Nya thailändska trafikregler, någon som hör mer om detta?

Har dom Isizu Picup i öststatsland , och här är ingen russarbilar som Lada och Volga .
Och du må nå se han kör på en motorväg i vänster kör fält .
Ja jag tror säkerligen dom har izusu där, det är en Koreansk bil du finner överallt i världen, därimot känner jag inte igen någon av dom andra bilarna som vanliga i Thailand och nej jag ser inte att det är en vänsterfilig motorväg, tycker det ser ut som en väg som går genom en stad och det är mittvägavskiljare i betong tycker det ser ut som biltak på andra sidan betongen, bilar som kör i motsatt riktning, på reklamskylten 2 vita män.
Du är lite väl gammal om du tror att det bara körs lada i forna öststaterna, för info så är till och med flera om dom forna östaterna med i EU2016 ;)

Izusu är mycket vanlig i Finland , även långt tillbaka på 70talet hade min polare detta bilmärke i Östra Finland (jakobstad) ,och efterssom den fanns den i Finland och mycket ovanlig i Sverige på den tiden så kom den säkert som Jonas säger via Östaterna ;)
Och visst kör han högertrafik på en större trafikled med betong som mittledare.............

Ungefär så . men är han verkligen därifrån så förstod han nog inte det , egentligen ganska logiskt att kall den delen för Österbotten .........................................Frågan är om det är Finnar som bor där , många anser inte att så är fallet ...
Min polare pratade utmärkt Finska men nekade till detta , korkat anser jag personligen , i Finland skall man ha Finska som första språk ......................................Samma i andra Svenskbygder i Finland .. Men nu glider vi från ämnet ....................

I Thailand ser man mycket rart i trafiken

11390299_391056631103786_423357503672874101_n.jpg

Kommer inom kort en ny lag att även turistbussar måste ha bromsar , orsaken är att man erfarit att fara finns för allmänheten , inte bara för de eventuella turister som kan skadas
Tog denna bild nedanför Buddabacken pattaya

IMG_20160130_121915[1].jpg

IMG_20160130_121820[1].jpg

Ja fungerande bromsar underlättar onekligen, det finns förstås ingen typ av fordonsbesiktning i Thailand. Där finns säkert massor att göra.

Ja fungerande bromsar underlättar onekligen, det finns förstås ingen typ av fordonsbesiktning i Thailand. Där finns säkert massor att göra.
Finns besiktning, har själv vart på en med förra bilen, var rätt lik en Svensk besiktning den jag var på i Phetchabun.

Sorry Berra , Vill absolut inte vara dum , men visst finns en årlig fordonskontroll som utföres i samband med att du skattar och försäkrar ditt fordon .. Denna kontroll är ett skämt
Förstår inte hur fn denna regering kan tillåta lastbilar och bussar som är direkt livsfarliga att färdas på vägarna ,dessutom fulllastade med folk.. De vet alldeles säkert "hur landet" ligger ifråga om detta . De bästa bussbolagen Läs Chan Tour har nu ersatt större delen av sin fordonspark med Scania och Volvobussar som förhoppningsvis har bromsar samt en inte alltför glapp styrning.. jag har suttit och sett Chaffören på dessa bussar från Isaan till Bkk samt Pattaya mm. De kan vrida ett halvt varv på ratten utan något händer , så djäkla glappa är de i styrändar ,samt styrsnäckor .. SKRÄMMANDE . Bromsar finns knappt på många tyngre fordon .. Trots detta kan de färdas på Thailands vägar ...................

Det finns massor av detta som ni som bara är har kortare tider inte har en aning om ..........................................
Man ser detta mer och mer ju längre man är här , därför väldigt förbryllad att många som bott här i tiotal år som de skriver är så oförstående , eller helt enkelt kanske inte vill se alla säkerhetsbrister och nonchalans från myndigheterna ..

Jag misstänkte att det kan vara på det sättet och har personligen ingen större lust att sätta mig i en buss mellan Bangkok och t ex Khon Kaen. Eftersom jag under hela mitt yrkesverksamma liv har arbetat med ständigt fokus på säkerhet tar jag hellre flyget även om det är mycket dyrare. Och det är också anledningen till att jag inte vill köra MC eller moppe i Thailand, det är alldeles för farligt.

Ta Nok AIR du............................................. Kolla upp innan ,sen vill du inte flyga dit heller;)

Ta Nok AIR du............................................. Kolla upp innan ,sen vill du inte flyga dit heller;)
USA nedgraderade Thai air, men Europa har inte nedgraderat något Thaibolag väl?
En av anledningarna säkerhetsbrister och utbildningen, men jag har flygit med NOK air till Kon Kaen och var fina flyg iallafall, det man såg kan jämföras med SAS i norden i standard, det man inte såg kan vi ju låta vara osagt från min sida 5555.
Så bättre och inte kolla upp så känns det mer säkert 55555, har även flygit med Air Asia inrikes här, standarden på flygen är iallafall ok.
Vet jag inte vad USA har för krav och varför dom har nedgraderat tex. Thai airways säkerhetsmässigt och vad som skiljer mellan USA och Europa, men jag förstod det som att dom klarade det med nöd och näppe att inte bli nedgraderade av Europa säkerhetsmässigt Thai Airways.

Då är det äckligare att sätta sig på propeller planet från Göteborg till Oslo ;) där har jag vart skitenödig några gånger vid landning.

Så om man låter bli och kolla upp och sätter sig på flyget så känns det säkert 5555, ungefär som med bussarna kanske 555 dom ser ju väldigt fina ut dom är ju bra på att blinga upp skit thaiarna och få det till att se snyggt ut, lura ögat så man tror man sitter säkert ;)

var rätt lik en Svensk besiktning den jag var på i Phetchabun.

Men Jonas .............. Som en Svensk besiktning ... Nej du.............;)

Dem finner bristerna ,det gor EJ Thaiarna

Det man inte ser skadar en inte, hur man än vänder och vrider på det så känns flyget säkrast. Så det är flyg som gäller och tidsvinsten är ju ingen nackdel.

var rätt lik en Svensk besiktning den jag var på i Phetchabun.

Men Jonas .............. Som en Svensk besiktning ... Nej du.............;)

Dem finner bristerna ,det gor EJ Thaiarna
Nu skrev jag kanske lite fel så det kunde misstolkas, den stationen var rätt lik en Svensk besiktningstation.
Jag vet inte men kan tänka mig att Phetchabun låg lite före trafikmässigt när det gällde sådana här saker.
Vi hade ju bara en 1 år ammal bil men var ju NGV så behövde in och besiktiga gastanken.
Hur dom sen gör besiktningen utalar jag mig inte om utan var att det finns besiktning och att den där uppe höll modern standard jag menade.
Jag vet inte men grundar det på ett antal saker som skiljde sig där uppe, det var en rätt modern besiktningstation, körkortet fick du inte på en dag där uppe, ex-frun körde utan hjälm 500 bath i böter och åka till Petchabuns trafikmyndighet och inställa sig för 2-3 timmars föredrag om trafiksäkerhet. Detta har jag inte hört talas om någon annanstans av landet.
Kan ju skilja sig en del mellan provinserna här nere ;)

Var även en annan sak jag reflekterade över där uppe och det var att det låg inte massa skit längs vägarna.
Kommer ihåg en gång vi var på väg till Chiang mai, ena ungen öppnade fönstret och skulle slänga ut skräp fick en jäkla utskällning av exet.
Sen passera vi provinsgränsen till Phitsanulok då öppnar hon fönstret och hivar ut en hel påse med matrester själv, jag undra vafan hon håller på med vi slänger inte skräp utefter vägana i den här familjen, blev fly förbannad, svaret från henne "now it is ok" och direkt efter skylten vid provinsgränsen såg det helt förjävligt ut längs vägen.
Som sagt kan skilja sig mellan provinser och även glimten66 skrev ju i sin fototråd (tror det var i den tråden) just hur rent det var längs vägarna i Phetchabun jämfört med många andra platser.

Vad gäller inrikes flygen så har de ju oftast bättre och nyare plan än i Europa. underhållet kan man ju tänka sig är sämre.

Ett Europa inte klassat ner något bolag är väl att de inte har några flyg till Europa mer än Thai Airways.

Vill dock minnas att Air Asia är bannlyst på vissa ställen i Asien, men det bolaget är ju från Malaysia men har ett eget thaibolag också som sköter inrikesflygningarna ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp