Isaan 2017-2024.

Hej

20231214_104614.jpg

Här simmar pojken i den öde poolen, sen gick han till Central Plaza och tränade på gymmet där i några timmar.

20231214_112529.jpg

Några snattrande fåglar höll oss sällskap vid poolkanten, den större till höger viftade emellanåt med den lilla gröna kvisten framför vad jag förmodar var en hona som han verkade vilja imponera på.

Mvh isan lover

Hej

20231214_104614.jpg

Här simmar pojken i den öde poolen, sen gick han till Central Plaza och tränade på gymmet där i några timmar.

20231214_112529.jpg

Några snattrande fåglar höll oss sällskap vid poolkanten, den större till höger viftade emellanåt med den lilla gröna kvisten framför vad jag förmodar var en hona som han verkade vilja imponera på.

Mvh isan lover
Det finns tydligen bockar bland fåglar också! ;)

Hej

20231214_104614.jpg

20231214_112529.jpg

Mvh isan lover
Ska inte pojken gå i Thailändsk skola under tiden han är där . Det är väl vad som sagts tidigare om jag inte missminner mig.
Verkar vara lätt att få ledigt från skolan på ön, ett år sedan så hade vi stora problem att få ledigt från skolan för dottern som då gick i 4:an. Då gällde det totalt 9 skoldagar, 4 dagar före jul och första veckan på vårterminen.
Läraren fick fjäska för rektor för att få ledigt. Då hade dottern inte varit i Thailand sedan dom kom hit för 2.5 år sedan. Och det tråkigaste var ju att under tiden som jag väntade på svar från skolan så hann flyget att bli dubbelt så dyrt

Ska inte pojken gå i Thailändsk skola under tiden han är där . Det är väl vad som sagts tidigare om jag inte missminner mig.
Verkar vara lätt att få ledigt från skolan på ön, ett år sedan så hade vi stora problem att få ledigt från skolan för dottern som då gick i 4:an. Då gällde det totalt 9 skoldagar, 4 dagar före jul och första veckan på vårterminen.
Läraren fick fjäska för rektor för att få ledigt. Då hade dottern inte varit i Thailand sedan dom kom hit för 2.5 år sedan. Och det tråkigaste var ju att under tiden som jag väntade på svar från skolan så hann flyget att bli dubbelt så dyrt
Hej

Tråkigt att höra, men skolor behandlar tydligen sånt här väldigt olika.

Mvh isan lover

Hej

Här i byn ställer knarket till det för den yngre generationen.

Frugans lillebror har inte längre någon Saleng, cykel eller mobil, en av morbröderna köpte honom en mobil för några veckor sedan men nu är den borta också.

Så nu får han promenera till farmen och tappa gummi, han kom förbi här nu på kvällen och fick med sig lite mat och en M-150 flaska med vodka till nattens arbete.

Mvh isan lover

Hej

Jag berättade ju förra vintern att byn hade gått samman om en centralt placerad djupborrad brunn med pumpstation med stora tankar, då uppstod ju det problemet att många brunnar i byn sinade och att folk anslöt sina fastigheter till det ledningsnät som drogs fram i byn, vilket även vi gjorde för att vara säkra på att ha vatten året runt.

Nu ett år senare visar det sig att nästan alla har fått tillbaka vattnet i sina borrade och grävda brunnar, så det var tydligen bara tillfälligt som vattnet tog slut, så vi kör med eget vatten nu precis som tidigare, men skulle det ta slut under året så finns det ju backup.

CDD33D23-5D0C-4DF0-BCAB-7C0615930D82.jpeg

Vår anslutning ute vid vägen.

C51ECCAC-6055-4969-A969-9D6A4618BA17.jpeg

Vattenmätare inne på tomten.

Mvh isan lover

Hej

Hittade en ovanligt stor vandrande pinne i köket idag och den var ca 30 cm lång, när man ser den så förstår man ju onekligen var den har fått sitt namn ifrån.

CF5EC753-8BCF-4E46-BAA4-FB8A6988C526.jpeg

Jag satte den på en krukväxt i trädgården.

6633335B-7899-4E6E-A08E-1A9FCA3F0047.jpeg

Jär fann jag den under diskbänken i uteköket.

Mvh isan lover

Hej

Lite mer om dom problem knark orsakar här i byn, fick höra att fyra ungdomar härifrån som hade tagit jobb på byggen i Bangkok skickades hem igen med en skuld i bagaget p.g.a att dom testade positivt för droger vid en kontroll utförd av polisen. Dom hade ju skrivit kontrakt på en period och lånat pengar för att komma iväg, men det blev som sagt ingen inkomst på detta utan en mindre skuld.

Sen har vi frugans yngsta morbror som har en son på dryga 20 år, han har två barn tillsammans meden tjej som fortfarande är tonåring, här är det hon som knarkar mest och då blir det bråk mellan dom, nu har både sonen och mamman till barnen stuckit hemifrån och lämnat sina två barn hos morbrodern och dennes fru. Dom tvingas nu sköta sin gummiodling själva och samtidigt ta hand om två så barn, en tuff uppgift att tappa gummi på natten och passa barn på dagen, frugan har köpt lite barnkläder och annat som hon ska gå och lämna till dom små.

Frugans äldste morbror har två söner, en som har gått på universitet och jobbar i Bangkok, han klarar sig bra, har fast jobb och har blivit pappa nu, men den yngre sonen har tagit yaba i flera år nu, det har resulterat i att han har blivit knäpp, så föräldrarna har lagt in honom på en avgiftningsklinik som drivs av f.d militärer, familjen får betala 260 baht per dygn för att ha honom där.

Här hos oss fattades det ett sånt där stort lågt bord som dom flesta Thailändare brukar ha under huset, det används ju både till att sitta och åta på, sova middag och lite allt möjligt, vi hade ett rejält sådant tillverkat i gamla trädslag som termiter inte kan äta, det har säkert frugans lillebror sålt för att köpa knark sa alla andra. Så när brorsan kom igår frågade vi honom om bordet, det står hos grannen på andra sidan vägen svarade han, vi kan hämta det om du vill sa han. Det visade sig stå i ett öde hus bredvid grannen och det syntes tydligt att ett gäng hade huserat där, förmodligen brorsan och några till som hade använt platsen för att få vara ifred när dom knarkade, Men nu står det på sin plats igen och någon tjuv som många trodde var han ändå inte, dom hade ju bara lånat bordet.

Så den här skiten ställer till problem för många och absolut inte bara dom som knarkar själva, men det visste vi väl egentligen redan.

Mvh isan lover

Hej

Här är ett 30-tal relativt nyplanterade teakplantor som jag har gett grisgödsel och vattnar varannan dag för att ge dom en bra start, dessa är planterade bakom huset och ganska tätt, men det går bra om man hamlar plantorna efterhand och låter dom växa rakt upp stående som flaggstänger.

D8D07C8F-8D0E-4C23-949C-3A7F12363313.jpeg

Vi har ju teakplantor som är 10-15 år också ute på farmen tillsammans med andra trädplantor vi fick ifrån Forest Department.

Mvh isan lover

Hej

Nu verkar det vara markaffärer på gång för frugan, mobilen går varm här nu, hon köpte ju 2 rai i byn före pandemin, den här marken ligger i direkt anslutning till byn och hennes tanke var redan då att någon kommer att vilja bygga ett hus eller två där någon gång.

Så verkar precis vara fallet nu och det pris som diskuteras är lite mer än dubbelt mot vad hon gav då, så går affären i lås blir hon nöjd, det är ju en s.k ”agent” emellan så vi får se hur det slutar, det är ju ganska vanligt att såna är inblandade.

Mvh isan lover

Hej

Samtidigt är det ju folk som vill sälja mark till frugan och då bl.a en gummifarm som verkade vara ovanligt billig, men efter lite egen undersökning fick vi fram att det var problem med väg fram till odlingen, samt att ägaren har haft några amatörer anställda som tappare och dessa har inte skurit i barken på rätt sätt, man ska ta så lite som möjligt varje gång och inte för djupt. Här har man gjort fel och skadat både träden och barken vilket gör att skörden framåt blir mindre samtidigt som livsländen på träden blir förkortad, det är inte undra på att den här gummiodlingen var billigare än andra i området.

En annan vill sälja risfält men här är jorden undermålig och består mest av rött grus som är näringsfattig, den här marken ligger inte heller så till att den sannolikt kommer att bebyggas inom dom närmaste 10-20 åren, här har man gjort misstaget att ta in grävmaskiner och jämna till marken och sänka den till en nivå över hela ytan, då har man kört bort mycket av den ursprungliga bra toppjorden som det odlades ris på där tidigare.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16