Nya regler för retirement

Nu skriver en polare att även som ogift krävs nu 800k för en extension of stay , även för gifta mao 800k , tveksam till om han verkligen vet vad han skriver

Sägs att reglerna för spouse visa kommer att ändras inom kort.
En polare påstår att det nu är 800k även för gifta , men bara vid nyansökningar, mao frafarsregel för de som redan har .. är det så så är Thailland riktigt illa ute , de vill bara ha in kulor till bankerna tror jag

En polare påstår att det nu är 800k även för gifta , men bara vid nyansökningar, mao frafarsregel för de som redan har .. är det så så är Thailland riktigt illa ute , de vill bara ha in kulor till bankerna tror jag
Varför skulle Thailand vara illa ute bara för att dom tuffar till visareglerna för en promille av turismen?
Kravet på aldrig mindre än 400k på kontot är en bra sjukförsäkring, då vet dom att åtminstone dessa gubbar kan betala räkningen. Dom skiter fullständigt i oss Joker, det är Kineser som gäller nu.
Longstay falanger är dom snålaste och fattigaste turisterna som ställer till mest problem. Bort med packet som inte har pengar. Ingen saknad.

Varför skulle Thailand vara illa ute bara för att dom tuffar till visareglerna för en promille av turismen?
Kravet på aldrig mindre än 400k på kontot är en bra sjukförsäkring, då vet dom att åtminstone dessa gubbar kan betala räkningen. Dom skiter fullständigt i oss Joker, det är Kineser som gäller nu.
Longstay falanger är dom snålaste och fattigaste turisterna som ställer till mest problem. Bort med packet som inte har pengar. Ingen saknad.

Hej

Tyvärr sant, falangerna marginaliserad allt mer, deras betydelse var en gång en faktor att räkna med när beslut togs, men så är det absolut inte längre, nu är det Kineser och Indier som man satsar på, det uns väldigt tydligt ibland när dom särbehandlas positivt t.ex vid immigration där dom ska ha egna filer för snabb service, även Kinesiska som språk har också prioriterats upp i många sammanhang.

Mvh isan lover

Hej

Tyvärr sant, falangerna marginaliserad allt mer, deras betydelse var en gång en faktor att räkna med när beslut togs, men så är det absolut inte längre, nu är det Kineser och Indier som man satsar på, det uns väldigt tydligt ibland när dom särbehandlas positivt t.ex vid immigration där dom ska ha egna filer för snabb service, även Kinesiska som språk har också prioriterats upp i många sammanhang.

Mvh isan lover
Deras egna filer är vid visa ansökan, dom har inga egna filer annars.
Är väl vi som särbehandlas då som slipper söka visum vid ankomst utan får 30 dagar on arrival helt gratis.
Denna förmån har inte Kineser, nu har dom gjort det lite lättare så det är tillfälligt gratis för dom vid ankomst, för oss är det alltid gratis vid ankomst.
Är ju vi som särbehandlas positivt gentimot Kineser än sålänge.

Ja fastboende som nyttjar 30 bahts sjukvård och spenderar 20k baht i månaden, har svårt att se hur Thailand kan ligga illa till utan dom, precis som i Sverige och en del av invandrarna där bara en kostnad.

Hej

Mvh isan lover

Att kineser eventuellt har egna köer gynnar inte bara kineserna utan även dig.
Säg att 200 kineser skulle stå i din kö. Det säger sig självt att det tar upp extra tid för dig.

Lite som när baggarna klagade på att en massa elbilar fick köra i kollektivfältet.
Det ska dom vara glada för. Hade dessa elbilar fått hålla sig i samma körbana som övriga bilister så hade det blivit längre köer.

Men men. Andras motgång är mer värd än egen framgång. Andras medgång är värre än egen motgång.

Så är tydligen folk funtade rent generellt

När tänker du flytta ??

Longstay faranger är vi väl alla som bor i Thailand?
Jag känner inte personligen att Thailand drabbas negativt av att jag bor här med familj, får väl hoppas att det är fler som ser det så. Jag kanske rör mig i fel kretsar eller så men har och får nästan enbart positiva bemötanden när jag rör mig ute.
Tills det ändras gissar jag på att vi bor kvar.

/ SatanG

Jag känner inte personligen att Thailand drabbas negativt av att jag bor här med familj, får väl hoppas att det är fler som ser det så. Jag kanske rör mig i fel kretsar eller så men har och får nästan enbart positiva bemötanden när jag rör mig ute.

/ SatanG
Jag bara kopierade vad Nmax sa Det där är hans ord inte mina

/ SatanG
Jag är skitsnål som fn numera, men hör ihop med att thailändare orsakade förstörelsen av mitt hus så jag blev tvungen blåsa bort mina sparade medel på renovering. De pengarna gick till Thai affärer, mina gamla ägodelar anskaffades i thailand.. Så trots det tjänar thailand på det.
Slösa miljoner, nä det kan jag inte, men gjorde inte i Sverige heller.
Lever på samma sätt där som här.
Går min plan att realisera, vilket jag vet är nästan omöjligt blir jag thai medborgare med tiden. Inte en lätt framtid, men det var det inte i Sverige heller.

Jag är skitsnål som fn numera, men hör ihop med att thailändare orsakade förstörelsen av mitt hus så jag blev tvungen blåsa bort mina sparade medel på renovering. De pengarna gick till Thai affärer, mina gamla ägodelar anskaffades i thailand.. Så trots det tjänar thailand på det.
Går min plan att realisera, vilket jag vet är nästan omöjligt blir jag thai medborgare med tiden. Inte en lätt framtid, men det var det inte i Sverige heller.
Mer som min fru säger easy liwing i Thailand, vad jag inte gillar är hur myndigheterna nu styr och ställer , tänker mest på rapportplikten mm ,, Men detta med inkomst och banktillgodohavanden är ju ganska förståeligt .

Dela med dig av hur kampen går för att bli thailändsk medborgare, ups n downs garanterat.

/ SatanG

Fast då får han ju spendera, ett av kraven är ju for granting permanent residency in Thailand

• Investment category (minimum 3 – 10 Mil. Baht investment in Thailand)

Har du funderat på det?
Själv känns det bra att bo här och troligen blir vi kvar. Men både jag och frugan är mobila och skulle kunna tänka oss att trivas i andra länder, är nog mer jag som håller oss kvar. Andra länder har diskuterats, som sagt har jag hittills velat stanna men skulle det innebära positiva fördelar för frugan/kidsen så kan jag vika mig snabbt. Ja om det inte gäller Sverige förstås, då kommer jag streta emot :)

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp