Slut på att skaffa körkort vid inresa med turistvisum?

Min erfaring er at tjenestemannen mange ganger ikke kjenner til lovverket og bare kommer med noe tull for ikke å miste ansikt. Mitt råd er å søke om et turistvisum og ta med en person som i tjenestemannens "øyne" har en større rang enn vedkommende tjenestemann til DLT. Det kan være en uniformert politimann eller en uniformert lærer/statstjenestemann. Da tror jeg mulighetene for å få et bostedsbevis på den lokale politistasjonen og få et thailandsk førerkort er tilstede. Men noen garantier har man aldri. Har man en veltalende kone så øker det også mulighetene. Og husk å vær korrekt kledd. Langbukse og skjorte.

Något fjantande för thailändska tjänstemän sysslar jag inte med. Passar det inte kan jag klara mig utan deras leksaks körkort. Nu blev jag ännu mer neg.

Min erfaring er at tjenestemannen mange ganger ikke kjenner til lovverket og bare kommer med noe tull for ikke å miste ansikt.

Då är vi nog överens. Det är ju det jag menar med skit bakom skrivbordet. :)

BTW, jag dubbelcheckade mina nya körkort och såg att jag faktiskt har fått 2 år istället för bara 1 som jag fått de senaste åren. :)

Det finnes i tillegg en mengde advokatfirmaer på nettet som også på en enkel måte forteller hvordan man som utlending i Thailand kan få et thailandsk førerkort.

Jag tycker det fungerar bra att representera sig själv i stort sett. Det blir bara dyrt att hålla på och anlita advokat till små vardsgssaker, tycker jag, och dessutom mister man chansen förbättra sin egen kompetens. :)

Min erfaring er at tjenestemannen mange ganger ikke kjenner til lovverket og bare kommer med noe tull for ikke å miste ansikt. Mitt råd er å søke om et turistvisum og ta med en person som i tjenestemannens "øyne" har en større rang enn vedkommende tjenestemann til DLT. Det kan være en uniformert politimann eller en uniformert lærer/statstjenestemann. Da tror jeg mulighetene for å få et bostedsbevis på den lokale politistasjonen og få et thailandsk førerkort er tilstede. Men noen garantier har man aldri. Har man en veltalende kone så øker det også mulighetene. Og husk å vær korrekt kledd. Langbukse og skjorte.

Du snackar så mycket, men du har fel i det mesta.
Tex. Att man kan inte förlänga och få ett nytt 1 årigt KK, flera år i rad.
Det kan man visst det.
Har man INTE ett 1 årigt uppehållstillstånd, så kan man bara förlänga med 1-2 ÅR i taget.
Retement Visa som man felaktigt kallar det.
Vad är problemet????
Man kommer ner och då skall man rapportera till I - M var man bor, det är numera väldigt viktigt.
Gäller alla ställen utom dom stora hotellen, men dom flesta av er som skriver här, har väl annat boende.
Dagen efter så går man dit, och ber att få ett intyg, på att var du bor.
Det är ju detta man på Traffic office vill se.
I dagsläget är det mer än 1000 pers/ per dag, som vill ta Thai kk samt förlänga sina befintliga KK.
Det är mycket stränga böter, på att köra utan giltigt kk efter 1 jan.
Dessutom gäller INTE din försäkring om man saknar rätt KK ,

Norrmän gillar kasta bort pengar på sånt ;)
Jag tycker det fungerar bra att representera sig själv i stort sett. Det blir bara dyrt att hålla på och anlita advokat till små vardsgssaker, tycker jag, och dessutom mister man chansen förbättra sin egen kompetens. :)

Du snackar så mycket, men du har fel i det mesta.
Tex. Att man kan inte förlänga och få ett nytt 1 årigt KK, flera år i rad.
Det kan man visst det.
Har man INTE ett 1 årigt uppehållstillstånd, så kan man bara förlänga med 1-2 ÅR i taget.
Retement Visa som man felaktigt kallar det.
Vad är problemet????
Man kommer ner och då skall man rapportera till I - M var man bor, det är numera väldigt viktigt.
Gäller alla ställen utom dom stora hotellen, men dom flesta av er som skriver här, har väl annat boende.
Dagen efter så går man dit, och ber att få ett intyg, på att var du bor.
Det är ju detta man på Traffic office vill se.
I dagsläget är det mer än 1000 pers/ per dag, som vill ta Thai kk samt förlänga sina befintliga KK.
Det är mycket stränga böter, på att köra utan giltigt kk efter 1 jan.
Dessutom gäller INTE din försäkring om man saknar rätt KK ,

Nå trekker jeg pusten godt inn og så skal jeg forsøke å nøste opp dette hva du skriver for det ser ut til at du har snudd det hele "opp ned".

1. Hva du mener med "1 års oppholdstillatelse" tror jeg er et 1-års Non
Immigrant Visa.

2. Kravet for en utlending er å ha et Non Immigrant Visa. Typen (O. OA, B og så videre) og
LENGDEN betyr ingenting.

3. Systemet er lagt opp til at det første førerkortet er et PRØVEFØRERKORT og
er IKKE et "normalt" førerkort. Noe navnet på førerkortet skulle indikere. MEN
det hender på grunn av tjenestemannens GODVILJE at dem utsteder flere
PRØVEFØRERKORT til samme person. Dette kan bli gjort når utlendingen IKKE
har de rette kvalifikasjonene.

4. Et 1-årig Non Immigrant Visa kan være et såkalt "retirement visa"
Non-Immigrant Visa category “O” (Over 50years old and Retired)
http://www.thaiembassy.se/visa/types-of-visa

5. Det stemmer at man skal oppgi sin PERMANENTE boligadresse til
Immigrasjonen. MEN når man bor MIDLERTIDIG på steder som et hotell
eller privat så er det HUSEIEREN som skal fylle ut et skjema
Notification Form for House Master, Owner, or the Possessor of The Residence Where Aliens Have Stay (TM.30)
og levere dette
til immigrasjonen eller den lokale politistasjonen dersom det ikke finnes et
immigrasjonskontor i provinsen.
http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=alienstay

6. Det skjemaet man trenger for et thailandsk førerkort og ved kjøp av bil og
motorsykkel er IKKE et skjema man får når man oppgir sin PERMANENTE
boligadresse til immigrasjonen ved ankomst bostedet.

7. Dersom man har en trafikkulykke og man har et INTERNASJONALT
FØRERKORT og man ikke har oppholdt seg i Thailand i mer enn 90 dager
så er forsikringen GYLDIG. MEN NOEN forsikringsselskaper kan avkorte
forsikringssummen.

Senast redigerad av en moderator:

Nå mente jeg ikke å bruke en advokat, men at det finnes masse informasjon på deres nettsider.

Tro inte så mycket på dom, då det gäller Thai KK, det har kommit massor av nya krav och regler, under detta året.

Man kan ikke være 100% oppdatert hele tiden, men så mye nytt har det vel ikke vært. Det eneste jeg kjenner til er at teoriprøven har blitt digitalisert og et prøveførerkort har blitt utvidet til 2 år. Jeg tror nok at det bare virker som at det har kommet masse nytt fordi myndighetene ønsker at det eksisterende lov og regelverket skal fungere bedre. Og det skal ikke bli like lett å få et førerkort dersom man ikke oppfyller de lovbestemte kravene. Man ser det også når det gjelder mangel på et visum og det å jobbe uten en arbeidstillatelse. Det virker som at dem "hiver" utlendinger ut av Thailand "på løpende bånd". Det beste tror jeg nok er å følge loven til punkt og prikke så man slipper ubehageligheter.

Var och förnyade mina thai körkort uppe i Khon Kaen. Gick alldeles utmärkt på vanligt 30 dagars inrese visum. Fick dessutom kk som gäller 2 år. Någon som vet varför jag fick två år och inte ett år som förut?

Hur är det månne med en thailändare som fått sitt thaikörkort bytt till landets kk där hen nu bor, och således blivit av med thaikortet (polismyndigheten i landet ifråga har hand om det, inte möjligt att ha båda till hands). När denne kommer till Thailand på semester å vill köra lite, vad händer då vid en kontroll månne?

Vad jag vet kan du inte bara byta thai körkort mot Sv iaf., så ingen skillnad mot en Sv som har dubbla körkort.

Måste ha thai körkort (eller int. Körkort om du inte är thai).

Vad jag vet kan du inte bara byta thai körkort mot Sv iaf., så ingen skillnad mot en Sv som har dubbla körkort.

Måste ha thai körkort (eller int. Körkort om du inte är thai).

Här i Finland går det bra att byta thai mot finskt, men dom tar hand om thai kortet då. Visserligen kan man gå till polisen och be att få sitt gamla kort, men då tar dom hand om det finska så länge. Så hur gör man då man vill köra hemifrån ner till Helsingfors för att sen flyga till Thailand?

Så det blir ju att köra i Thailand med det finska kortet då. Och jag undrade hur polisen där förhåller sig i detta fall, då det är fråga om en thai bakom ratten. Kanske dom kan kolla på datorn att hen har thai kk.

Förövrigt angående bytet här: Kostar bara ca. 1300 sek. Inget prov, ingenting... men såklart måste personen ha åtminstone uppehållstillstånd här.

Senast redigerad av en moderator:
Här i Finland går det bra att byta thai mot finskt, men dom tar hand om thai kortet då. Visserligen kan man gå till polisen och be att få sitt gamla kort, men då tar dom hand om det finska så länge. Så hur gör man då man vill köra hemifrån ner till Helsingfors för att sen flyga till Thailand?

Så det blir ju att köra i Thailand med det finska kortet då. Och jag undrade hur polisen där förhåller sig i detta fall, då det är fråga om en thai bakom ratten. Kanske dom kan kolla på datorn att hen har thai kk.

Förövrigt angående bytet här: Kostar bara ca. 1300 sek. Inget prov, ingenting... men såklart måste personen ha åtminstone uppehållstillstånd här.

Vad har du fått detta ifrån?????

Tycker det verkar konstigt att de accepterar att byta det mot ett finskt, men har hen väl gjort det så antar jag att det är som vanligt att man ansöker om internationellt körkort och tar med sig både det och det finska. Hen får köra tre månader per år i Thailand på det viset.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp