Isaan 2017-2024.

Hej

Vi tog ju en tur till Nong Khai häromdagen.

20231228_122811.jpg

Deg blev som vanligt ett besök på marknaden där.

20231228_122759.jpg

Frugan hittar alltid något hon behöver.

20231228_102726.jpg

20231228_094631.jpg

Mvh isan lover

Hej

När man ser på nyheterna här börjar jag undra om dom inte har större problem med våld, skjutningar och annat kopplat till droger och gäng här än i Sverige.

Fördelen här är att det finns så många kameror i både fordon, bostäder, affärer och korsningar o.s.v att man ofta kan gripa förövarna.

Detta våld och det ökande drogmissbruket i kombination med alla olyckor i trafiken gör att man känner sig mer otrygg sa min fru nu på morgonen.

Mvh isan lover
Jag känner mig tryggare i Thailand än vad jag gjorde i Det Nya Sverige. Det har inte ens skett ett inbrott där jag bor under de 14 år jag bott här. :thumbsup:

Hej

Lite goda nyheter idag, den yngste morbroderns son har kommit tillbaka hem, han kom och hälsade på mig idag och önskade gott nytt år, han började arbeta med att tappa gummi direkt.
Men hans tonåriga flickvän som är mor till deras två små barn har inte återvänt.

Den morbroders son som var inlagd på en klinik för avgiftning och där försökte ta sitt liv är nu utskriven ifrån sjukhuset.
Han kom hit igår tillsammans med sina förädrar och hälsade på mig, jag fick en Buddha amulett av honom och han fick välja en av mina.

20231230_183608.jpg

Mvh isan lover

Jag känner mig tryggare i Thailand än vad jag gjorde i Det Nya Sverige. Det har inte ens skett ett inbrott där jag bor under de 14 år jag bott här. :thumbsup:
Hej

Jag har inte råkat ut för något på alla år heller, men ser man på nyheterna så är känslan absolut att det har blivit värre med åren, mer oprovocerat grovt våld där det är lite mer slumpartat vem som drabbas.

Såg ex.vis på TV en drogpåverkad som attackerade skolbarn med ryggsäckar, han högg en 9-åring i huvudet med machete och sen ytterligare ett ännu yngre barn, mannen var okänd för dom drabbade.

En del får hallucinationer och kan ta sig för nästan vad som helst, en del dödar sina föräldrar, grannar eller bara någon som råkar komma i närheten, drogerna verkar ligga bakom det mesta.

Om det är farligare på landet eller i städerna vet jag själv inte, har inte sett någon statistik på detta, mitt intryck av nyhetsrapporteringen är nog att drogerna och det våld dessa för med sig finns överallt.

Mvh isan lover

Hej

Jag har inte råkat ut för något på alla år heller, men ser man på nyheterna så är känslan absolut att det har blivit värre med åren, mer oprovocerat grovt våld där det är lite mer slumpartat vem som drabbas.

Såg ex.vis på TV en drogpåverkad som attackerade skolbarn med ryggsäckar, han högg en 9-åring i huvudet med machete och sen ytterligare ett ännu yngre barn, mannen var okänd för dom drabbade.

En del får hallucinationer och kan ta sig för nästan vad som helst, en del dödar sina föräldrar, grannar eller bara någon som råkar komma i närheten, drogerna verkar ligga bakom det mesta.

Om det är farligare på landet eller i städerna vet jag själv inte, har inte sett någon statistik på detta, mitt intryck av nyhetsrapporteringen är nog att drogerna och det våld dessa för med sig finns överallt.

Mvh isan lover
Tror mer på landet, här märker man inte av det direkt, inga ungar som står och röker på vid skolgården eller jabbaberusade i området.
Men på skolan drogtestar dom eleverna en gång om året dock.

Frugan säger själv att jabba är stort problem på landsbyggden nu, våran släkt har ju varit drabbade där syskonbarnen höll på vilket ledde till framtvingad skiljsmässa från föräldrarna gällande dottern vilken blev skickad till sydkorea där hon är än och systersonen efter behandlingshem är nu munk.

Tror mer på landet, här märker man inte av det direkt, inga ungar som står och röker på vid skolgården eller jabbaberusade i området.
Men på skolan drogtestar dom eleverna en gång om året dock.
Hej

Jag sitter och ser på Thailändska,nyheter just nu och där är det verkligen en blandad kompott mellan stad och land och geografiskt sett verkar hela landet vara drabbat. Oavsett var man själv upplever det värst är det en tråkig utveckling.

Mvh isan lover

Hej

Jag sitter och ser på Thailändska,nyheter just nu och där är det verkligen en blandad kompott mellan stad och land och geografiskt sett verkar hela landet vara drabbat. Oavsett var man själv upplever det värst är det en tråkig utveckling.

Mvh isan lover
Ända sen jag blev intresserad av Thailand för över 30 år sedan har landet alltid legat i topp vad gäller brott och droger.
Det är inte så mycket egendomsbrott mot utlänningar utan mer mellan thai vad gäller skulder och narkotika.

Om jag inte minns fel har inget land i Asien fler missbrukare än Thailand och mer vardagsbrottslighet än övriga länder.

Ända sen jag blev intresserad av Thailand för över 30 år sedan har landet alltid legat i topp vad gäller brott och droger.
Det är inte så mycket egendomsbrott mot utlänningar utan mer mellan thai vad gäller skulder och narkotika.

Om jag inte minns fel har inget land i Asien fler missbrukare än Thailand och mer vardagsbrottslighet än övriga länder.
Hej

Om du då plussar på det du redan vet från förr med att det finns mer droger i landet nu än någonsin tidigare, är mer lättillgängligt och att det dessutom är mycket billigare så kan du ju tänka dig hur det här utvecklas.

Man blir uppriktigt sagt ledsen av att se på nyheterna. Det här är en tickande bomb för regeringen och något måste göras fort.

Mvh isan lover

När jag bodde i Lomsak blev jag varnad om vissa byar jag skulle hålla mig undan, dom flesta avsides i bergskedjorna.
Thaiarna själva i byn vågade inte stoppa där när vi körde förbi.
Men när gäller nyheterna man ser det ju varje dag, kanske blivit avtrubbad men här i Pattaya har det blivit bättre.
Innan militärjuntan fanns soi jabba (soi korpai) skottlossningar mellan thaigäng varje vecka, ibland flera gånger i veckan.
Juntan gick in med polis och militär rensade upp och stängde ner, minns inte ens när jag läste om en skottlossning i centrum sist.

Hej

Om du då plussar på det du redan vet från förr med att det finns mer droger i landet nu än någonsin tidigare, är mer lättillgängligt och att det dessutom är mycket billigare så kan du ju tänka dig hur det här utvecklas.

Man blir uppriktigt sagt ledsen av att se på nyheterna. Det här är en tickande bomb för regeringen och något måste göras fort.

Mvh isan lover
Det stämmer och priserna har gått ner tiofalt och användningen långt ner i åldrarna.

Tvivlar på att någon regering kan göra något då samtliga har hela handen nere i syltburken och är rikligt avlönade av de stora kinesiska triaderna och kartellerna från Hong Kong och Taiwan.

Problematiken måste lösas på lokal nivå.
Avlägsna mutade polischefer och köpta byakaptener.

Drogerna är redan förbjudna enligt lag så ytterligare lagstiftning hjälper inte.

Det stämmer och priserna har gått ner tiofalt och användningen långt ner i åldrarna.

Tvivlar på att någon regering kan göra något då samtliga har hela handen nere i syltburken och är rikligt avlönade av de stora kinesiska triaderna och kartellerna från Hong Kong och Taiwan.

Drogerna är redan förbjudna enligt lag så ytterligare lagstiftning hjälper inte.
Hej

Hörde den nye Premiärministern uttala sig om detta häromdagen och åtgärder kommer tydligen, frågan är bara vad dom kan göra när tillgången är så stor. Kriget i Burma finansieras tydligen till stor del med pengar ifrån drogtillverkning och
smuggling.

Mvh isan lover

Hej

Hörde den nye Premiärministern uttala sig om detta häromdagen och åtgärder kommer tydligen, frågan är bara vad dom kan göra när tillgången är så stor. Kriget i Burma finansieras tydligen till stor del med pengar ifrån drogtillverkning och
smuggling.

Mvh isan lover
Ja området kring den gyllene triangeln är drogernas nav i Asien.

Mer än tusen ton årligen distribueras därifrån.
Både juntan i Myanmar och rebellerna finansieras från droger, spel, scam och pr*stitution.

Givetvis med beskydd av poliser och militärer längs gränsen i Thailand.

Värdet är för stort för att avslutas politiskt.

Jag säger inte att du har fel men känner inte igen att droghandeln i Thailand idag skulle styras från Kina, Hong Kong och Taiwan. Att kineser är inblandade i methtillverkningen i Burma är känt och en del av drogerna i Thailand kommer från Burma men majoriteten tillverkas väl ändå här? Triaderna i HK och Taiwan är väl bara inblandade i exporten till respektive land?

Tillverkningen är så billig och enkel att det väl snarare är som OTOP där varje by helt oberoende kan koka ihop sina piller?

Jag säger inte att du har fel men känner inte igen att droghandeln i Thailand idag skulle styras från Kina, Hong Kong och Taiwan. Att kineser är inblandade i methtillverkningen i Burma är känt och en del av drogerna i Thailand kommer från Burma men majoriteten tillverkas väl ändå här? Triaderna i HK och Taiwan är väl bara inblandade i exporten till respektive land?

Tillverkningen är så billig och enkel att det väl snarare är som OTOP där varje by helt oberoende kan koka ihop sina piller?
Ingen aning men frugan säger nu att jabba väller över från gränsländerna och idag bara 5 baht för en tablett.
Alla stora tillslag man läser om kommer från gränspoliser och hur dom stoppat.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar