Flytta till Sverige.

Det står ingen generell fastighetsskatt i Thailand men om man hyr ut så är det skatt på 12,5%

Be it the building, housing, or land tax, it is collected on a yearly basis by the local government under the building and Land Tax Act. It is to be stated that there is no general annual property tax in Thailand, but if individual owners rent out or put their property to commercial use, housing and rent tax is imposed at the rate of 12.5% yearly. However, no general property taxes imposed by the government in Thailand is a piece of good news for man

Enda vi betalar efter husköpet är en årlig avgift till villagen för underhåll, samma till condon.
Och det är inga stora summor, tror betalade runt 12.000 baht för detta året i villagen och condon är lägre.
Villagen kommer nu gå över till föreningstyrt och vi bestämmer i villagen vad skall ha och betala för, fick brev förra veckan om första föreningsmötet.

Fördel med Sverige med, ungarna kan springa ut och leka dagtid utan att bränna sönder sig.
Jag var lite emot innan att ungarna satt inne dagtid och lekte tyckte ut med er.
Men så sa Långeman som jag inte tänkte på (för man är så svensk och uppväxt med ut och lek när det är fint väder) att ungarna kan ju inte leka ute med den här brännande solen, en dag ute så är dom sönderbrända.
Inga andra barn ute heller dagtid, alla börjar gå ut vid solnedgång...

Fördel med Sverige med, ungarna kan springa ut och leka dagtid utan att bränna sönder sig.
Jag var lite emot innan att ungarna satt inne dagtid och lekte tyckte ut med er.
Men så sa Långeman som jag inte tänkte på (för man är så svensk och uppväxt med ut och lek när det är fint väder) att ungarna kan ju inte leka ute med den här brännande solen, en dag ute så är dom sönderbrända.
Inga andra barn ute heller dagtid, alla börjar gå ut vid solnedgång...
Får/kan din fruga köra bil i Sverige och skjutsa grabbarna till olika aktiviter när du är ute på sjön?

Får/kan din fruga köra bil i Sverige och skjutsa grabbarna till olika aktiviter när du är ute på sjön?
Det är det jag tänker på och kollar hus nära skola och butik då dom skall klara sig när jag är borta med.
Nu har jag pratat med polare och dom kommer hjälpa när jag är borta samt farsan kommer till Sverige i April så dom får hjälp i början då jag kommer vara borta varannan månad.
Så du har helt rätt tänk där och jag har tänkt på den biten.

Därför jag funderar på Henån eller Ale då båda har stora centrum med det som behövs på gångavstånd och Ale har väldigt bra kollektivtrafik..

Det är det jag tänker på och kollar hus nära skola och butik då dom skall klara sig när jag är borta med.
Nu har jag pratat med polare och dom kommer hjälpa när jag är borta samt farsan kommer till Sverige i April så dom får hjälp i början då jag kommer vara borta varannan månad.
Så du har helt rätt tänk där och jag har tänkt på den biten.
Ska hon ta svenskt körkort ingår ju krav på halkbanekörning, riskutbildning etc och med lite tur kanske hon tar körlektionerna vintertid så hon får lite mer träning

Pratade med polare nu, om vi flyttar till deras närområde kommer dom hjälpa och ta hand om när jag är ute. Dom bor lite på landet men hade att vill man till butik så 41 kronor med taxibuss till butik och per person.

Känns gott att när man gjort det officiellt att många ger tillbaka melding, flytta hit, farbror faen Jxxxx du är välkommen och vi saknar dig.
Polare flyttar du hit kommer ju bli skitkul.
Känns bra och alla ställer sig bakom mitt beslut att ta familjen till Sverige

Därför jag funderar på Henån eller Ale då båda har stora centrum med det som behövs på gångavstånd och Ale har väldigt bra kollektivtrafik..
Henån är väl överlägset på sommarhalvåret för den som gillar hav och skärgård. För egen del så skulle jag absolut föredra att tillbringa mina lediga perioder, på sommarhalvåret, på Orust framför Ale. Vintertid spelar mindre roll var man är någonstans i Västsverige, lika mörkt och djävligt var man än är. Man är ju ändå inomhus och det är bara bredband som gäller ändå.

Grundskolorna är dessutom bra på Orust.
"Att Ale ligger katastroflågt beror på att de ligger till urkasst resursmässigt, enligt Andrea Meiling. Medan Orust höga placering beror på att de har mer homogena grupper och där har man satsat."

Henån är väl överlägset på sommarhalvåret för den som gillar hav och skärgård. För egen del så skulle jag absolut föredra att tillbringa mina lediga perioder, på sommarhalvåret, på Orust framför Ale. Vintertid spelar mindre roll var man är någonstans i Västsverige, lika mörkt och djävligt var man än är. Man är ju ändå inomhus och det är bara bredband som gäller ändå.

Grundskolorna är dessutom bra på Orust.
"Att Ale ligger katastroflågt beror på att de ligger till urkasst resursmässigt, enligt Andrea Meiling. Medan Orust höga placering beror på att de har mer homogena grupper och där har man satsat."

I Ale har jag 95% av mina vänner, därför det är attraktivt för mig.

I Orust riskerar man sluta med inget socialt liv som nu, I Ale vet jag att jag har stor social gemenskap och många polare, det som får vägas in.

Pratade med kompis fru dom vill vi flyttar till Älvängen.
Flyttar jag till Sverige vill jag ju ha närhet till kompisar, men kostar lite extra då inte billigaste områdena.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar