Nya thailändska trafikregler, någon som hör mer om detta?

Funderar på att göra mig av med moppen med vi använder den inte längre ändå, men här i Pattaya så är det fame först och främst faranger jag blir förbannad på.
Thai håller oftast anpassad fart på dessa vägar i stan, och dom är lite mer vana av det, men inte så sällan man ser faranger kommer brännandes med gasen i botten som om dom körde moppe hemma.
Och dom kör värre än thai åker runt i bar överkorpp utan hjälm och ingen hänsyn till andra traffikanter.
thai är ju vana vid trafiksituationen här men farangernas beteende är inte ett dugg bättre här nere.
Samma i när jag bodde i byn, såg aldrig farang med hjälm, första gngn jag var där uppe träffa par faranger (En svensk)
Jag sa att jag kunde inte ta en öl jag körde, ja du är nyinflyttad i thailand hör vi, här är det ingen som bryr sig, sen berätta dom fyllehistorier hur dom hade kört.
Ja jag är hellre ny hela tiden i thailand än beter mig som dom.
Just i Pattaya är jag rädd för faranger på moppe, de kastar in sig framför bilar även att de kanske kör saktar, omkörningar på fel sida... Thai har ju oftast ett mönster i hur dem kör. En farang kan verkar det som köra precis hur som helst och speciellt i pattaya regionen (troligen för de är fler just koncentrerat på liten yta där).

jag har ingen erfarenhet i Sverige av MC eller moppe och känns onödigt då att köra i Thailand, klarar mig med bil och vara extra skärpt när man ser en farang i Pattaya.

Har aldrig fått en böteslapp här nere för trafikbrott jag inte begått, bryter du mot trafiklagen skall du ha en böteslapp.
Sen att det är billigare att betala direkt till polismannen utan kvitto, det är det som kallas muta, till och med regeringen har gått ut med för inte sålänge sen att böter skall aldrig betalas någon annanstans än på polisstation enskilde polisman har ingen rätt att ta imot böter och då utan kvitto 5555 ja dom går nog till mia noi ;)
Bötesbeloppen med kvitto tycker jag inte skiljer sig låg på samma summa när svärmor fick en böteslapp i Phetchabun när hon körde utan körkort som här.
Men kanske mutan man betalar direkt till polismannen skiljer sig ;) Aldrig betalat någon så vet ej men fått böter 2 gånger ena gngn för jag inte hade mc kort bara bilkörkort och andra för att jag pakerat i olovlig zon 2 helt rättfärdiga böter som inget var att gnälla för, gick till polistation och betalade.
Vill man inte betala böter ser man till att följa satta regler.

Tror det är mindre korruption nu, känns så, för dom har ju även gått ut med att man skall inte visa passet för polis vid trafikkontroll dom har ingen rätt att begära det och polisen som stoppade mig för körkortet viftade snabbt bort passet när jag ville visa det I not want to see.
Men tyvvär är trafikbrotten lika känns det som och faranger är inte bättre än Thai här nere när det gäller fyllekörning och köra utan hjälm.
Det är oftast snutarna ute på landet som jobbar själv som hittar på att ja gjort fel. Typ du får inte köra i höger körfält/vara stressad/byta fil i en rondell... men det är för krångligt att gå till polisen.... ja sa bara det e lugnt jag skall vara här i tre månader...
Du kommer träffa på en och annan sådan om du kör några tusen timmar garanterat.

Det är oftast snutarna ute på landet som jobbar själv som hittar på att ja gjort fel. Typ du får inte köra i höger körfält/vara stressad/byta fil i en rondell... men det är för krångligt att gå till polisen.... ja sa bara det e lugnt jag skall vara här i tre månader...
Jo men du skrev att polisen i Pattaya var mer korrupt och bara tog faranger.
Jag tycker det låter som tvärtom?
Mer korrupta by poliser som stoppar i egen ficka?
Jag ifrågasätter inte för vi vet alla att korruptionen är enorm här i Thailand men känner mer tvärtom att dom följer följda regler här nere i Pattaya att du får en böteslapp som skall betalas på polisstation?

Det har hänt mig två gånger från Korat till Udon-Thani att jag håller mig till höger körfält pga det är dålig väg på vänster fil, polisen stoppade mig och fick betala 200 Bath/gång. Det var det värt för att hålla bilen i skick.

Jo men du skrev att polisen i Pattaya var mer korrupt och bara tog faranger.
Jag tycker det låter som tvärtom?
Mer korrupta by poliser som stoppar i egen ficka?
Jag ifrågasätter inte för vi vet alla att korruptionen är enorm här i Thailand men känner mer tvärtom att dom följer följda regler här nere i Pattaya att du får en böteslapp som skall betalas på polisstation?

jag hade hjälm och skjutsade frugan som inte hade hjälm. Jag fick böter. Svågern och svägerskan stannade i samma rödljus utan hjälm. Snuten såg inte ens på dom trots att vi var två meter ifrån varandra. Men ja bryr mig inte jag e van att bli särbehandlad för jag e farang. Bara å se glad ut 100kr i böter dör man inte av heller

Det har hänt mig två gånger från Korat till Udon-Thani att jag håller mig till höger körfält pga det är dålig väg på vänster fil, polisen stoppade mig och fick betala 200 Bath/gång. Det var det värt för att hålla bilen i skick.
ge inte med dig! jag sa samma sak plus att jag precis hade kört om en lastbil. Ja bara log o sa att ok vi åker ner till station... men nej det skulle ta så lång tiiiiid... det va kanske hela två km dit.. men han fick inte en B i näven

en liten kul grej.. en snut fick några ungerska kronor en gång som ingen ville växla.. han såg inte vad det va bara stoppade i fickan och vinkade vidare oss

jag hade hjälm och skjutsade frugan som inte hade hjälm. Jag fick böter. Svågern och svägerskan stannade i samma rödljus utan hjälm. Snuten såg inte ens på dom trots att vi var två meter ifrån varandra. Men ja bryr mig inte jag e van att bli särbehandlad för jag e farang. Bara å se glad ut 100kr i böter dör man inte av heller
Jo men så passerar det kanske en hel del varje gng utan hjälm och kan inte stoppa alla, jag tycker att det ser rätt likt ut iallafall nere vid kontrollen vid beachroad som nästan hålls dagligen, men jag säger inte imot dig. Visst kan det vara så att det stoppas fler farang, men jag har upplevt tvärtom med, men detta var i byn jag som farang fick åka vidare med en varning medans Thai fick böter.
När 70% åker utan hjälm kan man inte ta alla, när jag betlade mina böter på pattaya polistation var det iallafall 95% Thai som satt där och väntade på att få betala.

Råkade ut för samma sak fast söder om Korat ... fanns inte en bil på hela raksträckan mer än vår, så bortförklaring var svår ... men svärfar jobbade då som vakt vid större högtider och hade kepsen i framrutan ... när polisen såg den och svärfar på flaket hälsade han på svärfar och önskade fortsatt trevlig resa ...

Sen att bara du fick böter angående hjälm, om inte Thailändska lagen har ändrats så är det så sjukt här nere att det är faktiskt bara den som framför fordonet som är skyldig att bära hjälm.
Fick motsatt i byn i Mahasarkham, första dagen poliskontroll frugan fick böter hon hade inte hjälm och inte jag heller men hon körde så bara hon som fick böter.
Åkte jag utan hjälm med, så ja det har jag med gjort, fick moppen lämnad
utan hjälmar
av e släkting utanför resorten vi bodde första natten . Ingen bortförklaring men japp det blv så när vi skulle ta oss till huset.

Senast redigerad av en moderator:
Annars har man väl kört utan hjälm mest i Sverige, vet ju själv i tonnåren när man körde på sin MT5 var ju meer ett armbågskydd, ville ju inte förstöra frissan. Sen säger man kanske men var ju moppe mn känner ingen som hade en moppe som gjorde under 90, ok kanske någon som hade nån slö Zundapp eller dakota dom gjorde la bara 70 ;)

Funderar på att göra mig av med moppen med vi använder den inte längre ändå, men här i Pattaya så är det fame först och främst faranger jag blir förbannad på.
Thai håller oftast anpassad fart på dessa vägar i stan, och dom är lite mer vana av det, men inte så sällan man ser faranger kommer brännandes med gasen i botten som om dom körde moppe hemma.
Och dom kör värre än thai åker runt i bar överkorpp utan hjälm och ingen hänsyn till andra traffikanter.
thai är ju vana vid trafiksituationen här men farangernas beteende är inte ett dugg bättre här nere.
Samma i när jag bodde i byn, såg aldrig farang med hjälm, första gngn jag var där uppe träffa par faranger (En svensk)
Jag sa att jag kunde inte ta en öl jag körde, ja du är nyinflyttad i thailand hör vi, här är det ingen som bryr sig, sen berätta dom fyllehistorier hur dom hade kört.
Ja jag är hellre ny hela tiden i thailand än beter mig som dom.

Håller med dig Jonas. Du har helt rätt i vad du påstår, värst är alla arber på "sportbike" som dom hyr och aldrig har kört förut.
Hjälm på en Farang det ser man sällan, dom som använder har troligen haft Bike i Swe tidigare så dom vet vad som kan hända.
Flinade gott åt en farang för några dagar sedan, kom sakta glidande på min Big bike och och en ung farang skulle naturligtvis tränga sig förbi, Men , han såg inta mina fotsteg som sitter på bågen, så han skrapade ett stort sår på sitt smalben, jag flinade gott.

I hela Europa är dylika fotpinnar så kallade Highvay-pegs förbjudna . Just därför att de sticker ut och kan skada förbipasserande samt även gångtrafikanter, därför blinkers normalt sitter monterade på gummimontage /flexibla .. .
Händer detta i Sverige eller tillex Tyskland så får den som har dessa ta skador samt böter , ingenting vasst får sticka ut från fordonet ..............................

Skadeglädje är aldrig bra , det finns det alltför mycket av i Thailand .

Jaså ....................... upp till Dig Berra , du kör inte och har uppenbarligen inte kört i Thaitrafiken .Att du tycker det gör ju inte detta till lagligt , denna lag finns även i Thailand , exakt samma dvs inga utstickande vassa föremål som kan skada andra trafikanter .Att montera desa på en redan ordentligt utstickande så kallad "båge" är inte försvarbart.
Jag har en annan åsikt om detta med utstickande pinnar ....:police:
Finns fö övrigt videos om hur dessa "pegs " skall monteras , de skall sitta innan för bågen dvs , bågen skall vara det som sticker ut längst , (den är rund i sin utformning) Undrar varför ;)

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker nog att kör man som en idiot och så nära att man råkar ut för en sådan skada så får man skylla sig själv. Så jag förstår vad @Långeman menar.

Kan tilläggas att avståndet mellan mina backspeglar är det så är bredast på min Bike.
Då detta hände så stod jag stilla, men idioten skulle ändå förbi, fast det var totalstopp 5m längre fram, sedan får var och en ha sin åsikt.

kom sakta glidande på min Big bike och och en ung farang skulle naturligtvis tränga sig förbi,

Stod stilla .............;)

Biltransport i Thailand ,vad är galt med en Thai i trafiken .

Biltransport_n.jpg

Det där är la inte Thailand ser ju ut att vara högertrafik? Ser mer ut som något kallt öststatsland.

Har dom Isizu Picup i öststatsland , och här är ingen russarbilar som Lada och Volga .
Och du må nå se han kör på en motorväg i vänster kör fält .

Liknande trådar

Tillbaka
Topp