Uppehållskort är väl kanske det som passar in på oss bäst, inte sätta igång med någon UT process till att börja med, funderar ju på testbo, sen får vi se, UT kan man ta senare isåfall. Skickat mail till immigration, en veckas svarstid.
Fast skall vi testa och flytta så skall inte dom flytta föränns om 5 månader, ungarna skall ju gå klart årskursen i skolan.
Det blir jag som åker nu och jag skall skriva in mig i Sverige, sen blir det väl en semestertur till Thailand efter det. Skillnaden nu är att jag får betala flygresorna själv.
Jag tror lite anledningen till att rederierna är ovilliga är att under pandemin blev 1000 tals sjöman fast på båtarna eller dom fick inte ombord folk pga stängda gränser.. Så kommer nog inte vara välvilliga till att man bor här och jobbar i Norden som dom var innan igen.
Han som jag var och träffade på Koh Chang har sagt att jag kan skriva mig hos han sålänge.
Krav för att få uppehållskort
För att dina familjemedlemmar ska få uppehållskort ska
- dina familjemedlemmar ha giltiga pass
- de kunna visa att ni är en familj
- du uppfylla kraven för uppehållsrätt genom arbete, egenföretagande, studier eller med tillräckliga medel.
Det kostar inget att ansöka om uppehållskort.
Vem räknas som familjemedlem?
Som familjemedlem räknas
- din partner (sambo, make/maka eller registrerad partner)
- dina eller din partners barn under 21 år
- dina eller din partners barn över 21 år om de är beroende av er för sin försörjning
- dina eller din partners förälder om de är ekonomiskt beroende av någon av er för sin försörjning
- annan familjemedlem som är beroende av dig för sin försörjning, ingår i ditt hushåll eller om det av allvarliga hälsoskäl krävs att du personligen tar hand om familjemedlemmen.
Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Att ni har bott tillsammans under till exempel ett turistbesök räcker inte.