Var allt bättre förr? (bilder från tiden innan)

 
B

Banglassi

Gäst
var allt bättre förr? Förmodligen inte, men vad vet jag.. Allt länkande och tittande på gamla musikinspelningar med Carabao fick mig att drömma mig bort till tiden innan jag satt min fot i Asien (och i många fall tiden innan jag ens satt min fot på jorden).

Tänkte samla upp lite bilder från Bkk och övriga Thailand där man verkligen kan se utvecklingens språngmarsch.

En gammal bild över democracy monument i Phra Nakhon, Bangkok. taget 1950.
1950 Bangkok Siam Democracy Monument.jpg


Ännu en bild över Ratchadamnoen Avenue och Democracy Monument.
banglampu old3.jpg


En av de gamla spårvagnarna som åkte runt på Rattanakosin. Här på Samsen 23.
Samsen 23 - monorail.jpg


Victory Monument då och nu. Lite skillnad när det gäller infrastruktur.
Victory Monument old.jpg


Yaowarat innan gatan exploderade med guldaffärer och stora Kinesiska Neonskyltar.
Yawarat Old2.jpg


Yaowarat vid Charlem buri Intersection.
Bangkok Yaowaraj Road at Chloem Buri Intersection.jpg


Och en sista yaowarat från en tid lite närmare nutiden.
Yaoworat.jpg


Sukhumvit innan Skytrains reste sig som ett lock över gatan.
Sukhumvit Pra Kanong 1971.jpg


Massage av den mer intima sorten är knappast ett nytt fenomen.
Thai Massage old.jpg


(Den här bilden ska inte vara här, lyckas dock inte få bort den...)
Yawarat Old.jpg
 
Thailands näst största stad har också exploderat med tiden.

Här är en bild från Chiang Mais tågstation. Ni som varit där den senaste tiden kan nog verkligen se skillnad.
Chiang Mai Railway station.jpg


Chiang mai är ju känt för sina Songkranfester. Här från 1953
Chiang Mai songkran 1953.jpg
 
Det är lite synd att de gamla spårvagnarna på Rattanakosin försvann.

Bussarna som kör vid sidan av spårvagnarna har ju knappast uppgraderats.. Visst har det tillkommit en del nyare bussar, men de gamla fungerar tydligen bra nog att ha i omlopp fortfarande anser de. Helt ok för mig, bussarna utan AC är ofta gratis (och om inte gratis brukar de kosta 6,50 baht..)

 
Visst är det roligt kolla på gamla kort,väldig skillnad :)
 
Nej det ser ju faktiskt ut att vara riktigt trevligt att köra på Ratchadamnoen. Märkligt att de byggde så breda gator redan då. Någon som har någon idé om varför? Eller förutspåddes framtiden? Känns som att man måste resa till Pyongyang för att hitta lika lugna breda gator idag (eller någon av alla mystiska spökstäder i Kina).

Jag kom ju hit rätt sent. 2006. Minns dock att vägen efter vänskapsbron mellan Nong Khai och Laos - den som går till Vientiane - enbart var en röd lerväg.

Samma gällde vägen till Siem Reap från Poipet. Den var känd som en av de värsta vägarna i världen, vilket självklart inte var sant, men med så mkt backpackers som strömmade in då är det inte så konstigt att rykten gick. Bl.a. att Bangkok Airways var de som mutat Kambodja att inte bygga en väg så folk skulle flyga, var typ bara de som flög till Siem Reap då. Tror dock inte på det alls, i slutändan var det ett Thailändskt bolag som byggde vägen. Inte gratis såklart..
 
Så här var vägen mellan Poipet och Siem Reap på den tiden.

Så här är det nu mer eller mindre sedan 5-6 år tillbaka.
 
Nej det ser ju faktiskt ut att vara riktigt trevligt att köra på Ratchadamnoen. Märkligt att de byggde så breda gator redan då. Någon som har någon idé om varför? Eller förutspåddes framtiden? Känns som att man måste resa till Pyongyang för att hitta lika lugna breda gator idag (eller någon av alla mystiska spökstäder i Kina).

Jag kom ju hit rätt sent. 2006. Minns dock att vägen efter vänskapsbron mellan Nong Khai och Laos - den som går till Vientiane - enbart var en röd lerväg.

Samma gällde vägen till Siem Reap från Poipet. Den var känd som en av de värsta vägarna i världen, vilket självklart inte var sant, men med så mkt backpackers som strömmade in då är det inte så konstigt att rykten gick. Bl.a. att Bangkok Airways var de som mutat Kambodja att inte bygga en väg så folk skulle flyga, var typ bara de som flög till Siem Reap då. Tror dock inte på det alls, i slutändan var det ett Thailändskt bolag som byggde vägen. Inte gratis såklart..
Åkte där 2008 då var det en ler/grus väg, otroligt dåligt, men vägen vid Nong Kahi var fixad 2008 vet jag.
 
@Janne Ja, Fy fn.. Visst var det hemskt.. Blev upptvingad 3 på morgonen (läs Natten..) och satt i en gammal trasig bil som tillhörde mitt ex bror. Det var dessutom monsun så det började regna sjukt mkt halvvägs. Så hela vägen blev ett lerbad. Fick gå ut och lägga plankor ett antal gånger.
Går betydligt fortare nu.
 
Nej det ser ju faktiskt ut att vara riktigt trevligt att köra på Ratchadamnoen. Märkligt att de byggde så breda gator redan då. Någon som har någon idé om varför? Eller förutspåddes framtiden? Känns som att man måste resa till Pyongyang för att hitta lika lugna breda gator idag (eller någon av alla mystiska spökstäder i Kina).

Jag kom ju hit rätt sent. 2006. Minns dock att vägen efter vänskapsbron mellan Nong Khai och Laos - den som går till Vientiane - enbart var en röd lerväg.

Samma gällde vägen till Siem Reap från Poipet. Den var känd som en av de värsta vägarna i världen, vilket självklart inte var sant, men med så mkt backpackers som strömmade in då är det inte så konstigt att rykten gick. Bl.a. att Bangkok Airways var de som mutat Kambodja att inte bygga en väg så folk skulle flyga, var typ bara de som flög till Siem Reap då. Tror dock inte på det alls, i slutändan var det ett Thailändskt bolag som byggde vägen. Inte gratis såklart..


Byggde breda gator i många städer för visat de skulle opp stå brand , för då kunde man släcka den
 
Walking Street Pattaya 1968
Foto av Ko Lippe eller Walking Street som det heter i dag ,här ser ni hotellet många scandinavier använde
på den tiden . Wagon Hotell med hotellets inne haver Kaptain Bill foto 1968

10239902s.jpg
 
När Vietnamkrigen slutade år 1975 bytte de som arbetade i Thailands nattliv helt enkelt från militären
till man med många nationaliteter

18489465s.jpg
 
Ok, Phnom Penh ligger inte i Thailand, men för mig hör Thailand, Laos, Kambodja och Burma ihop på ett eller annat sätt.

Phnom Penh var hubben för psykedelisk rock under 60-70 talet i Sydost Asien. Thailand hade aldrig samma scen som de hade på andra sidan gränsen. PP var en av de mest utvecklade städerna i regionen. Här är lite bilder på livet innan 1975

Efter att Phnom Penh togs över av röda Khmererna 1975 förvandlades staden till en spökstad. Vart tog allt folk vägen? Många av dem ses i denna filmsnutt. Väldigt många andra syns inte då de redan blivit skjutna. Speciellt farliga människor som musiker, artister, doktorer, språklärare och annat. Allt för år 0. Viva la Revolution! Nä... Gick vist inte så bra...
 
Senast redigerad av en moderator:
Gamla tider i Thailand och Pattaya Här är några bilder från Pattaya från 1968 ---1977 --- 1980
Ja utvecklingen har varit snabb och naturligvis här i centrala Pattaya , Nya Hotell , Barer , Restauranger
och gästhus byggdes var och varannan dag

146500s.jpg


7244795s.jpg


18848379s.jpg


22463720s.jpg


pattaya_1964.png
 
När är bilderna i Isan tagna? Ser ut som att en del är tagna med digitalkamera(?) Så antar att de är relativt nya(?)
 
 

Liknande trådar

G
Svar
49
Visningar
7 K
G
 
Tillbaka
Topp