Hjälp och synpunkter på planering av rundresa i Asien önskas

Mikrometer

Nykomling
Hej,

Jag är ny här och har ingen vana av forum och just nu har det varit mycket stress på sista tiden så om jag har skrivit något luddigt så fråga gärna.

Ärendet gäller att jag och sambon planerar en längre rundresa i Asien där vissa mål är tänkta och i övrigt slappa och njuta av livet och denna är tänkt att starta efter nyår och jag behöver helst vara hemma 20:e mars.

Ingen av oss har jättestor resvana, jag har varit till Phuket ett antal gånger mest sista minuten med Fritidsresor och sambon har varit en hel del runt i Medelhavet och någon sväng till Kanarieöarna så att boka separat flyg och boende är vi inte vana vid.

Tanken är 4 länder med ca 2 veckor i varje, start Thailand sedan Kambodja, Vietnam och till sist Filippinerna, vi utgår från Köpenhamn.

Budget max 200k.

Jag vet att jag kanske är lite sent ute men jag har varit tvungen att göra allt klart för ett jobb som ska göras till våren, företagarens nackdel.

Jag har kollat biljetter på Ticket, Köpenhamn - Bangkok(15 Jan) dit och Manila Köpenhamn(15 Mars) hem och dessa går att få för ca 20k per väg med ett stopp under 3 timmar just nu och kollar endast på flygbolag som jag har hört gott om , SAS och Thai ingår inte där.

Nu kommer frågorna, en del tycker ni säkert är dumma men det får jag ta.

1. Brukar det vara bättre att boka direkt med flygbolagen?

2. Växla hemma eller på plats, kanske ATM uttag är bättre? Jag använde mest ATM sista resorna till Phuket.

3. Boka boende i förväg eller leta på plats? Vi tänker inte bo på lyxhotell utan bara något som är rent och helt, vi tänker inte häcka på rummet precis.

4. Visum, vaccin, är det något som behövs för 2 veckor i varje land?

5. Tips på platser värda att besöka i respektive land mottages gärna och varningar för platser att hålla sej från.

6. Försäkring för denna tidslängden vem är bäst på detta, hemförsäkringen ger väl bara 45 dagar?

Fler frågor kommer sannolikt senare men detta var vad jag tänkte på i natt när jag skrev ihop detta.

Lite långt kanske...

Mikro

Hej

1. Jag hade valt att boka allt här hemma hos ex.vis Flygresor.se, under högsäsong kan det kanske vara ont om platser och dom som finns dyra.

2. ATM

3. Boka n till två nätter i förväg på varje plats så man har ett ställe direkt när man kommer fram, sen se sig omkring och kanske byta.

4. Det bör man ju kolla på Reseinformation för olika länder och någon vaccinationscentral.

5. Den här hoppar jag, det finns så mycket att se och göra, allt beror ju på vad man är intresserad av.

6. Förläng hemförsäkringen för resa över 45 dagar.

Mvh isan lover

Hej

1. Jag hade valt att boka allt här hemma hos ex.vis Flygresor.se, under högsäsong kan det kanske vara ont om platser och dom som finns dyra.

2. ATM

3. Boka n till två nätter i förväg på varje plats så man har ett ställe direkt när man kommer fram, sen se sig omkring och kanske byta.

4. Det bör man ju kolla på Reseinformation för olika länder och någon vaccinationscentral.

5. Den här hoppar jag, det finns så mycket att se och göra, allt beror ju på vad man är intresserad av.

6. Förläng hemförsäkringen för resa över 45 dagar.

Mvh isan lover
Hej,
Tack för svar!
Jag kollade flygresor och det var lägre priser där!
Jag ska kolla med några flygbolag direkt också, nu börjar det lugna ner sej med jobb så jag hinner med lite privat också.
Sambon blir nöjd nu när det visar sej att flygen ser ut att hamna under hälften av budget.
Mvh
Mikro

Finns ju många telefonappar med översättningsfunktin
Det har jag ingen koll på men vi får kolla på detta.
Tack för tipset!

Nu kom sambon med frågan om det finns WiFi på alla boende och det kan jag inte tänka mej att det inte skulle finnas blev mitt svar, har jag rätt i detta?

Kan man köpa kontantkort i dessa länder, i Thailand funkade det fint senast jag var där?

Det har jag ingen koll på men vi får kolla på detta.
Tack för tipset!

Nu kom sambon med frågan om det finns WiFi på alla boende och det kan jag inte tänka mej att det inte skulle finnas blev mitt svar, har jag rätt i detta?

Kan man köpa kontantkort i dessa länder, i Thailand funkade det fint senast jag var där?
I stort sett på alla hotell, även på många restauranger å barer... annars köp ett thai sim kort, finns månadskort med obegränsad surf

Jo, att det finns i Thailand det vet jag men de andra tre länderna har jag inte någon koll på.
Det finns turist-sim i alla länderna.
Men det måste registreras med passet.
Enklast är att lösa detta på flygplatsen när man landat.
Att köpa ett SIM på "stan" kan innebära att det inte fungerar eller att det går en halv dag för att registrera på ett huvudkontor.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar