För att bli berättigad att ansöka om ”Permanent Residency” måste sökanden uppfylla något av följande kriterier:
Ska inneha 3 på varandra följande 1-årig visum.
Måste ha ett giltigt arbetstillstånd vid ansökningsdagen.
Måste ha en inkomst på 30.000 Baht/månad (för dem som är gift med thailändska make i 5 år) och 80.000 Baht månadsinkomst (för de som är singel).
Sökanden ska presentera 3 års skattedeklaration som visar ovanstående inkomst. Ansökningsavgiften är visst 7 600 baht, fixar men ovanstående får man ett sk ”Permanent Residency” som ska ”underhållas” i 5 år innan man kan söka thailändskt medborgarskap. Kostnaden för detta är runt 180 000 baht. Alla uppgifter, som bara är en del av kraven, har jag samlat ihop i en hast men tror att de flesta är någorlunda korrekta.
Hej
Som gift med familj ser jag ingen direkt fördel alls med att bli Thailändsk medborgare.
Jag tänker då på saker som framtida militärtjänst för barn, det innebär historiskt sett en ganska stor risk för att ens barn ska behöva trampa omkring i minfält, kriga mot grannländer eller skjuta studenter i Bangkok, vi har släktingar som har råkat ut för allt detta, dött av en mina på gränsen mot Kambodja under tempelkonlikten där, liksom varit deltagare i massakrerna på studenter i Bangkok på tidigt 90-tal, även vid dom senaste konflikterna i Bangkok har militär skjutit mot obeväpnade demonstranter, åldringar, kvinnor, barn, sköterskor, volontärer, taxichaufförer m.m, detta är inget jag vill att min son ska behöva riskera att hamna i.
Sen har man ju trots allt en mycket bra grundläggande trygghet som Svensk medborgare, denna saknas ju nästan helt vid en jämförelse med Thailand, jämför man ex.vis den vård som staten tillhandahåller nästintill gratis så är ju Sverige trots allt överlägset vid svåra komplikationer som kräver organbyten, cancer vård och liknande, Thailand är dock enligt min uppfattning bättre på den vård som vårdcentraler bedriver, korta köer, enkel och snabb hantering.
Sen har vi ju det här med skolan, i Sverige kan ju nästan alla i princip läsa hur länge dom vill och var dom vill nästintill gratis eller via subventionerade studielån, den Svenska skolan erbjuder dessutom rent generellt en bättre utbildning än man gör i Thailand, det är dessutom väldigt dyrt att studera i Thailand och ska ens barn ha privatskola hela vägen ifrån förskola, grundskola, gymnasium och universitet handlar det om riktigt stora belopp.
Sen tycker jag att Thailand känns mer instabilt än Sverige, det är snabba kast och dom styrande saknar långsiktighet, man hoppar ifrån tuva till tuva och ingen vet riktigt vilka regler och förutsättningar som gäller bara nästa år, tänker då både på expats, företagare, jordbrukare och anställda.
Som anhängare av demokrati och mänskliga rättigheter så diskvalificerar sig Thailand på i princip samtliga plan, ständigt återkommande militärkupper, perioder av diktatur, politiska oroligheter där krav på fria val och demokrati slås ned med militärt våld, militära massakrer på obeväpnade är tyvärr också återkommande enda in i nutid, nu ser det ju dessutom ut som om diktaturen och militärstyret kommer att kunna fortsätta även efter det att ett val nyligen hölls, detta ska bli verklighet via fiffel och ändring av valresutatet, detta bäddar inte heller för någon positiv utveckling i närtid.
Själv tycker jag mig mest höra ”drömmen” om ett Thailändskt medborgarskap och att fly helvetet i Sverige för gott av fulla Svenskar i falangbarer, undrar hur många av dom som verkligen förverkligar sin dröm och blir lyckligare av det?
Mvh isan lover