Slut på att skaffa körkort vid inresa med turistvisum?

Nu fick jag en massa frågor i huvudet
Är det mycket teori om man tar mc körkort i thailand?
Är teorin på engelska?
Är det någon uppkörning också?
Kan man lära sig teorin via internet?

Tror att det har varit en del ändringar sedan jag tog kortet, men så som det var när jag tog mitt kort så fick jag låna en liten bok på engelska och se på en thailändsk film om trafik. Efter lunch så fick jag göra ett datoriserat test på engelska följt av en enkel uppkörning.

Det är en hel del teori, men har man körkort i Sverige så är det inte så farligt (eller iaf var inte så farligt mycket då när jag tog mitt). Åtminstone så gjorde jag inte några förberedelser innan jag gick för att ta körkort. :)

Jag är ganska säker på att man kan lära sig teorin på thailändska via internet, men på engelska känner jag inte till något iaf.

Va bra då kan jag träna nu så kanske jag tar mc kort i thailand nästa gång det blir nog i december
Tack för länkarna

Jag kör aldrig i thailand
Har körkort för bil i sverige det räcker för mig
Jag såg många trafik kontroller i pattaya nu i mars april när jag frågade thailändarna så sa dem att det kostade 200 baht om man inte hade körkort dock så frågade jag aldrig poliserna
Jag frågade en polis vad jag fick köra på mitt körkort han tittade på det och sa only car det tog en sekund för honom att se det
500 bath fick jag i böter förra året när jag körde utan körkort och det var ingen muta för den fick jag gå och betala på polis stationen men var väl innan dom nya bötesbeloppen.
Efter det fixade jag körkort iallafall tog ett par timmar med översättning av sitt Svenska och syntest.

Plus ett par timmar på immigration för att få papper som visade att man var boende där.
En före mig i kön som inte fick det, han hade 30 dagar on arrival det kunde dom inte skriva ut något certificate of residence (eller vad det heter sa dom) för han var ju inte boende här med 30 dagar on arrival.
Så blev inget körkort för han för det behövs för att få körkortet.

500 bath fick jag i böter förra året när jag körde utan körkort och det var ingen muta för den fick jag gå och betala på polis stationen men var väl innan dom nya bötesbeloppen.
Efter det fixade jag körkort iallafall tog ett par timmar med översättning av sitt Svenska och syntest.

Skulle tro det, och att dom klassade din case som att du har körkort men inte hade det med dig. :) Straffet för det var böter på 400-1000 Baht innan höjningen.

Plus ett par timmar på immigration för att få papper som visade att man var boende där.
En före mig i kön som inte fick det, han hade 30 dagar on arrival det kunde dom inte skriva ut något certificate of residence (eller vad det heter sa dom) för han var ju inte boende här med 30 dagar on arrival.
Så blev inget körkort för han för det behövs för att få körkortet.

Det där är konstigt, varför kan dom inte vara enhetliga? Thailändska myndigheter alltså. Jag har aldrig haft annat än 30 dagars men inte haft några bekymmer att få certificate of residence. Första gången var juni 2013 i Pattaya, senast var nu i april i Khon Kaen.

Skulle tro det, och att dom klassade din case som att du har körkort men inte hade det med dig. :) Straffet för det var böter på 400-1000 Baht innan höjningen.
Hade bil körkort på mitt internationella, jag körde moppe.

Det där är konstigt, varför kan dom inte vara enhetliga? Thailändska myndigheter alltså. Jag har aldrig haft annat än 30 dagars men inte haft några bekymmer att få certificate of residence. Första gången var juni 2013 i Pattaya, senast var nu i april i Khon Kaen.
Visa du upp husbok eller något annat bevis på att du hade boende där, han som stod framför mig hade nog inte mer än en hotellbokning att visa upp ;)
Så dom tar det nog från fall till fall kommer du med 30 dagars men kan visa upp att du har koppling till landet får du nog ett?

Det får vi nog aldrig veta. ;) Sist jag skulle skaffa nytt körkort baserat på det gamla fick jag först inte det eftersom jag inte kunde få certificate of residence på det första immigrationskontoret med bara turistvisum. Så jag fick ordna cerifikatet på ett annat kontor innan jag kunde gå till transportkontoret för att få ut körkorten.

Så vitt jag kunde komma fram till så är de nationella reglerna att man ska ha ett visum (vilket som helst) för att få CoR, så 30 dagars visumfri inresa ska egentligen inte vara tillräckligt för att ordna thailändskt körkort. :)

Du förnyade ditt, inte samma regler då man tar nytt.
Visa du upp husbok eller något annat bevis på att du hade boende där, han som stod framför mig hade nog inte mer än en hotellbokning att visa upp ;)
Så dom tar det nog från fall till fall kommer du med 30 dagars men kan visa upp att du har koppling till landet får du nog ett?

Har du kortare tid än 90 dagar, så kan man köra på Int KK. det vet dom om. Skall du stanna längre så får du Thi KK.

Japp hade svärfars husbok och där är fortfarande frugan skriven. Nästa gång så skall hon regga sig i husboken för huset i Bang Saray.

En förändring mot förra året då jag var på immigration i Khon Kaen för att få ett CoR var att jag först måste åka till transportstyrelsen och få ett papper som jag skulle lämna in på immigration. Det var inga problem att få ut pappret men immigration och transportstyrelsen i Khon Kaen är inte direkt grannar med varandra. Detta var inför Songkran också, rätt stökigt i trafiken. Rent tidsmässigt höll det på att skita sig men det löste sig tillslut.

En förändring mot förra året då jag var på immigration i Khon Kaen för att få ett CoR var att jag först måste åka till transportstyrelsen och få ett papper som jag skulle lämna in på immigration. Det var inga problem att få ut pappret men immigration och transportstyrelsen i Khon Kaen är inte direkt grannar med varandra. Detta var inför Songkran också, rätt stökigt i trafiken. Rent tidsmässigt höll det på att skita sig men det löste sig tillslut.

Intressant. :) Det har aldrig hänt för mig. Vad var det för papper?

Intressant. :) Det har aldrig hänt för mig. Vad var det för papper?

Vet inte så noga, jag blev mest trött på trafiken och extra strulet. Frugan hade dessutom ringt innan för att kolla upp vad som behövdes men då visste ingen om detta minsann. På hemsidan stod inget heller vilket min fru bestämt berättade för skjortorna bakom disken. Dom hade inte hunnit var ursäkten.

Det stod en massa thai på pappret som jag absolut inte förstår. Antar att det var någon slags begäran för CoR från transportstyrelsen.

Vet inte så noga, jag blev mest trött på trafiken och extra strulet. Frugan hade dessutom ringt innan för att kolla upp vad som behövdes men då visste ingen om detta minsann. På hemsidan stod inget heller vilket min fru bestämt berättade för skjortorna bakom disken. Dom hade inte hunnit var ursäkten.

Det stod en massa thai på pappret som jag absolut inte förstår. Antar att det var någon slags begäran för CoR från transportstyrelsen.

Förstår att du blev trött. Verkar ologiskt med informationsflöde i den riktningen.

Hade varit intressant att veta vad det var för papper dock. :)

Dom ville bara ha lite slantar i fickan,det var anledningen.

Dom ville bara ha lite slantar i fickan,det var anledningen.

Ja då hade man förstått men det extra pappret kostade inget annat än tid och svordomar.

När vi satt på immigration och vänta på vår tur så hörde frugan ett samtal mellan en handläggare och en annan kund som också skulle ha CoR. Då gick frugan fram och frågade. Det var tur det för hade vi väntat på vår tur så hade vi inte hunnit på en dag tack vare trafiken.

Frugan och den andra damen var båda griniga över den bristande informationen. Dom frågade när det ändrades. Oj länge sedan, för ett år sedan sa handläggaren. Nej säger damen, som hade varit där för mindre än ett år sedan. En annan handläggare hör konversationen och säger nej det var vid årsskiftet. Det är nu frugan ledsnar som både ringt och kollat hemsidan men inte fått den infon. Så på samma kontor så skiljer sig informationen.

Det är väl så det skall vara bara :)

Nu är det två år till nästa gång, får se vad dom hittat på tills dess.

Frugan och den andra damen var båda griniga över den bristande informationen. Dom frågade när det ändrades. Oj länge sedan, för ett år sedan sa handläggaren. Nej säger damen, som hade varit där för mindre än ett år sedan. En annan handläggare hör konversationen och säger nej det var vid årsskiftet. Det är nu frugan ledsnar som både ringt och kollat hemsidan men inte fått den infon. Så på samma kontor så skiljer sig informationen.
Dom vet nog inte bättre, alla har inte koll på vad som gäller just nu

Ja då hade man förstått men det extra pappret kostade inget annat än tid och svordomar.

När vi satt på immigration och vänta på vår tur så hörde frugan ett samtal mellan en handläggare och en annan kund som också skulle ha CoR. Då gick frugan fram och frågade. Det var tur det för hade vi väntat på vår tur så hade vi inte hunnit på en dag tack vare trafiken.

Det är väl så det skall vara bara :)

Nu är det två år till nästa gång, får se vad dom hittat på tills dess.

Troligen ett färskt läkarintyg från Pattaya Hosp. 5555 5555 ;):laugh::laugh:

När jag skulle förlänga mina KK till 5år, så sa damen i luckan att jag kunde bara få ett år då jag hade turistvisa. Ser du inte att det gäller i nästan 5 år till, ( har O-A ) sa jag, och pekade på datumet, no no sa damen. Då kom det en annan dam, som satt lite bakom denna dam, hon tog mitt pass och tittade,drog sedan 2 kopior och kom till mig och bad om ursäkt, sedan skickade hon iväg damen vid luckan, dit kom en ny.Jag fick mina 5 år.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp