Nya thailändska trafikregler, någon som hör mer om detta?

 
Chinese New Year det stod i Pattaya, kan det föra till trafik olycka , man titt för länge ,
för man ser vad det är ,

12572996_10154562856558012_6558202543425654809_n.jpg
 
Thailand och trafik , när man har en last som är dubbel så bred som bilen så är det trafik farlig .
10422448_403940796482036_8802654896740020576_n.jpg

Men det är okej och stapla skiten på höjden i stället??
Korkskallar...:p:p:p

Under den tid här nere har jag sett skrämmande transporter här i LOS, pickuper med lass 2-3ggr högre än själva bilen och lastbilar med axlarna på ovansidan av ramen under dess vikt, ett under att dom inte välter oftare...
 
Senast ändrad:
Det är helt otroligt, jag skulle aldrig våga ligga bakom en sådan bil. Livsfarligt!

Kan bara säga att en gång såg jag lastbil som var så högt lastad med sockerrör, den hade en kille som endast höll koll på kablar som gick tvärs över vägen så den inte skulle riva ner nått, en annan gång så var det en lastbil som hade fastnat i kablarna och rivit ner del av lasten sockerrör..
 
Hur kan man minska alla trafik olyckor i Thailand ? . Trots mängder med olika trafiksäkerhetsprosjekt
sjunker inte dödstallen .
Vis en får vek rattfylleri , som det är mycket av i Thailand , och får redusert antalet på moppe från
4 till 5 stycken till bara 2 stycken , och mest av alt , alla Pickup med 20 stycken bak på flaket , och
över lastad bilar som mister kör egenskap , Här är lite av min mening .
 
Express buss Bangkok -- Pattaya har de varit många döds olyckor dom siste åren , dom som kör bussarna
tar " Jaba " narkotika för att vara vaken , på 14 dager i december 2015 var det i Bangsaen 3 stk. dödsolyckor
Den ene körde i dike 4 km söder om Bangsaen 4 dödas . se foto fra TV .
Det är 60 km i centrum av Bangsaen Express bussen hade over 100 km och körde på röd lys , och traf
en flicka på moppe som dödas momentant .
Den tredje var att expressbussen hade stor fart , och kunde inte stoppa , så han traff en flicka på moppe
så hon dödas , och låg under bilen .
Här skulle dom mist körkortet för livstid , och lang på " Hilton Bangkok "
Så jag tar inte Express Buss här är det Bath buss och då kommer jag 10 minutter efter på .

IMG_0953.jpg
 
Express buss Bangkok -- Pattaya har de varit många döds olyckor dom siste åren , dom som kör bussarna
tar " Jaba " narkotika för att vara vaken , på 14 dager i december 2015 var det i Bangsaen 3 stk. dödsolyckor
Den ene körde i dike 4 km söder om Bangsaen 4 dödas . se foto fra TV .
Det är 60 km i centrum av Bangsaen Express bussen hade over 100 km och körde på röd lys , och traf
en flicka på moppe som dödas momentant .
Den tredje var att expressbussen hade stor fart , och kunde inte stoppa , så han traff en flicka på moppe
så hon dödas , och låg under bilen .
Här skulle dom mist körkortet för livstid , och lang på " Hilton Bangkok "
Så jag tar inte Express Buss här är det Bath buss och då kommer jag 10 minutter efter på .

IMG_0953.jpg
Du tjänar några bath på att ta bathbussen.:laugh:
 
Kan bara säga att en gång såg jag lastbil som var så högt lastad med sockerrör, den hade en kille som endast höll koll på kablar som gick tvärs över vägen så den inte skulle riva ner nått, en annan gång så var det en lastbil som hade fastnat i kablarna och rivit ner del av lasten sockerrör..





Thailändare kan lasta på bilar , där är dom värdens mästare .

11101929_386825291526920_6827654092892094773_n.jpg
 
Vill inte klanka ner på det thailändskafolket, de är trevliga och glada människor.

Men vett & etikett när det kommer till trafiken, då försvinner allt sans.
Tror inte att trafikskola eller annan instans hjälper.

LOC med hög lärotröskel & hårda krav för att äga den rosa lappen för bilfärd, har fortfarande svårt att nå noll (0) - vision i trafiken.

Hur blir det då i LOS ???
 
Ferang kärring i trafiken , är dom bättre ?
I Norge är det en statstik över invader kvinnor och Norska kvinnor , dom Thailändske kvinnorna
ligg på topp med mindre olycka en dom norska .

12687775_10153268750892611_1073560841251534664_n.jpg
 
Hur kan man minska alla trafik olyckor i Thailand ? .

Här är min teori på hur det kan bli bättre (man kan alltid drömma;)):
-Personer som kör utan giltigt körkort (väldigt vanligt) får böter och ingen försäkring som täcker vid en olycka.
-Omprov på kk, så alla som köpt sig sitt kort (sjukt vanligt) och kuggar, får göra om testet.
-Bällteskrav på alla i bilen (inga personer på flaket).
-Hjälm på alla 20 som sitter på moppen, men helt 2 pers max.
Detta måste föregås med en massiv kampanj om VARFÖR man ska ha hjälm och bälte. Gärna blodiga bilder (som dom gillar) med hur det går utan hjälm/bälte samt hur bra det kan bli i jämförelse.
Om bara bälte/hjälm hade använts så hade massor av liv sparats.

-Yrkestrafiken behöver kompetensbevis a la Europa
-Lastbilar (som är det vanligaste) blir stoppade och får inte köra en meter förrän dom fixat sina lampor (gröna och blå blinkande lampor ersätter inte fast rött sken).
-Kör o vilotidsregler för yrkestrafik
-Drogtester (amfetamin är vanligt för att hålla sig vaken)
-Högre löner till polisen samt högre befogenheter (dom blev av med en massa nu vid nyår)

Listan kan göras lång, men framförallt, efterlevande av lagstiftningen!

Det finns en anledning varför gummans barn inte kör moppe till skolan. Dom blir lämnade och hämtade med bil.
Den offentliga olycksstatistiken är värre än ni tror, mer kan jag inte berätta...
 
Jag köpte nyligen hjälm till dottern för 500thb, visserligen en typ av plastpotta med visir och någon thailändsk (EU)märkning, jag ser det som en billig försäkring mot dyra sjukhus kostnader om olyckan skulle vara framme.
Jag bara sa till henne att ska hon sitta på motorcykeln så är det hjälm som gäller, jag själv har hjälm när jag kör motorcykeln..

Motorsaii + kanock = No other options..
;):);)
 
Senast ändrad:
Här är min teori på hur det kan bli bättre (man kan alltid drömma;)):
-Personer som kör utan giltigt körkort (väldigt vanligt) får böter och ingen försäkring som täcker vid en olycka.
-Omprov på kk, så alla som köpt sig sitt kort (sjukt vanligt) och kuggar, får göra om testet.
-Bällteskrav på alla i bilen (inga personer på flaket).
-Hjälm på alla 20 som sitter på moppen, men helt 2 pers max.
Detta måste föregås med en massiv kampanj om VARFÖR man ska ha hjälm och bälte. Gärna blodiga bilder (som dom gillar) med hur det går utan hjälm/bälte samt hur bra det kan bli i jämförelse.
Om bara bälte/hjälm hade använts så hade massor av liv sparats.

-Yrkestrafiken behöver kompetensbevis a la Europa
-Lastbilar (som är det vanligaste) blir stoppade och får inte köra en meter förrän dom fixat sina lampor (gröna och blå blinkande lampor ersätter inte fast rött sken).
-Kör o vilotidsregler för yrkestrafik
-Drogtester (amfetamin är vanligt för att hålla sig vaken)
-Högre löner till polisen samt högre befogenheter (dom blev av med en massa nu vid nyår)

Listan kan göras lång, men framförallt, efterlevande av lagstiftningen!

Det finns en anledning varför gummans barn inte kör moppe till skolan. Dom blir lämnade och hämtade med bil.
Den offentliga olycksstatistiken är värre än ni tror, mer kan jag inte berätta...
Hade väl inte skadat om uppkörning var lite svårare också. Gärna ute i trafiken med dubbelkomando.

Sen tror jag halkkörning skulle vara bra. Blir ju snorhalt vid regn och höga hastigheter (och dåliga däck). Kallas visst pattenplaning.
 
Ja man kan ju alltid drömma om en förbättring av den thailändska trafikmoralen men snacka om att slåss mot väderkvarnar. En större, varaktig förbättring har jag svårt att se under min livstid. Så som sagt, ingen motorcykelkörning här, när vi flyttar flyttar till Khon Kaen blir det bil för barnen när dom skall iväg till skolan och hem igen.
 
Ja man kan ju alltid drömma om en förbättring av den thailändska trafikmoralen men snacka om att slåss mot väderkvarnar. En större, varaktig förbättring har jag svårt att se under min livstid. Så som sagt, ingen motorcykelkörning här, när vi flyttar flyttar till Khon Kaen blir det bil för barnen när dom skall iväg till skolan och hem igen.
När man väl vant sig och börjat köra bil så går det bra.
Du är säkert som mig bara lite rädd i början ;)
Nu sen jag köpte min Juke blir det flera timmar om dagen bakom ratten när man är hemma.
Fast tog ett tag när jag flytta till Pattaya innan jag körde moppe eller bil igen kändes lite oroligt med all trafik idag tänker jag inte ens på det känns kolugnt ;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp