Hjälp en vilsen: Hur flytta till Thailand med gott om kontanter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Hyr dig ett rum utan A/C för 3000b i månaden med en madrass på golvet, toalett ett hål i golvet, dusch får bli att skopa kallvatten över dig i toaletten. Håll nere elkostnaderna, lär dig äta isaan mat på marknaden, fyll vatten i vattenautomaterna, skippa öl, vill du dricka nån dag köp en flaska Lao Khao, hoppa över Visat slipper du skolkostnaderna hoppas ingen kollar dig men du kommer inte ha råd med fordon så risken att dom skulle stoppa dig för att kolla visa är minimal.
Har du tom. Råd att uppehålla dig i turistområde hyr lgnht där bartjejerna hyr.
Köp en returbilljett till Sverige den kan du behöva ;)
Vill du ha billigaste studentvisat ta thaikurs med lärarstödda självstudier, eller en grupp ju fler i klassen ju billigare.
Kan väl söka csn för utlandsstudier, men får nog bli större utbildning då.
Nu har du många år framför dig i Thailand lycka till det kan behövas, tänk på att du blir gammal en dag och du kommer förlora din pensionsrätt i Sverige och du vill inte ha familj så ingen kommer hjälpa dig. Du kommer även sakna rätt till sjukvård i Thailand för med din budget kommer du inte ha råd med försäkring.

Tack för info om utbildning. Jag söker vidare i ämnet.

Det var ju inga stora pengar du hade samt att du bara är 26 år.
Hade du varit 60 med de pengarna, så hade du haft en möjlig het,om du är sparsam.

Men 26 då tycker jag att du skall lägga planerna på hyllan, såvida du inte har någon form av spets kompetens så du kan dra in pengar.
Om du nu mot förmodan lyckas så kommer det en morgondag där dina pengar är slut.
Det kan ta två år eller tio år beroende på om du är spar sam.
Om du skulle klara dig i tio år har du till ditt förfogande ca 25 000 bht per månad.

500 000 Kr slut efter ett år. :( :( :( :( Se är det bara att bita i det sura äpplet och börja jobb 5 dagar i veckan ;D ;D ;D ;D

500.000 sek är en fis i rymden mot vad som behövs för att sluta jobba vid 26.
säg 15 mille så kanske det räcker livet ut om man snålar och inte inflationen äter upp allt för mycket för pension blir det ju ingen.
Det man får om man inte jobbat är garantipension och den är skitlåg.

Full garantipension är 7 030 kronor per månad för den som är gift och 7 881 kronor per månad för den som är ogift.
För att få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40 för varje år som saknas.

I TS fall då så skulle han som ogift få 25% av 7881 kr = 1970 kr/mån i pension.

Hur man löser visa etc är nog det minsta problemet för TS, han behöver ett bättre trollspö.

Kul tråd men nu får nog trollet tänka ut en ny.

Han får väl börja konkurera med dom andra hemlösa farang tiggarna på gatan, fixa sig ett litet kryp in ibland några buskar.
Vet en Svensk som lever ungefär såhär, en riktig luffare, kände han lite genom en bekant innan han flyttade ner, vill inte kännas vid han nu.
Hälsade på mig en gång första året nere, sån nergången nedsupen luffare.
Jag hade samlat mynten som blev över i en skål han snodde alla 10 bathingar, inget jag bryr mig om men sjunkit så lågt så man stjäl 10 bathingar för att överleva dagen.
Hört att han stått vid strandkanten och fiskat, jobbat som svetsare för thai-lön etc.
Han har inget bra liv, såg riktigt luffig ut +20 år på den sanna åldern och halvt tandlös.
Men han hade en thaikärring, sista jag hörde så hade dom flyttat till hennes by, han hade blivit knivskuren av tanten berätta en kompis hemma i Sverige som läst på hans FB sida etc. Anledningen att hon stannade kvar med honom var att han lovade att ta med henne till Sverige, det hörde jag flera gånger sägas den gången dom hälsade på. Men en kraftig mytoman så vad som är sant eller ej vet jag inte, vet inte om han är kvar nere heller var väl ett par år sen jag hörde någon info om han sist.

Angående visum och andra saker har jag inte några tips spm helst att ge dig.
Men att "pensionera" vid 26 års ålder på grund av en ok partysumma på kontot känns inte riktigt bra.

Nu har jag själv ca 30 år kvar av min karriär. Ett enkelt räknestycke följer:
-Jag antar att jag behöver ca 400.000 Sek/år för att upprätthålla min standard.

Jag skulle tro att 20mille skulle vara gränsen för mig, plus minus någon miljon.
Då kan jag leva på räntan och samtidigt så ger ränte avkastningen lite extra sparkapital i överskott som hindrar inflationen till att äta upp mina pengar.

Detta betyder att jag vid pension har 20mille vilket, om man följer historiken, skulle motsvara 10mille i dagens pengavärde.
Men då får man inte glömma att man säkert har sattit sprätt på lite mer än de planerade 400k. Man behöver en bil, man vill ha ett hus, bilen blir gammal och huset behövs renoveras.
under dessa 30 år så kanske det blir 6 till 10 bilar och vi kalkylerar md 10 bilar för att vara på den säkra sidan. Det resulterar i en summa på ca 3mille om man inte går in för dyrare bilar.
Hus och underhåll under dessa 30 år har jag ingen aning om, men gissar på åtminstone 2 miljoner.

Eftersom man inte bor i Sverige eller har någon som helst kontakt med någon direkt gratis sjukvård så får man se till att skaffa sig en väldigt bra försäkring.

Och så omvandlar man 20mille till 0:- på ett inte allt för vidlyftigt liv. Ett svenssonliv i Thailand kostar även det.

400 000kr per år och 20 millioner kr för att klara pension ingen låg standard du sätter ;)

Så om jag kanske borde be MOD stänga denna tråd och starta en ny utan att nämna en summa pengar..skulle ni kära användare fortsätta att tjata in er i hur jag ska klara mig ekonomiskt?

Nu har jag mest scrollat förbi alla inlägg om pengar så låtsas att jag är miljardär och bara behöver hjälp med att ta mig till Thailand och stanna där så länge som möjligt, så skulle jag nog uppskatta era råd.

Någon som kan hjälpa mig ytterligare med den biten?

Skaffa dig ett dubbel entry visa sen kan du åka in och ut var 90 dag.
Eller som en del redan sagt student visa.

"bson " sa:
500.000 sek är en fis i rymden mot vad som behövs för att sluta jobba vid 26.
säg 15 mille så kanske det räcker livet ut om man snålar och inte inflationen äter upp allt för mycket för pension blir det ju ingen.
Det man får om man inte jobbat är garantipension och den är skitlåg.

Full garantipension är 7 030 kronor per månad för den som är gift och 7 881 kronor per månad för den som är ogift.
För att få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40 för varje år som saknas.

I TS fall då så skulle han som ogift få 25% av 7881 kr = 1970 kr/mån i pension.

Hur man löser visa etc är nog det minsta problemet för TS, han behöver ett bättre trollspö.

Kul tråd men nu får nog trollet tänka ut en ny.

Ang pensionen. ATP gäller inte längre för de flesta, ex för mig.Har jobbat in ca 2miljoner i pensionsrätter dagens datum. Är 60 o skulle jag sluta jobba vid 61 blir pensionen ca 7700kr före skatt. Pensionen lär inte bli högre för dem som slutar jobba i 30 års åldern. Garantipensionen ligger på ca 5000+efter skatt.
Det är väl sannolikt att framtidens arbetare i Sverige om 1o-20 år inte kommer att få några pensionet alls, det är därför man pratar om att jobba till 75 år!

"Jonas " sa:
400 000kr per år och 20 millioner kr för att klara pension ingen låg standard du sätter ;)

20mille skulle kunna ge mig 400.000 per år och skulle klara att hålla inflationen.
Inte 20mille + 400.000.

400.000 per år klarar du också av att leva upp utan problem. Barar titta på dina kontoutdrag så ser du.

"Golden " sa:
Skaffa dig ett dubbel entry visa sen kan du åka in och ut var 90 dag.
Eller som en del redan sagt student visa.

Tack! Finns det inga andra alternativ? Nu lutar det ganska mycket åt double-entry och visa-runs, vilket inte är en alltför hemsk lösning, men det hade ju varit ännu smidigare att inte vara tvungen att åka in och ut.

Någon som har länktips till fler sidor med info alt kanske bloggar eller liknande av folk som gjort något sådant här?

"stevesteve " sa:
Tack! Finns det inga andra alternativ? Nu lutar det ganska mycket åt double-entry och visa-runs, vilket inte är en alltför hemsk lösning, men det hade ju varit ännu smidigare att inte vara tvungen att åka in och ut.

Någon som har länktips till fler sidor med info alt kanske bloggar eller liknande av folk som gjort något sådant här?

Inte för nån så ung, gifta sig, fixa en thai unge och få visa O spouse / family, studentvisa eller turistvisa och visa runs är alternativen tills du blir 50.

"Hans Svensson " sa:
Du kan få mycket bra info av Scott Mallon på youtube! :thumbsup:

Hans råd hjälper nog mer gubbsjuka gubbar som dig som skall ner och ragga unga tjejer och inte ens det för du tjötar om han hela tiden men läser man dina inlägg så lyssnar du inte på hans råd.

"Jonas " sa:
Hans råd hjälper nog mer gubbsjuka gubbar som dig som skall ner och ragga unga tjejer och inte ens det för du tjötar om han hela tiden men läser man dina inlägg så lyssnar du inte på hans råd.

Seriöst Jonas....han har lagt upp många inlägg på youtube om ämnen vi diskuterar här, bara att välja om man har tid, helt gratis.

"Hans Svensson " sa:
Seriöst Jonas....han har lagt upp många inlägg på youtube om ämnen vi diskuterar här, bara att välja om man har tid, helt gratis.
Men allt det där är gammal skåpmat som vi redan kan Hans, vi som inte förtränger erfarenheten när det pockar på..

"stevesteve " sa:

Vill du verkligen emigrera till Thailand Steve?
Finns bara en vettig lösning då och det är att du skaffar dig en utbildning så du kan ta ett jobb som ger dig workpermit här, en riktigt bra utbildning behöver du för du måste spara ihop till din pension själv. Kanske känns avlägset nu men det kommer en dag då även du blir gammal och ska leva på pension, Sverige kommer inte att ge dig någon.
Det du kan göra med dina 500.000 är att ta 3 sabbats år för längre kommer dom inte att räcka även om du är sparsam. Sen tillbaka utfattig till Sverige igen för att söka jobb på en tuff arbetsmarknad. Eller använd dina pengar till att studera och skaffa dig en riktigt bra utbildning, det är nog det bästa rådet du kan få.

Träffade en kille några gånger som drev en butik och dykshop inne på Pattaya park i 15 år...vid 40 sålde han o flyttade hem. Det kräver utbildning, bra hälsa, kapital osv. Han behövde nog aldrig fråga någon här...- där har du svaret...!

Steve, innan du gör någonting, så rekommenderar jag dig att nãr du har semester så kom hit till Thailand och rekognisera. När du väl vet vad du vill och har kontakter, kanske du hittar en tjej , sedan kommer di tillbaka till sverige och så har du ett mål.
Jag hade ju inte sagt upp mig från jobbet och sålt allt om jag inte ens vet vart jag ska bo mm.
om du kommer t bkk kan vi ta en öl och så kan jag kanske ge dig lite alternativ
jag jobbar fortfarande, men inte för någon annan än mig sjâlv, och jag åker hem till bkk varje månad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar