Hjälp en vilsen: Hur flytta till Thailand med gott om kontanter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett konkret tips, vi var på myndigheternas auktion när det gäller mark som var utmätt
här fanns mark från 1/4 rai och önskat bud 10.000 B, vet inte var den ligger, men en svensk normal villatomt, visst, Du kan inte äga marken, men kan inneha med äganderätt, vatten är ett problem, hyr en kagge i lokala shoppen, deposition 100B
10 liter kostar 10 B, elen är billig, men strunta i den och kör med fotogenlampa.
Sätt upp ett tält, eller bygg ett enkelt skjul, nu har Du en utgångspunkt, kostnaden i skatt för denna är inte många kronor i månaden. Nu kan Du åka runt och titta på vad det egentligen Du söker, och Du slipper hyra eller hotellkostnad.

Detta med att du skaffar en double entry vida och åker en visarun var 90e dag, är.helt taget ur luften. Sanningen är tyvärr att Thailand vill inte ha folk som steve i sitt land. Tyvärr vill man att turister skall komma hit för att bränna sin semesterkassa och sedan åka hem. Det spelar ingen roll om du har 50 miljoner eller 50 kronor, det skall vara krångligt att vara i landet en längre tid om man skall vara det lagligt.
90 dagar är bara för gifta personer, eller om du har barn som är thailändska medborgare. Om du söker visum på thaiambassad får du max 60 dagar och två inresor. Sedan måste du söka visum igen.
Jag har ingen aning vad det kostar att studera men jag tror det inte är så dyrt om man bara pluggar thai. Jag har som sagt stött på gubbar som pluggar thai och gjort det i flera år, utan att dom egentligen lärt sig nåt av värde. Dom gör detta bara för visats skull och så super dom varje dag med sina polare.
Om du vill ha ett jobb här kan du inte rãkna med en jättelön och så måste man ju jobba 5 dagar i veckan. Jag kãnner en som frågat om jag vill ha jobb, lön 30-35000 B, men jag va inte intresserad.

Osv osv.

Transporter, jag utgår ifrån att Du inte talar, läser thai, kan bli vissa problem.

När det gäller transporter så tipsar jag om taxi, taxameter, se till att dom sätter på taxametern, när det gäller tuc tuc, skit i dom, finns ingen aircond förutom fartvinden, samt att i vissa fall får Du hålla i dig som en blådåre, och många gånger är dom betydligt dyrare än en taxameter i vilken aircond ingår i priset.

Om jag vore dig för att utforska, så skulle jag nog anlita buss, köpa mig en ihopfällbar cykel, be en lokal skräddare att sy ett fodral och ta med denna som bagage.

Man kan leva betydligt billigare om man har ett antal hus och förfogar och styr över markegendom och har eget vatten. Det enda man behöver är ett antal 12 volt batterier samt en generator och en inverter. Man låter kärr.... och ungarna och grannarna och grannarnas ungar ladda batterierna- Sen lever man på bambuskott, risråttor och grodor. Summa 0 baht per dag som mest. Säljer hemgjord fullaokao för 65 procent av butikspriset osv. Du känner efter tag i Thaiand nån dam som odlar sockerrör. Slutsatsen blir att 500000 sek räcker livet ut. Snackade med en pol.major för nåt år sen. i Khon Kaen immigration, Is it raining now in xxxx, Yes. Do you have frogs in xxxx. Yes, the big one. Buaaaääää.

Nu får vi vara lite snälla.

Det ända raka är väl att säga som det är det går inte att flytta till Thailand med de upp gifter han gett.

Kan vistas en viss tid ja

Jag kan ge snabbkurser i sär skrivning i Beijing, men det blir dyrt.

Tack för de få tips jag faktiskt fått av vissa här. Det uppskattas. Men nu söker jag vidare någon annanstans där jag förmodligen slipper läsa pantade inlägg från bittra gamla cyniker bland de som faktiskt försöker hjälpa till. Tack igen. Adjö.

Det var så lite så. Om man flyttar ut från välfärdssverige så får man räkna med att kostar mer än vad man tror

"derPanzerHerring " sa:
Jag kan ge snabbkurser i sär skrivning i Beijing, men det blir dyrt.

Kanske det finns någon kurs för dig att gå, när det gäller, rättsstavningning, det handlar väl om att budskapet går fram?

"stevesteve " sa:
Tack för de få tips jag faktiskt fått av vissa här. Det uppskattas. Men nu söker jag vidare någon annanstans där jag förmodligen slipper läsa pantade inlägg från bittra gamla cyniker bland de som faktiskt försöker hjälpa till. Tack igen. Adjö.
[/quo

Önskar dig lycka till, tyvär så tror jag Du är för dåligt påläst för för att gå iland med detta projekt, men Du kan väl göra som der Panzerhövdingen gör, överleva på grodor och risråtta.....

"Ubon " sa:
Ett konkret tips, vi var på myndigheternas auktion när det gäller mark som var utmätt
här fanns mark från 1/4 rai och önskat bud 10.000 B, vet inte var den ligger, men en svensk normal villatomt, visst, Du kan inte äga marken, men kan inneha med äganderätt, vatten är ett problem, hyr en kagge i lokala shoppen, deposition 100B
10 liter kostar 10 B, elen är billig, men strunta i den och kör med fotogenlampa.
Sätt upp ett tält, eller bygg ett enkelt skjul, nu har Du en utgångspunkt, kostnaden i skatt för denna är inte många kronor i månaden. Nu kan Du åka runt och titta på vad det egentligen Du söker, och Du slipper hyra eller hotellkostnad.

Inneha med aganderatt ,kan du forklara dig narmare Ubon,har lagen i Thailand andrats nyligen.?

"Phonta " sa:
Inneha med aganderatt ,kan du forklara dig narmare Ubon,har lagen i Thailand andrats nyligen.?

"Phonta " sa:

Först kommer detta med Riksdagsvalet, har inte skrivit ett ord om detta.

Nu kommer detta, och frågar mig varför Du inte läser vad jag skrivit, jag skrev,
Du kan inte äga marken, men kan inneha med äganderätt, har Du hört talas om
use fruit, blir samma sak som att äga marken, Du kan inte sälja marken, däremot kan Du överlåta kontraktet, Du kan sälja byggnader om dom tillhör dig.
Om fastighetslagen kommer att ändras, det har varit på tal, men vad jag förstår så kommer det inte att gälla vitingar som dig och mig, verkar nog som att detta kommer att gälla asiater inom samarbetet Asean.
Den 10,e Mars var vi i domstolen för att reglera "mina" 2 rai, domstolen vill nu ha 3 månader på sig, därefter ska handlingar med avtal till Land Office.

"krister " sa:
Detta med att du skaffar en double entry vida och åker en visarun var 90e dag, är.helt taget ur luften. Sanningen är tyvärr att Thailand vill inte ha folk som steve i sitt land. Tyvärr vill man att turister skall komma hit för att bränna sin semesterkassa och sedan åka hem. Det spelar ingen roll om du har 50 miljoner eller 50 kronor, det skall vara krångligt att vara i landet en längre tid om man skall vara det lagligt.
90 dagar är bara för gifta personer, eller om du har barn som är thailändska medborgare. Om du söker visum på thaiambassad får du max 60 dagar och två inresor. Sedan måste du söka visum igen.
Jag har ingen aning vad det kostar att studera men jag tror det inte är så dyrt om man bara pluggar thai. Jag har som sagt stött på gubbar som pluggar thai och gjort det i flera år, utan att dom egentligen lärt sig nåt av värde. Dom gör detta bara för visats skull och så super dom varje dag med sina polare.
Om du vill ha ett jobb här kan du inte rãkna med en jättelön och så måste man ju jobba 5 dagar i veckan. Jag kãnner en som frågat om jag vill ha jobb, lön 30-35000 B, men jag va inte intresserad.
[/quot
"krister " sa:
90 dagar är bara för gifta personer, eller om du har barn som är thailändska medborgare. Lika bra att han stannar hemma och jobbar in pensionen eller gör en planering av sitt liv det går inte bara att hoppa in i ett ekkorhjul för man kommer inte ur den

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar