Flytta till Sverige.

Ja vi har olika tankar på frihet, för mej inte gå ut och äta i så fall grillar vi hemma hos mej eller nån annan.Sen min frihet som inte
kostar nå pengar är bl-a att gå ut kl 06,00 på morgon och dricka kaffe och det är helt tyst, Helt gratis
Håller med, det finns mycket frihet som är gratis och just att gå upp tidigt och ta en kaffe är livskvalitet. Det är dock gratis även i Sverige; Sverige vinner i just det hänseendet sommartid och Thailand vinner vintertid. Gå ut och gå är också gratis och där vinner oftast Sverige.

Jag, och förmodligen många med mig, ser det som en stor frihet att kunna gå ut äta gott för en billig penning, och där är Thailand helt överlägset både gällande smak och pris.

Hmmm

Vilken frihet är det jag har missat under alla åren..., för detta med att Sverige skulle vara friare, jisses,...
Jag får t.ex. betala skatt i all evighet, även om jag inte har rätt till sjukvård, eller ens att fru och barn får komma in i landet… och det som du vet efter alla miljarder i skatt som jag bidragit med........FRIHET:::??? I det som känns i magen.... hmmm....f..fan

Varför stannade du i Thailand så länge då? Stort misstag....eller...
Att Sverige som land är friare än Thailand är ingen åsikt, det är fakta. Hur det är på det personliga planet är dock en känsla,
och känslor är aldrig fel.

För min del så var det inget snack om annat än att Thailand var bättre de första 10 åren och nästa 10 åren handlade det om att dottern fick en bättre utbildning än i Sverige och att jag hade ett jobb här borta som jag gillade. De sista 5-6 åren gillade jag fortfarande Thailand men tanken att ge Sverige en chans växte allt starkare. Som jag skrivit så många gånger; vi kommer bo delar av året i Thailand inom en snar framtid, det var alltid planen och inget har ändrats. Sverige och Thailand är så diametralt motsatta att jag finner det omöjligt att jämföra dem och jag hoppas att jag aldrig behöver välja.

Den där ”friheten” förstår jag mig dock inte på. Så länge man har hälsan och en hyfsad ekonomi så har man väl friheten så länge man bor i en demokrati? Klimat, kostnadsläge, kultur etc påverkar givetvis men slår ofta åt båda håll.

Service är dom bra på iaf, Ford försäljaren kom till hotellet och gick igenom bilen, jag behöver inte åka till immigration, dom åker dit och ordnar den biten.
Jag behöver bara åka till banken imorrn med bil och nycklar så ordnar dom allt, fick mer än jag hoppats på för bilen så är nöjd.
Så verkar som allt blir klart imorgon, condon på förmiddagen och bilen på eftermiddag. Har hemlängtan så får se, kanske flyger hem tidigare då.

Att Sverige som land är friare än Thailand är ingen åsikt, det är fakta. Hur det är på det personliga planet är dock en känsla,

För min del så var det inget snack om annat än att Thailand var bättre de första 10 åren och nästa 10 åren handlade det om att dottern fick en bättre utbildning än i Sverige och att jag hade ett jobb här borta som jag gillade. De sista 5-6 åren gillade jag fortfarande Thailand men tanken att ge Sverige en chans växte allt starkare. Som jag skrivit så många gånger; vi kommer bo delar av året i Thailand inom en snar framtid, det var alltid planen och inget har ändrats. Sverige och Thailand är så diametralt motsatta att jag finner det omöjligt att jämföra dem och jag hoppas att jag aldrig behöver välja.

Den där ”friheten” förstår jag mig dock inte på. Så länge man har hälsan och en hyfsad ekonomi så har man väl friheten så länge man bor i en demokrati? Klimat, kostnadsläge, kultur etc påverkar givetvis men slår ofta åt båda håll.
Jag är glad för dig och att du känner dig nöjd med Svedala… Grattis… Ses när du flyttar hem igen… :)

Körde min fru till Bangkok denna morgon och vid 06.00 körde jag genom ett stängt Hua Hin, eller njae....
Överallt fanns det redan liv med bilar och folk som förberedde sina butiker för dagen, och dessutom ...28 grader i skuggan .......köpte kaffe på gatan och dessutom några kycklingspett som frukost i bilen

Tänker 06 :00 en septemberdag som denna i Uppsala, Stockholm eller Köpingsområdet, någonstans i Svedala... behöver jag skriva mer?

Min känsla av frihet.......

Jag är glad för dig och att du känner dig nöjd med Svedala… Grattis… Ses när du flyttar hem igen… :)

Körde min fru till Bangkok denna morgon och vid 06.00 körde jag genom ett stängt Hua Hin, eller njae....
Överallt fanns det redan liv med bilar och folk som förberedde sina butiker för dagen, och dessutom ...28 grader i skuggan .......köpte kaffe på gatan och dessutom några kycklingspett som frukost i bilen

Tänker 06 :00 en septemberdag som denna i Uppsala, Stockholm eller Köpingsområdet, någonstans i Svedala... behöver jag skriva mer?

Älskar 06:00, gör klar sonen lämnar han 07:50, kan ta en sväng till Biltema en frukost nånstans och slippa trafiken.
Finns mycket vackert i Sverige, jag är mer positiv idag än för några år sen om landet.

Messenger_creation_C568CAB2-3BD6-49DC-8CC0-61ECD835762E.webp

20260918_103320.webp

20260803_220941.webp

20260728_135917.webp

20260728_141013.webp

20260728_141722.webp

Tycker hösten i Uppsala trakten ofta är riktigt bra. Gillar man natur så vinner ju Sverige med hästlängder.

Det jag gillar med Thailand och som ger mig en känsla av frihet är ju mindre kontroll, mindre följa scheman, mer spontanitet, färre regler man väljer att följa. Hela sabai sabai tänket ger mig frihetskänsla. I Sverige är det punkt och pricka som gäller för precis allt, privatliv som arbete. Står mig upp i halsen.
Sedan PK och woke spyr jag på och ger mig ingen frihet.

När det kommer till natur så vinner Sverige och norden över resten av världen. Jag älskar moder Svea och kommer aldrig tappa det.

Tycker hösten i Uppsala trakten ofta är riktigt bra. Gillar man natur så vinner ju Sverige med hästlängder.

Det jag gillar med Thailand och som ger mig en känsla av frihet är ju mindre kontroll, mindre följa scheman, mer spontanitet, färre regler man väljer att följa. Hela sabai sabai tänket ger mig frihetskänsla. I Sverige är det punkt och pricka som gäller för precis allt, privatliv som arbete. Står mig upp i halsen.
Sedan PK och woke spyr jag på och ger mig ingen frihet.

När det kommer till natur så vinner Sverige och norden över resten av världen. Jag älskar moder Svea och kommer aldrig tappa det.
Jag hade samma känsla.
Men när man blir fastboende med familj fru och barn, skolgång.
Då blir det mycket regler, tidpassning, punkt och pricka med.
Man tänker kanske inte på det när flyger ner på några veckors semester.
Jag har ju turen och är ledig varannan månad och ingen större skillnad mot Thailand, ungarna skall till skolan i båda länder, resten gör jag vad ja vill och skiter i woke människor och pk.

Jag hade samma känsla.
Men när man blir fastboende med familj fru och barn, skolgång.
Då blir det mycket regler, tidpassning, punkt och pricka med.
Man tänker kanske inte på det när flyger ner på några veckors semester.
Jag har ju turen och är ledig varannan månad och ingen större skillnad mot Thailand, ungarna skall till skolan i båda länder, resten gör jag vad ja vill och skiter i woke människor och pk.
Jag kan inte skita i PK och woke människor/kultur så länge jag jobbar. Jag uppför mig ”professionellt” och det innebär en viss del PK och rövslickande. Om 3 månader är det över och ett nytt kapitel börjar.

Vad gäller land så kommer alltid Sverige stå högst. Jag älskar mitt land :)

Ja det kan det väl betyda men har jag skrivit något annat? Vore bra om du slutade tala i kluven tunga. Ut med det bara. Jag svarar gärna på frågor så slipper idioter skapa sin egen verklighet
Ursäkta att jag blev glad för din skull att det skulle bli ett nytt kapitel i ditt liv och du skulle slippa vara PK och kanske åka till Thailand. Ledsen om du blev stött.

Jag skulle gärna vilja pensionera mig och åka mer te Thailand.

Jag kan inte skita i PK och woke människor/kultur så länge jag jobbar. Jag uppför mig ”professionellt” och det innebär en viss del PK och rövslickande. Om 3 månader är det över och ett nytt kapitel börjar.

Vad gäller land så kommer alltid Sverige stå högst. Jag älskar mitt land :)
Just nu har dom problem att få folk med min utbildning, dom slet med att få avlösare och jag var lite orolig när avmönstring inför resan.
Båda på andra skiftet sa upp sig och vikarie som kom och löste av oss.
Så jag varken rövslickar eller godkänner pk, gjorde klart att på avmönstringsdagen går jag, har ni inte folk, förtöj båten.

Ursäkta att jag blev glad för din skull att det skulle bli ett nytt kapitel i ditt liv och du skulle slippa vara PK och kanske åka till Thailand. Ledsen om du blev stött.

Jag skulle gärna vilja pensionera mig och åka mer te Thailand.
Att just du skulle bry dig om mitt välbefinnande ser jag som högst osannolikt ;)

Jag älskar många länder och kulturer. Thailand ligger varmt om hjärtat men även Grekland och USA så väldigt spritt. Sverige är ändå bäst så länge man slipper PK och wwoke människor.

Ett mål i livet är att åka upp till @Norrpilen och följa med på lite natur äventyr. Blir hänförd när han postar bilder och beskriver hans vardag. Naturen gör mig lugn, nästan den ända som kan åstadkomma det ;)

Att just du skulle bry dig om mitt välbefinnande ser jag som högst osannolikt ;)

Jag älskar många länder och kulturer. Thailand ligger varmt om hjärtat men även Grekland och USA så väldigt spritt. Sverige är ändå bäst så länge man slipper PK och wwoke människor.

Ett mål i livet är att åka upp till @Norrpilen och följa med på lite natur äventyr. Blir hänförd när han postar bilder och beskriver hans vardag. Naturen gör mig lugn, nästan den ända som kan åstadkomma det ;)
Håller med känns lite som man lever ett halv torfigt liv i jämförelse med den gubben

Den första meningen lämnar jag utan hänseende.

Ja USA låter intressant, hoppas att du kommer dit.

Det är inte många som åker dit nu.

Själv var jag i Grekland förra veckan.

Håller med känns lite som man lever ett halv torfigt liv i jämförelse med den gubben
Förmodar att du syftar på @Norrpilen ?
Jag har ju träffat honom i verkligheten i Thailand och han är en genuint trevlig kille. När man ser honom beskriva hans liv i Sverige blir jag på riktigt intresserad. En ynnest, för honom troligtvis normalt. För oss som älskar naturen så blir det något mer än bara några bilder på ett forum.

Förmodar att du syftar på @Norrpilen ?
Jag har ju träffat honom i verkligheten i Thailand och han är en genuint trevlig kille. När man ser honom beskriva hans liv i Sverige blir jag på riktigt intresserad. En ynnest, för honom troligtvis normalt. För oss som älskar naturen så blir det något mer än bara några bilder på ett forum.
Jorå är han jag tänker på... Gryma bilder minst sagt

Jo, är man allmänt PK, småborgerligt strävande, trogen vänsterliberal och anser att all frihet ryms inom den smala åsiktskorridoren så är Sverige självklart helt fantastiskt fritt. Det är så klart dessutom att anse som ”fakta” och bör inte ifrågasättas.

För att ens ifrågasätta friheten i Sverige är ju ren blasfemi för den PK-trogne. Gör man det eller yttrar något som allmogen inte uppskattar dröjer det inte länge innan man blir kallad islamofob, vatnik, nazist, rasist, kommunist eller någon annan form av extremist. Aja Baja, ;)

Jag älskar också Sverige, men inte är det för graden av frihet eller folkets sträven för att bli ett bättre land precis. Men naturen och klimatet slår det mesta även om landet på de flesta andra plan enligt mitt personliga tycke går åt helt fel håll.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
8 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar