Visum till Thailand

Interpol, FBI kan naturligtvis på olika sätt kolla om man har en giltig bokning, särskilt om man visar en som inte är giltig.

Det är dock långt från incheckningen på Arlanda för att komma till Thailand. Där funkar en Photoshopad pdf fint, det gör det på de flesta ställen i världen.
Tror inte att Arlanda flygplats till Thailand är något problem.

På Changi för att checka in till Filippinerna kollar man giltigheten på utresebiljett.
Man får lämna över den och dom slår in PNR i datorn för att se att den stämmer.
Det är sällan något undantag när man reser på enkelbiljett.
I stort sett alltid kontrolleras äktheten.

Köp en bussbiljett på 12goasia.
De är oftast avbokningsbara utan kostnad.
Det gjorde jag när jag åkte till Vietnam.
Svårare med buss från Filippinerna.
Så nu när jag åkte hit så köpte jag en onward ticket för 12 dollar på nätet.
Fungerar klockrent.

Interpol, FBI kan naturligtvis på olika sätt kolla om man har en giltig bokning, särskilt om man visar en som inte är giltig.

Det är dock långt från incheckningen på Arlanda för att komma till Thailand. Där funkar en Photoshopad pdf fint, det gör det på de flesta ställen i världen.

Även jag kan ju se biljetter så länge jag har bokningsnummer och efternamn på folk. Iofs, inte med PNR....eller...jag har aldrig försökt.
Jag gissar att flygbolag har det ännu enklare att verifiera om biljetter är korrekta

Köp en bussbiljett på 12goasia.
De är oftast avbokningsbara utan kostnad.
Det gjorde jag när jag åkte till Vietnam.
Svårare med buss från Filippinerna.
Så nu när jag åkte hit så köpte jag en onward ticket för 12 dollar på nätet.
Fungerar klockrent.
Onwards tickets är vanligt numera.

En bra affärside.
Sälja en ombokningar biljett giltig i 24 till 72 timmar om och om igen.

Jag har även några gånger köpt återbetalningsbara biljetter och fått pengar tillbaka eller använda till en Travel Fund för nya inrikesbiljetter senare.

Man börjar bli less på lågbudget turister?
Dom kostar mer än dom tillför.

Ny inreseskatt på gång, obligatorisk försäkring, återgång till 30 dagar visumfritt.

Nästa är att göra som Filippinerna med exit clearance när man varit i landet en längre tid.
Utan det får man inte lämna landet och blir stoppad på flygplatsen.
Måste sökas i förväg och har man obetalda räkningar, i juridisk tvistemål med någon blir det nobben.

Ny inreseskatt på gång, obligatorisk försäkring, återgång till 30 dagar visumfritt.

Nästa är att göra som Filippinerna med exit clearance när man varit i landet en längre tid.
Måste sökas i förväg och har man obetalda räkningar, i juridisk tvistemål med någon blir det nobben.
Otroligt att sjukförsäkring inte varit/är ett krav. Bra att det införs. Orimligt att Thailand ska betala för utländska medborgare.

Bör inte påverka normalturismen för svennar iaf, hemförsäkringen täcker ju redan.

Senast ändrad:

Samtidigt så kanske turisterna till Thailand avtar med automatik pga världsläget och då slipper dom fundera på turistskatter, flygplatsavgifter, extra försäkring mm. Fast just försäkringen är ju ett bra krav faktiskt.

Samtidigt så kanske turisterna till Thailand avtar med automatik pga världsläget och då slipper dom fundera på turistskatter, flygplatsavgifter, extra försäkring mm. Fast just försäkringen är ju ett bra krav faktiskt.
Hej

Ser man till utvecklingen just nu så är det väl mer åtgärder för att stimulera antalet turister som behövs än åtstramningar och nya pålagor, så även om en del förändringar kanske behövs är det nog lite dålig timing att göra detta just nu när hotellbokningarna uppges vara 50-60% lägre än normalt för årstiden.

Mvh isan lover

Hej

Ser man till utvecklingen just nu så är det väl mer åtgärder för att stimulera antalet turister som behövs än åtstramningar och nya pålagor, så även om en del förändringar kanske behövs är det nog lite dålig timing att göra detta just nu när hotellbokningarna uppges vara 50-60% lägre än normalt för årstiden.

Mvh isan lover
Försäkringskrav är självklart tycker jag. Men att sänka från 60 till 30 dagar stimulerar knappast någon turism. Nu stannar förmodligen flertalet inte längre än 30 dagar så påverkan blir kanske inte så stor.

Hej

Mvh isan lover
I nuläget räcker inte några åtgärder för att stimulera turismen.
Prisökningar på flyg är minst 20% och till och med flera hundra procent,
samma med lokala transporter i Thailand som på en månad ökar med 10%.

Vi bor nu på ett hotell som har sänkt priset med över 50% med låg beläggning men det hjälper inte om resan är för dyr.

Det är för dyrt och osäkert.

Försäkringskrav är självklart tycker jag. Men att sänka från 60 till 30 dagar stimulerar knappast någon turism. Nu stannar förmodligen flertalet inte längre än 30 dagar så påverkan blir kanske inte så stor.
Hej

Ja redan tanken på att kunna tänka sig att resa någonstans utan att vara försäkrad är ju märklig med tanke på vad konsekvenserna kan bli, så visst bör resande vara försäkrade och en kontroll av detta känns väl ok.

Dom enda som riskerar att drabbas är väl dom oförsäkrade utlänningar som nu bor i Thailand och inte har någon försäkring alls eftersom det är dyrt och kanske t.o.m nästan omöjligt när man kommer upp i åren och har kända hälsoproblem.

Mvh isan lover

I nuläget räcker inte några åtgärder för att stimulera turismen.
Prisökningar på flyg är minst 20% och till och med flera hundra procent,
samma med lokala transporter i Thailand som på en månad ökar med 10%.

Vi bor nu på ett hotell som har sänkt priset med över 50% med låg beläggning men det hjälper inte om resan är för dyr.

Det är för dyrt och osäkert.
Hej

Mvh isan lover

Hej

Ja redan tanken på att kunna tänka sig att resa någonstans utan att vara försäkrad är ju märklig med tanke på vad konsekvenserna kan bli, så visst bör resande vara försäkrade och en kontroll av detta känns väl ok.

Dom enda som riskerar att drabbas är väl dom oförsäkrade utlänningar som nu bor i Thailand och inte har någon försäkring alls eftersom det är dyrt och kanske t.o.m nästan omöjligt när man kommer upp i åren och har kända hälsoproblem.

Mvh isan lover
Att ha en bra täckande sjuk- och olycksfallsförsäkring som ingår i en hemförsäkring är nog långt ifrån alla länder som har.

Hur är det med de fem största länderna när det gäller turister till Thailand?
Kina, Ryssland, Indien, Malaysia och Sydkorea?
Har dom motsvarande försäkring?

Att ha en bra täckande sjuk- och olycksfallsförsäkring som ingår i en hemförsäkring är nog långt ifrån alla länder som har.

Hur är det med de fem största länderna när det gäller turister till Thailand?
Kina, Ryssland, Indien, Malaysia och Sydkorea?
Har dom motsvarande försäkring?
Hej

Ingen aning men det finns säkert länder med bristfälligt försäkringsskydd och det är väl något Thailändska myndigheter får ta hänsyn till när dock om dom nu inför en sån regel.

Mvh isan lover

Hej

Ingen aning men det finns säkert länder med bristfälligt försäkringsskydd och det är väl något Thailändska myndigheter får ta hänsyn till när dock om dom nu inför en sån regel.

Mvh isan lover
Egentligen inte något problem, att måsta visa upp en giltig försäkring på flygplatsen när man checkar in eller inte komma med planet.

Alternativt att visa upp en försäkring i passkontrollen eller köpa på plats innan man får komma in i landet.

Säljs hur mycket försäkringar som helst av resebyråer i världen.

Jag visade detta om exit clearance för sambon och hennes kommentar var att om detta stämmer så kommer hon inte att åka dit igen för det är rena grunden till utpressning vilket jag håller med om.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp