Flytta till Sverige.

Hejdå Thailand.

FB_IMG_1755128195068.webp

FB_IMG_1755129491008.webp

Messenger_creation_2D449DEC-2CB2-48F0-8A40-0E227A969354.webp

Messenger_creation_9414D3A6-C931-453E-92A0-2F375A7692B8.webp

Frugan vill börja SFI nu lära sig svenska och träffa folk.
Har ju bara vart i mailkontakt med dom men får se i veckan om jag kan puscha på med min charm ;)
Dom sa när jag var i kontakt med dom när jag jobbade att får vänta på får personummer.
På gymnasiet ordnade dom 4 sista siffror 0000 för sonen, borde gå för frugan med i väntan.
Skattemyndigheten är långsam nu, 6 veckor för nyinflyttad bli folkbokförd.
Men har fått ordnat det med sonen, skola, busskort etc, borde inte va krångligare för mamman.
Så blir tur dit i veckan och se vad vi kan få till.

Träffa en gubbe i veckan när var på Telenor som väntade på sin fru och styvbarn att få komma hit, vart ihop 9 år.
Dom har väntat sen september förra året och fått ambassadförhör nu, han var där och frågade om han kunde använda telenor i Thailand, vilket är Dtac där.
Påstås att inte gör skillnad men för oss knappa 3 månader för hans familj snart ett år.
Men han hade inte barn ihop med frun som är svensk medborgare som vi har.

Och sen som @SatanG verkar missförstått.
Nu gick det snabbt för pass åt barnen, det är ju pga fortsatt giltigt sambandsnummer.
När vi förnyade första gngn tog det 5 dagar så fick sonen passet.
Men 2 olika myndigheter, med nya reglerna måste man söka nytt sambandsnummer var 5te år det som tog tid.
Söka pass när sambandsnummret är giltigt 4-5 dagar, när inte upp till 3 månader pga skatteverket som utfärdar sambandsnummret och förnyar och går långsamt där.
Passet är klart på ambassaden på 1 dag men får inte ges ut innan godkännande från skatteverket.

Nu gick det snabbt för pass åt barnen, det är ju pga fortsatt giltigt sambandsnummer.
Men 2 olika myndigheter, med nya reglerna måste man söka nytt sambandsnummer var 5te år det som tog tid.
Söka pass när sambandsnummret är giltigt 4-5 dagar, när inte upp till 3 månader pga skatteverket som utfärdar sambandsnummret och förnyar och går långsamt där.
Passet är klart på ambassaden på 1 dag men får inte ges ut innan godkännande från skatteverket.

Vad är det jag har missförstått?

/ SatanG

Menar du svensk pass eller thai? Ska man inte vara svensk medborgare för att få pass? När man får permanent uppehållstillstånd måste man har bott minst 5 år i Sverige för att bli medborgare eller?

Menar du svensk pass eller thai? Ska man inte vara svensk medborgare för att få pass? När man får permanent uppehållstillstånd måste man har bott minst 5 år i Sverige för att bli medborgare eller?

Mina ungar är svenska (och thailändska) medborgare sedan födseln, 10/14 år, vet inte om det har ändrats sedan dess men det tror jag inte.

/ SatanG

Vad är det jag har missförstått?

/ SatanG
Att du skylta med pass tog bara 5 dagar, men då är ni mitt i samordningsnummerperioden.
Är sammordningsnumret som tar tid och det utförs av skatteverket och måste förnyas var 5te år om dom inte har bott i Sverige och fått personummer.
Du blandar ihop och får det låta som att alltid 5 dagar, så är inte fallet längre.

"Samordningsnummer kan ha olika status:
Aktivt
Vilandeförklarat
Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket."

Vi sökte pass när var dags att förnya då tog det 6 veckor.

Självklart svensk medborgare men är du född utomlands som min son och fortsatt bor utomlands får du ett sammordningsnummer, nu när han folkbokförts i Sverige har han fått ett personnummer och då är det lugnt, behöver inte tänka på det längre.

Att du skylta med pass tog bara 5 dagar, men då är ni mitt i samordningsnummerperioden.
Är sammordningsnumret som tar tid och det utförs av skatteverket och måste förnyas var 5te år om dom inte har bott i Sverige och fått personummer.
Du blandar ihop och får det låta som att alltid 5 dagar, så är inte fallet längre.

"Samordningsnummer kan ha olika status:
Aktivt
Vilandeförklarat
Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket."

Vi sökte pass när var dags att förnya då tog det 6 veckor.

Ja det är jag naturligtvis med på.

Vet inte om jag skrev det tidigare men det jag var glad för var att damen på Ambassaden sa att med den historiken på resor/tid i Sverige lär det inte bli några problem att permanenta dem som svenska medborgare vid ansökan innan de fyller 21 om det skulle behövas.
Äldsta flyttar troligen till Sverige om ca 4 år.

/ SatanG

Ja det är jag naturligtvis med på.

Vet inte om jag skrev det tidigare men det jag var glad för var att damen på Ambassaden sa att med den historiken på resor/tid i Sverige lär det inte bli några problem att permanenta dem som svenska medborgare vid ansökan innan de fyller 21 om det skulle behövas.
Äldsta flyttar troligen till Sverige om ca 4 år.

/ SatanG
Du skrev det, men damen jag pratade med varnade för att skatteverket håller på och rensar ut, pga det tog lång tid med sammordningsnummer.
Och innan vart folkbokförd i Sverige och fått personummer så är inte 100% säkert gällande behållning.
Dock om ni flyttar till Sverige byts sammordningsnummret ut mot personummer och då kan han inte bli av med medborgarskapet sa hon.

Du skrev det, men damen jag pratade med varnade för att skatteverket håller på och rensar ut, pga det tog lång tid med sammordningsnummer.
Och innan vart folkbokförd i Sverige och fått personummer så är inte 100% säkert gällande behållning.
Dock om ni flyttar till Sverige byts sammordningsnummret ut mot personummer och då kan han inte bli av med medborgarskapet sa hon.
Frugans barn fick medborgarskap samt då även personnummer 2010 när vi alla bodde i Sverige, Nu har deras pass blivit gamla och de är inte skrivna i Sverige, Men vad jag förstått så kan de med nuvarande regler inte förlora sina medborgarskap

Frugans barn fick medborgarskap samt då även personnummer 2010 när vi alla bodde i Sverige, Nu har deras pass blivit gamla och de är inte skrivna i Sverige, Men vad jag förstått så kan de med nuvarande regler inte förlora sina medborgarskap
Jag vet inte vad som gäller inflyttade.
Min son är ju född svensk medborgare och infon dom delgav gällde honom.

Sonen skickat foton från sin första studentfest med klassen i Sverige som han är på nu hemma hos hon som är uppväxt på phuket.
Han kom in i Sverige snabbare än jag trodde och trivs bra säger han och fått många nya vänner.
Åker hem runt 19:00 idag.

Messenger_creation_0238300C-4E88-421A-A180-DFEECEB7B6F4.webp

Messenger_creation_0AAE1ABA-05E1-4000-9CA8-D1825CB06305.webp

Messenger_creation_2D556344-4F6E-4B08-AB5F-CED2E6950579.webp

Messenger_creation_AF025999-A781-42FF-AB72-01B61E1977BF.webp

Messenger_creation_AB78711F-3E98-4FC2-A50F-73055B7D6365.webp

Sonen skickat foton från sin första studentfest med klassen i Sverige som han är på nu hemma hos hon som är uppväxt på phuket.
Han kom in i Sverige snabbare än jag trodde och trivs bra säger han och fått många nya vänner.
Åker hem runt 19:00 idag.

Messenger_creation_0238300C-4E88-421A-A180-DFEECEB7B6F4.webp

Messenger_creation_0AAE1ABA-05E1-4000-9CA8-D1825CB06305.webp

Messenger_creation_2D556344-4F6E-4B08-AB5F-CED2E6950579.webp

Messenger_creation_AF025999-A781-42FF-AB72-01B61E1977BF.webp

Messenger_creation_AB78711F-3E98-4FC2-A50F-73055B7D6365.webp
Han som vi tvivlat på vid flytt hur skulle gå att komma in och skolgång.
Han kom in direkt och det beror nog på att han gått på internationell skola och van vid den blandning av nationaliteter sen förr plus flytande i Eng.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar