Visum till Thailand

Han skall stanna 46 dagar, bokade resan för 3 månader sen när 60 dagar gällde. Han är orolig nu vad som händer om 30 dagar börjar gälla innan ankomst BKK. Jag sa att du kan säkert förlänga vistelsen på ett lokalt immigration kontor, det viktigaste är att det finns en returbiljett.

Han kan väl ansöka om ett 60-dagarsvisum? Eller har jag missat något.

Innan jag skaffade företagsvisum (2004) så åkte jag till Penang och ansökte om ett "triple-entry-tourist-visa". Med detta kunde man stanna nästan ett år i Thailand med förlängningar och visa runs. Det var tider det!

Ganska svårt att med statistik bryta ner antalet turister som besöker Thailand.
Det är antalet inresande man registrerar och inte individer.
En stor andel gör flera inresor under ett år.

En sänkning från 60 dagar till 30 dagar kan öka antalet då en viss kategori åker på fler visarun.

Ser man till perioden när 60 dagar funnits har Vietnam och Malaysia haft bättre utveckling av antalet så det är inte lätt.

Aha, märkligt. Fast helt förvånad är jag ändå inte. :p De fixar väl till det snart.
Det beror väl på att datum för att ändra från 60 till 30 är inte fastställt än?
Return to 30-day exemption approved but details and effective date to be determined

Han skall stanna 46 dagar, bokade resan för 3 månader sen när 60 dagar gällde. Han är orolig nu vad som händer om 30 dagar börjar gälla innan ankomst BKK. Jag sa att du kan säkert förlänga vistelsen på ett lokalt immigration kontor, det viktigaste är att det finns en returbiljett.
Med lite tur så hinner det inte slå igenom. Men jag skulle nog in i det sista försöka fixa ett turistvisum, men det är ju såklart inte lätt om systemet säger ifrån.

Ett tillägg till det du säger om returbiljett. Om det är 30 dagar som gäller, måste biljetten ut ur Thailand vara innan de 30 dagarna. En biljett ut efter 46 dagar "borde" inte gälla. Så chansar han på det, så kan det vara läge att boka en 10-dollar bussbiljett till Laos eller nåt (inom 30 dgr, men efter 16) att visa upp.

Men, man kan ju hoppas att Thailand har lite framförhållning så att såna här fall kan undvikas. Dock skulle jag gardera mig, TiT :thumbsup:

Ja då är vi tillbaka på 30 dagar igen. Så vad tror nu experterna om turismen till thailand,kommer den minska mycket eller bli kvar på samma nivå/antal besökare som tidigare?
Har för mig att några här påstod turismen verkligen kommer ta stryk om dom tar bort 60 dgr..
Är det sämre eller bättre för thailändarna,för min egen del så kommer det inte påverka mina resor dit det minsta :)
Jag tror turismen till Thailand kommer att minska men inte beroende på 60 till 30 dagar. Mig kommer det inte påverka med mina korta resor.

Pratet om att "Thailand skall satsa på kvalitetsturister snarare än kvantitet" är på tapeten igen, jag vet inte för vilken gång i ordningen.

Kvalitetsturister är väl en omskrivning för de som stannar relativt kort tid men spenderar en hel del, med andra ord besuttna asiater. ;)

Om man kan tänka sig ett snabbt byte i Europa, ca 1h, så kommer man ner i ca 5 600.

Måste man åka Thai så kanske 8 500.

IMG_20260522_092837.webp

IMG_20260522_092820.webp

Inga av dessa priser brukar dock stämma om man klickar sig vidare

Quatar och austrian airlines är de enda som jag sett haft något så när ok priser på vissa avgångar

Thai ligger väl på 10,5 ca

Rättning tydligen kampanj nu under vissa reseperioder så man kan hamna runt 9 med thai

Enis

Senast ändrad:
Fast du kan inte påvisa vart dom har skrivit det?

Som du i mitt inlägg så är det väl rätt tydligt att 60 dagars totalt sätt inte har haft någon större inverkan turismen totalt sätt.
Hej

Detta finns länkat till tidigare på forumet, men du motsatte dig statistiken från myndigheterna då också.

Mvh isan lover

Inga av dessa priser brukar dock stämma om man klickar sig vidare

Quatar och austrian airlines är de enda som jag sett haft något så när ok priser på vissa avgångar

Thai ligger väl på 10,5 ca

Rättning tydligen kampanj nu under vissa reseperioder så man kan hamna runt 9 med thai

Enis
Jag har under dom åren jag bodde i Thailand bokat flygresor varannan månad och priserna stämmer alltid när man klickat sig vidare från den del jag visade.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp