Nya regler för retirement

Vilken dröm det hade vart om dom hade fått egna filer, hade ju vi sluppit alla Kineser i kön, hade ju bara varit positivt för oss, kortare köer och snabbare genom passkontrollen.
kan bli snabbare men kan också bli långsammare. Men skulle nog satsa på ingen större skillnad. Det finns ett visst antal filer och ett visst antal tjänstemän som skall fördelas över de som behagar att passera genom passkontrollen.

Massa fördelar, fri sjukvård, äga land, kan jobba med vad man vill, investera fritt, inget visum krångel, ser bara fördelar, hade det inte vart så krångligt hade jag försökt för jag hade velat bli medborgare om möjligt.
Inga nackdelar bara fördelar.
Jag ser bara en fördel och det är att du har ditt namn i chanotet vid markköp.

Det lär ju vara ganska svårt. Snälla, låt oss veta hur det går, det vore intressant för många det är jag säker på. Och det inte utan att jag själv är nyfiken även om det aldrig kommer att bli aktuellt för min egen del. Lycka till!!

För att bli berättigad att ansöka om ”Permanent Residency” måste sökanden uppfylla något av följande kriterier:

Ska inneha 3 på varandra följande 1-årig visum.
Måste ha ett giltigt arbetstillstånd vid ansökningsdagen.
Måste ha en inkomst på 30.000 Baht/månad (för dem som är gift med thailändska make i 5 år) och 80.000 Baht månadsinkomst (för de som är singel).

Sökanden ska presentera 3 års skattedeklaration som visar ovanstående inkomst. Ansökningsavgiften är visst 7 600 baht, fixar men ovanstående får man ett sk ”Permanent Residency” som ska ”underhållas” i 5 år innan man kan söka thailändskt medborgarskap. Kostnaden för detta är runt 180 000 baht. Alla uppgifter, som bara är en del av kraven, har jag samlat ihop i en hast men tror att de flesta är någorlunda korrekta.

Jag bor här permanent, besöker inte ens sverige.
Slipper allt med visum, uppehållstillstånd, adressrapportering, slipper hålla sparademedel på banken. Tillåts göra allt som thai får på samma villkor. Visumfrihet till grannländerna. Automatiserade passgrindar vid gränsen.
Finns inga nackdelar jag kan se, bara förenkling av tillvaron.
Frugan har både SE och TH. Passar om jag har det också för friheten.
Thai är inte lika dum i skallen som Svenskar , dvs delar ut medborgarskap lika lättvindigt l. De är rädd om sin land , sitt ägande samt sin kultur

Thai är inte lika dum i skallen som Svenskar , dvs delar ut medborgarskap lika lättvindigt l. De är rädd om sin land , sitt ägande samt sin kultur
Flyktingstatus skall vara temporär som det var tänkt och inte som asylsökande som är ett mer permanent behov.
D.v.s. flyktingstatus betyder åka tillbaks till sitt land, när det lugnar sig.
Visst kan man tänka sig en väg till medborgarskap även för flyktingstatus eftersom tid kan orsaka att man skapar ny band till värdlandet, men de bör vara strängare vad gäller bevisad integration. Skötsamhet, arbete, språk, svära trohet.
Det viktiga är att det finns en klar och tydlig väg, inte att vara fullständigt släpphänt.
Det skulle göra invandringen mer jämlik mellan metoder att få ett permanent boende i Sverige.

Jag ser bara en fördel och det är att du har ditt namn i chanotet vid markköp.
Så ingen fördel att slippa krångla med visum?
Själv hade jag kunna tänkt mig lotsjobb i Sriracha, den möjligheten hade ju öppnat sig då.
Vilka nackdelar ser du?
För mig som boende här nere och har noll att göra med Sverige så ser jag som sagt bara fördel.
Bara att kunna äga mark är en stor fördel, då hade jag investerat i mark.

Flyktingstatus skall vara temporär som det var tänkt och inte som asylsökande som är ett mer permanent behov.
D.v.s. flyktingstatus betyder åka tillbaks till sitt land, när det lugnar sig.
Visst kan man tänka sig en väg till medborgarskap även för flyktingstatus eftersom tid kan orsaka att man skapar ny band till värdlandet, men de bör vara strängare vad gäller bevisad integration. Skötsamhet, arbete, språk, svära trohet.
Det viktiga är att det finns en klar och tydlig väg, inte att vara fullständigt släpphänt.
Det skulle göra invandringen mer jämlik mellan metoder att få ett permanent boende i Sverige.
Thailand tar inte emot flyktingar, läste jag senast för nåt år sen i Bangkokpost, att dom har inte skrivit under FN avtal för att ta emot flyktingar och tar för närvarande inte emot några, så blir svårt.

Jag tolkar det som att du gillar att ha krav på dig med adressrapportering och vara tvungen besöka migration regelbundet.
Ett trevligt avbrott i tillvaron?
Det tar ganska lång tid frå början till slut och ingen garanti att du får trots inbetalda pengar på nästan 200k tbh
Det blir många resor till myndigheterna med massor av papper och intervjuer.
@PeterSfa .

Det tar ganska lång tid frå början till slut och ingen garanti att du får trots inbetalda pengar på nästan 200k tbh
Det blir många resor till myndigheterna med massor av papper och intervjuer.
@PeterSfa .
Kanske man skulle göra ett försök trots allt.
Om jag blir ledig 9 månader efter Juni med full lön kanske man skulle plugga lite hårdare på sin Thai och ta sånglektioner, nåt måste man göra på sin fritid ;)

Kanske man skulle göra ett försök trots allt.
Om jag blir ledig 9 månader efter Juni med full lön kanske man skulle plugga lite hårdare på sin Thai och ta sånglektioner, nåt måste man göra på sin fritid ;)
Ja du måste behärska Thai.
Men jag tror att @PeterSfa behärskar den trots att han sjunger inte.
Men jag kollade lite ifjol med detta, men kommer inte ihåg att ha läst det med att sjunga.
Men jag behärskar inte språket tillräckligt.
Har funderat lite på detta med Malaysia.

Thailand tar inte emot flyktingar, läste jag senast för nåt år sen i Bangkokpost, att dom har inte skrivit under FN avtal för att ta emot flyktingar och tar för närvarande inte emot några, så blir svårt.
Nu tänkte jag mest på Sverige när jag skrev, men visst har Thailand flyktingar, även om man inte vill deltaga i all världens flyktingströmmar.
31 mars 2019 - Today there are 96,802 refugees living in 9 refugee camps in Thailand (as of March 2019)

Ja du måste behärska Thai.
Men jag tror att @PeterSfa behärskar den trots att han sjunger inte.
Men jag kollade lite ifjol med detta, men kommer inte ihåg att ha läst det med att sjunga.
Men jag behärskar inte språket tillräckligt.
Har funderat lite på detta med Malaysia.
Jag har ju pluggat Thai på skola så kan ta mig runt men man skall ju kunna det flytande i både tal och skrift.
Men som sagt finns ju chans att jag blir gående hemma i 9 månader efter Juni i väntan på nybygge.
Då skall jag gå i skola under den tiden, och denna gången tänkte jag gå i klass så man lär sig ihop med andra.
Innan eftersom man bara är hemma 1 månad åt gången så har jag haft egna lektioner med lärare på skola.

För att bli berättigad att ansöka om ”Permanent Residency” måste sökanden uppfylla något av följande kriterier:

Ska inneha 3 på varandra följande 1-årig visum.
Måste ha ett giltigt arbetstillstånd vid ansökningsdagen.
Måste ha en inkomst på 30.000 Baht/månad (för dem som är gift med thailändska make i 5 år) och 80.000 Baht månadsinkomst (för de som är singel).

Sökanden ska presentera 3 års skattedeklaration som visar ovanstående inkomst. Ansökningsavgiften är visst 7 600 baht, fixar men ovanstående får man ett sk ”Permanent Residency” som ska ”underhållas” i 5 år innan man kan söka thailändskt medborgarskap. Kostnaden för detta är runt 180 000 baht. Alla uppgifter, som bara är en del av kraven, har jag samlat ihop i en hast men tror att de flesta är någorlunda korrekta.

Hej

Som gift med familj ser jag ingen direkt fördel alls med att bli Thailändsk medborgare.

Jag tänker då på saker som framtida militärtjänst för barn, det innebär historiskt sett en ganska stor risk för att ens barn ska behöva trampa omkring i minfält, kriga mot grannländer eller skjuta studenter i Bangkok, vi har släktingar som har råkat ut för allt detta, dött av en mina på gränsen mot Kambodja under tempelkonlikten där, liksom varit deltagare i massakrerna på studenter i Bangkok på tidigt 90-tal, även vid dom senaste konflikterna i Bangkok har militär skjutit mot obeväpnade demonstranter, åldringar, kvinnor, barn, sköterskor, volontärer, taxichaufförer m.m, detta är inget jag vill att min son ska behöva riskera att hamna i.

Sen har man ju trots allt en mycket bra grundläggande trygghet som Svensk medborgare, denna saknas ju nästan helt vid en jämförelse med Thailand, jämför man ex.vis den vård som staten tillhandahåller nästintill gratis så är ju Sverige trots allt överlägset vid svåra komplikationer som kräver organbyten, cancer vård och liknande, Thailand är dock enligt min uppfattning bättre på den vård som vårdcentraler bedriver, korta köer, enkel och snabb hantering.

Sen har vi ju det här med skolan, i Sverige kan ju nästan alla i princip läsa hur länge dom vill och var dom vill nästintill gratis eller via subventionerade studielån, den Svenska skolan erbjuder dessutom rent generellt en bättre utbildning än man gör i Thailand, det är dessutom väldigt dyrt att studera i Thailand och ska ens barn ha privatskola hela vägen ifrån förskola, grundskola, gymnasium och universitet handlar det om riktigt stora belopp.

Sen tycker jag att Thailand känns mer instabilt än Sverige, det är snabba kast och dom styrande saknar långsiktighet, man hoppar ifrån tuva till tuva och ingen vet riktigt vilka regler och förutsättningar som gäller bara nästa år, tänker då både på expats, företagare, jordbrukare och anställda.

Som anhängare av demokrati och mänskliga rättigheter så diskvalificerar sig Thailand på i princip samtliga plan, ständigt återkommande militärkupper, perioder av diktatur, politiska oroligheter där krav på fria val och demokrati slås ned med militärt våld, militära massakrer på obeväpnade är tyvärr också återkommande enda in i nutid, nu ser det ju dessutom ut som om diktaturen och militärstyret kommer att kunna fortsätta även efter det att ett val nyligen hölls, detta ska bli verklighet via fiffel och ändring av valresutatet, detta bäddar inte heller för någon positiv utveckling i närtid.

Själv tycker jag mig mest höra ”drömmen” om ett Thailändskt medborgarskap och att fly helvetet i Sverige för gott av fulla Svenskar i falangbarer, undrar hur många av dom som verkligen förverkligar sin dröm och blir lyckligare av det?

Mvh isan lover

Nu tänkte jag mest på Sverige när jag skrev, men visst har Thailand flyktingar, även om man inte vill deltaga i all världens flyktingströmmar.
Är inte det olika folkslag i Norr som Thailand inte erkänner som Thai som dom kallar flyktingar?
Säkert i söder vid gränsen till Malaysia med?
Tex 50% av dom som satt fast i grottan var inte erkända som Thai, fick vare sig pass eller lämna provinsen utan tillstånd.
Vad som stod i Bangkokpost var att Thailand tar inte emot några flyktingar överhuvudtaget.
Att det sen bor statslösa med flyktingstatus i landet är inte samma som att Thailand tagit emot dom.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp