (VISA och Uppehållstillstånd), och de kan sammanfattas enklast med följande:

VISA 1 åriga s.k. "Longstay" - Här får du maximalt stanna i Thailand i 90 dagar innan du måste åka ur landet och skaffa nya 90 dagar, och så håller det på hela hållbarheten, alltså 1 år.

Uppehållstillstånd - här behöver du aldrig lämna landet, utan man åker till "sin" Immigration och bara bekräftar sin adress där var 90 dag..... Bra mycket enklare och billigare. Uppehållstillstånd och förlängningar av olika tillstånd kostar alltid 1.900 baht, vilket alltså torde motsvara runt SEK: 400:- plus man ju slipper resekostnaden till ett grannland här.

Fler frågor, så är du välkommen att bara posta.. Men att det skulle kosta 18.000 - 20.000 baht för ett VISA . ingen aning, kostnaderna de officiella är som jag beskriver ovan i alla fall.

legolas
ps. Vill du ha mer specifika svar, så beskriv din verklighet lite grand...
a - vad du ämnar göra?
b - är du gift med en thaidam eller en falangdam?
c - Ämnar du bosätta dig härnere för gott, eller bara för en kort period, hur länge?
d - hur gammal är du?

Om du skriver lite grand om dig själv, så kan du få ett mer exakt svar att lua dig emot..

Grym info :)

Jag är gift med thaidam och vi drar tillbaka till Thailand efter 6 månaders arbete i Sverige. Skulle ansöka om något slags visum innan jag åkte men gjorde det för sent då jag inte skulle ha hunnit få svar innan jag åkte.

Vi ämnar att åka och jobba i Sverige 6 månader/år och resten av tiden spendérar vi i Thailand. (Kan ju tillägga att det känns riktigt bra när hon fått sitt uppehållstillstånd så man slipper allt krångel med ansökningar igen)

Jag har papper som visar att jag tjänat över 250000kr de senaste 6 månader samt att jag har runt 800 000 baht i min thai bank. Jag är 37år och jag undrar hur jag skall gå tillväga när jag kommer ner till Thailand? (då jag inte hinner ansöka innan jag åker)

Vi ämnar att bygga hus när vi kommer ner sámt starta någon slags business (annan historia)
Men förhoppningen är att vi inte ska behöva återkomma till Sverige varje år.

Men men...min fråga är fortfarande den att hur ska jag gå tillväga detta år jag åker ner för att kunna stanna där, vill ju ansöka om minst 6 månader upp till ett år?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp