Isaan 2017-2024.

Hej

Här märks det att det är nyår, i många hus sjungs det karaoke och spelas musik, detta började vid 6 tiden på morgonen. Det är skönt att vakna till musik och en del sjunger riktigt bra. Speciellt dom i huset tvärt emot oss, deras två systrar brukar vara med i karaoke tävlingar och sjunga på festivaler.

Vi ska besöka släkt och vänner på några olika ställen under dagen.

Först blir det anka (Larb, soppa och grillad) hos en av morbrödernas familjer i en by utanför Fao Rai.

Sen ska vi besöka frugans systerdotters familj och vara med och äta på den gris på 200 kilo som slaktades för nyårsfirandet.

Jag och frugan är inte överens om hur vi ska ta oss till dessa släktingar, jag kör hellre själv med salengen än att åka bil med fulla släktingar som har erbjudit dig att köra i sina bilar.

Mvh isan lover

Hej

Det har hänt mycket här under nyår, många att besöka och många fester.

Men ett av dom mest givande besöken var nog mötet med vår bys Abbot.

Jag, frugan och pojken satt på golvet framför Abotten som satt högre än oss.

Han var väldigt pratsam och vi tillbringade några timmar där, han pratade om livet, problem, lycka, framtiden och gav pojken mycket uppmaningar när det gäller skolan, droger och rökning m.m.

Vi har lite problem med internet här nu men jag kommer att lägga in några bilder därifrån senare.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

20240101_132855.jpg

Här sitter frugan och pojken framför Abotten och överlämnade en gåva till templets senaste bygge.

20240101_130543.jpg

Det här är det senaste projektet i templet, det började byggas förra vintern.

Mvh isan lover

Hej

20240101_133151.jpg

Här får jag det obligatoriska bommulsbandet knutit runt handleden när Abotten önskade att jag skulle vara frisk och må bra det kommande året.

20240101_131433.jpg

Här pratar med oss en och en om hur vi mår, vad vill uppnå i livet och ger främst pojken goda råd.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

20231231_153627.jpg

Pengaträden fördes sedan kors och tvärs genom byn i vad som närmast var karnevalstämning.

20231231_151434.jpg

Själv hade jag hand om ett av pengaträden på pickupen bakom lastbilen med högtalaranläggningen, ljudet var öronbedövande.

20231231_151236.jpg

Här min kompis på flaket som håller sitt pengaträd medan jag håller det andra, det är risk att dom välter när bilen bromsar eller gasar på efter ett stopp.
På vägen kom folk fram och skänkte mer pengar skakade hand och bjöd oss på öl och whiskey.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

På nyårsaftons kväll hade man en stor fest med Molam på skolan.

20231231_195419.jpg

Om man betalade 100 baht kunde man gå upp och dansa med tjejerna och det var fullt nästan hela tiden.

20231231_205643.jpg

Här är vårt bord men några stolar är tomma eftersom dom är uppe och dansar.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

20240101_133151.jpg

Här får jag det obligatoriska bommulsbandet knutit runt handleden när Abotten önskade att jag skulle vara frisk och må bra det kommande året.

20240101_131433.jpg

Här pratar med oss en och en om hur vi mår, vad vill uppnå i livet och ger främst pojken goda råd.

Mvh isan lover
Tror du verkligen på sån vidskepelse eller är det bara ett spel för galleriet?

Tror du verkligen på sån vidskepelse eller är det bara ett spel för galleriet?
Hej

Buddhismen är ju mer en livsfilosofi än religion och jag känner personligen att mycket av det som förespråkas är rätt.

Jag gillade särskilt att han uppmanade pojken att sköta skolan, vara ärlig och avstå droger.

Även tankarna på att ta vara på livet och dagen, samt att jakten på pengar och statusprylar inte leder till lycka.

Mvh isan lover

Det där är väl en Banded Kukri och inte farlig för människor.

small-banded-kukri-snake_123-218a_RH.jpg
Kukri-Oligodon-Thailand.jpg
Hej

I det här fallet är jag helt utlämnad till Thailändarna som beskrev ormen som typ vår svenska huggorm som ju är farlig men inte alltid dödlig, hur man reagerar varierar ju ifrån person till person.

Det som också tyder på att det var en giftig orm var att den rörde sig långsamt och inte var rädd, dom ormar som inte är giftiga brukar röra sig snabbt och vara rädda för människor.

Mvh isan lover

Hej

Buddhismen är ju mer en livsfilosofi än religion och jag känner personligen att mycket av det som förespråkas är rätt.

Jag gillade särskilt att han uppmanade pojken att sköta skolan, vara ärlig och avstå droger.

Även tankarna på att ta vara på livet och dagen, samt att jakten på pengar och statusprylar inte leder till lycka.

Mvh isan lover

Hur mycket betalade du för dom råden?

Du fick väl ge en ganska väl tilltagen gåva till templet?

BTT

Hur mycket betalade du för dom råden?

Du fick väl ge en ganska väl tilltagen gåva till templet?

BTT
Hej

Man behöver inte ge någonting för att bli välkomnad och samtala med byns Abbot.

Normalt är det ju mat och dryck byborna ger munkarna, men den här gången var vi och tittade på templets nybygge och få kändes det naturligt att ge ett litet bidrag till detta.

I vårt fall gav vi 1000 baht till bygget och det är ju allt för ett helt år.

Mvh isan lover

Min svärfar har fått knyta bomullssnören runt min handled. Inte för att jag tror på att det har nån annan betydelse att än det skulle göra både honom och min fru ledsna om jag nekade.

Dom där snörena runt handleden kom jag tidigt i kontakt med och jag blev så indoktrinerad till sist att jag tom bar snöret även under många månader hemma i Sverige.
Folk omkring mig undrade om jag var en idiot som sprang omkring med bomullssnören runt handlederna men vad brydde jag mig om det på den tiden.
Jag var ju totalt nedkärad både i tjejerna och landet.
Vill nog gå så långt som att påstå att jag var känslomässigt hjärntvättad om man nu kan vara det.
Den personen som första gångerna åkte till Thailand och planlöst vandrade omkring på gatorna kring Khao San Road och mest hade det tråkigt var inte samma person som senare hamnade i Pattaya och förvandlades till en indoktrinerad, nedkärad, viljelös idiot.
Roligt som fan hade man men på bekostnad av att vettet gick ur skallen.
Om det var spriten, tabletterna eller tjejerna som var största orsaken låter jag vara oskrivet men troligen en kombination.

BTT

Min svärfar har fått knyta bomullssnören runt min handled. Inte för att jag tror på att det har nån annan betydelse att än det skulle göra både honom och min fru ledsna om jag nekade.
Hej

Ja jag tycker det är en fin tradition som har ett gott ändamål, sen om man tror på det eller ej är ju en annan sak.

Det handlar ju också om att ta seden dit man kommer och visa respekt för släkt och vänner samt landets traditioner.

Jag brukar inte bara ta emot bomullsband av andra utan även önska andra lycka till och knyta bomullsband på dom också, det gjorde jag ex.vis på gammelmormor, ibland samlas hela släkten och knyter på varandra.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16