Isaan 2017-2024.

Hej

I det här fallet är jag helt utlämnad till Thailändarna som beskrev ormen som typ vår svenska huggorm som ju är farlig men inte alltid dödlig, hur man reagerar varierar ju ifrån person till person.

Det som också tyder på att det var en giftig orm var att den rörde sig långsamt och inte var rädd, dom ormar som inte är giftiga brukar röra sig snabbt och vara rädda för människor.

Mvh isan lover
Ormen slog de väl ihjäl?

Då var att livet skulle bli ytterst tråkigt om man inte kan leta fel i och misstolka vad folk skriver. Det är väl en självklarhet att det är en fråga om respekt. Men vill man hitta felaktigheter i vad folk skriver så gör man det, bevisligen.

Spoiler alert ironisk passning spoiler alert

Hej

Dåliga nyheter idag, den morbrors son som har två små barn och som nyligen återvände hem efter att ha varit borta ett tag ligger medvetslös på sjukhus och läkarna tror att han har små chanser att överleva.

Han är i 20 års åldern och heter Tat, jag har följt hela hans uppväxt ifrån det att han föddes, skoltid och till nutid.

Han var på molam i en grannby och körde av vägen på sin trimmade moppe på väg hem mitt i natten, han var berusad.

Hans barn är 1.5 respektive snart 4 år, jag träffade Tat när han hade återvänt till byn och börjat tappa gummi igen.
Han kom fram när jag var i uteköket och lagade mat och gjorde en Wai, pratade en stund och önskade gott nytt år.

Enligt läkarna är han i för dåligt skick för att operera p.g.a huvudskadan och endast ett mirakel kan rädda honom säger man på sjukhuset.

Föräldrarna har redan förlorat en av sina tre söner i en MC olycka, som det ser ut nu kan dom förlora ytterligare en av sina söner.

Mvh isan lover

Hej

Det är en orolig väntan på besked ifrån sjukhuset, jag vill åka dit men samtidigt vet jag ju att det inte hjälper.

Jag har ju haft en lite speciell relation med just denne pojk, minns när han fick sin första engelskabok i skolan och kom direkt springande med den till mig, han ville lära sig allt och vi övade lite varje dag efter skolan.

Mig ville han lära Lao och när vi var ute och gick i byn så pekade han på olika saker, träd och annat som han sen kollade om jag kunde.

Det var en riktig liten busunge som gammelmormor jagade ibland med en käpp, men då sprang han under tvättlinorna bakom huset där mormor fick stopp.

När vår son föddes passade han honom ofta, han bar omkring på honom till grannar och butiken där det köptes godis och glass. När vår pojk blev äldre hängde han med Tat överallt.

Ibland sov Tat över hos oss i pojkens rum, han var verkligen bra att ta hand om barn.

Jag minns en gång när vi var på molam och Tat var ca 5 år, då höll han sig till mig hela tiden. Det var på den tiden när det ofta var bråk på molam, så blev det även sen här gången, ungdomar ifrån olika byar slogs med yxor och machete, flera fick föras till sjukhus med hål i huvudet och vakter avlossade slott med gevär. Då satt Tat ihopkrupen i mitt knä, nu räcker det sa jag och tog ned honom hem, medans övriga släkten satt kvar.

En gång tjuvlånade han och hans bror pappans moppe och hade med min pojk och körde vält mitt i byn, men dom klarade sig med skrapsår.

En annan gång när Tat hade egen moppe körde han omkull och blev lagd på ett bord medans man eldade aromatiska och helande löv under bordet och läste böner för honom. Då satt jag där och höll honom i handen en stund och önskade att han skulle bli bra igen. Detta är ju en tradition och något som alla i familjen och även grannar förväntas göra.

Den gången gick det bra och men nu ser det betydligt värre ut.

Mvh isan lover

Hej

Dåliga nyheter idag, den morbrors son som har två små barn och som nyligen återvände hem efter att ha varit borta ett tag ligger medvetslös på sjukhus och läkarna tror att han har små chanser att överleva.

Han är i 20 års åldern och heter Tat, jag har följt hela hans uppväxt ifrån det att han föddes, skoltid och till nutid.

Han var på molam i en grannby och körde av vägen på sin trimmade moppe på väg hem mitt i natten, han var berusad.

Hans barn är 1.5 respektive snart 4 år, jag träffade Tat när han hade återvänt till byn och börjat tappa gummi igen.
Han kom fram när jag var i uteköket och lagade mat och gjorde en Wai, pratade en stund och önskade gott nytt år.

Enligt läkarna är han i för dåligt skick för att operera p.g.a huvudskadan och endast ett mirakel kan rädda honom säger man på sjukhuset.

Föräldrarna har redan förlorat en av sina tre söner i en MC olycka, som det ser ut nu kan dom förlora ytterligare en av sina söner.

Mvh isan lover
Tragiskt, men han följde väl bara traditionen att köra moppe mitt i natten berusad utan hjälm.
@apknug

Hej

Några blommor ifrån trädgården.

20240103_100058.jpg

20240103_100113.jpg

20240103_100145.jpg

Våra Yuccapalmer blommar något alldeles kolossalt och alla samtidigt. Dagtid luktar blommorna inget alla men när solen går ned och hela natten luktar det otroligt gott och starkt i hela trädgården.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Det är onödigt att påpeka något självklart i en svår stund. Alla är medvetna så det behöver inte ältas!
Hej

Ja så är det ju, alla vet nog att det är bättre att ha hjälm vid en olycka men ändå är det bara ca 1 på 100 som använder hjälm här.

Att alkohol innebär en ökad risk förstår nog nästan alla också men det finns ändå en stark acceptans för att dricka och köra.

Det lär ta flera generationer att ändra på detta. Sen tror ju många på ödet, återfödsel och sina amuletter.

Mvh isan lover

Hej

20240103_143023.jpg

En ovanligt stor spindel som vi hittade när vi röjde i trädgården, den är ca 1 dm i diameter.

20240103_112333.jpg

Frugans lillebror är duktig på att klättra.

20240103_154153.jpg

Nu har vi fått ordning på lillebror som nu jobbar åt oss och käkar igen, men en liten flaska M150 med Lao Kao tar han varje morgon.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Inget nytt ifrån sjukhuset gällande Tat, läget är oförändrat men enligt läkarna är han i princip död, det är bara utrustningen håller honom vid liv som gör att han inte redan har dödförklarats, man har börjat tala om organdonationer ifrån honom som skulle kunna rädda andra, han har tydligen rejäla huvudskador.

Mvh isan lover

Hej

Nu på morgonen blev frugans markaffär klar, det var en familj ifrån Khon Kaen som köpte hennes 2.5 rai i byns utkant.

Hon köpte denna markant före pandemin just för att den låg nära byn och att byn växer, hon trodde att någon skulle vilja bygga hus där i framtiden.

Nu fick hon tre gånger så mycket som hon gav för den, det fanns flera spekulanter men dessa var först och frugan gillade familjen så hon lät dom köpa utan budgivning.

Men något markköp för hennes egen del har det inte blivit ännu.

Mvh isan lover

Hej

Nu på morgonen blev frugans markaffär klar, det var en familj ifrån Khon Kaen som köpte hennes 2.5 rai i byns utkant.

Hon köpte denna markant före pandemin just för att den låg nära byn och att byn växer, hon trodde att någon skulle vilja bygga hus där i framtiden.

Nu fick hon tre gånger så mycket som hon gav för den, det fanns flera spekulanter men dessa var först och frugan gillade familjen så hon lät dom köpa utan budgivning.

Men något markköp för hennes egen del har det inte blivit ännu.

Mvh isan lover
Grattis till en bra affär!

Det blir spännande att se vad dubbelbeskattningsavtalet säger om hur kapitalvinsten skall beskattas.

Som jag tolkar regeln får Thailand beskatta kapitalvinst som görs i Thailand av person med hemvist i Sverige. Sedan skall det även deklareras i Sverige och eventuellt betala upp till svensk skattenivå.

Hej

Nu håller man på och letar efter en försäkring på den moppe Tat körde vid olyckan för det visade sig inte vara hans egen han hade kört.

Det är någon kompis här i byn som äger denna moppe.
Ägaren säger att den är försäkrad men har ännu inte hittat denna.

Mvh isan lover

Hej

Nu kom beskedet om att Tat är död, hans föräldrar återvände precis ifrån sjukhuset där dom har vakat över sonen sedan dess hsn togs in.

Nu ska släkten hjälpas åt att städa huset där kistan ska stå och förbereda för begravningen.

Kroppen är fortfarande kvar på sjukhuset som vill se försäkringsbrevet innan dom släpper iväg den, finns det ingen försäkring så kommer familjen att få betala en saftig räkning för dygnen på sjukhuset.

En yngre kusin sa att Tat hade kört av vägen och träffat ett träd, därav dom svåra huvudskadorna.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16