Nya samtal om kanal i södra Thailand.

Och var står dom hoddorna!! i Vilken provins

I alla!

Har du inte varit runt i söder under alla dina år i landet?

Det finns plåtskjul överallt, det är inte burmeser i alla utan även en hel del Thai.

Jag kan ge dej en närmare beskrivning till ett ställe, kör från Hat Yai mot Sadao passera Ban Phru, passera trafikljuset i Ban Po Mo sväng in vänster efter ett litet dike/vattendrag, kör över järnvägen, sväng höger, parkera bilen och ta en lite promenad, akta dej för kobrorna.

Idag ser det bättre ut där för nu har det blivit lite mer hus av skjulen men endast ett par hus har egen el, resten köper av ett av de husen till mycket höga priser.
Vi hade under några år lite mark där och hjälpte de närmsta grannarna genom att hyra in för mindre arbete.

Vill du hitta fler ställen så ge dej ut och se dej omkring ude po lanned!
I städerna verkar de flesta skjulen vara bebodda av burmeser.

Senast redigerad av en moderator:
Visst, vem har påstått något annat?
Det är bra det att du de facto har de FATTIGASTE i söder.

Hej

Södra Thailand är efter Bangkok området landets rikaste landsdel, detta har ju Thailands motsvarighet till vår statistiska centralbyrå redovisat många gånger, då ser man till ekonomi, tillväxt, löner o.s.v, men det är ju inte alla som får ta del av denna tillväxt och ekonomi, så självklart finns det fattiga även där, men ser man till hela regioner så är Isaan fattigast och Norra Thailand näst fattigast.

Mvh isan lover

Hej

Södra Thailand är efter Bangkok området landets rikaste landsdel, detta har ju Thailands motsvarighet till vår statistiska centralbyrå redovisat många gånger, då ser man till ekonomi, tillväxt, löner o.s.v, men det är ju inte alla som får ta del av denna tillväxt och ekonomi, så självklart finns det fattiga även där, men ser man till hela regioner så är Isaan fattigast och Norra Thailand näst fattigast.

Mvh isan lover
Självklart drar rika Phuket och Krabi upp statistiken men jag som rest i alla väderstreck och i de flesta distrikten tycker med vad jag sett med egna ögon så är det fattigare i delar av syd än i Isaan.
Värst tyckte jag det var långt upp i Kanchanaburi där det inte ens fanns vägar, el och kanske inte ens finns idag heller.
Nu är ju klimatet ett annat i syd så det behövs nog inte lika bra hus och därför kan man tolkat det man sett fel.
Man går ju inte runt och frågar lokalbefolkningen, men husens standard och antalet fordon speglar min bild att landsbygden i syd är fattigt.
Nu är ju terrängen väldigt bergig så bristen på odlingsbar mark är en negativ faktor.

Självklart drar rika Phuket och Krabi upp statistiken men jag som rest i alla väderstreck och i de flesta distrikten tycker med vad jag sett med egna ögon så är det fattigare i delar av syd än i Isaan.
Värst tyckte jag det var långt upp i Kanchanaburi där det inte ens fanns vägar, el och kanske inte ens finns idag heller.
Nu är ju klimatet ett annat i syd så det behövs nog inte lika bra hus och därför kan man tolkat det man sett fel.
Man går ju inte runt och frågar lokalbefolkningen, men husens standard och antalet fordon speglar min bild att landsbygden i syd är fattigt.
Nu är ju terrängen väldigt bergig så bristen på odlingsbar mark är en negativ faktor.

Hej

Själv tvivlar jag som sagt inte alls på att det finns fattiga i södra Thailand även om regionen är näst rikast i landet, det finns ju gott om fattiga i Bangkokområdet också fast det är det rikaste området i landet, så blir det nog i ett av världens ojämlikaste länder, resurser och tillgångar är fruktansvärt ojämnt fördelare, några familjer äger nästan allt, sen finns det en medelklass men landets fattiga är i mycket stor majoritet.

Men sett till ekonomi, tillväxt, tillgångar och genomsnittlig inkomst så är ändå Bangkokområdet etta och södra Thailand tvåa, men det är stor skillnad på ettan och tvåan, men rent satstistiskt och genomsnittligt sett så är Isaan och Norra Thailand fattigast.

Mvh isan lover

Hej

Själv tvivlar jag som sagt inte alls på att det finns fattiga i södra Thailand även om regionen är näst rikast i landet, det finns ju gott om fattiga i Bangkokområdet också fast det är det rikaste området i landet, så blir det nog i ett av världens ojämlikaste länder, resurser och tillgångar är fruktansvärt ojämnt fördelare, några familjer äger nästan allt, sen finns det en medelklass men landets fattiga är i mycket stor majoritet.

Men sett till ekonomi, tillväxt, tillgångar och genomsnittlig inkomst så är ändå Bangkokområdet etta och södra Thailand tvåa, men det är stor skillnad på ettan och tvåan, men rent satstistiskt och genomsnittligt sett så är Isaan och Norra Thailand fattigast.

Mvh isan lover
Thailändsk statistik är för mig rätt värdelös fakta, inget jag sätter större någon tilltro till alls.
Jag litar mer på mina egna ögon...... :):)
Ananas, gummi och kokosnötter blir ingen rik eller mätt på, ris odlas inte i bergen och knappt överhuvudtaget i syd.

Thailändsk statistik är för mig rätt värdelös fakta, inget jag sätter större någon tilltro till alls.
Ananas, gummi och kokosnötter blir ingen rik eller mätt på, ris odlas inte i bergen och knappt överhuvudtaget i syd.
I syd har du Fiskeindustrin som ar hur stor som helst gummiplantager,turism ,gas falt det finns massor med saker att tjana pengar pa har nere

Hej

Just bönder och då främst småbönder har samtliga problem just nu oavsett var dom bor i landet, detta har jag tagit upp i många sammanhang, det är i princip dåligt betalt för alla grödor som odlas i större omfattning, med dåligt menar jag verkligen dåligt och då minst 50% lägre än för 4-5 år sedan.

Den statistik jag hänvisade till härhör ifrån tiden innan det stora raset inom jordbrukssektorn, för inte så hemskt många år sedan betaldes gummit med 120 baht per kilo mot ca 20 baht nu, på den tiden var södra Thailand överlägset störst när det handlade om gummiodling och det sysselsatte massor av folk i regionen och dom kunde faktiskt tjäna ganska bra.

Men nu är den tiden förbi och jag kan mycket väl tänka mig att situationen i Söder är lik den som råder i Isaan och Norra delarna av landet, fallande priser har lett till minskade inkomster, arbetslöshet och att många miljoner familjer har det svårt.

Sen har ju förmodligen den muslimska befolkningen som blev Thailändare mot sin vilja inte direkt prioriterats historiskt sett av eliten och genetalerna i Bangkok, det har väl satsats ganska lite söderut precis som i Isaan som också är en annkterad del av Thailand, eliten i Bangkok har nog medvetet prioriterat Bangkokområdet och det ursprungliga Siam på dom andra regionernas bekostnad.

Mvh isan lover

Gräva en kanal? varför kom jag att tänka på Isan Lover?...:)

Hej

Ja det hade varit ett projekt att ge sig på.

1540826872296.jpeg

1540827097596.jpeg

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ska man tro på dom uttalanden den styrande juntan har gjort om planerna på en kanal verkar det inte så troligt att projektet blir av, Juntaledaren General Prayuth säger att denna kanal inte finns med i deras planer och inte är något prioriterat område, det finns också en oro för hur en kanal skulle kunna skära av och dela landet i två delar och separera södra Thailand ifrån övriga delen av landet.

Proposed Kra Canal not current government project: Thailand

Mvh isan lover

Hej

Juntaledaren har tydligen beordrat ytterligare studier om kanalprojektet, så än finns det hopp för dom som vill se den bli verklighet, dom första planerna på denna kanal drogs igång för 341 år sedan då Kung Narai skickade sin Franske chefs ingenjör de Lamar till platsen år 1677 för att se om det var möjligt att bygga en kanal mellan indiska oceanen och stilla havet.

PM, a plan and a canal

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
23
Visningar
3 K
Pjodd
P

Tillbaka
Topp