Valet i Thailand skjuts upp till nästa år

Lara Croft

Medlem
Demokratiseringen i Thailand skjuts upp – igen. Efter det senaste löftet om val i november i år har juntaledaren Prayuth Chan-O-Cha nya besked.

Källa: DN

Hej

Ja militären biter sig nog fast så länge dom kan, en redan fördubblad militärbudget går ju alltid att öka lite till och klockmannen behöver säkert fler klockor o.s.v, juntaledaren själv hinner kanske få in några släktingar till på höga poster o.s.v, undrar hur mycket rikare varje Juntamedlem har blivit efter kuppen 2014?

En tragisk utveckling för Thailand och demokratin, men inte ens ett val är ju längre någon garanti för demokrati, juntan har ju egentligen makten även efter ett ev. val i.o.m den nya militära konstitutionen och sin 20 års plan som valets vinnare enligt Diktatorn är skyldiga att följa.

Mvh isan lover

Annars har det inget med demokratisering att göra. Vänta så får ni se, när politiker tar över är det hejdå med demokrati
Med juntan är det totalt mera demokrati än vad det kommer att bli, sanna mina ord :cool:

Annars har det inget med demokratisering att göra. Vänta så får ni se, när politiker tar över är det hejdå med demokrati
Med juntan är det totalt mera demokrati än vad det kommer att bli, sanna mina ord :cool:

Hej

Det finns många frågor innan dess, kommer det att bli ett demokratiskt och fritt val överhuvudtaget eller ett riggat?

Kommer alla partier att få ställa upp, t.ex landets största och populäraste parti Pheua Thai?

Kommer juntan att upplösa och förbjuda dom partier som dom inte vill se i regeringsställning?

Kommer inte juntan att behålla makten bakom kulisserna ändå oavsett vilka som får bilda regering?

Hur ska en kommande regering kunna leda landet i den riktning dom vill när juntans 20 års plan måste följas?

Själv väntar jag mig inte ett av omvärlden godkänt val som anses ha varit fritt och demokratiskt, snarare någon slags jippo där slutet redan är fastställt.

Mvh isan lover

Nog lika bra som det är nu, kommer nog inte bli riktigt demokratiskt inom vår livstid ens.
Hej

Är lite inne på samma linje om det handlar om ”skendemokrati” som det nu ser ut att bli tal om, ska juntan ändå ha den verkliga makten även fortsättningsvis fast då bakom kulisserna med en civil marionett regering som täckmantel, med en militär konstitution som i princip omöjliggör demokrati så kunde juntan nästan lika gärna sitta kvar.

Ska man ha demokrati så ska det vara på riktigt, med riktiga internationellt godkända fria val, med en regering som får föra den politik dom har gått till val på och folket gett dom mandat för utan militär inblandning, sen ska en vald regering inte kunna avsättas av militärer utan både tillsättas och avsättas av folket i fria val.

Mvh isan lover

Hej

Är lite inne på samma linje om det handlar om ”skendemokrati” som det nu ser ut att bli tal om, ska juntan ändå ha den verkliga makten även fortsättningsvis fast då bakom kulisserna med en civil marionett regering som täckmantel, med en militär konstitution som i princip omöjliggör demokrati så kunde juntan nästan lika gärna sitta kvar.

Ska man ha demokrati så ska det vara på riktigt, med riktiga internationellt godkända fria val, med en regering som får föra den politik dom har gått till val på och folket gett dom mandat för utan militär inblandning, sen ska en vald regering inte kunna avsättas av militärer utan både tillsättas och avsättas av folket i fria val.

Mvh isan lover
Vad är en riktig demokrati enligt dig.
En som i Sverige där man röstar på löften som snabbt förvandlas till lögner?
Kanske Juntans demokrati är bättre då där man skall rösta och militären se till att politikerna håller löftena?
Vi får se.
Dina negativa tankar om nuvarande styre ger jag inte mycket för, du har verkligen inget negativt att visa på och dina påståenden om korruption är ju inget nytt pga nuvarande styre, skillnaden är att nuvarande styre har tagit upp korruption till regeringsnivå och något som nationens befolkning måste hjälpa åt att bekämpa.

Vad är en riktig demokrati enligt dig.
En som i Sverige där man röstar på löften som snabbt förvandlas till lögner?
Kanske Juntans demokrati är bättre då där man skall rösta och militären se till att politikerna håller löftena?
Vi får se.
Dina negativa tankar om nuvarande styre ger jag inte mycket för, du har verkligen inget negativt att visa på och dina påståenden om korruption är ju inget nytt pga nuvarande styre, skillnaden är att nuvarande styre har tagit upp korruption till regeringsnivå och något som nationens befolkning måste hjälpa åt att bekämpa.
Det må de (o)visa få fortsätta debattera, men prova att läsa lite Orwell på ett café i Bangkok. Den senaste som gjorde det har inte setts till sen dess......

Sen att det är diktatur och man inte kan göra/säga vad man vill förnekar jag inte.
Tom. datorspel som är förbjudna i landet, mycket som är förbjudet.
Men om det är sämre, nja vet inte ibland behövs det ta till med hårdhandskarna för att få ordning innan man lättar på reglerna.
Ett land som nästan vart total ostyrt som nation och mer provinsstyrt kanske behöver det här, jag tror att Thailand inom 20 år kommer vara en av dom rikare smånationerna om dom fortsätter i samma takt.
Kanske det starkaste landet i ASEAN om 20 år.

Det är du rätt bra på själv, kanske det ända du är bra på, för annat än ta i har du väl inte gjort här, jo fan 90% gnäll på andra medlemmar med.
Haft en dålig dag? Vad är det jag är bra på enligt dig? Ta i?

Varför har du såna problem med att det nämns saker som juntan gjort som kanske inte är helt ok?

Den enda som gnäller här är ju du.

Haft en dålig dag?

Varför har du såna problem med att det nämns saker som juntan gjort som kanske inte är helt ok?

Den enda som gnäller här är ju du.
Jag gnäller inte, jag försöker bara vara motpool och tycker inte allt är så negativt.
Svar på om jag haft en dålig dag 555555.
download_20180213_091341.jpg

Ja jag skulle varit hemma och kramat om den här krabaten för par dar sen men sitter fast i Skottland 5 flyg cancellerade och vet inte när jag kommer hem.
Så 55555 ja har haft en dålig dag, men jag hittar inte på att det här är deras fel och det är doms.
Jag vet vad tidigare regering gjort och nuvarande, jag gillar nuvarande.

Jag gnäller inte, jag försöker bara vara motpool och tycker inte allt är så negativt.
Svar på om jag haft en dålig dag 555555.
download_20180213_091341.jpg

Ja jag skulle varit hemma och kramat om den här krabaten för par dar sen men sitter fast i Skottland 5 flyg cancellerade och vet inte när jag kommer hem.
Så 55555 ja har haft en dålig dag, men jag hittar inte på att det här är deras fel och det är doms.
Jag vet vad tidigare regering gjort och nuvarande, jag gillar nuvarande.
Jo, jag förstår att du gillar militärjuntor. Och det är helt ok.
Men du måste acceptera att andra inte tycker likadant som du i allt. Det är ungefär som när nån säger att de inte gillar Pattaya. Då blir de trakasserade tills de antingen säger att Pattaya eller bäst, eller så slutar de skriva.
Det finns andra åsikter än dina. Det finns de som inte gillar konceptet militärjunta. Deal with it.

Sen är det lågt att du ger dig på andra bara för att du haft en dålig dag. Men det får du stå för själv.

Och vi säger väl att Orwell-läsarna fick boende på lyxhotell och spabehandling, så kanske det behagar fröken Jonas.

Jo, jag förstår att du gillar militärjuntor. Och det är helt ok.
Men du måste acceptera att andra inte tycker likadant som du i allt. Det är ungefär som när nån säger att de inte gillar Pattaya. Då blir de trakasserade tills de antingen säger att Pattaya eller bäst, eller så slutar de skriva.
Det finns andra åsikter än dina. Det finns de som inte gillar konceptet militärjunta. Deal with it.

Sen är det lågt att du ger dig på andra bara för att du haft en dålig dag. Men det får du stå för själv.

Och vi säger väl att Orwell-läsarna fick boende på lyxhotell och spabehandling, så kanske det behagar fröken Jonas.
Är du dum på riktigt??
Har jag någonsin skrivit att dom som tycker Pattaya är förjävligt har fel?
Jag har skrivit att det finns en annan del men annars hållt mig utanför tjafset för det ger mig inget.
Jag har varit tydlig med att det är en stad som inte passar alla och därför lägger jag mig inte i trådar där man rekomenderar olika ställen.
Jag har inga problem med att folk inte gillar juntan men jag har väl rätt i deras demokratiska tro att återge min åsikt?

Är du dum på riktigt??
Har jag någonsin skrivit att dom som tycker Pattaya är förjävligt har fel?
Jag har skrivit att det finns en annan del men annars hållt mig utanför tjafset för det ger mig inget.
Jag har varit tydlig med att det är en stad som inte passar alla och därför lägger jag mig inte i trådar där man rekomenderar olika ställen.
Jag har inga problem med att folk inte gillar juntan men jag har väl rätt i deras demokratiska tro att återge min åsikt?
Otrevlig igen? Oväntat....

Men vi kan väl lämna det där. Jag tycker det var fel att ge sig på folk som läser böcker, du tycker det är ok. Vi får nog acceptera att vi tycker olika här, även om det blir svårt för dig.

Och förresten, var fick du siffran 90 procent ifrån ovan? Eller ljög du om det?
Och vem sitter och räknar på andras inlägg? Snacka om skumt beteende....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp