SV: Finns detta i Thailand??? - Vad finns i Thailand???

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tulip bredbar leverpastej i konserv, med plastlock finns att finna på vissa Tesco.....främst söderut vid turistorter, har sökt i norr men inte hittat.

Jättebra tråd! Precis vad vi behöver. Allt kanske inte behöver släpas med från Sverige. I Mae Phim öster om Baan Phe finns en affär som säljer mycket av livets goda. T.ex. naturell yoghurt, Kalles o knäckebröd. Och dammsugare! (gröna, chokladdoppade rullar), och semlor bl.a. Ligger i början av Mae Phim. Tror condo husen heter Avatara.

Ang knäckebröd: Jag köpte såna där långa förpackningar med två paket i varje. Bad dem i charkdisken att vakumförpacka dem, delade. Alltså ett pkt i varje. De tog 1 kr st för besväret och det funkade jättebra. Sedan hade vi paketen i handbagaget. Allt utom Havreknäcke gick bra. Det blev havresmulor i stället, så det fick bli musli.

Blåbär

Bra tråd du startat här Legolas.

Den svenska mat som jag äter oftast i Thailand är blåbär med Yoghurt.

Jag äter nämnligen nästan varje morgon , liksom jag ofta gjorde i Sverige, ett par deciliter Youghurt och blandar lite färska djupfrysta bläbär i den.

Yoghurt har de på 7/11 här i byn,
men blåbär koper jag på TescoLotus i Korat.
Ett halvt kilo djupfrysta blåbär av samma kvalite som de svenska.
Brukar kopa flera pakat och lägga i frysboxen.
Om jag minns rätt, kostar de 160 baht for ett halvt kilo.

Blåbären är importerade från Kina.

Legolas, min jämforelse är med svenska djupfrysta blåbär, som jag som storkonsument använde även i Sverige utom då i juli+augusti.
Naturligtvis tappar de, som allt annat, en del av smaken vid djupfrysningen, men
äter man blåbär året om så blir det mest frysta.

"legolas " sa:
Bosse, har smakat på de blåbär som du pratar om, och en sak tycker jag i alla fall. Och det är att blåbären här är grymt smaklösa, precis som jordgubbarna öär. Så för min del finns inte en chans att jämföra med härliga svenska blåbär -- No Way.....

Men smaken är ju som baken delad.... huvudsaken Bosse är ju att vi var och en hittar det vi gillar, eller hur?

legolas

Som vanligt är du helt egotrippad och sabbar din egen tråd med dina korkade kommentarer, tycker man inte som du så är det bara skit!!!

"borat " sa:
Som vanligt är du helt egotrippad och sabbar din egen tråd med dina korkade kommentarer, tycker man inte som du så är det bara skit!!!
Jag förstår din frustration, men detta leder ingen vart, har jag själv kommit på! Det blir ett moment 22.

Jomen? Blåbären som säljs inte bara i Sverige utan också världen över är Amerikanska! Det är stora runda bär, men är lika nyttiga som Svenska bär.

Saken är att de Amerikanska bären faktiskt smakar lika bra som Svenska.

Om man vill se skillnaden på svenska och utländska bär är att skära itu dem. Om ett blåbär har ett vitt fruktkött, är det ett odlat bär, är det blå/röd är det ett Skandinaviskt villt bär.
.
PeterA

Det mesta verkar finnas här nere.
Rågmjöl har jag hittat och även något som påmminer om Rågsikt.
Dock har jag inte lyckats hitta vanlig O´boy Chokladdryck.
Det är väl det enda man saknar.
Bröd bakar man ju själv, Så det behöver man inte köpa deras smaklösa formfranska.

Hos "Petra" i Baan Phe finns sedan något år tillbaka fantastiskt bröd. Många olika sorter. Grova o fina. Med valnötter och annat. Hon har också rågmjöl. Är inte rågsikt en blandning av rågmjöl och vetemjöl?

I flera år har jag köpt djupfrysta "lingon"på Macro och kokat sylt på dem. Sedan läste jag på påsen att det är Carnberry alltså Tranbär. Vi har inte märkt någon större skilnad på smaken och tranbär lär ju vara jättenyttigt. Vidare köper jag amr. blåbär o hallon och kokar drottningssylt! Mumsigt!

Sirap, är det lönnsirap ni pratar om? God men svindyr.

Var inte elaka mot Legolas! Han kan bli ledsen. Bättre att vara rädd om personligheterna.

Kramis på er.

Hej!
Ni som har koll. Det verkar ju finnas blåbär o lingon, men finns det svarta o röda vinbär? Och i så fall, var hittar man dessa?

Tycker denna tråd verkar kanon för en novis.

/J

bra tråd legols
jag käkar psyliumfrön (kallas också loppfrön) för att hålla igång kistan
är det nån som vet om det finns att köpa i thailand nära khon kaen området
//ingvar

"PLARA " sa:
Bra tråd denna!

Tyvärr eller bra kan man säga, man vill ha det exotiska men man vill också ha det svenska eller europeiska, så också jag.

Idag kan man nog få det mesta, vet i Rayong finns i princip allt att tillgå, rödbetor t ex finns i Ban Peh och mycket mer, skall kolla extra mycket nu när jag åker ner.

För det är ju så, man längtar till en svensk frukost ibland! Kan inte fan sitta och käka chili och ris till frukost.

Men däremot tror jag att ni skulle gilla "moo yong", fråga era fruar. Det är torkad och spunnet fläskkött, jo ni hörde eller läste rätt, ser ut som spunnet socker.

På en macka med Phrik Phaao är det jävligt gott หมูหยอง น้ำพริกเผา!

Peter

Peter

På Foodland i Bangkok har dom en massa importerad mat. Där fanns det även lingonsylt från Usa. Riktig senap (som vi vill att den ska smaka) från Australien. m.m.

Det borde ju även finnas en hel del mat på IKEA också.

Som sagt tulips leverpastej på bla tesco i konserv är kanon, även om inte Lego tycker så!

Senap gör man enkelt själv

Colmans senapspulver finns på bla Macro och vissa Tesco.
Recept finns i uppsjö, bara att googla.

Här ett basic enkelt recept, det går att smaksätta med det mycket, wiskey, honung etc etc. våga exprimentera!

2,5 dl senapspulver ex. Colemans
7 msk vetemjöl
1 dl socker
1 tsk salt
2 msk ättika (12%)
2 dl vatten
Tillagning av recept
Blanda senapspulver, vetemjöl, socker, salt och ättika i en bunke
Koka upp vattnet och tillsätt det under kraftig omrörning. Blanda väl.

Låt svalna av och njut!

När jag var på IKEA i Bangkok i januari i år hade de uselt med mat till försäljning. Hoppas verkligen att de bättrar sig. Men restaurangen var toppen!

Är det någon som nyligen på IKEA?
När jag var där i december var både matförsäljningen och restaurangen en katastrof :thumbsdown: :thumbsdown: . Det kan nog Glimten också intyga för vi var där samtidigt.
Det man helst skulle vilja köpa i matavdelningen skulle för min del vara sill och typ Kalles kaviar. Aktuell information om läget vore bra att få.

/Anubaan

Finns detta i Thailand??? - Vad finns i Thailand???

Ja Anuban maten va en katastrof då så ja hoppas dom bättrat sig nästa gång ja ska dit blir intr förens december

Finns mycket gott grovt bröd på TESCO och Central Festival i Phuket om man nu inte vill tillbringa sin tid i köket med kvinnorna 8)

"glimten66 " sa:
Ja Anuban maten va en katastrof då så ja hoppas dom bättrat sig nästa gång ja ska dit blir intr förens december

Om ingen hinner före så rapporterar jag om läget i slutet av nästa vecka. Vi tar en tur ut till IKEA innan vi åker "hem" till Phitsanulok den 10/8.

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp