Ja, jag tvivlar inte på att det är svårt att få ut behöriga lärare i glesbygden på sina håll i Thailand. Det jag vänder mig mot är gnället över att staten använder sig av förmåner och platsgaranti för att "tvinga" ut behöriga lärare i glesbygden. Man kan inte ena sekunden gnälla och hävda att staten måste göra något och nästa stund gnälla över att staten använder sig av verktyg som finns till förfogande i form av jobbgaranti och förmåner för att få ut lärare till dessa skolor.
Jag tvivlar inte heller på
@Isan Lover beskrivning av dumheter i en del byskolor då jag hört liknande från lärare i Thailand. Något som svägerskan var lite sur över då hon tydligen hade gjort en kort sväng i en byskola efter universitetet var allt extrajobb utöver själva undervisningen där det var allt från att städa skolan, måla klassrum och arbetsuppgifter som kanske vore lämpliga att lägga på någon annan yrkesgrupp.
Hur regeringen än gör i Thailand så kommer IL att se det som ett felaktigt agerande. Skulle det erbjudas lärarlöner på 100k baht i månaden i byskolan hade det varit förjävligt för att risbönderna inte får 100k baht för att vänta på skörden. Staten ska magiskt trolla fram behöriga lärare i varenda by. Alla skolor ska erbjuda undervisning på thai, malaj, khmer, isan/lao, lokala dialekter, engelska och samtliga lärare måste välutbildade men inte "tvingas" till skolan genom statliga förmåner.