Flytta till Sverige.

Finns många fina hus bara några mil öster om Göteborg till bra pris, stor skillnad om man kör lite österut.
4,6 mil till Borås, 4,7 mil till Landvetter och 5,3 mil till Göteborg.
Ja det är så man måste tänka om man vill vara ekonomisk. Det var därför vi flyttade 12 km utanför Lund, fick väldigt mycket mer hus för pengarna. Men ändå utmärkta kommunikationer, det tar 8 minuter till Lund och ca 20 till Malmö med tåg. Och låg kommunalskatt som extra bonus, 29,65 mot 32 eller 33 i Lund.

Är det någon på forumet som är bosatt i Thailand och inte har konto i svensk bank. Hur löser ni kontakten med svenska myndigheter?

Nu känns det som bestämt vi flyttar, hur lång tid det tar tills vi är på plats är dock en anna sak, det hänger på migration.
Kollar på listan så är fördel Sverige viktiga saker medans för Thailand är mer maniana saker som man kan åka på semester och uppleva.
Bättre att åka på semester att uppleva med, bo där så blir det vardag och ingen upplevelse känsla.
Så mönstrar av imorrn, lite öl i Sverige till helgen efter inskrivning, bank och titta på hus är klart.
Sen hem nästa vecka göra klart allt till försäljningsskick, sen säljer av allt i Thailand och testar Sverige.
Sen får vi se när jag går i pension om 20 år hur världen ser ut då.
Efter flytt är det risk att tar många år innan jag flyger ner igen, vill se och uppleva nya saker.

Nu känns det som bestämt vi flyttar, hur lång tid det tar tills vi är på plats är dock en anna sak, det hänger på migration.
Kollar på listan så är fördel Sverige viktiga saker medans för Thailand är mer maniana saker som man kan åka på semester och uppleva.
Bättre att åka på semester att uppleva med, bo där så blir det vardag och ingen upplevelse känsla.
Så mönstrar av imorrn, lite öl i Sverige till helgen efter inskrivning, bank och titta på hus är klart.
Sen hem nästa vecka göra klart allt till försäljningsskick, sen säljer av allt i Thailand och testar Sverige.
Sen får vi se när jag går i pension om 20 år hur världen ser ut då.
Efter flytt är det risk att tar många år innan jag flyger ner igen, vill se och uppleva nya saker.
Låter som ett klokt beslut. Har sagt i många år att Thailand är ett överskattat resmål. Dock (vilket framgår av mitt nick) är jag tvungen att lyda frun och tillbringa lång tid i Thailand varje vinter. Att flytta dit skulle jag inte göra ens under pistolhot. Nu har vi ändå kommit fram till en vettig kompromiss. Vi åker ner och jag stannar max en månad och åker sen ensam hem och sen resten av vintern på någon plats med bra väder. Jag är nog den ende svensk som aldrig besökt Kanarieöarna, så vi åker ner en vecka i sept för att se hur det ser ut. Är allt ok kanske jag hyr nåt där och stannar till slutet av mars. Är det någon forummedlem som har erfarenhet av öarna så kom gärna med tips på bra ställen.
MVH
Lilla Fridolf

Låter som ett klokt beslut. Har sagt i många år att Thailand är ett överskattat resmål. Dock (vilket framgår av mitt nick) är jag tvungen att lyda frun och tillbringa lång tid i Thailand varje vinter. Att flytta dit skulle jag inte göra ens under pistolhot. Nu har vi ändå kommit fram till en vettig kompromiss. Vi åker ner och jag stannar max en månad och åker sen ensam hem och sen resten av vintern på någon plats med bra väder. Jag är nog den ende svensk som aldrig besökt Kanarieöarna, så vi åker ner en vecka i sept för att se hur det ser ut. Är allt ok kanske jag hyr nåt där och stannar till slutet av mars. Är det någon forummedlem som har erfarenhet av öarna så kom gärna med tips på bra ställen.
MVH
Lilla Fridolf

Vad har Kanarieöarna att göra med panpans flytt från Pattaya till Sverige?

Tycker nog kycklingen bör gripa in här.

BTT

Vad har Kanarieöarna att göra med panpans flytt från Pattaya till Sverige?

Tycker nog kycklingen bör gripa in här.

BTT
Mer än hotell i Pattaya när man frågar om Patong och tips från någon som inte vart där på en evighet.
Efter flytt så kommer semestermålen i huvudsak nog läggas i Europa men blir nog Sverige dom första åren.
Fjällen på vinterloven, lära ungarna åka skidor, kanske husbil på sommarn ;)

Mer än hotell i Pattaya när man frågar om Patong och tips från någon som inte vart där på en evighet.
Efter flytt så kommer semestermålen i huvudsak nog läggas i Europa men blir nog Sverige dom första åren.
Fjällen på vinterloven, lära ungarna åka skidor, kanske husbil på sommarn ;)

Svensson livet tycks locka. Men det är klart du börjar väl så smått komma upp i åren.

Du orkar väl inte pendla mellan Pattaya och Sverige hur länge som helst?

BTT

Svensson livet tycks locka. Men det är klart du börjar väl så smått komma upp i åren.

Du orkar väl inte pendla mellan Pattaya och Sverige hur länge som helst?

BTT
Japp nu lockar Svensson livet, pendlat mellan båt och Pattaya har jag gjort i 12 år.
Men som jag skriver börjar bli vanlig vardag, same same där nere, lever ju svensson liv där med i huvudsak.
Jag behöver nya upplevelser, jag har sett mer av Thailand och kan geografin bättre där nere än Sverige.
Sen enligt svenska regler kan sonen bli av med medborgarskapet om han inte anses ha anknytning till Sverige vid 21 års ålder har jag för mig det var. Som det är nu har han aldrig varit i Sverige.
Jag skattar, skall ha det jag betalar för.
listan kan göras lång.

Screenshot_20230626_093725_Samsung Notes.jpg

MVH
Lilla Fridolf
@OsoPolar bor där

Japp nu lockar Svensson livet, pendlat mellan båt och Pattaya har jag gjort i 12 år.
Men som jag skriver börjar bli vanlig vardag, same same där nere, lever ju svensson liv där med i huvudsak.
Jag behöver nya upplevelser, jag har sett mer av Thailand och kan geografin bättre där nere än Sverige.
Sen enligt svenska regler kan sonen bli av med medborgarskapet om han inte anses ha anknytning till Sverige vid 21 års ålder har jag för mig det var. Som det är nu har han aldrig varit i Sverige.
Jag skattar, skall ha det jag betalar för.
listan kan göras lång.

Screenshot_20230626_093725_Samsung Notes.jpg

Du glömde folket i allmänhet där jag tycker thailändare överlag är fan så mycket trevligare än vad många svenskar är.
Många svenskar är dryga, otrevliga och nonchalanta, inte minst kvinnorna.
Jag väljer thailändare alla timmar om dygnet.
Bara som ett ex jag ska snart flytta och har pratat med en granne, en thaitjej som direkt tog kontakt. Hon berättade att gubben som bor granne är sur, tvär och stöddig. Bland annat har han skällt ut hennes barn vid olika tilfällen plus henne.
Mig ignorera han bara.

BTT

Ja jag har nog också funderat färdigt. Blir nog till Sverige. G
Ilar panpan snack, fins mycket fina ställen i syd Europa ock Sverige på sommrarna
Ja själv har jag aldrig förstått vad folk vurmar så mycket över i Thailand. Råkade bli med fru från Thailand annars ingen dragning till landet. Med det sagt har jag haft många trevliga upplevelser och träffat många härliga människor i Thailand. Att flytta hit var en kort, väldigt kort dröm i början. Tar Sverige och Norge som nummer 1 sommartid. Annars Grekland, Italien, Spanien kanske en vinresa till Frankrike. Tyskland är härligt också, maten kulturen :thumbsup:

Ja själv har jag aldrig förstått vad folk vurmar så mycket över i Thailand. Råkade bli med fru från Thailand annars ingen dragning till landet. Med det sagt har jag haft många trevliga upplevelser och träffat många härliga människor i Thailand. Att flytta hit var en kort, väldigt kort dröm i början. Tar Sverige och Norge som nummer 1 sommartid. Annars Grekland, Italien, Spanien kanske en vinresa till Frankrike. Tyskland är härligt också, maten kulturen :thumbsup:

Där håller nog dom flesta med dig. Hade det inte varit för damerna man träffade i Pattaya så hade Thailand enbart varit hett och stökigt och jobbigt.
Jag var ju i Bangkok två gånger innan jag hamnade i baren i Pattaya och jag kan ärligt säga att tiden innan Pattaya var ganska trist.

BTT

Där håller nog dom flesta med dig. Hade det inte varit för damerna man träffade i Pattaya så hade Thailand enbart varit hett och stökigt och jobbigt.
Jag var ju i Bangkok två gånger innan jag hamnade i baren i Pattaya och jag kan ärligt säga att tiden innan Pattaya var ganska trist.

BTT
Jag har nog levt ett annat liv än dig i Thailand så försök inte ens jämföra är du snäll :rolleyes:

BTT
Vad har din vistelse i Thailand på 70 talet att göra med PanPan:s flytt till Sverige. Tycker nog att Kycklingen bör gripa in. MVH Lilla Fridolf

Thailand är lätt världens bästa land för mig.. men det är förbannat varmt ofta och dagarna brukar kännas för korta. Tiden går fort. Sverje f ju nästan tvärt om. Känns som dagarna äg oändliga. Hinner gå och gymma tre gånger om dagen och ändå har jag tid att jobba..

DEtta var den bästa juni månad jag haft på länge helt utan gräspollenallergi

Jag har nog levt ett annat liv än dig i Thailand så försök inte ens jämföra är du snäll :rolleyes:

Det kanske du har men skulle tro att jag umgåtts betydligt mer med vanliga thaiare än vad du har gjort.

Jag anser inte att har man suttit i ett 5 miljoners hus någonstan i ett privat inhägnat område där det enbart bor faranger eller i en dyr lägenhet så har man nog inte kommit så nära dom vanligt arbetande thailändarna.

BTT

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29