Flytta till Sverige.

Känns som allt är emot en just nu. Krångliga visum och banker som stänger konton.
Vad är det som är så krångligt då?
Du kom väl ner på O-A vilket jag inte fattar varför folk gör, massa krångliga dokument och utdrag.
Det kan du väl inte förnya här nere?
Får väl göra om till O?
Tycker inte ett dugg krångligt om man tar sig tid och läser på vad som gäller.

• Like
Reactions: jp
Thailand har svensk ambassad som utfärdar pass åt svenskar.
Har sökt pass på ambassaden så det vet jag. Gillar inte UDs
Thailand har svensk ambassad som utfärdar pass åt svenskar.
Jag har pass som utfärdats via ambassaden. Det jag reagerar på är UDs rekommendation. Inte lika lätt att bli medborgare i de flesta andra länder som i Sverige.

Jag har pass som utfärdats via ambassaden. Det jag reagerar på är UDs rekommendation. Inte lika lätt att bli medborgare i de flesta andra länder som i Sverige.
UD borde veta bättre.Dom tycks tro att det är lika lätt att bli medborgare i andra länder men Ryssland är ett undantag.

Det finns svenskar som bor i länder där det inte utfärdas svenska pass och inte kan resa till en ambassad av främst medicinska orsaker.
Dom kan inte heller bli medborgare i deras länder.
Själv känner jag inte till något land där vi svenskar kan bli medborgare utanför Europa.

Det var fint, 1 mil till Borås, 5 mil till flygplatsen, 7 mil till Gbg centralstation.
Skall ligga här och driva ett dygn till innan ett sista lyft och iland så passar på och dagdrömmer.

Dom har fått gå ner i pris,kan det bero på järnvägen bakom huset? Hur ofta går det tåg,kanske det stör mycket...Annars såg det ju fint ut..

Dom har fått gå ner i pris,kan det bero på järnvägen bakom huset? Hur ofta går det tåg,kanske det stör mycket...Annars såg det ju fint ut..
Många hus som fått gå ner i pris när jag kollar på hemnet 15-20%.
Är ju det som sagts på nyheterna med, hört från polare som känner mäklare att nu är det ofta tomt på visningarna, innan kö.
Nu blir det väl räntehöjning i veckan med, så risk för större nedgång när folk inte har råd.

Men såg inte tågrälsen, det går ju bort, vill inte bo granne med tåg.

Det finns svenskar som bor i länder där det inte utfärdas svenska pass och inte kan resa till en ambassad av främst medicinska orsaker.
Dom kan inte heller bli medborgare i deras länder.
Själv känner jag inte till något land där vi svenskar kan bli medborgare utanför Europa.
Jag känner en kille från Iran som var chef på Volvo car, han flyttade tillbaka till Iran hans svenska fru fick pass och medborgarskap under 2 veckor i ambassaden i Stockholm.
Enligt iranska regler giftemål ger automatiskt medborgarskap, tror jag.
Du kan söka där 5555,

Jag känner en kille från Iran som var chef på Volvo car, han flyttade tillbaka till Iran hans svenska fru fick pass och medborgarskap under 2 veckor i ambassaden i Stockholm.
Enligt iranska regler giftemål ger automatiskt medborgarskap, tror jag.
Du kan söka där 5555,
Att kvinnor i Iran har förmåner finns inte i min värld.
Hur går det för svenska män som åker dit och gifter sig med lokal flicka?

Fast Kanada utfärdar pass till svenskar som bor i landet.

Kanske dags att tänka om.

Jag inte klarar inte villkoren för att bli thailändsk medborgare och utlandssvenskar blir mer och mer paria.

Screenshot_2023-06-25-14-11-01-634_com.android.chrome.jpg
Vi insåg att införandet av EU-passen skulle bli skit. Vi hade helt rätt. Vi förberedde ett byte av medborgarskap genom att skaffa nya pass Svenska pass som varade i tio år. När de tio åren gått hade vi rätt att ansöka om Spansk medborgarskap - och befria oss från det svenska.
Det är en ynnest att ha ett spanska ID-kort som varav fram till år 1.1.999
Det är åt h-e att man skall behöva byta medborgarskap för att inte utsättas för EU´s och UD´s trakasserier.

Vi insåg att införandet av EU-passen skulle bli skit. Vi hade helt rätt. Vi förberedde ett byte av medborgarskap genom att skaffa nya pass Svenska pass som varade i tio år. När de tio åren gått hade vi rätt att ansöka om Spansk medborgarskap - och befria oss från det svenska.
Det är en ynnest att ha ett spanska ID-kort som varav fram till år 1.1.999
Det är åt h-e att man skall behöva byta medborgarskap för att inte utsättas för EU´s och UD´s trakasserier.
Vad är EU-pass?

Att kvinnor i Iran har förmåner finns inte i min värld.
Hur går det för svenska män som åker dit och gifter sig med lokal flicka?

Fast Kanada utfärdar pass till svenskar som bor i landet.
När jag var mycket ung jobbade jag i Västerås och kände en svensk kille som hade uppdrag i Iran att montera elektroniska system för Irans trafikpolis. Han hade gift sig med en vacker kvinna från Iran, han hade fått iranska pass för att slippa söka visum varje gång.
Nej de har inte många förmåner men vissa saker är mycket enklare i diktator länder än Sverige .

Många hus som fått gå ner i pris när jag kollar på hemnet 15-20%.
Är ju det som sagts på nyheterna med, hört från polare som känner mäklare att nu är det ofta tomt på visningarna, innan kö.
Nu blir det väl räntehöjning i veckan med, så risk för större nedgång när folk inte har råd.

Men såg inte tågrälsen, det går ju bort, vill inte bo granne med tåg.
Synd för det såg bra ut. Man måste t ex tänka noga på värmesystemet i huset där berg- alt jordvärme är bra och förhållandevis ekonomiskt i dagens läge. Direktverkande el är big NoNo! Förmodligen är det Kust till kustbanan som går där (Kalmar - Göteborg) och då blir det en del tåg. Jobbigt att bo nära. Vi bor ca 700 m från Västkustbanan här och den hörs lite när vinden ligger på därifrån.

Pass och nationella ID-kort hanterades tidigare av de enskilda länderna. EU krävde emellertid att de skulle anpassas efter deras principer. Det senaste dekretet från UD är att alla ID-kort skall vara försedda med fingeravtryck. Det skulle UD kunna lösa genom att förse konsulaten med en fingeravtrycksläsare från Claes Olson för 499 kr.
Problemet är att UD skiter i sina medborgare.
De hånskrattar bara när du inte kommer åt pengarna på din utländska bank när ID-handligen gått ut.

Pass och nationella ID-kort hanterades tidigare av de enskilda länderna. EU krävde emellertid att de skulle anpassas efter deras principer. Det senaste dekretet från UD är att alla ID-kort skall vara försedda med fingeravtryck. Det skulle UD kunna lösa genom att förse konsulaten med en fingeravtrycksläsare från Claes Olson för 499 kr.
Problemet är att UD skiter i sina medborgare.
De hånskrattar bara när du inte kommer åt pengarna på din utländska bank när ID-handligen gått ut.
Pass och nationella id kort hanteras av de enskilda länderna. EU i detta fall är medlemsländerna som har kommit överens om en viss standard så att den fria rörligheten kan upprätthållas.
Det är inget konstigt att biometrik infördes på id handlingar. Många länder utanför Europa har det.

Synd för det såg bra ut. Man måste t ex tänka noga på värmesystemet i huset där berg- alt jordvärme är bra och förhållandevis ekonomiskt i dagens läge. Direktverkande el är big NoNo! Förmodligen är det Kust till kustbanan som går där (Kalmar - Göteborg) och då blir det en del tåg. Jobbigt att bo nära. Vi bor ca 700 m från Västkustbanan här och den hörs lite när vinden ligger på därifrån.
Finns många fina hus bara några mil öster om Göteborg till bra pris, stor skillnad om man kör lite österut.
4,6 mil till Borås, 4,7 mil till Landvetter och 5,3 mil till Göteborg.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar