Vi ska flytta till Thailand om 2 år, Har ingen aning, Hjälp!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Risalamalta " sa:
Hej!
Jag o min man vill flytta till Thailand om ca 2 år men jag har ingen aning och min man vet inte så mycket heller, Vi har läste mycket, googla mycket men ändå...??
jag har många frågor här ;)
-Hur går med visum? kan min man får uppehållstillstånd från Thailand (jag är Thai)
-har hört att farang måste kommer tillbaka till Sverige varje 6 månader,? eller vad är det för nånting?
-man man snart 55 årings (haha+) kan man går i pension vid 55? eller det går men man kan ta ut pengar vid 61 bara eller hur? kan något förklara ?
-hur går det barnbidrag mm min söner är 3 och 1 årings?

Tack på för hand!
OBS! JAG ÄR NY HÄR ! och inte så bra på Svenska, bor i Sverige snart 5 års, hoppas ni förstår vad jag skriva!

Ang. din svenska, - du skriver mycket bra för att bara varit i Sverige så kort tid! Gissar att du tagit hjälp av Google/translate, - annars är det riktigt bra.
Tror det finns en marknad för svenskar som vill lära sig thai....-jag ska göra ett försök när jag slutar jobba, vill åtminsttone kunna några fler fraser än jag behärskar idag...Vi får se....
Lycka till med ditt liv!

Betraffande bostad i Thailand sa finns det massor att hyra har ,radhus fran 7000 till runt 15 000 beroende pa var man vill bo samt alder pa huset..Hyr ett fint hus for 12000 thbt / manad ,boendekostnad ca.14000 per manad inkl vatten ,el samt sopor och internet...
Vet manga faranger som bor har utan inkomst eller minimal, koper visum gor de pa migrationen 12000 for ett ars retirement ,olagligt ? Ja,det ar ju Thailand ;D De jobbar sen med allehanda smasysslor samt rattar mun efter matsack.... ;D

"Rong " sa:
Thailand bryr sig inte om vilka bestämmelser Försäkringskassan har, du var säkert skriven i Sverige och Försäkringskassan har bestämmelsen att en person med sjukbidrag får inte vara från landet mer än 6 månader.
Om du hade fått en förfrågan från Försäkringskassan kunde ditt sjukbidrag varit i farosonen, om du inte hade av läkaren att du bör vistas i varmt klimat, men det skall godkännas av Försäkringskassan
Jag vet här en person som har reumatiska problem han har vistas hela året här, därför han har genom läkare att det är bra för honom vistas i varmt klimat.
Han är numera ålderspensionär men han anser att han mår mycket bättre i Thailand än vad han gjorde i Sverige.
Var någon stans har jag blandat in Thailand och den svenska försäkrings kassan.
Skev ut mig direkt samma dag jag åkte sinkade året efter. försäkrings kassan betalade ut direkt tilll Thailändskt konto. efter tre år när jag skulle fylla 65 ans
ökte jag om pension.
Men naturligt vis får du säga till om att du flyttar till försäkrings kassan, finns blankett för detta .

"Golden " sa:
Skev ut mig direkt samma dag jag åkte sinkade året efter. försäkrings kassan betalade ut direkt tilll Thailändskt konto. efter tre år när jag skulle fylla 65 ans
ökte jag om pension.
Men naturligt vis får du säga till om att du flyttar till försäkrings kassan, finns blankett för detta .

Tyvärr så tror jag inte på att du som sjukpensionär kan uppehålla dig , samt som du säger vara utskriven och få slantarna insatt på Thailändskt konto.... jag kan ju inte ens få min pension till Thaikontot...mycket märkligt , men tyvärr så vet jag att förs.kassan har noll koll, men fick du slantarna in på Thaikontot så visste de ju var du var bosatt ..

Mycket märkligt ...... Gå in och läs på deras bestämmelser så ser du själv

"Golden " sa:
ökte jag om pension.
"Golden " sa:
ökte jag om pension.
Det är väl inte omöjligt att det tidigare var på det viset att man kunde bo utomlands och få sitt sjukbidrag sänt till det landet man bodde, men idag måste man vara bosatt 6 månader i Sverige, när den bestämmelsen kom det känner jag inte till.
Du kan bo utomlands om du har läkares medgivande att du bör bo i ett varmt land av hälsoskäl, exempelvis reumatiker mår bevisligen bättre i ett varmt klimat och många av dem har sjukbidrag.

"Phonta " sa:
Betraffande bostad i Thailand sa finns det massor att hyra har ,radhus fran 7000 till runt 15 000 beroende pa var man vill bo samt alder pa huset..Hyr ett fint hus for 12000 thbt / manad ,boendekostnad ca.14000 per manad inkl vatten ,el samt sopor och internet...
Vet manga faranger som bor har utan inkomst eller minimal, koper visum gor de pa migrationen 12000 for ett ars retirement ,olagligt ? Ja,det ar ju Thailand ;D De jobbar sen med allehanda smasysslor samt rattar mun efter matsack.... ;D
Jag har gett exempel på vad lägenheter kostar nära stranden på Jomtien och där ligger priserna idag på ca 50.000 kr M2, det är hög standard på boendet där med pool, gym, security dygnet runt, kabel TV m.m.
Eftersom priset är högt för lägenheterna blir hyrorna också därefter, många gånger hur lång tid personen tänker hyra, men riktvärdet är ca 25.000 kr mån för 48m2.
Därför priset på bostäder blir lägre när man kommer längre från stranden har att göra med att tomtpriset är lägre, byggkostnaderna är det samma men tomtpriset idag är väldigt högt vid stranden och stiger för varje år.
Därför påståendet att lägenheterna skall falla i pris håller inte eftersom det kommer mer turister till Thailand varje år, idag sker den stora turistökningen från Ryssland och de köper och hyr mer och mer bostäder i Pattaya- Jomtien, de har blivit en mycket stor grupp och ökar kraftigt, därför det finns en ökande medelklass i Ryssland och även deras f.d. satellit länder, det finns en enorm potential i områden där och det är nära till Thailand för dem.
Fördelen för en utlänning att köpa lägenhet är att han får lagfart på bostaden, han äger den själv och kan sälja den när han önskar.
Den som köper lägenhet nära stranden är inte beroende av transportmedel som motorbike eller bil, bor man längre ifrån blir man tvungen att ha bil eller motorbike och när personen kommer upp i åren är inte reaktionsförmågan som den var i unga år, därför är det lätt att komma i olycka, den som inte är van med thaitrafiken.
På en villa kan inte en utlänning ensam få lagfart, utan det måste finnas thaiägande med 51% om villan köps med bolag. Därför det finns en lag i Thailand att det får inte finnas mer än 49% utlandsägande av mark i Thailand.
Det är samma sak med fastigheter med lägenheter det måste finnas 51% thai ägda lägenheter i fastigheten. När 49% har uppnåtts får inte utlänningar köpa lägenhet i sitt eget namn i fastigheten.
Det är oftast lättare att sälja ett objekt med bra läge även om priset är högt, än något till lågt pris och dåligt läge.

Vem vill bo nära stranden , skitvatten varhelst du går i Pattis och Jomtien, bättre vatten uppe i sjöarna runt Nongprue (ca. 5 km från Pattis )där jag bor ..
Här är även hyrorna i den klassen jag angav...

"Phonta " sa:
Tyvärr så tror jag inte på att du som sjukpensionär kan uppehålla dig , samt som du säger vara utskriven och få slantarna insatt på Thailändskt konto.... jag kan ju inte ens få min pension till Thaikontot...mycket märkligt , men tyvärr så vet jag att förs.kassan har noll koll, men fick du slantarna in på Thaikontot så visste de ju var du var bosatt ..

Mycket märkligt ...... Gå in och läs på deras bestämmelser så ser du själv
Ja tror vi är flera hundra här nere, som lever eller levt som sjukpensionärer
Har i min närmaste bekantskaps krets tre st som lever som sjukpensionärer, en av dem bott här i tio år, han har ca två år kvar till pension.

Men innan vi flyttade så informerade vi till försäkrings kassan om utlands flytt.

Ponta när jag ansökte om pension så uppgav jag mitt konto nr i Thailan.
Samma gjorde jag till övriga utbetalare.
Inga konto i Sverige.

Rong nu är det ju så att om försäkringskassan anser att du inte kommer att bli
arbetsför igen, detta gör man ju i samråd med läkare samt stå till arbetsmarknadens förfogande samt att du är över sextio,så behöver du inte ha argument som varmt klimat, utan det är bara att fylla i blankett ang flytt till utland så är det klar

Tror inga regler för detta är ändrade.
Utan man gör som mig skriver ur sig,samma dag som flyget gick ner.
Sedan kommer ett brev från skattemyndigheten om de godkänner min utskrivning.
Så fungerade det för mig, samt för många andra här nere än i dag

För mig var det enkelt när jag flyttade jag besökte skattemyndigheten fyllde i ett papper sen ett tele samtal till Fk och sen var jag ut skriven Har bott här nu i 5 år +
mvh svarre

"Phonta " sa:
Vem vill bo nära stranden , skitvatten varhelst du går i Pattis och Jomtien, bättre vatten uppe i sjöarna runt Nongprue (ca. 5 km från Pattis )där jag bor ..
Här är även hyrorna i den klassen jag angav...
De som vill bo nära havet, det är inte endast för att bada i havet, det är mycket bättre att bada i poolen, som de här större fastigheterna har tillgång till. Det som lockar med havet är utsikten och havet är som ett levande väsen aldrig samma dag efter dag, havsbrisen är lockande och stimulerande. De flesta som kommer ned till stranden är inga större badare, de hyr en solstol läser någon bok, tidning, förtär eller dricker någonting och kanske pratar med vänner och bekanta. Det är badvatten i Jomtien en hel del badar också men det är inte huvudgrejen. Man kan väl säga en avslappande tillvaro för stolgästerna, men det måste jag säga att solnedgången när man finns på stranden är helt fantastisk, en solnedgång i tropisk klimat går inte att jämföra med någonting annat.
Sedan är det också ett visst folkliv vid stranden med alla försäljare som försöker få sitt levebröd genom att bjuda ut mat, frukt och andra varor, de är inte störande på något vis, utan erbjuder en viss service för stolfolket.
Stoluthyrarna är mycket servicemindade, som verkligen anstränger sig för att stolfolket skall trivas och komma tillbaka nästa dag.

Jag badar i havet kanske 2ggr/år men älskar att promenera på stranden, ta en fika och blicka ut över havet, känna brisen som alltid fläktar skönt. Listan över varför man vill bo nära havet kan göras lång.

Jag var idag och förnyade mitt 1 års retirment visa, med alla papper iordning gick jag till immigrationoffice på förmiddagen och efter kontroll av alla papper fick jag en nummerlapp och hämtade passet i eftermiddags med visastämpeln för 1 år.
En mycket snabb handläggning av ärendet kan man säga.
Retirment visa kostar 1900 Baht per år att genomföra.
Sedan måste jag besöka immigration och fylla i en blankett var jag bor m.m. varje 90 dagar att inga förändringar skett, men det är kostnadsfritt och handläggningen är mycket snabb tar några minuter.
Jag skulle inte rekommendera någon att på något sätt fuska till sig visa som nämdes i tidigare inlägg, oftast kommer de på sådana här saker och vad som händer är att den som fuskat till sig visa, blir deporterat omgående och det kan bli fängelse också innan. Sedan kan personen aldrig komma in i Thailand igen om brottet anses grovt.

Ja då kan jag meddela att jag förnyade mitt med nu här i Loburi och det nya med detta var att inställa sig var 90 dag behöver vi inte här man skickar bara in ett svars kuvert man får med sig från Im man får ett sms när det är dags att skicka detta brev eller om vill kalla det vykort mvh svarre

Det stammer bra detta med brevledes 90 dagars rapportering, men det ar ju bara kul att aka ner pa Jomtien , gillar jomtien ,brukar bada hunden darnere pa beachen ,sjalv badar jag EJ i det vattnet.
Bara for mycket storkaftade ryssar darnere anser jag ,annars helt ok att besoka da och da ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar