Visum till Thailand

 
ok.. aa jagbo klaeng som ligger i närheten av laem mae phim. Jag tänkte fixa 3 månads visa här i sverigen innan jag åker ner och sen åka till trat och över till kambodja måste var närmast eller? Jag har aldrig gjort sånt här förut att förlänga visa och sånt så jag vet inte riktigt hur man gör. Måste man åka över gränsen eller kan man inte förlänga visa i bangkok på något migrationsverk.


Mvh: Hampus
 
"hampus89 " sa:
ok.. aa jagbo klaeng som ligger i närheten av laem mae phim. Jag tänkte fixa 3 månads visa här i sverigen innan jag åker ner och sen åka till trat och över till kambodja måste var närmast eller? Jag har aldrig gjort sånt här förut att förlänga visa och sånt så jag vet inte riktigt hur man gör. Måste man åka över gränsen eller kan man inte förlänga visa i bangkok på något migrationsverk.


Mvh: Hampus

Först måste du skillja på att förlänga ett uppehållstillstång och att förnya ett visum eller att det som många kallar visa on arrival som inte är ett visum utan helt enkelt visumfri inresa.

Vad för visum är det som du kommer ha som ger 3 månader? Jag gissar att det är turistvisum som gr 2 månader och det förlänger du i såna fall uppehållstillståndet på i landet på ett immigration. Det ger ju då 90 dagar.

Ska du stanna mellan 90 och 105 dagar kan du sen ta en tur till Kambodja gränsen och kliva fram och tillbaka så får du 15 dagar. Ska du stanna längre än det bör du skaffa ett double entry turist visum innan avresa. Då får du 2 månader när du lämnar landet och straskar tillbaka in i Thailand igen.
 
Vet nagon vad det ar for skillnad pa non-o visum och resident visum
har snart varit i Thailnd pa non-o visum i 3 ar och tangkt ansoka om
resident visum om det visar sig vara bra
och jag onskar alla ett GOTT NYTT AR
 
Jag kollade de olika visummöjligheterna för något år sedan gällande de som kan fungera för mig själv, och det enklaste att ha kostade så mycket att få att det knappast är intressant om man inte har väldigt mycket pengar. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var nog det, som du frågade om nu.
 
Jag är 65 år!! Kan man välja turistvisum 3 månader? eller ska man ha Nonemigrant visum.Dom skriver 60+30? Kan man inte söka tre månader på en gång?
 
om du e gift me en thailändska så e de lätt o få non-immigrant O visa

jo du kan få 3 mån turistvisa
 
Fast det e ju 90 dagar dock så får man ju läsa ut dom sista 30 på immigration till en liten nätt summa dock...
 
Ska du enbart stanna i Thailand i tre månader kan du söka turistvisum single entry 60 dagar. Visumtiden kan du sedan förlänga ytterligare med 30 dagar hos Immigration i Thailand.

Väljer du ett Non Immi O får du ett ettårs visum som gift. Du får stanna i Thailand 90 dagar för att sedan lämna landet och göra en visarun för att få 90 nya dagar osv. tills du förbrukat året. Non Immi O innehåller även krav på finansiering eller inkomst.

Mvh Thaikonsult
 
Jag har hamnat i en jätte knivig situation..
Jag Åker till Thailand 6 månader i höst med ett trippel-entry visum.
Med det får jag 60 dagar i taget jag får stanna i Thailand. Efter 60 dagar åker jag till Vietnam och efter ytterliggare 60 dagar reser jag till Malaysia och sen tillbaka in i landet. Tanken var att jag skulle åntervända till Thailand den 24 december för att fira jul med min familj som kommer ner till Koh Lanta. Dock har jag till min stora förtret nu insett att jag har 61 dagar från den 24e december till min hemresa den 22 februari. Jag har nu två alternativ

1. Resa in i Thailand igen den 25 och därmed missa julafton med min familj.
2. Elr så reser jag ändå, men när jag sen checkar ut ur Thailand har jag varit där 1 dag mer än mitt visum tillåter. Någon som vet konsekvenserna av detta? Räcker det att böta eller bli konsekvenserna värre? Jag känner mig jätte nervös och osäker inför detta och hoppas att någon kan hjälpa mig med ett svar så fort som möjligt >< Tack på förhand!
 
Kan du inte ändra lite i planerna så att du övertrassar visat på vägen hem så att säga? 500b per dag kan det vara värt
 
"chanrakter " sa:
Jag har hamnat i en jätte knivig situation..
Jag Åker till Thailand 6 månader i höst med ett trippel-entry visum.
Med det får jag 60 dagar i taget jag får stanna i Thailand. Efter 60 dagar åker jag till Vietnam och efter ytterliggare 60 dagar reser jag till Malaysia och sen tillbaka in i landet. Tanken var att jag skulle åntervända till Thailand den 24 december för att fira jul med min familj som kommer ner till Koh Lanta. Dock har jag till min stora förtret nu insett att jag har 61 dagar från den 24e december till min hemresa den 22 februari. Jag har nu två alternativ

1. Resa in i Thailand igen den 25 och därmed missa julafton med min familj.
2. Elr så reser jag ändå, men när jag sen checkar ut ur Thailand har jag varit där 1 dag mer än mitt visum tillåter. Någon som vet konsekvenserna av detta? Räcker det att böta eller bli konsekvenserna värre? Jag känner mig jätte nervös och osäker inför detta och hoppas att någon kan hjälpa mig med ett svar så fort som möjligt >< Tack på förhand!
Chanrakter!!

Ta kontakt med"Thaikonsult"som levererar sitt veckobrev här på CM:et varje vecka(du hittar dem i Allmänt Thailands forum!), ställ frågan till dem och de kan ge ett vettigt svar om hur du ska göra, för att det inte ska bli fel i ditt fall...
Att ta en"overstay"är inte bra sett, i dina papper s.a.s., nästa gång du skall söka visum kan det slå till din nackdel och ambassaden tycker kanske att du inte är berättigad till det visat du söker för...

Jo-Be
 
Öhhh, vet inte hur fel eller rätt jag har men detta säger mig att det är 60 dagar mellan dina datum

dagar i excel.jpg
 
"andrejsdenruskige " sa:
Öhhh, vet inte hur fel eller rätt jag har men detta säger mig att det är 60 dagar mellan dina datum

Helt korrekt enligt mitt räknesätt med..

chanrakter Vilken resa du står inför! snälla ta med kameran och försök att hålla oss uppdaterade om din resa.. Jag blir fett avundsjuk när jag läser din resplan.. 6 Månader..Vietnamn.. Malaysia.. Thailand.. Sånt kan jag med nöd och näppe drömma om.

Återigen, du är guldvärd om du ville hålla oss här på CM uppdaterade under din resa.

Skulle nu det handla om en eller ett par dagars Overstay, skulle jag personligen skita i det och gladerligen betala lite Muta/böter.. det ordnar sig alltid. lycka till nu. Vi väntar med spänning..
 
Fast fortfarande så visar Excel 60 dagar, inte 61.
Är för trött för att tänka. Men tippar på att det blir 60 dagar som han befinner sig i Thailand.

Så packa kameran och laptop eller 30 minneskort och uppdatera oss gärna
 
enklast e ju att bara ta en tur ur landet till laos eller kambodja för på ett triple kan du ju faktiskt göra fyra inresor om man planerar de rätt men thaikonsult kan nog förklara de där bättre än va ja kan

glimten66
 
"andrejsdenruskige " sa:
Fast fortfarande så visar Excel 60 dagar, inte 61.
Är för trött för att tänka. Men tippar på att det blir 60 dagar som han befinner sig i Thailand.

Så packa kameran och laptop eller 30 minneskort och uppdatera oss gärna

Att excel visar 60 dagar och inte 61 beror på att excel inte räknar med inresedagen.
24 december till 22 februari:

Dagar per månad:
Dec : 8
Jan: 31
feb: 22
Totalt 61 dagar..
 
 

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
A
Svar
236
Visningar
48 K
Raderad medlem 8711
R
 
Tillbaka
Topp