Flytta till Sverige.

Flyttar du till Svenljunga så är det rätt nära mig.

8FE62734-5617-4728-BB62-FDAD740DA8D7.png

Min ena morbror bodde i dom trakterna i Gnosjö så jag har varit mycket i det området.

Minns att han hejade på Grimsås som låg i södertvåan på 70 talet.

Finns väl ett litet friluftsområde i trakterna? Minns att där var ett litet berg med.

BTT

Sitter och pratar med frugan på messenger och planerar, diskuterar lite.
Om vi flyttar till Sverige, behöver vi hus, bil, condo i Thailand, vi är båda eniga där, Nej.
Om hon åker till Thailand så åker hon till byn, åker jag med så kan vi hyra nåt.
Ingen som kan ta hand och se efter det när vi är borta.
Vi har väl kommit så långt i planeringarna att hon vill flytta, är jag som varit bromsklossen men som jag skrivit innan nu är det kanske dags för nåt nytt innan man blir för gammal och även barnen blir för gamla.
Det är väl igentligen bara ett hus och 2 UT som behövs, sistnämda verkar ju som kan ta tid.

Man kan inte tänka hur det var att bo i Sverige innan man flyttade till Thailand.
Bodde i Sverige, som sjöman ledig varannan månad och trista vardagar då alla polare jobbade på vardagarna och satt hemma med sina familjer på kvällarna och fick med några med nöd och näppe ut på helgerna ibland om deras fruar släppte ut dom ;)
Nu är man ju inte ensam ungkarl längre.
Sen påverkar väl vädret lite, får se så det inte bara är en sommarkänsla 55555 men spanien ligger bara par timmar bort ;)

16872567475872263223146407232560.jpg

Man kan inte tänka hur det var att bo i Sverige innan man flyttade till Thailand.
Bodde i Sverige, som sjöman ledig varannan månad och trista vardagar då alla polare jobbade på vardagarna och satt hemma med sina familjer på kvällarna och fick med några med nöd och näppe ut på helgerna ibland om deras fruar släppte ut dom ;)
Nu är man ju inte ensam ungkarl längre.
Sen påverkar väl vädret lite, får se så det inte bara är en sommarkänsla 55555 men spanien ligger bara par timmar bort ;)

16872567475872263223146407232560.jpg

Ja du ska kanske vara tacksam att du åkte till Pattaya annars hade du kanske fortfarande suttit ensam i en etta någonstans i en förort till Göteborg?

BTT

Ja du ska kanske vara tacksam att du åkte till Pattaya annars hade du kanske fortfarande suttit ensam i en etta någonstans i en förort till Göteborg?

BTT
Har aldrig suttit ensam i någon liten etta i någon förort till Göteborg.
17-30 år gammal bodde jag på Smögen och jobbade inom fisket, 30-34 i Göteborg och gick på Chalmers, 3 studenter som delade på en 4:a i 3 år, sista året i husvagn, Sen 1 år igen på Smögen och nästan ett år i en 2:a i Trollhättan men då hade jag börjat jobba på båt med 1:1, ledig varannan månad, var då vardagarna blev tråkiga för alla jobbade när jag var ledig.
Då flyttade jag till Thailand efter en spontanresa.

Du hittar på en helt egen historia och skriver fortsatt suttit ensam i en etta i en förort.

Om vi flyttar till Sverige, behöver vi hus, bil, condo i Thailand, vi är båda eniga där, Nej.
Om hon åker till Thailand så åker hon till byn, åker jag med så kan vi hyra nåt.
Vi har väl kommit så långt i planeringarna att hon vill flytta, är jag som varit bromsklossen men som jag skrivit innan nu är det kanske dags för nåt nytt innan man blir för gammal och även barnen blir för gamla.
Det är väl igentligen bara ett hus och 2 UT som behövs, sistnämda verkar ju som kan ta tid.

Att sitta på Condo eller hus är lite bortkastat egentligen. Skönt de gånger man är där, men samtidigt känns det som att man blir lite låst.
Det absolut vettigaste är att avveckla allt och använda kapitalet till en kontantinsats vid husköp.

Att sitta på Condo eller hus är lite bortkastat egentligen. Skönt de gånger man är där, men samtidigt känns det som att man blir lite låst.
Det absolut vettigaste är att avveckla allt och använda kapitalet till en kontantinsats vid husköp.
Ja så tänker vi med, så flyttar vi så säljer vi av allt i Thailand.
Har hon huset i byn om/när hon åker ner för då vill hon ju till släkt och vänner.

Enligt konsumentverkets beräkningar så skulle vi som familj på 4 st hamna på 23.000kr i månaden.
Sen tillkommer boende, bil och bensin då.
Och jag är bara hemma och äter varannan månad.

Enligt konsumentverkets beräkningar så skulle vi som familj på 4 st hamna på 23.000kr i månaden.
Sen tillkommer boende, bil och bensin då.
Och jag är bara hemma och äter varannan månad.
Antar att din fru har körkort som gäller första året, sedan blir det nog prioriterat med svenskt dito. Misstänker att det förutsätter rätt skapliga svenskakunskaper? Skall ni bosätta er så långt utanför tätorterna är bilen ett måste.

Antar att din fru har körkort som gäller första året, sedan blir det nog prioriterat med svenskt dito. Misstänker att det förutsätter rätt skapliga svenskakunskaper? Skall ni bosätta er så långt utanför tätorterna är bilen ett måste.
7 minuter (7km) till centrum, busshållplats utanför huset där finns Ica Kvantum, några restauranger och annat.
Frugan har körkort, det borde ha framgått av mina inlägg med foton där hon och barnen kört upp till byn etc.
Hon och ungarna pratar Engelska, läser och skriver på Engelska, det borde även fungera där i början.

Och jag om vi flyttar kommer inte ta dom till Sverige, dra på sjön med en gång och lämna dom själva.
Om vi flyttar får det bli i början av en Maj månad och farsan och styvmorsan parkera husbilen utanför och hjälper till i början dom veckor jag är på sjön.
Har dom en ingångsperiod Maj-Aug och lära ta sig runt.
Ingen av dom är förståndshandikappade så skall nog klara sig runt. Frugan har varit i Sverige förr.

Nej! Enligt gällande regel som berör "sambor" i utlandet mer än ett år är det "walk in" men som du antyder så finns en kö att ställa sig i. Så skynd å få in rätt formalia digitalt.

Nej! Enligt gällande regel som berör "sambor" i utlandet mer än ett år är det "walk in" men som du antyder så finns en kö att ställa sig i. Så skynd å få in rätt formalia digitalt.
Jaja, för det första skall jag skriva mig i Sverige, för det andra ha ett boende som dom kan söka UT på, inget av det finns idag, jag är fortsatt utskriven och ingen bostad dom kan söka på.

Jaja, för det första skall jag skriva mig i Sverige, för det andra ha ett boende som dom kan söka UT på, inget av det finns idag, jag är fortsatt utskriven och ingen bostad dom kan söka på.
Helt rätt, jag glömde bort det...är en förutsättning så klart men borde vara enkel att lösa samtidigt som jag nämnde in med ansökan om ni är överens...frågorna kommer senare när ansökan tas upp. Delat hushåll så länge under tiden tills skriva kontrakt med det ni vill ha. En ansökan är en process mellan två parter som skall leda ut till ett beslut enligt gängse regelverk. En myndighet kan inte fatta ett beslut utan att kommunicera med berörd samt begära kompletteringar till ett avgörande i fråga. Det viktiga är att komma in i kööön och starta dialogen under tiden man sätter nytt bo :thumbsup:

Med andra ord, det är inget krav på att allt måste vara i ordning innan ansökan, utan även myndigheten ser till sökandes intentioner samt planering framsynt i immigrationen. Följer man sitt spår så hjälper myndigheten väl samt om kompletteringar behövs kommuniceras detta för att i slutskedet leda till ett föredragande inför en beslutsfattare i myndigheten.

Med andra ord, det är inget krav på att allt måste vara i ordning innan ansökan, utan även myndigheten ser till sökandes intentioner samt planering framsynt i immigrationen. Följer man sitt spår så hjälper myndigheten väl samt om kompletteringar behövs kommuniceras detta för att i slutskedet leda till ett föredragande inför en beslutsfattare i myndigheten.
Jo jag har läst det att man kan söka innan har bostad och jag skriver in mig sen ordna allt under processen.
Men läste även igår på imms hemsida för att få kortast möjliga behandlingstid så är det fördel att ha allt klart vid inlämnandet av ansökan.

Men vi har inte ens bestämt oss 100 än, kan börja med att kolla på ett hus...

Självklart är det en fördel med bra svenska men teoriprovet går utmärkt att göra på thai, det gjorde frugan. Men självklart underlättar det om lärare och elev förstår varandra.

Självklart är det en fördel med bra svenska men teoriprovet går utmärkt att göra på thai, det gjorde frugan. Men självklart underlättar det om lärare och elev förstår varandra.
Jag är mer orolig över att släppa ut frugan i högertrafik med "Volvon" och vovven än språket.
Får bli lite inkörning. ;)
Hoppas ju trafiklärare i Sverige kan Engelska, det kan frugan, fördelen med internationell skola var att även frugans Engelska blev bättre då hon umgicks en del med föräldrar av andra nationaliteter.
Sen blir det väl svenska undervisning direkt, hon vill jobba med, vidareutbilda sig om möjligt.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar