Nya regler för retirement

Har du funderat på det?
Själv känns det bra att bo här och troligen blir vi kvar. Men både jag och frugan är mobila och skulle kunna tänka oss att trivas i andra länder, är nog mer jag som håller oss kvar. Andra länder har diskuterats, som sagt har jag hittills velat stanna men skulle det innebära positiva fördelar för frugan/kidsen så kan jag vika mig snabbt. Ja om det inte gäller Sverige förstås, då kommer jag streta emot :)

/ SatanG
Nä, för jobbigt, jag är för lat, nöjer mig med visum. ;)
https://www.quora.com/How-can-I-get-a-thai-citizenship-as-a-foreigner

Longstay faranger är vi väl alla som bor i Thailand?
Jag känner inte personligen att Thailand drabbas negativt av att jag bor här med familj, får väl hoppas att det är fler som ser det så. Jag kanske rör mig i fel kretsar eller så men har och får nästan enbart positiva bemötanden när jag rör mig ute.
Tills det ändras gissar jag på att vi bor kvar.

/ SatanG
Är nog så dom styrande här ser på oss, fattiga falanger är bara problem

Deras egna filer är vid visa ansökan, dom har inga egna filer annars.
Är väl vi som särbehandlas då som slipper söka visum vid ankomst utan får 30 dagar on arrival helt gratis.
Denna förmån har inte Kineser, nu har dom gjort det lite lättare så det är tillfälligt gratis för dom vid ankomst, för oss är det alltid gratis vid ankomst.
Är ju vi som särbehandlas positivt gentimot Kineser än sålänge.

Hej

Jag kanske utryckte mig otydligt men jag avsåg dom speciella filer som öppnades för Kineser på flygplatsen i Bangkok förra året enligt media, själv tycker jag inte att det råder någon som helst tvekan om att Thailand numera medvetet satsar på Kineser och Indier, jag tror att ddessa länder kommer att öka i betydelse år för år framöver, ser man på dom prognoser Thailändska myndigheter presenterar kommer västerländska falanger bara att utgöra en högst obetydlig del av utlänningarna i landet.

Mvh isan lover

Hej

Jag kanske utryckte mig otydligt men jag avsåg dom speciella filer som öppnades för Kineser på flygplatsen i Bangkok förra året enligt media, själv tycker jag inte att det råder någon som helst tvekan om att Thailand numera medvetet satsar på Kineser och Indier, jag tror att ddessa länder kommer att öka i betydelse år för år framöver, ser man på dom prognoser Thailändska myndigheter presenterar kommer västerländska falanger bara att utgöra en högst obetydlig del av utlänningarna i landet.

Mvh isan lover
Vilken dröm det hade vart om dom hade fått egna filer, hade ju vi sluppit alla Kineser i kön, hade ju bara varit positivt för oss, kortare köer och snabbare genom passkontrollen.

Vilken dröm det hade vart om dom hade fått egna filer, hade ju vi sluppit alla Kineser i kön, hade ju bara varit positivt för oss, kortare köer och snabbare genom passkontrollen.

Precis, brukar undvika köer med strulande nationaliteter. Finns alltid dom som blir ståendes i 30 minuter. Jag förstår inte hur fan man kan fulla i dessa papperslappar så luddigt så att det kräver sådan oerhörd granskning.

Jag är skitsnål som fn numera, men hör ihop med att thailändare orsakade förstörelsen av mitt hus så jag blev tvungen blåsa bort mina sparade medel på renovering. De pengarna gick till Thai affärer, mina gamla ägodelar anskaffades i thailand.. Så trots det tjänar thailand på det.
Slösa miljoner, nä det kan jag inte, men gjorde inte i Sverige heller.
Lever på samma sätt där som här.
Går min plan att realisera, vilket jag vet är nästan omöjligt blir jag thai medborgare med tiden. Inte en lätt framtid, men det var det inte i Sverige heller.
Varför i hela friden vill man bli medborgare i Thailand?

Massa fördelar, fri sjukvård, äga land, kan jobba med vad man vill, investera fritt, inget visum krångel, ser bara fördelar, hade det inte vart så krångligt hade jag försökt för jag hade velat bli medborgare om möjligt.
Inga nackdelar bara fördelar.

Det funkar med att ha dubbla medborgarskap antar jag?

/ SatanG

Fast då får han ju spendera, ett av kraven är ju for granting permanent residency in Thailand

• Investment category (minimum 3 – 10 Mil. Baht investment in Thailand)
Nej, inte ett av kraven utan en av möjliga vägar. Jag är gift med thai, då kan jag också gå den kortare vägen på 5år, annars 10.
Det jag är mest orolig för är att sjunga på thai. Jag har aldrig sjungit i mitt liv.

Varför i hela friden vill man bli medborgare i Thailand?
Jag bor här permanent, besöker inte ens sverige.
Slipper allt med visum, uppehållstillstånd, adressrapportering, slipper hålla sparademedel på banken. Tillåts göra allt som thai får på samma villkor. Visumfrihet till grannländerna. Automatiserade passgrindar vid gränsen.
Finns inga nackdelar jag kan se, bara förenkling av tillvaron.
Frugan har både SE och TH. Passar om jag har det också för friheten.

Slipper allt med visum, uppehållstillstånd, adressrapportering, slipper hålla sparademedel på banken. Tillåts göra allt som thai får på samma villkor. Visumfrihet till grannländerna. Automatiserade passgrindar vid gränsen.
Du slipper nog inte dubbla priset när du köper en khao pat i Phuket iaf

Det lär ju vara ganska svårt. Snälla, låt oss veta hur det går, det vore intressant för många det är jag säker på. Och det inte utan att jag själv är nyfiken även om det aldrig kommer att bli aktuellt för min egen del. Lycka till!!

:p
Jag hade också tänkt på detta bor här permanent. Men ett jävla pappersarbete och jag förstår mera på Thai än jag pratar så där skulle jag nu torska.:eek::laugh:
Jag sjunger inte, men kan mima:p
Men vem vet lite längre fram.
Skulle underlätta för mig.
Malaysia skulle sitta bra 35.000 usd och du är med 10 år

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp